vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:49

mijn twijfels

je andere topics zeg je iets anders

het kan zijn dat je paard niet lekker in zijn vel zat
of je paard ergens bang voor is
of je paard had pijn
of je paard wilde niet
of het is jou fout

ik denk vooral het laatste !

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:51

Kijk eerst eens hoe je zelf rijdt, je probeert je pony vooruit te schoppen en ondertussen zit je m ongelofelijk in de mond te trekken..
En inderdaad je bent veeeel te groot, laat die pony lekker van dr pensioen genieten en ga eerst eens lekker op een paard rijden die alles kent en neem les van een goede, ervaren instructeur!!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:06

Zou er als eerste eens een fatsoenlijk zadel op leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:08

Ik denk niet dat je niet meer op die pony kunt hoor. Het past niet mooi meer qua lengte, maar je bent licht gebouwd en ze kan dat best dragen voor zover ik kan zien.

Maar hoe oud is de pony nu? 25-26? Het is zo jammer om dan nog van die gevechten aan te gaan. Als er nog vele jaren voor jullie liggen is het misschien de moeite (al geloof ik zelf niet in vechten met pony's. Het lost vaak niets op). Maar wat levert het nu nog op? Waarom zou je dat nog doen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:09

Ik zou morgen in ieder geval niet gaan rijden omdat je haar mond kapot getrokken hebt. Laat dat alsjeblieft eerst rustig genezen!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 07:24

zorro schreef:
Ik zou morgen in ieder geval niet gaan rijden omdat je haar mond kapot getrokken hebt. Laat dat alsjeblieft eerst rustig genezen!

Vandaag wil ik bitloos gaan rijden, er komt natuurlijk morgen geen bit in hoor.
Ik heb al met mijn instructeur en instructrice en plan gemaakt ook dmv de goede tips die hier gegeven zijn.
Dus vanmiddag horen jullie hoe het is afgelopen.

MarliesV

Re: vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:37

Ondanks dat ik mij afvraag of het nut heeft toch even een post van mijn kant:

Je verhaal is naar mijn mening enorm aangedikt.

Een half uur steigeren en aangaan en dan pas 5 seconden stil staan, geloof er niets van. Een 24 jarige houdt dat echt geen half uur vol en daarbij kan je er wel tussendoor af, aan 1 stuk door steigeren doen ze echt niet constant.

Trekken aan het bit (ook naar beneden toe) heeft geen nut! Steigerend paard= hand naar voren en been!
Je hebt nu gewoon gevochten met het dier waar je het voor een groot deel voorwaards op had kunnen lossen. Om de mondhoeken kapot te trekken moet je aardig wat doen, sorry maar dit vind ik echt getuigen van geen ruitergevoel/rijkunsten.

Vandaag er weer op?
Hoe denk je dat je pony zich voelt? 24 jaar, te grote ruiter, gisteren een half uur staan steigeren, mondhoeken kapot en waarschijnlijk spierpijn en jij gaat er weer opzitten vandaag? Ongelooflijk!

Ik hoop van harte dat je ogen een keer open gaan en dat je inziet dat het rijden van deze pony niet meer goed voor haar is.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:56

Ten eerste, ga nóóit fysiek het gevecht met een paard aan. Je kunt het toch niet winnen. Hoe dan ook, het paard zal áltijd sterker zijn.

Wie niet sterk is, moet slim zijn. Ga dus op zoek naar de oorzaak, hoe kan het dat mijn pony dit gedrag vertoont? Ligt het aan mij? Ging er iets anders dan normaal? Wat ging er anders dan normaal?

Dat laatste geef je zelf al aan, normaal galoppeer of draaf je daar en nu moest de pony stappen. Dus voor jou nu de taak om niet meer op plekken hetzelfde te doen. Afwisselen.

Je geeft ook aan dat je te groot bent, na het zien van de foto schrik ik wel dat je nog 1 á 2 keer per wéék rijdt! Dat is wel écht veel hoor met jouw lengte... Maar dat is (helaas) je eigen keuze. Je bent natuurlijk al een hele poos te groot en rijdt dus ook nog redelijk veel. Het kan ook zo zijn dat de pony daardoor rugpijn heeft en daardoor nu steigert, door een zere rug.

Vervolgens, als je de oorzaak weet, ga je op zoek naar een oplossing. Samen met iemand. Laat iemand meekijken zodat die het ook ziet en niet alleen hoort. Vanaf de grond zullen ook andere dingen te zien zijn dan vanaf jouw positie, op de pony.

