Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:04

sneeuwpop schreef:
YvvvWedg schreef:
Ik rijd met een normale druk, dus niet trekken en plukken ofso.
Zoals je misschien kan lezen is het een diesel. Hij heeft heel veel moeite in het begin en vanaf dat moment ben ik ook al consequent. Heel veel overgangen rijden in het begin en alles. Hij is al vanaf dat ik hem heb een diesel en het duurt gewoon even voordat hij is opgestart (20 min is met stappen erbij en ik stap 10 tot 15 min los en dan draaf ik lang en laag en daarna is hij wel weer redelijk aan mijn been).
Ook doe ik inderdaad schakelen in de proef en is het echt niet zo dat ik mee rijd met hem. Ik blijf er letterlijk de hele proef aan rijden, daarom weet ik ook niet waarom die dit (grotendeels) alleen tijdens mijn proef doet. Ook rijden we veel proefgericht thuis...

Je blijft maar roepen dat het een diesel is... , dan leg je (bewust of onbewust) de oorzaak bij je paard.
Op die manier ga je het niet oplossen.
Misschien rij je er wel teveel aan. Iets wat we vanaf de computer niet kunnen zien.
Je krijgt tips en het is aan jou of je er open voor staat en of je er iets mee kan.
Je laat het nu overkomen alsof je er alles aan doet en niet meer kunt omdat je pony een diesel is.

Op dit moment is je pony aan de zweep ipv aan je been en dat is een ruiter fout.
Niet erg, zelfs fijn, want dan kun je er wat aan doen. Ik zou iig even niet starten en eerst zonder zweep gaan rijden.

Ik neem alle tips graag aan en ga er ook zeker wat mee doen dat is niet het probleem en wil er graag iets aan veranderen. Ik leg alleen het probleem uit wat ik nu heb. Ga zeker gebruikmaken van jullie tips!

YvvvWedg

Re: Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:07

Ik sta echt voor alles open en ga zeker met jullie tips aan het werk!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:10

Mijn punt is, hoe kun je oefeningen gaan verfijnen als hij al niet eens aan je (altijd) been is? Dan moet je in mijn ogen terug naar de basis. Correct me if im wrong..

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:24

Axel_Valerie schreef:
Mijn punt is, hoe kun je oefeningen gaan verfijnen als hij al niet eens aan je (altijd) been is? Dan moet je in mijn ogen terug naar de basis. Correct me if im wrong..

Ik snap wat je bedoelt. Het is vaak alleen met oefeningen ;) de basis zit er goed op bevestigd maR het grootste probleem ligt in de wedstrijd ring. Het is moeilijk uit te leggen maar ik vond altijd dat hij traag is maar dat zit vaak ook in m'n hoofd en is echt dus vaker alleen op wedstrijd. Sorry voor de slechte uiteg, maar kan het zo lastig uit leggen want t is ook dat ie de ene dag wel goed voorwaarts is en de volgende dag weer niet. Ik vind het gewoon moeilijk en ben er echt hopeloos in omdat we al zo veel ook hebben geprobeerd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:33

Meteen na opstappen is voorwaards geen reactie dan vraag je die net zolang totdat je echt voorwaards gaat en nee niet een banketstaaf drafje maar reactie vragen desnoods tot een goed voorwaardse galop. Daarna eerst gevraagde gelijk weer vragen, reactie is braaf nog geen reactie doorgaan totdat je die wel hebt. Niet de kans geven op te starten, rijden is voor het been en reactie is reactie. In het begin zal je je zweep wel eens nodig hebben maar hij zal het snel snappen. Heb je het probleem op concours dan nog een keer HC starten en jury vragen of je hem aan mag pakken met de zweep om het er uit te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:40

Axel_Valerie schreef:
Dan zou ik toch eens helemaal terug gaan naar de basis. Zonder spoor en werken aan de reactie op je been in het algemeen. Zo maak je het in mijn ogen alleen maar erger en heb je straks wielen van 5cm nodig om hem nog vooruit te krijgen. Ik ga mee in de reactie van Babootje en dan zonder sporen. Het ziet ernaar uit dat je je marge kwijt bent.

dan heb je toch nog een heel verkeerd idee dan waar sporen voor nodig zijn. een spoor is er niet voor om je paard vooruit te krijgen, maar om een grotere hulp te kunnen geven als hij (nog) niet naar de kleinere luistert. je moet een beetje kijken naar wat je paard nodig heeft. mijne is fors en een beetje lomp en denderde dwars door mijn been heen. ik ben dus juist begonnen met een grof wiel om hem goed tussen twee benen te houden, of om hem goed te laten wijken. inmiddels kent hij het, is goed aan het been en kan nu ook zonder spoor netjes lopen.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:42

MarjanB schreef:
Meteen na opstappen is voorwaards geen reactie dan vraag je die net zolang totdat je echt voorwaards gaat en nee niet een banketstaaf drafje maar reactie vragen desnoods tot een goed voorwaardse galop. Daarna eerst gevraagde gelijk weer vragen, reactie is braaf nog geen reactie doorgaan totdat je die wel hebt. Niet de kans geven op te starten, rijden is voor het been en reactie is reactie. In het begin zal je je zweep wel eens nodig hebben maar hij zal het snel snappen. Heb je het probleem op concours dan nog een keer HC starten en jury vragen of je hem aan mag pakken met de zweep om het er uit te krijgen.

