Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:00

Cassidy schreef:
ijssnuiver schreef:
Ik blijf rustig zitten en zit het eerste stuk gewoon even uit. Mijn ervaring is dat je in die eerste paniek toch bijzonder weinig uit kunt richten en omtrekken vind ik levensgevaarlijk.
Al vrij snel merk je dat de ergste paniek af zakt en dan zijn ze vaak wel weer bereikbaar en gebruik ik gewoon mijn normale "stop" hulpen en dan krijg ik vrij snel het normale tempo weer terug.

Omtrekken is idd gevaarlijk. De ORS, mits goed aangeleerd (en daar schort het nog weleens aan want dan wordt het idd omtrekken) is dat niet.

Ben ik met je eens. Ik ken de ORS en heb een pony gehad die ik dat vanaf dag 1 aangeleerd had, daar was ik erg blij mee. Dat was echt een oversensibel en vluchtgevaarlijke pony.
Bij mijn huidige paard niet, pure luiheid denk ik..

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:08

Ik ben gister met mijn pony naar het bos geweest. Dit was de 4de keer voor hem.. alle andere keren ben ik alleen geweest en kon ik met lange teugels rijden.. maar gisteren sloeg die op hol hij ging echt mega hard kreeg hem niet naar links rechts of een boom. Uit eindelijk hing ik er half naast. Zat ik weer recht ging die weer! Toen gelukkig op een pad gekomen met veel ( grote) keien en daar loopt hij heel moeilijk op dus toen minderde die vaart. Mn zusje die was al bijna bij me (lopemd) dus ben weer terug gereden naar de plek waar die op hol sloeg en zij heeft hem toen vastgehouden. Erna omgedraaid en naar de trailer gereden en toen was hij weer zo mak als een lam, had dit nooit van hem verwacht :=

Die mensen die in het bos waren die zullen wel gedacht hebben wat is dat voor een onnozele. Uit reflex ging ik zn naam en ho roepen wat niet hielp.

Achteraf is het wel grappig maar op dat moment vond ik hwt echt niet leuk haha

Selina

Re: Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:10

Ik probeer voor mezelf te visualiseren hoe je ooit eraf springt als je paard in volle galop rent..
Dat kan haast niet soepel gaan/zonder te vallen.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:12

mijn instructrice heeft mij geleerd om zelf ontspannen te gaan zitten, maar mijn paard kan goed hard en er afspringen is niet echt een mogelijkheid zonder wat te breken aangezien mijn paard 1.85 is, dus als noodstop is mij geleerd om gewoon heel hard te trekken want dan laat je vaak je benen losser zodat je meer kracht kan zetten en dan knijp je minder met je benen en is hij makkelijker af te remmen. en ja ik weet dat trekken niet goed is maar dat is met mijn paard de enige oplossing als hij er echt vandoor gaat...

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:46

Cassidy schreef:
faabfabienne schreef:
1,5 jaar terug had ik het ook, pony sloeg helemaal ophol puur omdat hij het buitenrijden zo leuk en spannend vond. Hahahah. Maar toen ging die keihard in galop weg met wat bokken, toen liet ik hem maar even gaan. Daarna probeer ik hem een beetje rustig te laten galloperen, daarna kreeg ik hem in een snelle draf en maakte ik een volte, toen stapte ik er af :+ en liep ik aan de hand nog wat voltes tot dat hij rustig werd en toen liep ik aan de hand naar stal terug :j

Stiekem ben ik best wel trots hoe ik het heb opgelost :') hahahah ja het was me nog nooit overkomen 8-)

In mijn ogen is je paard er niet vandoor gegaan, maar stond op dat moment gewoon niet aan de hulpen.

