Academische rijkunst en rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Academische rijkunst en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:24

@Sussanne, ik ben overtuigd dat je heel goed weet wat best is voor je paard, dus als je je daar goed bij voelt, doe zo voort!

Trouwens net het filmpje van Marius Schneider es bekeken, en ik vind het fantastisch!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:38

BEgrijp heel goed wat je wil zeggen met het filmpje Simpelman en ik zie het zelf ook, maar ik kijk hier toch wel graag naar. Ik zie dit vele male liever dan al die vastgereden paarden die we zo veel zien tegenwoordig. En daarin ga ik mee met mijn instructrice die liever AR als modern ziet. Het oogt wel vriendelijk, gehoorzaam en soepel namelijk wat deze man doet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:21

Heb het filmpje ook bekeken en benpositief verrast. Fijne rijstijl, los en ongedwongen. Mooie deinende hals. Verder natuurlijk veel showelementen. Die galop oogt wat typisch, een rollende vierslaggalop maar dat is geloof ik iets van de AR. Grappig is wel dat deze galop door sommige trainers ook gebruikt wordt in de training van gangenpaarden om laterale stijfheid op te lossen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Simpelman nu precies niet goed vindt aan het rijden van Marius Schneider. Overigens vind ik zijn rijden niet representatief voor AR in het algemeen, op veel AR filmpjes zie je wel degelijk houterig bewegende, weinig voorwaarts denkende paarden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:27

Dat je liever ziet dan een vastgereden paard is begrijpelijk.
Maar, het is een val.
Het is niet nodig compromissen te sluiten, wat goed is is goed en de rest is fout.

De Klassieke Dressuur is het optimale eindresultaat van kennis en ervaring in de rijkunst na eeuwen van rijkunstige evolutie.
Er is wat afgeetterd met paarden in de vesrtreken tijd....
De kaders van dat optimum zijn verwoord en over die teksten is diep nagedacht en gediscussieerd door bekwame, ervaren en goedwillende mensen.
O.m.de term: de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Kennelijk is gebleken dat het ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard een meerwaarde geeft.
Het is goed voor mens en paard.
Ik herhaal mezelf, kijk naar een jong, gezond en fit paard in vrijheid dat de show maakt voor de kudde.
Het is niet voor niets dat het dat doet en op die manier.
Het laat zien in optimale conditie en gezondheid te zijn, dat is een meerwaarde in de kudde, het is hogere rangorde en dat is een betere overlevingskans.

In de africhting bij de AR degradeert men deze optimale fitheid tot optimale gehoorzaamheid en langzaam en klein bewegen om hiermee het paard gemakkelijker te kunnen rijden.
Voor zover ik heb begrepen is M S een der "groten" in de AR?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:42

Moderatoropmerking:
Voor de discussie Academische Rijkunst versus Klassieke Dressuur zijn genoeg andere topics te vinden op RT-D. De topicstarter vraagt hier om ervaringen met de Academische Rijkunst en rechtrichten. Gelieve jullie bij deze vraag te houden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:06

Ik denk dat het belangrijk is dat je doet waar je je echt goed bij voelt en wat werkt voor jouw paard.
Ik vind het altijd best wel interessant wat je schrijft Simpelman, maar heb ook het idee dat het soms een beetje te idealistisch is, want ik heb ook nog geen filmpje gezien wat jij nou echt goed vindt, omdat er blijkbaar overal wel wat op aan te merken is.. (perfectie bestaat niet!)

Het filmpje van Marius vind ik zelf echt geweldig. Ik ben er ook eens een dag bij geweest dat hij lessen gaf en hij is ook een erg goede instructeur. Ik zie daar echt een paard die helemaal losgelaten is en rechtgericht. En houdt er rekening mee dat Andalusiërs van zich zelf kort gebouwd zijn en nooit een draf als de paarden in de wedstrijdsport kunnen laten zien. Alhoewel ik vaak veel positieve dingen hoor over Bernd, vind ik het in de filmpjes vaak iets té rustig waardoor er naar mijn idee wat impuls mist.