Dankje heb binnenkort proefgerichte clinic dus ga dit dan zeker uit proberen!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:45

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar de training verder uit bestaat.
Rijd je alleen dressuur,of wissel je ook nog af met springen, buitenritten etc?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:47

Heb je het idee dat je paard het leuk vindt, wat je van hem vraagt? en zo ja/nee, waar merk je dat aan?

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:49

CarinaR schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar de training verder uit bestaat.
Rijd je alleen dressuur,of wissel je ook nog af met springen, buitenritten etc?

Ik wissel eigenlijk alles af; dressuur springen cross buitenritten, balkjes
Op verschillende manieren longeren: los, aan het werk, balkjes
We doen echt van alles. Ook doen we oefenparcoursjes op andere stallen we rijden clinics, crosstrainingen enzo.. Heel gevarieerd dus

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:51

YvvvWedg schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Het is vaak alleen met oefeningen ;) de basis zit er goed op bevestigd maR het grootste probleem ligt in de wedstrijd ring. Het is moeilijk uit te leggen maar ik vond altijd dat hij traag is maar dat zit vaak ook in m'n hoofd en is echt dus vaker alleen op wedstrijd. Sorry voor de slechte uiteg, maar kan het zo lastig uit leggen want t is ook dat ie de ene dag wel goed voorwaarts is en de volgende dag weer niet. Ik vind het gewoon moeilijk en ben er echt hopeloos in omdat we al zo veel ook hebben geprobeerd.

ik ben van mening dat de basis er niet goed in kan zitten als het op wedstrijd niet lukt.
Alles wat thuis 9 van de 10 x goed gaat en op wedstrijd fout- dan zit het er dus niet goed genoeg in.

Ik snap dat je grotere sporen gaat gebruiken tijdens de proef, alleen is dat wel symptoom bestrijding. Een tijdelijke noodoplossing.
Verstandig is het om een stap terug te doen en thuis te zorgen dat je zonder spoor en zweep kunt rijden voor je weer gaat starten.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:51

Corelli schreef:
Heb je het idee dat je paard het leuk vindt, wat je van hem vraagt? en zo ja/nee, waar merk je dat aan?

Ja want hij Is wel weer heel leergierig. Als ik begin met een nieuwe oefening bijvoorbeeld snapt hij het het binnen een paar x oefenen. Hij probeert het altijd ook wel enzo..

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:52

sneeuwpop schreef:
YvvvWedg schreef:

ik ben van mening dat de basis er niet goed in kan zitten als het op wedstrijd niet lukt.
Alles wat thuis 9 van de 10 x goed gaat en op wedstrijd fout- dan zit het er dus niet goed genoeg in.

Ik snap dat je grotere sporen gaat gebruiken tijdens de proef, alleen is dat wel symptoom bestrijding. Een tijdelijke noodoplossing.
Verstandig is het om een stap terug te doen en thuis te zorgen dat je zonder spoor en zweep kunt rijden voor je weer gaat starten.

Zonder spoor is geen (bijna) geen probleem. Het is juist als ik mijn sporen om heb dat hij daar ook geen respect voor heeft. Voor het kleinste spoortje zelfs niet

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:53

Dan is hij dus niet aan je been...
Echt niet!

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:54

Ik heb niet alles gelezen, maar het paard wat ik rijd is panisch voor zwepen en dus geef ik hem soms een waarschuwend tikje op zijn hals met de teugels. Dit helpt voor hem goed en hoef ik nooit te herhalen. Ookal is dit ook slechts 'symptoombestrijding', wie weet het proberen waard? Misschien leert hij zo ook dat hij een tikje kan verwachten als je geen zweep hebt.
Laatst bijgewerkt door Oedi op 08-09-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:54

De zweep geef ik eerlijk toe dat is mijn eigen schuld want heb eigenlijk alle jaren met zweep gereden, dat was een soort van standaard geworden. Dus hier wil ik graag van af komen

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:55

sneeuwpop schreef:
Dan is hij dus niet aan je been...
Echt niet!