Heumm... Ik denk eigenlijk ook zo iets. Want het paard vond het geloof ik geweldig :Y)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:58

Johanna59 schreef:
Een paard dat echt op hol is geslagen, laat zich nergens door tegenhouden. Die gaat dwars door alles heen. Ruiter of geen ruiter. De meeste paarden rennen gewoon hard weg als ze iets engs zien. Dan kan je ze nog omtrekken, of de bosjes proberen in de sturen. Een op hol geslagen paard niet. Wat te doen als je er dan op zit? Niets is een goede oplossing. Voeten uit de beugels en hopen, dat je je ergens kan laten vallen.

meegemaakt op het strand die nogal keihard door rende
meneer rende 3 km door heb m uit eindelijk wel stil kunnen krijgen door een schop tegen zn schouder te geven en aan een oor te trekken

laten vallen op top snelheid is niet ideaal liever iets onverwachts doen helpt ook wel _/-\o_

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:20

Citaat:
meegemaakt op het strand die nogal keihard door rende
meneer rende 3 km door heb m uit eindelijk wel stil kunnen krijgen door een schop tegen zn schouder te geven en aan een oor te trekken

Best een goede oplossing vind ik, dat aan het oor trekken. Het gaat erom dat het paard weer na gaat denken en niet zijn prooidierinstinct blijft volgen. Dan is zo'n overwachtse prikkel best een goed idee.
:o

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:37

Hoe moet ik dat voor me zien, van je paard afspringen als die er in volle (paniek) galop vandoor gaat? En hoe moet je er dan afspringen?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:26

Zorgen dat je beugels uit zijn en je laten vallen als je daar de mogelijkheid voor hebt.. ik heb het een paar keer gedaan, vraag me niet hoe, dat gaat in een soort reflex maar het heeft me wel al een keer gered buiten..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:28

De laatste die ik van een rennende pony af zag springen bleef dood liggen....

Dus ik vind dat eraf springen maar een beetje een raar advies. Tenzij je idd een snelweg nadert oid.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:00

Blacky94 schreef:
Zorgen dat je beugels uit zijn en je laten vallen als je daar de mogelijkheid voor hebt.. ik heb het een paar keer gedaan, vraag me niet hoe, dat gaat in een soort reflex maar het heeft me wel al een keer gered buiten..

Niet om het een of ander, maar gaat er niet iets heel erg fout als je dat soort noodsprongen bij herhaling hebt moeten doen? :o
Ik heb het nog nooit nodig gehad, hoop het ook nooit te hoeven doen.
Wel 1 x gezien, springwedstrijd, hoofdstel brak, geen stuur en rem meer.
Paard rende recht op hekwerk af bij de uitgang met daarachter klinkers en rommel,
amazone heeft zich toen ook laten vallen.
Uiteindelijk schoot hij net voor het hek opzij, maar dat was ook plof geworden voor de meesten,
hij ging haaks om zet maar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:22

denisesilver schreef:
Tsja er is een echte noodrem die je jezelf echt niet aan moet leren...
Ik trek em ook gewoon om :j

Kan je zeggen dat dit dus levensgevaarlijk is als je paard al op volle snelheid is. Tenzij je graag je nek wil breken.

En ik kan je zeggen met 35 km/h (dankzij gps) kan die van mij nog steeds flink gemene bokken geven om baasje te proberen lozen. De mijne ging dus aan de haal, omdat paard van stalgenoot een aantal jaren geleden er vandoor ging. Ging heel erg raar en stalgenoot kon er toen der tijd niks aan doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:30

Sjolvir schreef:
Blacky94 schreef:

Niet om het een of ander, maar gaat er niet iets heel erg fout als je dat soort noodsprongen bij herhaling hebt moeten doen? :o
Ik heb het nog nooit nodig gehad, hoop het ook nooit te hoeven doen.
Wel 1 x gezien, springwedstrijd, hoofdstel brak, geen stuur en rem meer.
Paard rende recht op hekwerk af bij de uitgang met daarachter klinkers en rommel,
amazone heeft zich toen ook laten vallen.
Uiteindelijk schoot hij net voor het hek opzij, maar dat was ook plof geworden voor de meesten,
hij ging haaks om zet maar.

