Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:52

Oke bedankt ik zal het voor de volgende les is voorstellen!

Zijn er ook mensen zonder eigen paard die 1x per week les krijgen (niet op de manege, want op die paarden kon ik het op een of andere manier wel!) en nu goed kunnen doorzitten?! Hoe heb je dit geleerd en hoelang heeft het ongeveer geduurd?

kellaxy

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:39

Ik heb dit echt geleerd door juist je knieën van het zadel af te houden. Dan krijg je precies wat hierboven gezegd word. Die "wipbeweging" van je paard moet je leren voelen en dat kan heel moeilijk zijn en door je knieën naar buiten te doen voel je ineens wat er bedoelt wordt.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:21

je benen lang maken. en miss kan je heel langzaam draven en als het goed gaat steeds wat sneller

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:48

ik heb geen zin om een nieuw tpic te openen en de vraag kan net zo goed hier gesteld worden
ik heb ook nog steeds moeite met doorzitten, ik stuiter ook nog steeds alle kanten op, mijn benen lang maken helpt niet echt, doe ik wel
ik heb wel een eigen paard
dus wie heeft tips voor mij?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:54

Er staan toch veel tips in dit topic??

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:54

Ik heb nu dus precies hetzelfde probleem. Rijd nu al wel een tijdje, en dan ook echt vaak (3 keer per week) en ik kan er he-le-maal niets van. Zaterdag had ik zitles dus we moesten zonder beugels draven, nu doe ik dat heel vaak met mijn verzorgpaard maar die heeft een rustige draf en een fijn suéde dressuurzadel dus dat lukt wel aardig, maar zaterdag moest ik op een snel paard die er zin in had ze wilde ook de hele tijd galopperen en met mijn gestuiter werd het er niet echt beter op, en daar lag ik hoor _O- Blijf mee lezen, misschien vind ik nog wat handige tips

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:20

Oke dan zal ik mijn knieën wel is van het zadel houden, misschien helpt dat!! dankje.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:36

En dan niet klemmen met je onderbenen hé haha! Laat even weten hoe het ging.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:36

Oke nou ik heb gisteren gelest dus volgende week weer haha!!!!!!

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:31

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 09:48

Oh dankje

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:35

kellaxy schreef:
En dan niet klemmen met je onderbenen hé haha! Laat even weten hoe het ging.

Vandaag heb ik weer gereden, helaas niks kunnen doen. Wel heb ik geleerd mijn armen goed strak naar benenden houden en de teugels niet los te laten. Dan kan ik beter doorzitten, betere overgang naar galop enz.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:54

Kan je je armen wel ontspannen houden als je ze "goed strak" naar beneden houdt ?
Want ontspanning is heel belangrijk en ontspanning en goed strak gaan m.i. niet zo samen.
Maar het kan ook zijn dat ik je niet goed begrijp

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:56

ja mijn handen ontspannen, vooral op het eind dan ontspan ik alles. Maar mijn instructrice zegt dat het zo moet, dus doe ik dat!! :o

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:38

Ik heb het doorzitten goed geleerd door de oefeningen die moorcats ook aangeeft, (wat een ramp was dat zeg, had er echt een graftakken hekel aan, maar t heeft gewerkt!) verder zijn de meeste dingen hier wel al genoemd! En het verschilt ook nog eens gewoon ontzettend per paard, en op een paard zit ik makkelijker door Dan op een pony, gewoon er aan blijven werken, en het vooral VEEL doen!!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:04

Ja ik ga nu 1 keer in de week een half uur in de binnenring doorzitten!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:58

Ik merk vaak dat het doorzitten bij mij veel beter gaat als ik net (de dag/ week van te voren) zonder zadel heb gereden. Mijn probleem is dat ik te rechtop blijf zitten en ik wat meer achterover moet gaan zitten en vooral niet mijn bovenbenen moet aanspannen. vooor mijn gevoel zit ik rechtop maar als ik verder achterover ga dan zeggen mensen ``goedzo! dat zit beter he ?!``
mischien dat je dat kunt proberen ;)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:16

Oke, maar ik heb inderdaad geen eigen paard en kan maar 1x per week rijden... Ik zal het alsnog proberen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:27

gabixcoen schreef:
Bedankt voor de tip, maar hoelang zou het ongeveer duren om goed te leren doorzitten met deze tips, want ik rijd 7 jaar en nog steeds kan ik niet doorzitten.... Iedereen zegt: Je moet het gewoon leren, maar daar heb ik niks aan. Ik zit als ik doorzit dus best onstabiel en daardoor gaat Coen met zijn hoofd omhoog en word ik weer boos. Coen reageert daar natuurlijk op en zo gaat het maar weer elke les....!

Probeer eens om bijvoorbeeld in elke bocht die je rijdt 3 of 5 passen door te zitten en dan weer verder te gaan met lichtrijden. Zo ben je heel geconcentreerd en overzichtelijk een aantal passen aan het doorzitten en lukt het vaak ook om het beheerster te doen.
En doe het af en toe op een lange zijde, gewoon 3 passen en dan weer lichtrijden, van dit soort oefeningen wordt je handiger en het wordt een beetje een spelletje waardoor je er spelenderwijs langzaam maar zeker steeds handiger in wordt om ook langere stukjes te gaan doorzitten.

Verder is het belangrijk dat het tempo van de draf niet te hoog ligt en het paard zijn rug ontspant zodat jij goed kunt zitten. Daar kun je ook hulp bij vragen in de les, als je paard te hard loopt en zich spant, is het ook veel moeilijker doorzitten.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:32

Je benen lang houden, iets met je heup naar voor, niet naar beneden kijken en niet klemmen en goed meegaan in de beweging :)

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:40

Vraag aan je instructice of ze Koen aan de longeerlijn neemt zodat jij alleen en alleen hoeft te focussen op je eigen lichaam. Het belangenrijkste is ademhaling en conectratie, om zeker te weten dat je je adem niet in houd kun je zachtjes een liedje zingen, de concentratie zoeken kan moeilijk zijn maar gaat het beste met je ogen dicht.

SUCCES! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:55

Bedankt allemaal! Ik heb voorgesteld om misschien coen aan de bijzet te zetten en in een langzaam tempo te gaan, maar sanne zegt dat ik sneller moet om het echt goed te leren!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:50

Als ik eerlijk ben snap ik niet waarom je instructrice perse wil dat je het tempo hoog legt. Naar mijn mening moet je eerst zorgen voor een goede basis. Als jij nu verkrampt en geforceerd gaat zitten om in dit tempo een beetje stil te kunnen blijven dan lukt het je straks niet meer om gewoon lekker ontspannen te kunnen rijden en de oefeningen te gaan doen.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 23:02

Ik weet het ook niet! Echt niet, maar ik zal het over een tijdje maar weer vragen misschien zou het dan wel mogen ze wil nu ook dat hij actief gaat lopen niet snel, maarja om de achterhand actief te krijgen moet ze hem aandrijven en ik mijn handen stevig neerzetten. Dan gaat hij natuurlijk weer snel!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:12

Actief en snel is idd iets anders maar wel iets heel moeilijks en iets dat je in mijn ogen niet voorelkaar krijgt als je niet goed kan zitten. Mij is namelijk geleerd dat een pony of paard op jou zit terug moet komen en als je dat niet kan maar wel moet aandrijven dan gaat hij alleen maar sneller.
Ik snap dat je heel blij bent dat je uberhaupt op haar pony mag rijden maar als je echt een goede basis wil aanleggen moet je zo te horen naar een ander wat gaat betekenen dat het wrss meer kost.