Verder, áls je dan zo nodig nog moet rijden. Ga niet zonder begeleiding naar buiten. Want wat er nu gebeurde is levensgevaarlijk, voor jou en voor je pony! Zorg dat er altijd iemand mee gaat, die weet hoe te handelen als zoiets weer gebeurt. Ga niet aan de teugels trekken maar rijd naar voren.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:11

Orchidee14 schreef:
Het is normaal dat je zo aan de teugels trekt, dat is je reactie op wat het paard doet (heb ik ook een keer gehad) probeer met je instructeur een manier te vinden waarop het op een andere manier kan dan dit. Veder, laat het zadel checken (en een zadel met boom lijkt mij misschien beter? Aangezien je best groot begint te worden voor de pony)

Nou, sorry maar dan heb ik toch een heel andere reactie. Mij is altijd geleerd juist de teugels los te gooien en je gewicht naar voren te brengen.[/quote]

Ik bedoelde meer van als het de eerste keer is en je niet weet wat je overkomt :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:20

beaversrun schreef:
Zou er als eerste eens een fatsoenlijk zadel op leggen.

Dat er nu een boomloos zadel op ligt wil nog niet zeggen dat het zadel dan past. Zo te zien past het zadel niet in de zin dat het te lang is voor jouw pony. Dan is het ook nog eens zo, dat je (doordat je te lang bent voor jouw pony) je erg achterin het zadel zit. Beide niet fijn voor jouw pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:32

Dit zijn dingen waar ik best van uit mijn naad kan schieten maar ik zal mijn best doen het zo netjes mogelijk neer te zetten...

Waarom je paard zijn mond kapot trekken? Als je niet weet hoe je in deze situaties moet reageren, doe het dan niet en ga het dan ook niet onnodig opzoeken.
Vraag iemand die er wel verstand van heeft, je instructeur, een grondwerker, iemand die je kan helpen met het leiderschap en vertrouwen etc...

Laat niet alleen je zadel nachecken, maar ga ook het hoofdstel eens goed bekijken.

Laat niet alleen een osteopaat kijken, maar kijk eens of het binnenin misschien fout is?

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:34

TS, je bent wel behoorlijk groot voor je pony. Het is niet alleen je gewicht waarmee je een pony in de weg kan zitten maar zeker ook je lengte. Hierdoor kan het zelfs zijn dat je minder stabiel op je pony kan zitten waardoor je een groter val risico hebt.

Zoals al vaker in dit topic is gezegd kan een zadel of eigenlijk een pony rug in 2 maanden tijd behoorlijk veranderen en ook mij oogt het zadel wat groot, zodat het zijn/haar bewegingsruimte beperkt. Maar ik ben geen zadelmaker dus neem het niet te zwaar op.

Paarden vallen makkelijk in herhaling, doordat het gewoonte dieren zijn. Als je daar vaak galoppeert of draaft op een stuk en daar nu ineens gaat stappen, is het niet gek dat ze volledig in protest komt. Door het trekken maak je het vaak alleen maar erger, is mijn persoonlijke ervaring.

Wat ik wel wil zeggen is dat ik het erg goed van je vind dat je uiteindelijk bent afgestapt toen het je te gevaarlijk vond worden, het jammere is dat je je pony daarmee laat "winnen".

Misschien moet je eens met je instructrice samen naar buiten gaan. Zij op die fiets of lopend, zodat ze je kan helpen met dit probleem. Verder zou ik zeker als je in je eentje ben even dit stukje missen en zorgen dat er veel variatie in je buitenrijd rondjes.

Als laatste in deze lange post, als je niet tegen kritiek kan, ook al komt deze soms botter over dan bedoeld moet je geen topic's op bokt plaatsen. Ik snap dat je na 3 pagina's dezelfde soort adviezen er niet vrolijker van word maar toch, hoe je een ander behandeld word je zelf ook behandeld.

Verder veel succes!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:59

romyloverrr schreef:
Misschien omdat het een uurtje geleden is gebeurd en ik de tips die hier langs komen met mijn instructrice kan overleggen? Meer mensen weten meer dan 1.

Ik ken mijn pony (zeer eigenwijs) en ben er zeker dan dat het gewoon zo eigenwijs en doordrammerig zijn is dat het gevaarlijk word.
Het is écht niets medisch!

of stoppen of verkopen, je nek breken kan altijd nog! -O-
misschien houd ze gewoon niet zo van je rijstijl (ben je gespannen/krampachtig?) of ze heeft pijn artrose/ spierstijfheid ze kent je zwakke plek en pakt je daar enorm op of misschien is ze liever aangespannen?.
Laatst bijgewerkt door kwita op 11-09-14 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:01