Ik vind de hele dressuur een soort van zoektocht en een weg naar het soort waar ik me helemaal thuis bij voel. En naar mijn idee haal ik van alle soorten: Klassieke dressuur, academische rijkunst, engelse dressuur, franse/spaanse dressuur wel componenten uit. Elk soort heeft zijn pluspunten en minpunten, goede dingen en valkuilen. Het meeste zit voor mij dan nog in de academische rijkunst die naar mijn idee ook enorm goed onderbouwd is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:35

goldenarrow schreef:
Voor de discussie Academische Rijkunst versus Klassieke Dressuur zijn genoeg andere topics te vinden op RT-D. De topicstarter vraagt hier om ervaringen met de Academische Rijkunst en rechtrichten. Gelieve jullie bij deze vraag te houden.

Een kleine opmerking.
Het betreft hier een vraag over het recht richten.

"Recht richten" is een rijkunstige term met een zekere intentie die (heden ten dage vooral) voortkomt uit de KD.
De AR gebruikt deze term veelvoudig en ik probeer te laten zien dat er bij de AR geen sprake is van "recht richten" binnen de intentie van die term.
Recht richten is het gelijkmatig links en rechts ontwikkelen van de bespiering, bij de AR doet men echter aan "loslaten" men spreekt er namelijk de bespiering niet aan, de bewegingen van het paard worden er steeds korter gemaakt.
Het gebruik van de term is dus misleidend en vraagt om afweging naar de KD.

Het "recht richten" IS dressuur en het dus interessant om de lezers een goed gefundeerd begrip aan te bieden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:40

Dat is dus echt onzin Simpelman. Het gaat bij AR zeker wel om het ontwikkelen van gelijke bespiering rechts en links.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:45

saskiakefie schreef:
Dat is dus echt onzin Simpelman. Het gaat bij AR zeker wel om het ontwikkelen van gelijke bespiering rechts en links.

Dat zeggen ze.... en wanneer men iets maar consequent herhaalt dan heeft men de neiging dat voor waarheid aan te nemen.
Bespiering ontwikkelen gebeurt door ze te intensief gebruiken.

Een paard is een machtig bespierd wezen dat majestueus en groot kan bewegen, dat is zijn natuur.
In de AR lopen de paarden relatief rond te schuifelen, in mijn ogen tenminste onwaardig aan het paard.
Paarden woprden er zuur, grijs, moedeloos van op den duur.
Men werkt er aan losgelatenheid, gehoorzaamheid, kleine gemakkelijk uit te zitten bewegingen maar niet aan de ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard, die hebben een heel andere intentie, overleven, zich voort planten door kracht, rangorde.
Een paard moet schitteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:15

Simpelman schreef:
Dat je dat liever ziet dan een vastgereden paard is begrijpelijk.
Maar, het is een val.
Het is niet nodig compromissen te sluiten, wat goed is is goed en de rest is fout.

Daar heb je gelijk in.

TS of anderen die verstand van AR hebben, wat is de toegevoegde waarde om met zo'n sterke halsbuiging te rijden? Heb het vanochtend eventjes gedaan met paardje, hetgeen ze braaf deed, maar ik vroeg me af wat daar nu de toegevoegde waarde van is? Ik rijd gewoon in stelling mijn paardje maar niet dit extreme buigen. Is dat nu o.a specifiek AR?

Heb dit ooit in Frankrijk tijdens spring wedstrijd middels "strafkamp" gezien bij een spring amazone die in aan het rijden was en die haar paard alsmaar niet onder controle kreeg en begreep helemaal niet wat ze deed. Ze deed het zelfde als deze man, alleen op een heel klein rondje links en rechtsom. In het filmpje vond ik het ça va, maar bij haar vond ik het erg afschuwelijk en paard werd er dan ook foei link op, dus het werkte averechts, iets wat ik wel kon volgen van dat paard dat echt karakter had.
Heeft dat wellicht met die "afgedwongen gehoorzaamheid" te maken Simpelman waar jij het over had?

TS ik ben echt oprecht geïnteresseerd in de ervaringen met AR, gewoon om bij te leren, niet om zelf te gaan doen want ik voel me fijn bij de Duits Klassieke methodiek, maar dat hoeft ook niet, ieder zijn eigen manier. Dus ik wil echt NIET jouw topic onderuit schoffelen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:26

pien_2010 schreef:
TS ik ben echt oprecht geïnteresseerd in de ervaringen met AR, gewoon om bij te leren, niet om zelf te gaan doen want ik voel me fijn bij de Duits Klassieke methodiek, maar dat hoeft ook niet, ieder zijn eigen manier.

