Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:23

Ach pien_2010, ik heb vaak genoeg wijsneuzige of uit ervaring opgedane op- of aanmerkingen of raadgevingen in andere topics, maar niemand is overal even goed in.
Nu had ik zelf hulp nodig, dat heeft iederee wel eens, niemand zou zich moeten schamen om toe te geven dat je -ja, ook als 't waarschijnlijk door je eigen tekortkomingen is - iets simpelweg niet kan.
Ik ben aardig bijdehand met (het rijden van) paarden, maar a. je eigen paarden liggen wat gevoeliger en b.je komt jezelf bij paarden altijd tegen.
Dan zelf toch door gaan zitten mieren en rommelen doet zeker het paard in dat geval geen goed.

Zoals het tot nu toe vandaag is gegaan met de merrie Khavanna was voor mij zeer zeker wel een enorme eye-opener. Want welzeker heb ik haar een bepaald stempeltje opgedrukt, in "de schaduw van Joapie" terwijl ik zag dat zij heel wat meer is en aankan dan waarvoor ik haar aanzag.

Heb ik TOCH niet genoeg opengestaan voor haar ware aard. Maar alles (onbewust) te veel afgemeten aan Jaopie, zowel letterlijk als figuurlijk.

Maar dat is niet erg, ik heb het gezien, heb het me gerealiseerd en heb het uit handen gegeven.

Laatste bericht van het Khava-front: ze lag lekker zonder haar vliegendeken (die had ik wel meegegeven) op haar rug in de zandpaddock te rollen. Nou die heeft het volgens mij wel echt naar d'r zin, en wie weet wel blij ook dat ze in een entourage is waar zij ipv onbewust" puppy" gehouden door mij,heel haar eigen BEING kan ontplooien. Zonder beschermende Jaopie, zonder overbezorgde "baas".

Ik heb hen daar naar eigen inzicht vrije hand gegeven, in de beleringsfase. Give her a good time!
Het enige "verbod" dat ik heb opgelegd was: geen geknip aan staart of manen (maar dat was niemand ook van plan).

Het is eigenlijk niet alleen een beleringsgebeuren waar ik haar heen heb gebracht, er zit ook een stukje levenservaring opdoen en zelfontplooiing voor de merrie bij, althans zo zie ik het.

De hele entourage daar lijkt de merrie op het lijf geschreven, ik verwacht dan ook net zo veel voor haar van de ervaringen die ze daar opdoet als van het beleren op zich.

Al die andere paarden zullen haar ook goed doen. Er is meer in het leven dan Jaopie en een Veenkoloniaal weiland....

Edit: krijg nou... ik zie opeens dat de eigenaresse/trainster al foto's van haar op locatie heeft geplaatst, geweldig, nou weet ook iedereen meteen waar ze staat! Ik wilde dat niet vrijgeven zonder toestemming van jou, crazycactus!

Thanks Marion! Have fun with her, she looks quiet happy, I just knew she would win your heart, dat zag ik meteen al. Ik heb de juiste keuze gemaakt....

Amaris

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:38

waar zie je die foto's dan?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:40

Vorige pagina Amaris ;)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:45

Die ziet er uit of ze de tijd van d'r leven heeft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:45

leuk dat er nu updates van 'beide kanten' komen haha :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:57

Ja, super, dat crazycactus NU al iets heeft geplaatst.
Dan is de vraag maar gelijk uit de wereld "waar zij staat".want daar vroegen best veel mensen mij om, ook per PB.

Ze ziet er zeker uit alsof ze het schoolreisje van d'r leven heeft, maar dat zag ik meteen al aan haar toen ze daar was. D'r zit geen Jaopie meer in haar hoofd, dat lijkt me ook duidelijk....

Dat geeft te denken over hoe het aangepakt moet worden als ze weer terug is.

