Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:34

Van een flexchair trainster:
Jouw schouders moeten altijd gelijk zijn aan die van het paard. Buigt het paard naar links, dan draai jij dus mee met jouw schouders. En jouw heupen moeten ook gelijk blijven aan die van het paard.

Dus als je schouder binnenwaarts rijdt: schouders draaien, heupen recht. Als je jouw heupen ook meedraait duw je je paard naar binnen en valt hij door je binnenbeen. Houd je je heupen recht, dan heb je automatisch je binnenbeen er goed aan.

Leuke en goede tips staan er hier in het topic :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:51

Richte dein pferd gerade und reite es vorwarts

Steinberg kende zijn vak :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:57

Mette schreef:
Van een flexchair trainster:
Jouw schouders moeten altijd gelijk zijn aan die van het paard. Buigt het paard naar links, dan draai jij dus mee met jouw schouders. En jouw heupen moeten ook gelijk blijven aan die van het paard.

Dus als je schouder binnenwaarts rijdt: schouders draaien, heupen recht. Als je jouw heupen ook meedraait duw je je paard naar binnen en valt hij door je binnenbeen. Houd je je heupen recht, dan heb je automatisch je binnenbeen er goed aan.

Leuke en goede tips staan er hier in het topic :D

Hier heb ik ook wat aan. Ik doe altijd alles op gevoel, automatisch zonder erover na te denken. Dat is heel fijn natuurlijk, maar daarom weet ik het nooit zo goed in theorie.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:13

Alles voorwaarts oplossen!

Ik reed op schrikkerige paarden en had altijd de neiging om naar voren te vallen als hij schrok of wegdook.
Het gevolg was dat ik m'n handen naar achter trok of ineens in spanning schoot waardoor het een half rondje duurde voordat ik de controle over het paard weer terug had.
Het klonk toen voor mij heel tegendraads om je paard naar voren te schoppen (bij wijze van uitspraak :D ) als hij er vandoor wil gaan.
Maar toen ik het eenmaal onder de knie had bleek : omdat ik mij concentreerde op de voorwaartse beweging bleef ik veel relaxter in het zadel zitten en kon ik veel sneller reageren en corrigeren. Het paard werd er ook veel alerter van en zag mij ineens als zekere leider in plaats van een onzekere leider die terugdeinst.

Op welk paard ik ook stap,en wat voor capriolen hij ook uithaalt,uit automatisme denk ik er aan om alles naar voren op te lossen!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:20

Mijn beste tips kwamen uit de paar lessen die ik van Jesse Teune kreeg.
Áltijd vooruit en je kunt niets zonder een goede basis.
Als ik weer eens te snel wilde en teveel van mijn merrie vroeg zonder te belonen, mocht ik afstappen, belonen, rondje rennen en weer opstappen. Om helemaal opnieuw te beginnen. In het begin heel vervelend, maar ik pas het nog steeds toe :)

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:25

Miepie77 schreef:
Jeska2 schreef:
Elke hulp die je geeft waar geen reactie op komt, had je niet hoeven geven :)

da's niet helemaal waar, als je een paard iets aan het aanleren bent, moet je hem de kans geven om het te begrijpen

Maar hoe kan hij het leren als je niet duidelijk maakt wat je van hem wil? Als er geen reactie komt en je laat dat zo, zal die er de volgende keer ook niet komen.

Edit: mijn beste tip was loslaten! Ruiters hebben over het algemeen veel te veel de neiging om vast te houden als er iets gebeurt, juist dan raakt een paard in paniek. Loslaten bij schrikreactie of een druk paard en de ontspanning opzoeken

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:34

Denk voor elke training na wat je je paard wilt leren. Wat ga je doen? Waarom ga je dat doen? Hoe ga je het doen? En per direct stoppen als het gelukt is. Soms duurt een training dan maar 10 minuten, maar als je dan stopt en je paard beloont en hem zijn vrijheid teruggeeft zal hij de volgende training dit nog veilloos weten! Bijvoorbeeld eerste keer schouderbinnenwaarts aanleren. Waarom wil je de schouderbinnenwaarts: verbeteren draagkracht binnenachterbeen. Hoe ga je dat doen: erop of ernaast. Welke middelen ga je gebruiken. Welke hulpen heb je nodig voor schouderbinnenwaarts. Hoe ziet een goede schouderbinnenwaarts eruit? Wie heb je daarbij nodig? Kun je het zelf of is het beter om met je instructie te oefenen de eerste keer?

Zo ben je doelgericht en veel efficiënter. Het leren gaat sneller en je voorkomt dat je door blijft gaan wanneer het zo goed gaat en na het hoogtepunt afsluit met mindere resultaten.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:48

Met mijn pony die vaak schrikt en dan weg rent heeft de tip, wil hij rennen, dan gaat hij ook maar rennen het beste geholpen. Als meneer er vandoor gaat, doen we nog 3 rondjes extra en dan nog harder haha. En het heeft zeker geholpen!! lol was er snel vanaf, nu is de reactie nog maar 3 galoppassen ongeveer haha

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 23:07

Je schouderbladen iets naar achter brengen en je borst komt vooruit,en zit je mooi rechtop.
Ik deed geforceerd de borst vooruit,totdat een instructeur zei:je hoeft alleen maar je schouderbladen iets naar achter te brengen.
Zo simpel dus,maar voor mij een super tip!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:33

Handen hoog en breed uit elkaar houden, in plaats van laag en samen.
Opeens had ik een schwungend paard onder me. :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:43

Tivoli schreef:
Alles voorwaarts oplossen!