Zo hé, wat een reacties hier := Dierenpolitie voor dit soort dingen?
Kom op zeg. Ts is nog jong en heeft hoogstwaarschijnlijk het beste met haar pony voor. Misschien niet op de goede manier, maar iedereen maakt fouten. Als jij een uitzondering bent, wil ik je graag persoonlijk komen feliciteren. :j Als ik een jaar of twee geleden zo'n topic aangemaakt had en vervolgens zulke reacties gekregen had, had ik de computer hoogstwaarschijnlijk huilend afgesloten. En wat bereiken we daar mee? Niks. Daarom vind ik dat we beter kunnen proberen iets duidelijk te maken op een vriendelijk en opbouwende manier. Zonder sarcastische opmerkingen en zonder dingen te roepen die iemand echt pijn kunnen doen, zoals dat van de dierenpolitie. Op die manier zal ts er veel meer van mee krijgen en dat is uiteindelijk toch de bedoeling lijkt me. Overal lees ik reactie's met commentaar over de sfeer op bokt, maar een beter bokt begint bij je jezelf mensen!

Goed, ts. Als eerste wil ik je vragen om in het vervolg wat duidelijk/eerlijker te zijn, het komt namelijk ongeloofwaardig over als je in het ene topic iets zegt en je jezelf vervolgens in een ander topic tegen spreekt. Ik geloof best dat je de waarheid spreekt, maar formuleer het ook zo dat dat wat duidelijker is. Misschien lijkt het niet zo, maar de mensen hier willen je helpen. En je pony ook, uiteraard. Als ik jou was zou ik eens met volwassene die je kunnen helpen (je ouders?) over je probleem praten. Misschien kun je de pony laten controleren door een dierenarts. Verder denk ik dat je beter niet meer kunt gaan rijden, een rondje naar de wei brengen is geen ramp (ja, je bent te groot, maar het is niet rampzalig als je het mij vraagt), maar niet meer intensief draven en galopperen. :D
En eerlijk gezegd zou ik er in jou situatie niet meer aan beginnen. De pony is oud, jij bent wat te groot. Misschien kun je andere dingen als rijden proberen?

Praat er over met je instructrice, wat zegt zij ervan?
Heel veel succes met die leuke pony van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:09

Hannah41, wat je ermee bereikt als ze huilend weg gaat achter de pc?
Dat ze eindelijk eens na denkt hoe ze haar dier behandeld. Dat beestje probeert wat duidelijk te maken want spreekt haar taal niet. Maar wat doet ze?? Op zijn flikker geven en zijn mond open rukken....

Zij behandeld haar paardje niet eerlijk? Snap ik best dat de bokkers haar ook niet behandelen zoals ze (en jij) het het liefste zien...

Nogmaals, ik hoop dat het paard er echt beter van word, en dat zij, na zo door velen op haar plek te zijn gezet, eens heel goed nadenkt hoe zij haar eigen issues netjes en eerlijk op haar paard kan overbrengen...

Dierenpolitie... absoluut, voor dit soort dingen MAG en KAN je inderdaad gewoon 144 red een dier bellen!
Niets raars of vervelends aan... het beestje IS toch ook mishandeld (door de harde rukken in zijn mond!)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:17

NikkiTazz schreef:
Hannah41, wat je ermee bereikt als ze huilend weg gaat achter de pc?
Dat ze eindelijk eens na denkt hoe ze haar dier behandeld. Dat beestje probeert wat duidelijk te maken want spreekt haar taal niet. Maar wat doet ze?? Op zijn flikker geven en zijn mond open rukken....

Zij behandeld haar paardje niet eerlijk? Snap ik best dat de bokkers haar ook niet behandelen zoals ze (en jij) het het liefste zien...

Nogmaals, ik hoop dat het paard er echt beter van word, en dat zij, na zo door velen op haar plek te zijn gezet, eens heel goed nadenkt hoe zij haar eigen issues netjes en eerlijk op haar paard kan overbrengen...

Dierenpolitie... absoluut, voor dit soort dingen MAG en KAN je inderdaad gewoon 144 red een dier bellen!
Niets raars of vervelends aan... het beestje IS toch ook mishandeld (door de harde rukken in zijn mond!)