Voorlopig blijft ze daar, en zal ik me een nieuw en realistischer beeld over haar moeten vormen, in de komende tijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:38

terpentijn schreef:
Ach pien_2010, ik heb vaak genoeg wijsneuzige of uit ervaring opgedane op- of aanmerkingen of raadgevingen in andere topics, maar niemand is overal even goed in.
Nu had ik zelf hulp nodig, dat heeft iederee wel eens, niemand zou zich moeten schamen om toe te geven dat je -ja, ook als 't waarschijnlijk door je eigen tekortkomingen is - iets simpelweg niet kan.
Ik ben aardig bijdehand met (het rijden van) paarden, maar a. je eigen paarden liggen wat gevoeliger en b.je komt jezelf bij paarden altijd tegen.
Dan zelf toch door gaan zitten mieren en rommelen doet zeker het paard in dat geval geen goed.
.

Heel verstandig Terpentijn en zelf heb ik daar ook geen moeite mee, alleen helaas is dat hier in Frankrijk vele male moeilijker als in NL. Dus tot nu toe de problemen die ik tegen kwam zelf op moeten lossen en gelukkig gaat dat tot nu toe erg goed. Maar ben het helemaal met je eens. En je meisje lijkt het goed naar haar zin te hebben.
Leuk dat er nu updates van twee kanten komen!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:53

Terpentijn je hebt dr naar de goede gebracht. CC heeft ook mijn paarden ingereden, en dat gaat in alle rust. Ik had de foto's al op FB voorbij zien komen en een verband gelegd met dit topic wat ik vanmorgen toevallig gelezen had :D

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:58

Ik volg ook :)

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:08

Hoe leuk om te lezen dat je besluit goed voor de merrie is,
maar ook dat het daadwerkelijke wegbrengen vooral voor jezelf een bijzonder inzicht heeft gegeven!
Het feit dat je dat nu goed beseft, zou dan ook een mooie opening tot groei van jezelf kunnen zijn!

Misschien is er ergens een, al dan niet paardgerichte, cursus of workshop te vinden
waarbij je ook lekker aan jezelf en je eigen inzichten kunt werken,
naast dat je vast veel gaat leren waar je straks weer profijt van kunt hebben
als de merrie weer terug komt, is het vast ook bruikbaar in meer "dagelijkse gebeurtenissen".

Heel bewust praat ik over je merrie en paard,
het klinkt uberschattig, je eigen benamingen voor haar, mijn meisje, mijn meiske, mijn merrietje,
maar ik denk dat je haar veel te kort doet met deze vast en zeker lief bedoelde koosnamen ;)

Leer, ondertussen dat ze elders is, te genieten van dat mooie "grote" paard,
van de trots die ze straks vast en zeker uitstraalt als er weer foto's op je beeldscherm verschijnen,
laat die "bonk" energie doen wat ze graag wil doen! Jouw sterke vriendin voor het leven zijn!

Succes met het doorkomen van de tijd, en ondertussen veel plezier met Jaopie!
En Crazucatus, jij heel veel plezier en succes om van deze prinses een ware koningin te maken!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:12

LvA schreef:
.
Het feit dat je dat nu goed beseft, zou dan ook een mooie opening tot groei van jezelf kunnen zijn!

Misschien is er ergens een, al dan niet paardgerichte, cursus of workshop te vinden
waarbij je ook lekker aan jezelf en je eigen inzichten kunt werken,
naast dat je vast veel gaat leren waar je straks weer profijt van kunt hebben
als de merrie weer terug komt, is het vast ook bruikbaar in meer "dagelijkse gebeurtenissen".
.

Waarom weet ik niet precies maar moet hier zo om lachen :D :D :D

Volgens mij heeft TS dit niet nodig. Vind het wel een lieve en humorvolle post. :)

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:58

Tja je kan er om lachen...
Maar als je nog niet weet precies waarom,
is het misschien een idee dat je daar ook eerst probeert achter te komen ;)

Wat ik er heel simpel mee bedoelde,
maar wat als ik t kort maar krachtig opschrijf vaak misschien veel minder prettig over zou komen,
is dat je nooit te oud bent om te leren, en dat het heel nuttig kan zijn
om op het juiste moment weer nieuwe dingen te kunnen gaan leren ;)

Maar, laten we over dit soort zaken niet dit mooie topic verpesten,
mijn post was bedoeld als extra hart onder de riem bij deze toch dappere beslissingen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:19

Joh, gewoon straks genieten van je baby gup die ineens toch hele dame blijkt te zijn!
Zij gaat er niet over klagen hoor dat ze lekker 5 jaar onder de vleugels van Joapie heeft geleefd,
dat vond ze ook leuk. Wat ze nu gaat leren gaat ze ook leuk vinden, is alleen allemaal even anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:41

terpentijn schreef:
Het is eigenlijk niet alleen een beleringsgebeuren waar ik haar heen heb gebracht, er zit ook een stukje levenservaring opdoen en zelfontplooiing voor de merrie bij, althans zo zie ik het.