Ik reed op schrikkerige paarden en had altijd de neiging om naar voren te vallen als hij schrok of wegdook.
Het gevolg was dat ik m'n handen naar achter trok of ineens in spanning schoot waardoor het een half rondje duurde voordat ik de controle over het paard weer terug had.
Het klonk toen voor mij heel tegendraads om je paard naar voren te schoppen (bij wijze van uitspraak :D ) als hij er vandoor wil gaan.
Maar toen ik het eenmaal onder de knie had bleek : omdat ik mij concentreerde op de voorwaartse beweging bleef ik veel relaxter in het zadel zitten en kon ik veel sneller reageren en corrigeren. Het paard werd er ook veel alerter van en zag mij ineens als zekere leider in plaats van een onzekere leider die terugdeinst.

Op welk paard ik ook stap,en wat voor capriolen hij ook uithaalt,uit automatisme denk ik er aan om alles naar voren op te lossen!

Dit idd :j

En niet al te letterlijk, maar in elk geval actie oplossen met actie. Bijvoorbeeld ooit een paard aan de longe gehad dat niet linksom (of was het rechtsom?) wilde en dus maar achteruit ging. Uiteindelijk haar dus gewoon haar ''zin'' gegeven, maar dan stoppen als ík het wil. Na een half rondje achteruit was vooruit toch leuker :+

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:54

Neuriën tijdens het doorzitten :)) zo blijf je ademenen, krijg je niet te kans om te verkrampen en kun je beter in het zadel blijven zitten.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:59

Wat een goede tips zie ik al voorbij komen!

Rijden doe je met je eerst met je zit, dan met je benen en daarna pas je handen.

Ik moet van mijn instructeur veel meer met mijn lichaam doen, je zit is je instrument. En subtiele aanpassingen in je zit blijken enorme positieve verschillen op te leveren. Elke keer weer een eye-opener voor me. Dat ik denk ow ja, zo is het veel makkelijker en gaat het 'vanzelf'.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:06

Geniet van het moment.
Geniet van alles wat goed gaat.
Vertrouw in je paard en laat eens alles los en doe niks behalve genieten. (werkt zelfs bij groene paarden!)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:14

Altijd blijven lachen :D

Rijtechnisch op je binnen-bovenbeen spier rijden, sindsdien zit ik echt een stuk beter :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:33

Deftig zitten en borsten vooruit.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:34

Stap maar af :')

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:53

NIet teveel nadenken op het paard. Voelen! En genieten!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:57

Zingen, heb een paar jaar lang paarden ingereden en doorgereden bij een kleine handelstal/fokkerij in Emen. Zingen zorgt ervoor dat ik lekker ontspannen bleef, dat het paard me hoorde EN het was gewoon gezellig. Elke keer als ik voel dat ik spanning opbouw te paard ga ik lekker uit volle borst zingen :) Je laat namelijk spanning los als je goed aan het ademhalen bent. En zingen helpt daarbij, hoef je niet na te denken over je ademhaling.

Zal wat worden als ik wedstrijden zou rijden.... Zingend te paard door de bak. Zou ik daar punten voor krijgen?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:01

Haha benfan, dat werkt bij mij idd ook zo goed :) En iedereen me maar dom aan kijken als ik als tip geef om gewoon te gaan zingen als je het spannend vind..
Ik heb me toch een boel gezongen toen ik voor het eerst langs de weg ging met mijn verzorgpaard :o

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:04

voor mij werkte heel goed de aanwijzing: rek (of open) je middenrif! Ik zit makkelijk krom en kreeg altijd te horen "schouders naar achter". Maar dan ga je heel gespannen zitten en zit je nog steeds in elkaar. Als je je middenrif oprekt gaat je hele schouderpartij vanzelf naar achter en je borstpartij omhoog (trots zitten, zag ik ook al voorbij komen). Een variant, die mij minder aansprak maar ook wel wordt gebruikt is "de spieren aantrekken waar je BH bandje zit" dit heeft hetzelfde effect maar dan vanaf de achterkant gedacht.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:11

Miepie77 schreef:
Jeska2 schreef:
Elke hulp die je geeft waar geen reactie op komt, had je niet hoeven geven :)

Een paard wat de hulp niet kent reageert toch op een bepaalde manier ookal hoeft die manier niet gewenst te zijn.

Precies, het maakt niet uit wát voor reactie je krijgt (al ga je natuurlijk voor de juiste), als er maar een reactie komt. Als je wat aan het aanleren bent, wil je ook een reactie op de hulp die je geeft, anders kan je het nooit aanleren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:28

De allerbeste tip algemeen voor rijden: freestyle rijden :D

Als je paard vooruit, achteruit, links, rechts, zijwaarts kan en achterhand en voorhand kan omzetten zonder dat jij je teugels hoeft te gebruiken, wat een precisie kan je dan krijgen als je wel die teugels erbij pakt voor extra subtiele communicatie :~

Verder nog: "everything comes from and returns to relaxation". Alles draait om ontspanning. Nooit verder gaan als je de ontspanning verliest. Ontspanning verkrijg je meestal door minder doen ipv meer :D

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:36

1e les klassieke dressuur zijn mijn instructrice:
"ga mee met je heupen met de stappen die je paard zet."

geen s*ks beweging, maar een loop beweging maken met je heupen. :)

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:37

KISS - Keep it Super Simple

Kortom, werk aan één ding tegelijk :)