Ja daar zal ze heus van leren, maar is dat niet net waar voor we haar op haar kop geven? Wil je iemand iets leren door middel van (flink) negatieve ervaringen? Want in de mond van het dier rukken is fout, daar ben ik het absoluut mee eens, maar op dat moment dacht zij dat het de beste oplossing was. Gebeurd is gebeurd. Het beste wat je er nu nog aan kunt doen is zorgen dat ze er van leert. En als elk dier dat wel eens in de mond gerukt is gered moest worden door 114, mochten ze daar wel heel heel heel veel nieuwe werknemers aan nemen. Misschien verschil ik daarin van mening met jou, maar dat is mishandeling in vorm van verkeerd gehandeld hebben, ja, maar niet in de vorm die de meeste mensen bij mishandeling zijn als je het mij vraagt. Als ze elke dag voor de lol die pony in elkaar stond te rukken wel, maar dat doet ze naar het verhaal hier niet. :)

Door haar op deze manier te behandelen verlaag je je immers naar het zelfde niveau als dat gene waar jullie haar voor uit katten.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 11-09-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:26

Mooi gesproken, hannah41.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:29

Ben ik met je eens, vind het ook knap dat TS uberhaupt neer zet dat zij de gene is die de mond van haar paard zo heeft verwoest.
Velen geven ook hun tips aan hier, maar ik snap als geen ander dat dat niet al te vriendelijk wordt vermeld. Al zal je merken dat via een tekst het vaak ook harder over komt dan bedoeld.

Ja, en mensen rukken te vaak in de mond, onwetendheid, daar is ook niets aan te doen helaas... maar iemand die de mond open rukt...ook al is het niet zo bedoeld.... is zeker wel voor te bellen. (nee ik roep niet dat we dat hier ook moeten doen)

Ik blijf er wel bij dat ik het wel als bewuste mishandeling zie, dat zij met haar lengte nog op dat oude beestje stapt... Ik DENK zelfs dat ik dit erger vind, dan het rukken in de mond! (mweh...beide is even erg)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:36

TS mijn advies is stop met je pony te rijden je bent te groot het zadel ligt niet goed en zijn mond is kapot getrokken de kans is groot dat je pony nooit meer een bit in wil.

Verder je hoeft niet te rijden om het leuk te hebben er bestaan ook dingen als poetsen en vrijheidsdressuur en wandelen. Ga dat eens doen met je pony dat is ook harstikke leuk.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:39

Nou sorry hoor hannah41 maar als ts gewoon tips/commentaar aanneemt en niet er tegen in gaat etc. doet iedereen vast wel wat aardiger tegen haar.. Ik zou niet eens zo'n topic durven te openen en zeggen dat ik de mond van de pony kapot getrokken heb en weet ik het allemaal! ;(
En ik wil echt niet zeggen dat ik alleen maar lief ben tegen m'n paarden, maar dit kan gewoon écht niet!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:43

annibel schreef:
Nou sorry hoor hannah41 maar als ts gewoon tips/commentaar aanneemt en niet er tegen in gaat etc. doet iedereen vast wel wat aardiger tegen haar.. Ik zou niet eens zo'n topic durven te openen en zeggen dat ik de mond van de pony kapot getrokken heb en weet ik het allemaal! ;(
En ik wil echt niet zeggen dat ik alleen maar lief ben tegen m'n paarden, maar dit kan gewoon écht niet!

Je hoeft geen sorry tegen mij te zeggen hoor, ik zeg alleen wat ik vind, daar hoef je het niet mee eens te zijn natuurlijk. :)

En dat de mond van haar pony kapot heeft getrokken kan niet nee. Maar dat ze dat eerlijk zegt vind ik alleen maar goed, want we willen toch juist dat ze eerlijk is? Als ze het niet had gezegd was het ook niet goed geweest.

Maar goed, dat allemaal is een beetje off topic natuurlijk.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:48

sannerocky schreef:
Omdat ik bang ben dat ik dit topic kwijt ben (kan het filmpje niet zien op mijn werk) zet ik even 'een stipje'. Zodat ik vanavond het filmpje alsnog kan bekijken.

Daar hoef niet voor te reageren, onder de titel van dit topic staat ''nieuw antwoord'' Daaronder je je een rondje. Daar kan je op klikken en dan heb je ook een stipje gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:21

Ik heb nogmaals het filmpje bekeken, het valt me ook op dat hij constant reageert als jij hem weer schopt (je kuit aandrijven doe je namelijk niet)
en je doet dit bij elke pas...

Ook zit je met je voeten helemaal door de beugels, zegt in mijn ogen iets over jouw kunnen en je balans... ook niet gek dat de pony daar op reageert...

Kun je nog eens reageren of je hem al van binnen hebt na laten kijken? En of je hier professionele hulp voor in gaat schakelen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 14:49

Ik heb een filmpje van vandaag.
Helaas heb ik maar een steiger op de film.
Maar het toont voor mij wel aan dat het gewoon verveling is.
BIj intresse wil ik via een mail ook wel het hele filpmje doorsturen.
Ik ga hem even uploaden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:56

een osteopaat kan niet van binnen uit zien of er iets mis is.

plus ga je professionele hulp in schakelen?