Bekken niet goed kunnen kantelen, hoe te verhelpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:16

superpony schreef:
Ik heb zelf scoliose, maar niet direct moeite met het kantelen van mn bekken. Wel zit ik snel scheef en trek ik enorm mn schouders aan in het dagelijks leven. Ik heb een hernia operatie gehad en 2 zware buikoperaties in 2jr, dus heb het wel flink gemerkt.

Zelf rijd ik western en dan hoor je al wat meer op je kont te zitten. OOk gebruik ik mn bekken veel met rijden.

Ik geef zelf les en daar komt veel houding bij kijken. Het is zo belangrijk dat je bewust bent van je zit. daarnaast is ademhaling heel belangrijk.

Bij een centered of balanced riding instructie weet je zeker dat iemand bewust bezig is met je zit en houding. Maar persoonlijk vind ik het hele dure namen voor iets wat standaard in GOEDE les hoort te zitten. Als vb; Je hebt er niks aan om je paard naar links te willen sturen met je handen als de rest van jou rechts zegt.

Probeer wat goede zitlessen te krijgen.

Over het algemeen helpt mijn rij-instructrice enorm daarmee, alleen doet het gewoon zeer dat is het grootste probleem.

Fionami

Re: Bekken niet goed kunnen kantelen, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 06:55

Ik weet niet uit welke buurt jullie komen, maar ik ga beginnen bij iris meijerink. Daarmee hoop ik mijn houding te kunnen verbeteren. Zij zit in opperdoes in Noord Holland.

Wel fijn om zoveel 'lotgenootjes' tegen te komen haha.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:48

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:06

Fionami schreef:
Ik weet niet uit welke buurt jullie komen, maar ik ga beginnen bij iris meijerink. Daarmee hoop ik mijn houding te kunnen verbeteren. Zij zit in opperdoes in Noord Holland.

Wel fijn om zoveel 'lotgenootjes' tegen te komen haha.

*zoekt op hoeveel km Opperdoes is vanaf hier*

Oh jeetje, 41 minuten alleen al met de auto. En op het fietsie staat er niet eens bij :o. Het is aan de andere kant van NH voor mij, dus dat word hem niet denk ik. Mijn ouders hebben echt geen tijd om mij te brengen en fietsen wordt hem dus ook niet. :c

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:11

Diegene die het meest dichtbij komt is toch Angelique den Ouden, alleen het probleem is de kosten. Ik wil mijn ouders niet weer opzadelen met zo'n flink geldbedrag om vervolgens weer vanaf voor af aan te beginnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:33

Het is natuurlijk heel belangrijk dat je aan je houding gaat werken, dus een therapeut je ook helpt. Maar dan nog moet je dat op je paard ook kunnen en daar heb je toch weer aparte begeleiding bij nodig van iemand die dat ook echt goed kan overbrengen. Je zegt dat het pijn doet en dat is ten eerste niet oke natuurlijk. Maar omdat het pijn doet ga je waarschijnlijk ( 9 van de 10 mensen doet dat ) meer aanspannen. En juist ontspannen en goed doorademen is zoooo belangrijk hierbij.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:45

superpony schreef:
Het is natuurlijk heel belangrijk dat je aan je houding gaat werken, dus een therapeut je ook helpt. Maar dan nog moet je dat op je paard ook kunnen en daar heb je toch weer aparte begeleiding bij nodig van iemand die dat ook echt goed kan overbrengen. Je zegt dat het pijn doet en dat is ten eerste niet oke natuurlijk. Maar omdat het pijn doet ga je waarschijnlijk ( 9 van de 10 mensen doet dat ) meer aanspannen. En juist ontspannen en goed doorademen is zoooo belangrijk hierbij.

Dat is zeker belangrijk, daar ben ik ook van bewust. Ik weet het gewoon even niet, ontspannen kan ik op zich proberen, maar ik weet het niet over die therapeutische hulp. Dat kost mijn ouders toch weer klauwen met geld en dat wil ik ze gewoon niet aandoen. Lastig..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:39

Een les van een hippisch sportoefentherapeut is niet duurder dan een les van een Orun Instructeur. De meeste HSO instructeurs zijn beiden.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:19

Flexchair. En dan bij iemand die ook verstand heeft van paarden zodat je zowel op de flexchair als op het paard kan begeleiden.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:55

OneAndOnlyx schreef:
Diegene die het meest dichtbij komt is toch Angelique den Ouden, alleen het probleem is de kosten. Ik wil mijn ouders niet weer opzadelen met zo'n flink geldbedrag om vervolgens weer vanaf voor af aan te beginnen.
Hippische sportoefentherapie in sommige gevallen ook vergoed worden door de zorgverzekeraar ;)

iertjeexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:16

misschien kan je oefenen met een bareback pad dat helpt bij mij wel heel goed :)*
of een flexchair misschien
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-08-14 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:21

Ik geef altijd als advies dat de mensen eerst eens een yoga of trainings bal gaan kopen en dan kom je vaak bij een normale lengte op de bal van 65 of 75 cm
ga daar eens een aantal oefeningen op doen en dan maak je al een begin.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:13

Ik heb van de fys nog een oefening gekregen om je bekken te (leren) kantelen:
Ga staan me je benen 30-40 cm uit elkaar, zet je handen op je heupen en maak je rug wisselend hol en bol. En ja, dat is een idiote beweging :+ Maar na een tijdje kun je steeds sneller omschakelen en word je er wel soepeler van.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:17

Je zegt dat de oefeningen maar even helpen. Heb je er al eens aan gedacht hoe dat zou komen? Te weinig uitdaging voor je spieren na verloop van tijd? Stop je met je oefeningen waarneer je geen last meer hebt? Zijn ook zaken. Ik denk eigenlijk dat de oplossing hier puur in je spieren ligt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:34

Ik volg dit even, ook ik heb (lichte) scoliose en heb daarom meer moeite met 'perfect' zitten. Maar je daarvan bewust zijn is de eerste stap, en omdat ik dit van mezelf weet kan ik het gericht verbeteren! :)

Ik heb een tijdje aan RuiterFit gedaan, speciale fitness voor ruiters die rompstabiliteit/rug traint. Helaas bleek na een tijdje die training toch erg veel (ik kreeg zoveel pijn in mijn rug dat lopen/rijden erg onaangenaam werd) en nu ben ik bezig met wat rustige buikspieroefeningen en bewust ook op stoelen/met lopen een betere houding te hebben. Volgens omstanders is er al duidelijk verschil te zien als ik rijd :).

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:41

Heel simpel trucje, als je een holle rug hebt,

Hou je buik in :)
Probeer maar zodra je je buik inhoudt gaat je rug direct recht inclusief je bekken

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:42

Vandaar trainingsbal kun je heen en weer gaan dus dan doe je om en om hollen en bollen Op die bal span je automatisch je buikspieren aan