Ik hoorde ze in de documentaire over Totilas ook over de Duits Klassieke methodiek. Ik vroeg me af wat daar nu precies onder wordt verstaan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:33

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:37

pien_2010 schreef:
Simpelman schreef:

TS of anderen die verstand van AR hebben, wat is de toegevoegde waarde om met zo'n sterke halsbuiging te rijden? Heb het vanochtend eventjes gedaan met paardje, hetgeen ze braaf deed, maar ik vroeg me af wat daar nu de toegevoegde waarde van is? Ik rijd gewoon in stelling mijn paardje maar niet dit extreme buigen. Is dat nu o.a specifiek AR?

Dat vroeg ik me ook af. Ik ben na jaren "onwetend" te zijn ook met een zoektocht begonnen naar een methode die voor mij en mijn paard werkt. De meeste mensen gaan pas zoeken op het moment dat het niet lekker loopt met je paard. Zo ik ook. Mijn paard had een zere rug en last van zijn SI gewricht. Behandeld door een chiropractor en dan ga je zoeken naar een manier om je paard beter te trainen. Ik ben uiteindelijk ook op de klassieke dressuur uitgekomen. Ik heb 2 maanden alleen maar lang en laag gereden om zijn rugspieren te ontwikkelen. Chiropractor was van de week geweest en het resultaat is super. Problemen zijn opgelost en het onbespierd deukje achter het zadel, net voor het kruis is gevuld met spieren. IK heb nu een happy en los paard. En dat merk je echt met rijden. De Chiro vertelde me ook je met inbuigen van je paard als die bovenin loopt, je paard stuk maakt. loopt het paard laag (dus bij de knie) en je buigt in, dan maak je de halsspieren soepel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:38

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 11:50

Wat ik dinsdag geleerd heb ik ook eerst het paard laag te vragen en dan pas buiging te vragen. Dus ook op kniehoogte. Dit is om de halsspieren los te maken. Niet hoog en in buiging, de buiging mag ik pas vragen op het moment dat ze laag loopt. Als het hoofd hoog is, kan ze haar achterbenen niet onder de massa plaatsen, en dat is wat je graag wilt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:19

Je bedoelt neem ik aan: eerst het paard na te laten geven (afkauwen) en dan pas te laten inbuigen. Een paard ontspant zijn halsspieren pas als hij zijn kaak ontspant. Dat inbuigen nodig zou zijn om de halsspieren los te maken betwijfel ik. Die zijn bij een gezond paard soepel en los genoeg. Dat een paard alleen zijn achterbenen kan onderbrengen als het hoofd laag is, is niet correct. Wel begin je altijd vwnw om het paard te leren zijn rug los te laten. Vervolgens wek je impuls op om via het aanspannen van de onderlijn het achterbeen meer onder te laten treden. Van daaruit ontwikkel je geleidelijk meer draagkracht zodat het paard meer bergop gaat lopen (proces van jaren).
Lang en laag kan zoals Damian beschrijft heel goed gebruikt worden als revalidatietraining voor paarden met een rugprobleem. Sterker nog het is de enige manier (zelf ervaring mee) Bij gezonde paarden rijd je dan weer niet eindeloos lang en laag omdat dit een te eenzijdige training is en het de voorhand te veel belast. Wel heel fijn als warming up, cooling down en tussendoor als beloning (dat laatste ook in draf en galop) paarden vinden het heerlijk als ze het eenmaal goed aangeleerd is, je hoort ze vaak uitzuchten en proesten, zo van: hehe, even lekker strekken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:36

Bij het lang en laag voorwaarts gaan in draf spant én ontspant het paard bij iedere pas zijn rug, spiervermeerdering is het resultaat.
Het opaardctilt in deze houding de voorhand enigszins op.

Wanneer het hoog is ingesteld en zonder impuls gaat (van voor naar achteren) dan zal het het voorste deel van de rug permanent aanspannen en hier dus spieren verliezen.
In deze houding loopt het paard op de voorhand, het kan de voorhand niet optillen, het loopt in tweeën noemen we dat.
Voel maar bij jezelf, is heel interessant.