Volgens mij waren de enige 2x op 2 verschillende de paarden. De ene keer in de bak met een rodeo waarbij ik niet zoveel zin had op de bakrand te eindigen (en normaal blijf ik toch wel behoorlijk zitten, heb ook wel redelijk wat ervaring met inrijden en dit was een nieuwe. Wel al meerdere keren los gereden maar in de galop ging zijn lichaam pijn doen. Ik was de eerste die zijn galop uitteste en ondanks dat we wisten dat ie scheef was hadden we niet zo'n reactie verwacht aangezien hij verder wel braaf was, en daarna is alles met training ook gewoon opgelost) en de andere keer was op buitenrit met een paard die het wel vaker in de kop kreeg en het stuk waar we op dat moment waren was het allemaal vrij smal en had ik al de nodige takken moeten ontwijken en een vrij haakse bocht uitgezeten waardoor ik een groot deel vd rit praktisch op haar had heb gelegen en dus ook niet veel ruimte had haar normaal terug te rijden. Omdat ik het gebied goed ken heb ik me idd op de eerste de beste plek waar ik de ruimte had me laten vallen en de teugels vastgehouden (sorry paard) omdat ik wist dat de rest van het pad niet veel beter zou zijn, er een paar haakse bochten in zaten en ik niet met paard onderuit wilde en uiteindelijk bij een weg uit zouden komen. Welliswaar een rustige weg (die dan weer evenwijdig loopt met een drukke povinciale weg) maar ik heb niet zoveel zin om in volle galop het asfalt over te gaan met alle mogelijke gevolgen van dien...

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:45

whahaha heb je dezelfde instructrice als ik? ;)

Ik vind het ook dood eng, maar eventueel kun je ook nog aansporen, dan heb jij iig weer controle over het tempo als het goed is.[/quote]

:) Lijkt me niet, ik woon in België, misschien een zus van haar ofzo :)
Maar inderdaad, ze laat mij ook aansporen en dan kan ik de controle weer overnemen. Meestal helpt dit ook.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:17

Als een paard echt op hol slaat probeer ik ze aan 1 teugel om te trekken. Als het niet goed genoeg helpt, dan pak ik die teugel vast heel dicht bij het bit om op mijn allerhartst ze om te trekken.

Heb nog nooit op een paard gezeten dat zo op hol sloeg dat het niet stopte gelukkig!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:51

Het enige wat ik doe is proberen mijn paard te kalmeren en stoptekens te geven. Stopt ze niet; proberen te blijven zitten en hopen dat ze stopt... :')

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:49

antje_vip schreef:
Het enige wat ik doe is proberen mijn paard te kalmeren en stoptekens te geven. Stopt ze niet; proberen te blijven zitten en hopen dat ze stopt... :')

Eigenlijk het enigste wat je kan doen, ja.

Je kan er wel afspringen, wat al heel gevaarlijk is.Maar god mag weten waar je paard dan heen gaat.

Woon in de States, vroeger hebben wij in Texas gewoond. Soms zijn er toeristen die denken zelf wel even een rondtoch op een paard te kunnen maken daar. Een keer zijn er 2 paarden zonder de amazones teruggekeerd naar de stal. De ruiters moesten dus ergens er afgesprongen zijn of gevallen. Ze werden 30km van de stal gevonden. Als de reddingswerkers niet hadden gezocht hadden ze een kleine kans gehad het na te kunnen vertellen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:18

Ja maar dat is toch wel even iets anders dan in NL/België waarbij dingen een behoorlijk stuk dichter bij elkaar liggen en je als ruiter vaak het gebied wel kent omdat je dus geen toerist bent.
Het paard rent 9 vd 10x gewoon naar stal (tenzij je natuurlijk weg bent met de trailer).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:33

nu als een paard echt op de kletter gaat kun je niet sturen en lopen ze overal dwars doorheen.
ga er af en loop hem achterna.....je nek breken kan altijd nog!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:07

kwita schreef:
nu als een paard echt op de kletter gaat kun je niet sturen en lopen ze overal dwars doorheen.