De hele entourage daar lijkt de merrie op het lijf geschreven, ik verwacht dan ook net zo veel voor haar van de ervaringen die ze daar opdoet als van het beleren op zich.

Al die andere paarden zullen haar ook goed doen. Er is meer in het leven dan Jaopie en een Veenkoloniaal weiland....

:j

Voor mij ook een reden om dieren pas op 1,5-2 jaar te kopen ipv recht van de moeder af. Die hebben dan nl meestal wel al in een opfok groep gestaan, zijn al een keertje van locatie verhuisd en komen dus bij mij met een stukje meer levenservaring dan een veulentje. En voor mij was jonkie ook pas baby af toen ik er met 5 jaar op zat hoor :)) . Is inmiddels ook een heel fijn, stabiel dier aan het worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:56

Hier ook Tamary met mijn merrie, die was ook pas vijf jaar toen we zijn gaan rijden (voorzichtig) want ze was gewoon heel jong. Terwijl de ruin met vier jaar gewoon volwassen was.
Eens met Sjolvir.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 13:51

Ze heeft niet altijd bij Jaopie gestaan, dat was pas de laatste paar jaren.

Ik kocht haar als veulen van circa 4-5 maanden, toen stond ze in ee gemengde groep met Haffen en Shetten e.d. Daar heb ik haar nog enige tijd gelaten, tot er daar omgeweid moest worden. Ze was toen iets van 9 maanden en kwam naar "mijn" weide, waar ook Jaopie stond en een aantal Haflingers, een haf-veulen en een bejaarde Friese merrie. Zij heeft toen wel zowat een jaar bij die merrie in gestaan, tot deze overleed. Daarna ging ze bj de Haflinger-groep. Dat was allemaal in weilanden naast dat van jaopie, die toen met een Shetlander ruintje stond. Jaopie kan een lelijke bullebak zijn naar kleiner spul dat zich niet tegen hem kan weren,daar wilde ik zo'n jonge merrie niet aan wagen, vandaar dus. de Shet kentdehij a heel z'n leven. Toen ze wat ouder was, ik meen 2,5 jaar, is ze bij Jaopie en de Shet in gegaan. dat klikte enorm met de speelse Shet, maar de wat uberserieuze Jaopie stond doorgaans mokkend en broedend in een hoek van het weiland, terwijl de merrie en de Shet mekaar spelend achterna zaten.
"Dat gaat niet goed" vermoedde ik al toen ik Jaopie steeds vaker het tweetal zag staan te begluren Hi deed nooit mee met het spel, en ik wist ergens al: Die staat zich op te vreten...
En op een dag had-ie er dan ook genoeg van, de merrie was leuk aan 't uitgroeien, en hij had meteen al, en al die tijd zijn oog op haar laten vallen. Dus begon hij op zekere dag een niet aflatende klopjacht op de Shet, waamee hij jarenlang had samengestaan. Omdat de Shet Shet was, glipte, rolde en brak die op alle denkbare manieren onder, door en weet-ik-veel-hoe door de draden het weiland uit.
Bij de merrie liet jaopie hem niet meer in de buurt komen zonder hem aan te vallen. Hij ging er ook steeds tussen staan, ze moest het ook niet wagen nog naar de Shet toe te gaan. Arme Shettemans, 't is dat hij gewoon sneller was dan Jaopie, en als ie hem echt te na kwam brak hij simpelweg uit.Het was duidelijk: Jaopie claimde Khavanna als zijn meissie.

De Shet mocht er van de eigenaar toen niet meer in het weiland staan: was ook gevaarlijk: dan weer liep hij los rond, dan weer stond-ie bij de gehoornde Dexter koeien en stier (!) in het land, dan weer lagen er overal draden kapot.... Ik nam hem dus maar mee naar huis.