Een paard dat lang en laag gaat, maar met impuls, loopt minder op de voorhand dan een paard dat (van voor naar achteren) hoog is ingesteld.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-08-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:39

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:54

Ik denk dat er verschillende stromingen zijn binnen de AR. Althans, dat men er zelf afgeleide "stromingen" van maakt.
Dat zie je ook in KD, sommigen trekken dat door of verwarren dit met Moderne Dressuur.

Naar mijn idee bestaat er dan ook een "Klassieke AR" (Branderup bijv.) en een wat meer modferne vertaling daarvan, waar da met wat meer impuls wordt gewerkt.

Ik ben ook een tijdje met AR bezig geweest (aleen bestuderen, dus niet in de praktijk) omdat ik er wel het paad voor leek te hebben. Maar ook ik knapte af op het stuitende gebrek aan het eerste wat een paard in zich moet hebben: een voorwaartse impuls.

Als het er gedwongen uitziet IS het ook (af)gedwongen, iets waar ik persoonlijk helemaal niet van hou, en dat zie ik toch erg vaak bij AR-adepten terug.

Die afgedwongen marionetten die tegenwoordig in de dressuurbanen verschijnen zijn overigens ook niet om over naar huis te schrijven, maar ook dat is geen voorbeeld van KD, maar van Moderne Dressuur.

De meerwaarde van AR voor een overigens gezond, enthousiast paard heb ik in AR niet kunnen terugvinden, daarom ben ik het zelf ook niet in praktijk gaan toepassen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:56

@saskiakeffie
Velen voelen zich geroepen, weinigen zijn uitverkoren.
Er wordt wat afgewouwelt in de paardenwereld......

De muziek van Mozart is Klassieke Muziek.
Klassieke Muziek is niet Mozart.

De dressuur uit de tijd van Pluvinel ong. 1720 is Klassieke dressuur.
Klassieke Dresuur is niet de dressuur van Pluvinel, na Pluvinel (=AR) hebben we nog driehonderd jaar rijkunstige evolutie doorgemaakt.
Wanneer we het over Klassieke Dressuur hebben dan hebben we het over de dressuur van vandaag, alles dat we er vandaag over weten, beter is er niet.

Het is een boom die groeit.
Het is niet beperkt tot oude dingen, alle nieuwe ideeën of technieken die iets toevoegen of het verdiepen worden geabsorbeerd.
Dat wat het Klassiek maakt is dat het voortbouwt op een fundament.

Denk ook aan de geneeskunde van 1700 en die van nu.
We hebben vandaag Klassieke geneeskunde, maar niet die van 1700.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-08-14 13:01, in het totaal 4 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:57

AR afgedwongen? Waar heb je dat bestudeerd als ik vragen mag? Klinkt me namelijk totaal onbekend in mn oren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:11

Dat lijkt me dan een kwestie van verschil in visie hoe je een paard graag ziet bewegen. Ik zie graag natuurlijke bewegingen.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 13:29

Mijn instructrice heeft het bij "de fijne rijkunst" geleerd. En ik begin me ook steeds meer af te vragen wat er nou zo mis is met de academische rijkunst. Hier werken ze ook met het volgende. Ik citeer:

Ongeacht in welke fase we zitten, we hebben met een aantal elementen altijd rekening te houden:

◾Behoud van voorwaarts neerwaarts tendens en nageeflijkheid voor een goed gebruik van de rug en een ontspannen kaak (lang maken van de bovenlijn, over de rug komen).
◾Behoud van durchlassigkeit voor het naar voren swingen en het plaatsen van de achterbenen naar het zwaartepunt.
◾Streven naar losgelatenheid zodat het paard de houding aanneemt die de ruiter vraagt en in deze houding blijft totdat de ruiter iets nieuws vraagt.
◾Behoud van de relatieve oprichting door de achterhand met de voorhand te laten corresponderen. Hoge achterhand, lage hoofd/hals houding. Lage achterhand, hoge hoofd/hals houding.
◾Behoud van tact en regelmaatdoor het tempo te laten corresponderen met het ritme. Hoog tempo/laag ritme. Laag tempo/hoog ritme.
◾Verkrijgen van schwung door de natuurlijke driedimensionale beweging van de wervelkolom (een ontspannen wervelkolom beweegt heen en weer en op en neer).