"Goh mijn paard galoppeert met 40 km/h over de weg, laat ik maar afstappen"... Dan breek je je nek toch net zo goed? ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:21

Ik blijf altijd zitten. Op de paarden waar ik tot nu toe opzat en die op hol sloegen heb ik verschillende dingen geprobeerd. Werkt bij elk paard anders. Ene heb ik om n boom heen getrokken (omtrekken). Andere heb ik zo hard op zitten schoppen dat op een of andere manier dat onnozel harde en idiote gegallopeer omdat meneer ergens erg van schrok ophielt en hij daardoor weer oog en oor had voor hooo en teugeldruk. En andere naaide eruit en begon ik op mn dooie gemak op zn hals te kloppen 'braaaaaf braaaaf hoooo' en toen ging ie stappen na een paar kilometer. Helaas wel allemaal paarden van anderen, dus daar begin ik niet meer aan! Haha.. Gelukkig met mn eigen paard nog nooit zoiets meegemaakt. Stoppen beide als ze schrikken.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:23

antje_vip schreef:
kwita schreef:

"Goh mijn paard galoppeert met 40 km/h over de weg, laat ik maar afstappen"... Dan breek je je nek toch net zo goed? ;)

Haha zou zeker niet voor die keuze gaan. En geloof mij, als ik in de polder n sprintje trek op commando ga ik zo'n 45-50km/h met mn haflinger.. Dus als ze op hol slaan ga je denk veel harder dan 40km/h. Nee lijkt me niet comfortabel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:28

Marcella schreef:
denisesilver schreef:
Tsja er is een echte noodrem die je jezelf echt niet aan moet leren...
Ik trek em ook gewoon om :j

Kan je zeggen dat dit dus levensgevaarlijk is als je paard al op volle snelheid is. Tenzij je graag je nek wil breken.

En ik kan je zeggen met 35 km/h (dankzij gps) kan die van mij nog steeds flink gemene bokken geven om baasje te proberen lozen. De mijne ging dus aan de haal, omdat paard van stalgenoot een aantal jaren geleden er vandoor ging. Ging heel erg raar en stalgenoot kon er toen der tijd niks aan doen.

Voor een redelijke pony(d/e) pof paard is 35 km p u nog geen op hol slaan. Dan gaan ze harder en bokken ze echt niet. Ook wat veel mensen hier zeggen om rustig te blijven zitten, een pony in rengalop zit nogal lastig. Buitenrijden gaat hier altijd de martingaal aan en bescherming om de beugels. En we rijden alleen buiten waar geen mogelijkheid is om op een weg te komen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:53

Ik heb de paar keer dat mijn vorige paard geen rem meer had omdat ze in paniek was in een reflex keihard op haar gevloekt en een vuistslag op haar hals gegeven.....het leek dan of ze weer bij haar positieve kwam en dan kon ik er met ophoudingen weer langzaam terug rijden. PPfff gelukkig want ik vind het doodeng......

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:05

Ik heb één keer op een pony gezeten die tijdens een buitenrit op hol sloeg samen met nog twee andere paarden. Voor ons lag een 60 km/h weg waarop de paarden zouden draaien richting manege, ik was doodsbang dat we daar op zouden uitglijden (om nog maar te zwijgen over alle vrachtwagens die daarop voorbij stuiven en we frontaal zouden raken). Omdat terugnemen echt geen optie was, heb ik de teugels gelaten voor wat het was, me vastgegrepen aan het zadel en geprobeerd het paard zo min mogelijk in de weg te zitten. Gelukkig liep het allemaal met een sisser af en kwamen we heelhuids tot stilstand in de buitenbak van de manege :') Dus de volgende keer als een paard op hol slaat zou ik ook eerst proberen of terugnemen gaat, en zo niet: zadel vastgrijpen en hopen op het beste :P