De Shet staat nu bij mijn boerderijtje achter, samen met zijn eigen Shetmerrietje in een ruime paddock met grote stal.

Zo had Jaopie zijn concurrentie weg weten te werken. Sedertdien (de laatste jaren) staat de merrie bij hem. Hij moest en zou d'r kennelijk voor zichzelf hebben....
Ja, is ook een aparte, die Jaopie, echte binnenvetter, eenkennig ook, geen lachebekje, zeg maar. Geen makkelijke jongen, ik heb er heel wat mee te stellen gehad in zijn jongere jaren. Hij is qua karakter zowat het tegenovergestelde van Khavanna. Daarvoor heeft Khavanna natuurlijk wel bij andere groepen ingestaan, zij is ook erg sociaal en open, speels en lief. Dat alles kan ik van Jaopie niet beweren, die is mega-gereserveerd, koppig en heeft lelijke streken. Als je het door hebt kun je er wel goed mee door 1 deur, je moet 'm simpelweg een stap voor zijn, met alles eigenlijk.

Maar onder dat bezitterige 'juk" van Jaopie mocht ze ook wel eens even uit, om haar eigen vleugels te kunnen uitslaan.

Het zou best eens kunnen dat op dit moment Khava Jaopie al "vergeten" is, maar hij haar beslist nog niet, merkte ik vandaag, toen ik hem ophaalde om te gaan rijden, hij zoekt haar nog overal en roept en ijsbeert heen en weer. Hij heeft een stukje nieuw gras bij gekregen, dat hielp wel natuurlijk (ha, vreten!)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:35

Dat bezitterige is niet raar hoor, Toobs vind het hier ook duidelijk ZIJN meisjes.
Had Heps erbij gezet met pasen (ook uit de opfok terug, met mams in de trailer gestaan) en buurman werd toch duidelijk weggejaagd en vervolgens ging hij zijn meisjes omcircelen.
Was wel leuk gezicht.

Jouw jonkie heeft dus ook al wat samenstellingen gezien, ach.. in haar leven zal het nog wel vaker wijzigen.

Joapie is wel een vent die weet wat 'ie wil zo te horen, mooie dame vond hij wel wat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:04

Hier het zelfde toen we op vakantie waren en beiden paarden in de kudde gingen. Mooi om te zien, hoe die twee van ons een eigen kudde vormde op afstand van de grote kudde. Hercule stond iedere keer strategisch tussen de kudde en zijn meissie in. Zonder een wanklank van de andere was voor iedereen duidelijk dat Hercule zei: "die merrie benne van men"!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 11:38

@Sjolvir: ja, Jaopie is zeker wel gevoelig voor de dames. Hij heeft wel eerder overhoop gelegen met een ruin toen hij in een groep stond, om een daar aanwezige merrie (jaren geleden!). Hij wilde toen ook die merrie "hebben", wat de ruin niet okee vond, natuurlijk.
Jaopie probeerde toen op allerlei mogelijke gluiperige manieren tussn de ruin en de merrie te komen om haar af te zonderen.
Dat lukte hem echter niet, ook al mdat die merrie steeds terug liep naar de groep.
Hij is niet erg dominant geloof ik, want hij heeft zich er op een bepaald moment in zoverre bij neergelegd, dat hij ook toen weer dagelijks mokkend en broedend aan de rand van de kudde is gaan staan, echt wel dertig-veertig meter er vandaan. Ik weet niet of hij ook toen z'n kans afwachtte, want gedurende die periode (was in zijn beleringstijd) is hij weer naar huis gekomen.
Die Shetruin thuis kon-ie natuurlijk wel aan, maar ik denk dat-ie het niet zag zitten met die oudere ruin uit die groep indertijd.Hij was toen 4 jaar, die ruin was 10.
Hij wordt sowieso niet zo blij van ruinen, want de dames hebben altijd meteen zijn onverdeelde aandacht, tsja, en dan zit er weer zo'n vent tussen .... hahaha.

Khavanna moet hem wel de kopzorgen bezorgd hebben, want die vindt voor zo ver ik weet IEDEREEN leuk...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 12:49

Ik ben eigenlijk zo benieuwd hoe het nu met Khavanna gaat, maar wil niet heel gretig nu al gaan informeren naar de bevindingen tot zo ver.... ze staat daar net!

