Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

).

RoyceMack schreef:heb niet alle reacties gelezen, maar hij is 1,5 jaar en je wilt hem volgend jaar al inrijden omdat de dierenarts dat zei?
ik zou allereerst direct twijfelen aan zijn deskundigheid en serieus. en normaal paard kun je vanaf 3 inrijden, en een fries is vaak wat later qua ontwikkeling, en aangezien het een kruising fries is...
waarom wille mensen toch altijd zo snel.
AlexandraM schreef:een fries is sowieso laat volwassen en uitgegroeid. in principe zou je een fries dus sowieso later inrijden ongeacht of het een sterk paard is of sterk oogt.
Hoe het met een fjord zit weet ik niet. Ik vind echter zo of zo 2.5 te jong om hem echt in te rijden
YamaSaki schreef:Ik zou ook pas wat meer aan het werk gaan als ie een jaar of 3 is
Hetgeen wat je nu met hem doet is al super! En misschien wel leuk om denkspelletjes met hem te gaan doen als hij dat leuk vind
Mijn Shetje is net 3 en die heb ik nu 2 jaar, kent aan de hand redelijk wat, maar zijn net begonnen met wat licht longeerwerk en echt grondwerk. Die gaat binnenkort kennis maken met dubbele of lange lijnen, zodat hij meer beweging krijgt, maar niet altijd op die volte hoeft.
(Volte is erg belastend namelijk, maar hij mag wat kg kwijt en met alleen wandelen komen we er niet).
Vrijspringen is misschien ook leuk om te gaan doen, maar hou het laag en doe het niet te vaak
Ik doe dat ongeveer 1x per maand, soms 2x als we er zin in hebben.
Mn Arabier is bijna 3,5jaar en die heb ik pas 4 maanden op stal, groen uit het land en kent dus nog eigenlijk niets.
Mijn DA was heel blij dat ik er niet meteen opduik, want daar is hij zeker nog niet klaar voor, fysiek en mentaal niet.
Met hem ben ik bezig met de echte basis, laten we zeggen dat jouw jaarling meer kan dan mijn groene ding waar nog bijna niets mee is gedaan
Ik hoop komend jaar te beginnen met wennen aan een zadel enz bij mijn ventjes.
Ik vind een jaar of 4 leuk daar voor en dan zien we wel wanneer ik er zelf op stap.
(45kg dus dat is ook niet het grootste drama, maar er komt meer bij kijken dan alleen gewicht. Balans is veel lastiger).
Doe vooral rustig aan en kijk goed naar wat je pony laat zien.
Hou het leuk en afwisselend en vooral, laat hem jong zijn.
Lekker ravotten op de wei met vriendjes, daar leert hij ook heel veel van
. Maar ook ik wil graag mijn mening geven.
). Tijdens deze training kun je je paard al wat laten wennen aan het bit. Niet meteen met bit gaan longeren, want doordat het een jong paard is en deze af en toe nog wat rare actie kan hebben, kan het zijn dat er soms heel erg veel druk op het bit komt. Vermijd dit de eerste weken, dus probeer het longeren met een goed stevig en goed passend halster. Als deze goed op de neus zit, dan heb je met een halster ook al veel te vertellen.