Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:11

Dan heb je toch verkeerde voorbeelden gezien. Mijn paard wordt helemaal niet in een houding gedwongen. Het ligt eraan hoe strak je hem zet. ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 19:44

Ik denk ook dat je dan verkeerde voorbeelden hebt gezien. Die van mij loopt ook niet in een gedwongen houding. Die kan gewoon met zijn hoofd omhoog als hij dat wil. Wat hij in het begin ook deed. Id niet te strak zetten maar dat is eigenlijk met alle longeermiddelen.

Rugproblemen komen niet alleen maar door verkeerd rijden. Paarden kunnen ook wel eens een ongelukje (vallen, vastliggen etc) hebben waardoor er een chiropractor nodig is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:53

Maar wat gebeurd er als hij met zijn hoofd omhoog loopt met een longeerhulp dan , wat doet de longeer hulp dan ?
Het paard heeft geen enkelen andere keus, dus is het toch dwang ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 06:23

midgie schreef:
Maar wat gebeurd er als hij met zijn hoofd omhoog loopt met een longeerhulp dan , wat doet de longeer hulp dan ?

Mijn paard kan prima met zijn hoofd wat hoger lopen met de longeerhulp maar hij kiest er zelf voor om heel lang en laag te lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:46

Nou ik heb filmpjes gezien op youtube, het paard word wel degelijk omlaag gevraagd door de hulp, hij corrigeert zichzelf, krigt druk op de onderkaak en als je daar maar lang genoeg druk op krijgt dan ga je vanzelf laag lopen, maar is dat op de juiste manier en technisch klopt het van geen kanten, want zie ook paarden die uit balans lopen met het hoofd naar buiten , dus tegen alle druk in en uit balans, tenminste bals je ze voor wil bereiden op de ruiter is dat niet heel nuttig om zo rond te laten lopen,

Dus het paard kiest om laag te lopen omdat hij geen keus heeft,

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:43

midgie schreef:

Hij kan met zijn hoofd omhoog lopen als hij dat wil. In het begin deed hij dat ook. Later alleen nog in de overgangen maar nu zijn achterhand sterker is blijft hij ook in de overgangen lang en laag. Als je een paard met een longeerhulp in een gedwongen houding loopt heb je hem te straks afgesteld. Je stelt hem zo af dat als je paard gewoon stilstaat en zijn hoofd normaal in ontspanning heeft staan, zo lang maak je de lijnen. Als hij omhoog komt los je dat net op als onder het zadel. Je activeert de achterhand en het paard zakt dan weer vanzelf. Wat bij mijn paard ook goed werkte, is even met je hand kneden. Nu loopt hij eigenlijk altijd lang en laag en hangen de lijnen helemaal los. Stelling vraag je hetzelfde als hoe jij stelling met je kaptoom vraagt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:24

Als hij zijn hoofd omhoog doet gebeurt er niets, gaat hij sterrenkijken, dan voelt hij de hulp. Hij voelt dan wat meer contact en geeft daar weer op na.
Maar dat gebeurt eigenlijk nooit, want hij loopt altijd lang en laag en er is dus geen sprake van dwang..

Waarom dan de hulp? Omdat het, ook als ie zo los zit, toch zorgt voor een heel licht soort contact, waar paard op nageeft.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:29

Midgie: ik ben wel even benieuwd naar jouw achtergrond (kennis/ervaring/opleiding) als jij aangeeft dat de longeerhulp fout is. Mijn manueel therapeut (die ook dierenarts is) heeft het juist aangeraden. Ik ben even op zoek naar feiten van jouw kant, waarom het niks is. Of is dat meer een gevoel, dat je er gewoon niet van houdt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:12

Ik geloof gewoon niet dat je de achterhand kan trainen met de longeer hulp, dus daardoor ook het rug gebruik niet, ik geloof in ruiter gevoel en dat krijg je niet door te trainen met longeer hulp, als je met gevoel kan longeren dan bereik je veel meer , als je met zo,n ding moet longeren zou ik zeggen neem dan eens goed longeer les aan de enkelen lijn , dan kun je de aanwijzingen geven met de zweep waar nodig en dat ook weer naar het rijden gebruiken, longeren is tenslotte een voorbereiding naar het rijden,het paard leren lopen in verticalen en horizontalen balans, en als je dat al niet kan leren voelen, maar alleen kan zien dat je paard lang en laag gaat lopen, omdat de enigste keuze is die hij heeft. maar geen stelling of buiging kan vragen , wat is het doel dan van de longeerhulp, alleen lang en laag , een paard die zichzelf corrigeert, maar dan op de verkeerde manier met verkeerde stelling enz enz, ja ik zie het nut er niet van in en vind het heel jammer dat veel therapeuten zo,n ding nog voor schrijven hoe goed zijn die in longeren, hebben ze daar een opleiding voor gedaan, en dan de DA die weet ook vaak niet wat longeren is , mijn chiropraktor of masseur zal nooit een hulpteugel aanraden, omdat het gewoon vaak fout gaat, verkeerd gebruikt word , een paard zomaar rondjes laten lopen met zo,n ding is in mijn beleving niet nuttig en niet goed voor het paarden lichaam en vind het ook echt heel naar om te zien dat kinderen en onervaren mensen met paarden zo,n ding zomaar kunnen kopen en gebruiken.

