Ben jij een "heldhaftige" ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 01:27

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen heldhaftig zijn en fysiek ergens toe in staat zijn. Ik kan wel heldhaftig op gekke paarden willen stappen, mijn lichaam kan alleen veel niet meer aan.

Vind het juist heldhaftig als je je eigen grenzen weet en daar ook naar durft te handelen.

xJennifx

Re: Ben jij een "heldhaftige" ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:19

Ik zou het juist wel fijn vinden als er een beetje pit en voorwaartse drang inzit, een luie, daar ben je snel klaar mee.
Maar die dazen lijkt me wel vervelend hoor! Maar daar kan het paard ook niet veel aan doen!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:24

Ik ben een bangerik haha. Mij moet je ook niet op verschillende paarden zetten.. Vind ik vreselijk eng hoe braaf ze ook zijn.

Ik wil dus alleen op mijn pony rijden die toevallig heel braaf is met hier en daar heus wel wat ontdeugende streken (niet gemeen!) Heb ook een vreselijke draak gehad (maar ohw wat was ik gek op haar) en ook zij voelde voor mij vertrouwder dan het allerbraafste paard. Ik ben gewoon een beetje eenkennig geloof ik haha

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:24

de noodrem? het hek! zet mijn paard ook wel eens in de hoek als ze on-nodig gaat racen. heb er 2 vind het wel leuk die pit maar als het echt te gek gaat zet ik haar in de hoek.
en i.v.m met muggen bijvoorbeeld dan spray ik mn paardje eerst helemaal in met vliegenspray (veerust)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:31

Ik vind het altijd wel leuk, een pittig paardje. Vooral omdat je er ontzettend veel van leert. Maar misschien komt dat ook doordat ik heel erg snel uitgekeken raak op dingen en me heel snel begin te vervelen. En op een pittig paard ben je natuurlijk wel gewoon bezig met iets. Maarja, echt heldhaftig? Ik weet het niet eigenlijk. Ik denk dat als je mij op een echt moeilijk paard zet dat ik hem lekker zou laten uitrazen, ze worden op een gegeven moment toch wel moe... maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat ik niet genoeg rij-kennis heb om te weten wat je in zo'n situatie het beste kan doen. :Y)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:34

Nataschax schreef:
de noodrem? het hek! zet mijn paard ook wel eens in de hoek als ze on-nodig gaat racen. heb er 2 vind het wel leuk die pit maar als het echt te gek gaat zet ik haar in de hoek.
en i.v.m met muggen bijvoorbeeld dan spray ik mn paardje eerst helemaal in met vliegenspray (veerust)

Als je paard in paniek is kan je wel op het hek afsturen, maar daar springt die of overheen of hij dendert erdoorheen..

Gewoon zo relaxt mogelijk gaan zitten en praten tegen je paard. Je kan toch niets beginnen tegen een paard van zo'n 600kg.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:38

EarthFocus schreef:
Nataschax schreef:

Als je paard in paniek is kan je wel op het hek afsturen, maar daar springt die of overheen of hij dendert erdoorheen..

Gewoon zo relaxt mogelijk gaan zitten en praten tegen je paard. Je kan toch niets beginnen tegen een paard van zo'n 600kg.

In dat opzicht heb ik weer een heel makkelijk geval. Als je een hele boze toon/dreigende toon opzet dat luistert meneer onmiddelijk :')

Rekiurbeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:54

Ik ben ook niet zo snel bang! Maar dat heeft er ongetwijfeld mee te maken met het feit dat ik nog maar 1 keer ben gevallen (zo'n 10 jaar geleden) en over het algemeen hele brave paarden rijd, hooguit wat vlot of schrikkerig of met veel beweging. Kwam er vorige week wel achter dat ik er wat vreemde reflexen op nahoud. Er startte een brommer/scooter achter de bakrand (is een muur waar je niet overheen kan kijken dus het had een lekker schrikgehalte) en het paard nam een paar galopsprongen. Voor ik het doorhad had ik de teugels in één hand gepakt om met de andere hand het paard over zn hals te aaien 8)7 Gelukkig werkte het, maar misschien toch niet zo handig :'). Over het algemeen weet ik wel goed de teugels eraf te houden, omdat je met teugeldruk alleen maar de druk verhoogt en daar heeft een gespannen paard natuurlijk geen baat bij :)*

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:02

Bij mij gaat de "heldhaftigheid" beter of slechter met periodes.
In mijn tienerjaren was ik erg snel bang, en stapte ik alleen op het sloomste manegepaard :D
Dat is omgeslagen toen ik op een fokkerij ben gaan werken, en paard ben gaan inrijden. Op een bepaald moment stapte ik zo overal op. Tot er enkele valpartijen kwamen, van een paard dat al aan de rodeo begon nog voor je goed en wel in het zadel zat. Het heeft wel zo'n jaar geduurd voor ik over die angst heen was. Daarna vond ik alles wel weer best en kroop ik overal weer op.
Maar toen ik met mijn paard op buitenrit overkop sloeg in galop, zat de angst er weer goed in. Ik rijd nog altijd jonge paarden in voor derden, maar als het me te gek word stop ik er ook mee. Paardrijden moet ook wel plezierig blijven, vind ik zelf :)

Ook wel een grappig detail: Dit gaat allemaal puur over IJslanders. Alles boven de 1m60 vind ik erg onwennig aanvoelen, dus dan ben ik sowieso al geen held... :o

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:05

Haha met lage paarden heb ik juist al gauw het gevoel dat ik zo af kan vallen. Nu ik er zo over nadenk, ik ben eigenlijk alleen nog maar van paarden onder de 1.50 afgevallen.... Dus daar komt het waarschijnlijk vandaan :+

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:04

Ik stap gerust niet af als een paard even ceen sprintje trekt of een bok(je) maakt. Maar op de rodeopaarden zie ik mezelf liever niet... als ik van n paard ben afgevallen en ik heb minimaal tot geen last stap ik zo weer op ook... niks niet gaan jammeren over kleine pijntjes.. mijn pijngrens ligt ook niet laag.. wil niet zeggen dat ik niks voel, zo'n pijngrens ik heb...