Hoe los ik het dan op als hij het zonder spoor eigenlijk bijna niet doet en het niet reageren voor m'n been met spoor wel doet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:59

YvvvWedg schreef:

ik ken het probleem van het "afslaan" in de wedstrijdring. mijn dochter heeft het ook gehad. maar het heeft echt te maken met consequent rijden thuis en in de wedstrijdring. in de ring reed ook zij ietsje voorzichtiger en die paarden hebben dat zo door. het is wel een bekend probleem hoor, je bent niet de enige.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:00

Aan het been zetten heeft vooral met timing te maken.
Ik vind dat het beste aan de Longe wanneer de ruiter de teugels los laat en leert voelen wanneer deze been moet geven en ook vooral wanneer niet.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:01

sneeuwpop schreef:
Aan het been zetten heeft vooral met timing te maken.
Ik vind dat het beste aan de Longe wanneer de ruiter de teugels los laat en leert voelen wanneer deze been moet geven en ook vooral wanneer niet.

Met losse teugel is 0,0 probleem en loopt hij als een trein. T is echt als die aan het werk moet

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:05

YvvvWedg schreef:
sneeuwpop schreef:

Zonder spoor is geen (bijna) geen probleem. Het is juist als ik mijn sporen om heb dat hij daar ook geen respect voor heeft. Voor het kleinste spoortje zelfs niet

Maar als je hem zonder spoor niet goed bij elkaar kan rijden dan is er toch wel echt een probleem.. Bij je basis..

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:12

Dit probleem heb ik met mijn vorige paard ook gehad, snapte ook niet hoe dat toch kon gebeuren. Uiteindelijk bij iemand anders gaan lessen en toen kwam ik toch echt tot de conclusie dat het aan mezelf lag, ipv alleen wanneer nodig een hulp te geven zat ik eigenlijk continue te drijven en wanneer ik een proefje ging rijden ging ik helemaal veels te veel rijden en drijven dus mijn paard begreep gewoon niet meer wat ik van hem vroeg omdat er teveel hulpen doorkwamen. Ik zeg niet dat dit bij jou ook het geval is, maar dit was bij mij de situatie. Uiteindelijk reed ik M2 proeven waarin hij zelfs weleens te hard liep dus geef het niet zomaar op, succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:12

Kan ook dat jij de verkeerde hulp geeft. Het is of been of hand. Als jij met been komt en voordat hij reactie geeft de rem er al weer op zet leert hij het ook niet. Eerst alleen been (zonder teveel op de voorkant te focussen) is ie aan het been dan ga je langzaamaan contact opnemen en dit uittesten. Kijk ook kritisch naar je eigen hulpen. Mijn paard was eerst ook heel traag aan het been en nu is het been en weg daarna kan ik been loslaten. Been niet door blijven geven maar zodra reactie is afzwakken en herhalen als reactie gelijk stopt. Consequent zijn is enige dat werkt

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:17

Super bedankt voor de tips! Heb al heel veel problemen met hem gehad en mijnkarakter is gewoon niet opgeven en dat doe ik ook zeker niet! Ga hier vanavond met m'n instructrice overleggen en dan een oplossing zoeken

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:18

Een heel herkenbaar probleem, ik loop er ook al jaren tegenop. Mijn paard is heel flegmatiek, ik ben klein en kan er met mijn benen niet goed bij. In de wedstrijdring sluit hij zich compleet af voor mijn beenhulp, hoe hard ik ook schop, het maakt niet uit. Tja, en dan kom je jezelf tegen in de M...
Heb altijd met zweep gereden, en tal van verschillende sporen geprobeerd. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dat niet uitmaakte, en heb ik een poos zonder sporen gerden, ik kan je vertellen dat het resultaat precies hetzelde was.
Op den duur was ik er zo gefrustreerd door, dat ik het op mijn paard ging afreageren. Niet goed natuurlijk.... toen ik besefte dat ik fout bezig was, ben ik helemaal opnieuw begonnen. Eerst grondwerk, en de acceptatie dat mijn paard nu eenmaal nooit een supersnel paard zal worden.
Nu train ik via een duidelijk systeem: eerst vragen (been), daarna bij geen reactie duidelijker zijn door spoortje, en als hij daar niet voldoende op reageert, de zweep. Als die laatste er aan te pas moet komen, moet hij ook écht reageren. Het is wel erg belangrijk, dat je hier héél consequent in bent en een oefening ook heel snel herhaald als hij niet goed reageert. En vooral: zelf rustig blijven en niet boos worden.
Ik ben nu een maand of 4 verder, en hoewel ik wel telkens moet herhalen, reageert hij wel veel beter en heb ik mijn zweep nauwelijks meer nodig, hooguit voor een aanmoediging.
Ook mijn sporen gebruik ik veel minder, ik ben veel bewuster bezig om mijn been doodstil te houden, mijn paard moet dan gewoon blijven lopen in hetzelfde tempo. Doet hij dat niet, dan herhaal ik hetzelfde, been, spoor, zweep.
En het belangrijkste: Mijn paardje is weer leuk en we hebben er allebei weer plezier in!!
Of ik weer wedstrijden ga rijden weet ik niet, ons plezier staat nu voorop.