Er zullen best paarden mensen zijn die weten waar ze op moeten letten, maar die hebben zo,n ding niet nodig, kijk alleen de filmpjes op youtube maar, ik heb er nog niet een gezien waar ik warm van loop

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:13

damian23 schreef:
midgie schreef:

Hij kan met zijn hoofd omhoog lopen als hij dat wil. In het begin deed hij dat ook. Later alleen nog in de overgangen maar nu zijn achterhand sterker is blijft hij ook in de overgangen lang en laag. Als je een paard met een longeerhulp in een gedwongen houding loopt heb je hem te straks afgesteld. Je stelt hem zo af dat als je paard gewoon stilstaat en zijn hoofd normaal in ontspanning heeft staan, zo lang maak je de lijnen. Als hij omhoog komt los je dat net op als onder het zadel. Je activeert de achterhand en het paard zakt dan weer vanzelf. Wat bij mijn paard ook goed werkte, is even met je hand kneden. Nu loopt hij eigenlijk altijd lang en laag en hangen de lijnen helemaal los. Stelling vraag je hetzelfde als hoe jij stelling met je kaptoom vraagt

Hoe vraag ik dan stelling met mijn kaptoom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:22

Wat bedoelen jullie met "de longeerhulp"?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:27

Midgie, ik denk dat het bij jou meer een gevoel is, want een echte onderbouwing heb je niet. Ik ben ook wel benieuwd naar je kennis/ervaring en opleiding. Je kan wel wijzen naar filmpjes op internet, maar de gros van de filmpjes op internet laten een beeld zien van hoe het niet moet. Ik zie ook genoeg filpmjes van mensen die met een kaptoom longeren waarbij het paard bijna stilstaat en op de voorhand loopt te sloffen. En dan heb ik het niet alleen over longeren. Die klassieke instructeur uit het filmpje in dit topic geeft al aan dat een gemiddeld paard vroeger wel 20 jaar bruikbaar was en de hedendaagse paarden slechts 4 tot 7 jaar meegaan omdat we ze verkeerd

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:29

[***] schreef:

Zo'n touw wat je over de rug legt, tussen de benen doorhaalt en dan aan het bit, halster of kaptoom vastmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:34

damian23 schreef:
[***] schreef:

Zo'n touw wat je over de rug legt, tussen de benen doorhaalt en dan aan het bit, halster of kaptoom vastmaakt.

Ah thanks! Die ken ik inderdaad ook. Dacht dat jullie het misschien over totaal andere hulpmiddelen hadden. Zo kan ik de discussie en de tips hier beter volgen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:35

Touwtjes... Pessoa... Elastiek zijn ook longeerhulpen

Officieel andere benaming de longerhulp
Laatst bijgewerkt door kiddokids op 28-07-14 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:38

Hier verkeerd gebruik van de longeerhulp:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een goed gebruik:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:40

Vind die tweemiddelste nou geen verschil tonen.
En dat is dan een slechte en goeie

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:42

Altijd VOOR de loodlijn

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:43

Sorry maar kijk eens naar die schimmel en die bruin

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:45

Die laatste 2 vind ik niet bepaald goed hoor.
En die laatste van slecht vind ik niet slecht hoor :P

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:47

Nadeel bij goed gebruik vind ik dat de touwen te los hangen en dan gaan de haken klapperen in de mond. Daar was die van mij niet van gecharmeerd. Maar vonneke had daar mooie oplossing voor. Rubbers tussen bit en haken.

Ik longer vaak met hulp of op lammert manier en dan mrt 4 balken op de volte. Ook balkjes onder het zadel.of in uitjes springen kan goed helpen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:49

romyloverrr schreef:
Die laatste 2 vind ik niet bepaald goed hoor.
En die laatste van slecht vind ik niet slecht hoor :P

Die schimmel
En die bruine VOOR bericht goede manier
Vind ik geen verschil tonen
En anders ligt het aan me ogen :+
Laatst bijgewerkt door kiddokids op 28-07-14 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:49

Waarom zou de allereerste foto een verkeerd gebruik zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:57

vencedor schreef:
Nadeel bij goed gebruik vind ik dat de touwen te los hangen en dan gaan de haken klapperen in de mond. Daar was die van mij niet van gecharmeerd. Maar vonneke had daar mooie oplossing voor. Rubbers tussen bit en haken.

Ik longer vaak met hulp of op lammert manier en dan mrt 4 balken op de volte. Ook balkjes onder het zadel.of in uitjes springen kan goed helpen.

Vind ik ook een nadeel. Verder ben ik niet zo'n groot fan van longeren, maar als ik dan longeer, dan doe ik altijd met dubbele lijnen.

Balken zijn idd ook erg leuk om het longeren een beetje leuker te maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:02

De bedoeling van de longeerhulp is dat het paard leert losgelaten op een cirkel te lopen en zo opnieuw zijn eigen evenwicht te hervinden.
Losgelaten wil zeggen ontspannen, met een hals die valt van uit de schoft.

Zo zal het later zijn ruiter moeten dragen.
Op deze manier bewegend zal het intensiever de achterhand moeten gebruiken om de massa naar voren opwaarts te drukken.
In tegenstelling tot wat het voor sommigen lijkt gaat het op deze manier dus op de achterhand terwijl wanneer het in de krul loopt op de voorhand gaat.

Losgelatenheid is een mentale staat gevolgd door lichamelijke ontspanning.
Het is fout de mentale staat lichamelijk af te dwingen, dit is overgave.
Het paard moet slechts geholpen worden de losgelatenheid tijdens het werken te ontdekken.
Met de longeerhulp zodanig afgesteld dat de neus altijd voor de loodlijn is zal het dit vanzelf doen.

Met de neus achter de loodlijn gaat het in een afgedwongen houding lopen, de losgelatenheid is nu overgave, het kan er niet uit ontsnappen.

Het doel van de dressuur is EDELMOEDIGE overgave en dat is het andere uiteinde van de wereld.