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:38

EarthFocus schreef:
Nataschax schreef:

hier springen ze niet overheen of doorheen, nog niet 1 keer gehad.
de omheining hier is hoger als hun zelf. (zijn echt geen springpaarden)
er is dan ook niet altijd echt paniek, meer dom hard rondrennen en bokken (vind dat persoonlijk wel grappig)

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:29

het enige wat je moet doen is rustig blijven naar achter zitten jezelf zwaar maken en dan op de volte sturen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:44

Ik heb ook eens op een paard gezeten van 180.. Echt een brave sul :+
Tot ze met 6 F16's op 30 meter hoogte over kwamen vliegen voor een vliegshow, wát een herrie!

:evaw: Daaaaag paard.. Die zette het op een rennen met mij erop, en dat ging toch wel erg hard!
Kreeg m niet meer terug, zoon van de eigenaar sprong ervoor.. Maar sprong ook weer gauw opzij :+ Want hij liep gewoon kei hard door.

Toen ie eindelijk stil stond wist ik niet hoe snel ik er vanaf moest.. Echt niet dat ik er nog op ging! :n

En sindsdien is het begonnen.
Ik kan best wel wat bokken, geschrik, geren en getreiter hebben.. Maar er zijn grenzen..
Ik ben gelukkig ook van de pony's (koudbloedjes) en ik heb zelf zo ongeveer t braafste paard (pony) van stal dus ik hoef niet bang te zijn :+

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:55

Ik heb een zeer voorwaartse draver,op stal en in de bak is hij zo relaxed, rustig draven etc. maar met buiten rijden ben ik altijd "kapot" als ik terug ben,en dan heb ik al veel fysieke klachten,dus sommige dagen barst ik daarna van de rug en kniepijn etc. uit laten razen heeft geen nut,hij is niet moe te krijgen.
een relaxed ritje zit er niet in,schrikken voor langslopend eendje,een blaadje dat dwarrelt,dan een sprong opzij,een andere ruiter die voorbij komt,hij weet wel iets te verzinnen om weer opgefokt te worden en te willen racen.
lijkt of hij altijd door dazen lek geprikt word :+ ,overigens spray ik hem in tegen steekbeesten voordat ik ga,maar werkt niet zo lang, als hij gaat zweten werkt het niet meer.
mijn liefde voor hem en toch stiekem ook wel de spannende ritten blijven dat ik toch steeds weer erop klim. en gelukkig zit er wel een rem op,ik draai hem als hij echt moet stoppen met zijn hoofd naar mijn hak.en hup hij staat stil :)) (voor 3 tellen dan wil hij weer verder gaan lopen :D )
soms zou ik hem wel willen omruilen voor een koudbloed,maar als we weer terug op stal zijn is hij weer zoooo lief,dat zou ik dus nooit over mijn hart kunnen krijgen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:48

Per sé makkelijk hoef ik niet te rijden, makkelijke pony's vind ik eerlijk gezegd na een paar keer ook best wel 'saai' :o . Als ik voor het eerst op een pony zit, ben ik meestal niet zo 'heldhaftig', omdat ik even moet wennen aan de bewegingen, de reacties en gewoon het karakter van de pony. Paarden rijd ik sowieso minder graag dan pony's, de gangen zijn mij wat te ruim en ik ben ook niet zo groot :+.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:09

Ik gok dat ik zomaar de allergrootste schijterd van Bokt ben :D
Ben zeker niet heldhaftig. Echt niet. Liever geen gebok, maar paarden die om elk wissewasje wegsprinten word ik ook helemaal tureluurs..
Komt door wat minder fijne ervaringen in het verleden, heb een keer heel naar m'n elleboog gebroken en nog meer verwondingen opgelopen door de jaren heen. Stap ook liever niet op vreemde paarden.

Als ik ga buitenrijden vraag ik ook altijd expliciet om het braafste paard.
Kijk tuurlijk een paard kan heus een keer schrikken en dat vind ik ook niet erg, ik blijf ook wel zitten (niet dat jullie denken dat ik bij elke misstap ernaast lig na mijn verhaal hoor haha) maar een paard dat geen rem meer heeft of er gewoon loeihard vandoor gaat is echt niks voor mij. Grote paarden hou ik ook niet zo van, maar dat ben ik ook niet gewend aangezien ik al jaren western rijd.

Daarom heb ik nu lekker een superrelaxed niet te groot Quartertje :P hij schrikt natuurlijk wel eens maar hij gaat niet direct rennen ofzo. Hij is braaf maar niet saai. Hij heeft wel een grote trucendoos :D