Bron: www.fijnerijkunst.nl Hier staan ook filmpjes etc, wat er bereikt is met paarden in korte tijd. Ook mijn instructrice en haar paard staan erbij.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:53

Sussanne schreef:
Mijn instructrice heeft het bij "de fijne rijkunst" geleerd. En ik begin me ook steeds meer af te vragen wat er nou zo mis is met de academische rijkunst. Hier werken ze ook met het volgende. Ik citeer:

Ongeacht in welke fase we zitten, we hebben met een aantal elementen altijd rekening te houden:

◾Behoud van voorwaarts neerwaarts tendens en nageeflijkheid voor een goed gebruik van de rug en een ontspannen kaak (lang maken van de bovenlijn, over de rug komen).
◾Behoud van durchlassigkeit voor het naar voren swingen en het plaatsen van de achterbenen naar het zwaartepunt.
◾Streven naar losgelatenheid zodat het paard de houding aanneemt die de ruiter vraagt en in deze houding blijft totdat de ruiter iets nieuws vraagt.
◾Behoud van de relatieve oprichting door de achterhand met de voorhand te laten corresponderen. Hoge achterhand, lage hoofd/hals houding. Lage achterhand, hoge hoofd/hals houding.
◾Behoud van tact en regelmaatdoor het tempo te laten corresponderen met het ritme. Hoog tempo/laag ritme. Laag tempo/hoog ritme.
◾Verkrijgen van schwung door de natuurlijke driedimensionale beweging van de wervelkolom (een ontspannen wervelkolom beweegt heen en weer en op en neer).

Bron: http://www.fijnerijkunst.nl Hier staan ook filmpjes etc, wat er bereikt is met paarden in korte tijd. Ook mijn instructrice en haar paard staan erbij.

Losgelatenheid is het gevolg van vertrouwen in ruiter en omstandigheden, het opbouwen van zelfvertrouwen om van hier uit ongedwongen aan de vraag van de ruiter te kunnen voldoen.
Dit is onzin, tact is de voortdurende gelijkmatigheid van de beweging, "het horloge dat tikt", het ritme is in alle gangen en snelheden bijna gelijk.
Alleen hiermee kan men het paard beginnen recht te richten.
Schwung is meer dan dit, het is ontspanning én onverbrekelijk energieinzet vanuit de achterhand, impuls.
Het verschil tussen ontspannen met doorgezakte knieën lopen en met een overdaad aan energie springen/draven.
Dit heeft helemaal niets met Dürchlassigkeit te maken, D. is de onverbroken verbinding van de impuls gevraagd door zit en kuit opgewekt vanuit de achterhand van het paard naar de ruiterhand die deze in een richting dirigeert.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:47

Ojee, wat een termen allemaal. En hier als "bewust onbekwaam" maar zeer leergierige recreatieve ruiter toch een beetje af. TS vraagt naar ervaringen.

TS, je zegt dat je paard zich enorm vast zet tijdens het rijden. Nu wil je gaan recht richten via de AR en je vraagt naar ervaringen. Waarom wil je rechtrichten?

Ik liep zelf ook tegen rijkunstige problemen aan en ben zelf gaan zoeken naar een andere manier van rijden. Ik ben naar clinics geweest van zowel AR als Klassiek. Wat mij opviel is dat AR veel van achter naar voren werkt, alles op een laag tempo rijdt. Ik vond de paarden die in de clinics meereden ook niet fijn los in hun lijf. Ik vond bij de AR dat het rechtrichten een doel op zich was.

KD vond ik meer van achter naar voren en die kijken ook meer naar de biomechanica van het paard. Die hebben het rechtrichten niet als doel op zich. Die zien het rechtrichten als fietsen. fiets je in een laag tempo ga je zwabberen, fiets je lekker door dan trekt je stuur vanzelf recht. Maar dat is mijn ervaring. Ik heb zelf goede ervaringen met KD. Mijn paard zat ook vast, ging moeilijk op de volte, gebruikte de buitenteugel als vijfde been. Ik ben nu al enige tijd alleen maar lang en laag aan het rijden en goed voorwaards houden. In het begin had hij veel moeite met zijn evenwicht. Ik ben nu een paar maanden verder en het gaat heel goed. Rugspieren zijn goed aan het ontwikkelen. Hij is lekker los in zijn lijf, heeft plezier in het werk.