Mis ik haar? Ja natuurlijk, ze was altijd wel duidelijk "aanwezig", en ook super-aanhankelijk, maar ik "stort" me nu dan maar op rijden en trainen met Jaopie (zoals vandaag). Die is nu een stuk rustiger in zijn wei, maar roept OHZ nog wel naar ieder ander paard dat-ie ook maar in de verte ziet.Vandaag zagen we drie IJslanders ergens in de wei tijdens buitenrit... hij stond meteen als aan de grond genageld en brullen maar!
Arme IJslanders keken even, schrokken zich wezenloos van het bonte gevaar en zetten het meteen op een lopen naar de andere kant van hun territorium, hahaha.....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:17

Je meisje doet het goed hoor Tijn :D longeren had ze al heel snel door, dat gaat al super. Morgen gaan we een stapje verder. Zal zien of ik 1 van de kids een fototoestel in de handen kan drukken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:35

Wat een leuk topic is dit met bespiegelingen van de bezorgde vader en updates door de tijdelijke pleegmoeder :D. Ik blijf graag meelezen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 14:24

Hee, CC (Marion), bedankt voor de reactie, had ik niet verwacht, zo snel al van jouw kant een berichtje. Leuk dat ze de boel snel oppikt, 't is geen traag typetje, ook niet in het hoofdje, meen ik. Niet bepaald een sufkop. Een belangrijk bestanddeel van haar karakter is nieuwsgierigheid, voor zover ik dat heb gemerkt (en ik was er alle jaren dagelijks, hetzij poetsen, hetzij beetje rommelen met dek en deken, hetzij voeren...) Ben benieuwd hoe ze er straks mee omgaat als ze later geleidelijk aan steeds meer vrijheden moet inleveren (hoofdstel, bit, zadel, ruiter...).

Dominant, humeurig of nijdig heb ik haar nog nooit meegemaakt, die trekjes heeft ze dus niet van haar maatje Jaopie overgenomen, hahaha... wel heb ik een vermoeden dat ze wat koppig (eigenwillig) zou kunnen zijn, naarmate ze minder haar eigen vrije gangetje mag gaan, maar dat ga ik je niet met zekerheid voorzeggen, want de dingen die jij met haar doet en met haar gaat tegenkomen heb ik natuurlijk nooit met haar meegemaakt, m.a.w. ik mis nu een deel aan karakter-inzicht en opvoedingsgedrag van haar. Dat vind ik toch wel erg jammer, maar dat inzicht kun jij me later wel een beetje bijbrengen, vermoed ik. ...

Het is fijn dat ze leuk is om mee te werken, en de boel snel oppikt. Naar eventuele foto's ben ik natuurlijk mega-benieuwd, maar voel je nergens toe gedwongen of verplicht wat dat betreft, neem alle tijd die je zelf nodig hebt.

O ja, nog iets: ik meen dat ik je gemailed had dat ze links achter een incidenteel hakende knie had, heb je daar al iets van bespeurd (ik zag het alleen in stap, nooit in draf of galop). Ze is er in haar jongere jaren corrigerend voor bekapt (licht binnendoor gezet). Hopenlijk komt ze er min of meer helemaal van af als ze aan het werken gezet wordt. Als eenjarige had ze het zelfs aan de twee achterknieen.

Heeft ze daar bij jou haar oog al op een van je andere paarden in 't bijzonder laten vallen, er zit genoeg leuks voor d'r tussen, of vindt ze de Shet leuk (nee, ik zal niks tegen Jaopie zeggen)?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-07-14 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:40

:) Terpetijn, ja maakt mijn dag weer goed. Wat vind ik dit een grappig topic. Nee, wees maar niet bang, niemand zal iets tegen Joapie zeggen }>

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:26

Grinnnn ze is momenteel hartstikke hengstig dus ze vind alle mannen leuk (heb 6 ruinen)... Intussen ook een echte kerel op stal gekregen dus tja.. tis een slettebakkie :P
Heb haar nog niet zien trekken met d'r achterbeen, mijn shet had het vroeger ook, maar dat is er helemaal uit gegaan nadat ze beleerd was. Vooral veel rechtuit helpt heel goed.