Ei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

De ei methode met steigeren, wel of niet?

Wel
15 (12%)
Niet
53 (45%)
Dit is echt gevaarlijk!
17 (14%)
Werkt altijd
Geen stemmen
Goeie ervaring mee
8 (6%)
Werkt absoluut niet
24 (20%)

Totaal aantal stemmen: 117

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:11

oji schreef:
anneliesdj schreef:
Eh? Nee.
Spierbevangenheid is het resultaat van te zware spierbelasting icm slechte cooling down of te weinig beweging de dag naderhand. Dus heb je een zware training gehad kan je paard de volgende dag zo stijf als een hark de stal uit komen.
Die komt niet vrolijk van stal af om halverwege het rijden ineens dicht te slaan.

Dat dacht ik ook altijd van spierbevangenheid, maar in de laatste paard en sport staat toch een artikel dat het wel degelijk acuut tijdens het rijden voor kan komen (stuk over buitenritten).

Ga ik opzoeken dank je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:19

Simpelman schreef:
Steigeren is natuurlijk gedrag bij een paard.
Sommige paarden leren, in eerste instantie bij toeval, in hun leven als rijpaard dat hun ruiter daar geen verweer tegen heeft.

Het is levensgevaarlijk en moet direct adequaat afgestaft worden.
Het mag nooit!

De reden voor dit gedrag is een ander verhaal daar kun je je ten alle tijde nog in verdiepen maar stijgeren is verboden.

Ben ik met je eens, maar een ruiter die zover gaat dat het dier gaat steigeren is ook onacceptabel .
Als je een paard zo ver brengt dat het steigert dan ben je echt te ver gegaan ,

Sommige paarden zijn zo gevoelen hebben heel weinig nodig en als trainer moet je dat herkennen en niet doorgaan tot het dier geen keus meer heeft , moet dat dan afgestraft worden bij het paard, ik denk dat 9 van de 10 paarden steigeren omdat de ruiter te grof is , te ver gaat of geen idee heeft welke signalen een paard van te voren al geeft.
Dat los je niet op door het paard te straffen, maar los je op door je eigen fouten te leren kennen en te accepteren en toe te geven dat je te ver gaat in vaak (onbewust )gefrustreerd gedrag van de ruiter.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:37

midgie schreef:
[

.

Dat is niet helemaal waar. Er zijn best wat heetgebakerde types die zich moeilijk laten rijden en overtuigen en heel snel richting staken gaan. Tuurlijk is het altijd de schuld van de ruiter, maar sommige paarden zijn gewoon lastig en staken snel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:51

midgie schreef:
Simpelman schreef:
Steigeren is natuurlijk gedrag bij een paard.
Sommige paarden leren, in eerste instantie bij toeval, in hun leven als rijpaard dat hun ruiter daar geen verweer tegen heeft.

Het is levensgevaarlijk en moet direct adequaat afgestaft worden.
Het mag nooit!

De reden voor dit gedrag is een ander verhaal daar kun je je ten alle tijde nog in verdiepen maar stijgeren is verboden.

Ben ik met je eens, maar een ruiter die zover gaat dat het dier gaat steigeren is ook onacceptabel .

Sommige paarden zijn zo gevoelen hebben heel weinig nodig en als trainer moet je dat herkennen en niet doorgaan tot het dier geen keus meer heeft , moet dat dan afgestraft worden bij het paard, ik denk dat 9 van de 10 paarden steigeren omdat de ruiter te grof is , te ver gaat of geen idee heeft welke signalen een paard van te voren al geeft.
Dat los je niet op door het paard te straffen, maar los je op door je eigen fouten te leren kennen en te accepteren en toe te geven dat je te ver gaat in vaak (onbewust )gefrustreerd gedrag van de ruiter.

Niet altijd. Een trekpaard zal minder snel op de achterbenen staan dan een arabiertje/volbloed. Je kan dergelijke conclusies niet trekken zonder de combinatie te kennen.

Qimm

Re: Ei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:02

Die van mij gaat de lucht in als ze het niet meer weet. Wanneer ik haar te veel informatie geef of informatie die tegenstrijdig is. Ook wanneer ze moet wachten maar veel te opgewonden is wil ze wel eens de lucht in gaan. Maar echt hoog en om laten vallen heeft ze nog nooit gedaan. De situaties waarin ze dat doet zijn makkelijk te voorkomen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:16

midgie schreef:
Als je een paard zo ver brengt dat het steigert dan ben je echt te ver gegaan

Nope, ik zie dat anders. Een paard dat steigert gaat echt te ver en het is aan jou als ruiter dat op te lossen. Bij sommige paarden is het echt een heel primaire reactie zodra ze het even ergens niet mee eens zijn. Bij die types hoef je echt niet je paard tot het uiterste tergen, alleen maar iets anders willen dan dat het paard wil.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:11

Sommige paarden vinden gewoon toevallig uit dat je met steigeren van al het gedoe af bent.
Ze hoeven daar echt geen pijn voor te hebben of een onkundige of ruwe ruiter.

Paarden werken met ons mee omdat ze instinctief geen andere mogelijkheid hebben.
Ze zitten opgesloten binnen hun instincten.
Maar, dat meewerken wil niet zeggen dat ze het leuk vinden om te "werken", als ze een manier zouden vinden om er van af kunnen zullen ze het niet laten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:56

oji schreef:
midgie schreef:

Nope, ik zie dat anders. Een paard dat steigert gaat echt te ver en het is aan jou als ruiter dat op te lossen. Bij sommige paarden is het echt een heel primaire reactie zodra ze het even ergens niet mee eens zijn. Bij die types hoef je echt niet je paard tot het uiterste tergen, alleen maar iets anders willen dan dat het paard wil.

Nou idd, ik heb paarden gezien die braaf deden wat gevraagd werd maar als ze de biksschep hoorden rammelen op stal draaiden ze zonder pardon op de achterbenen om.
Ik heb er een keer een gereden (tinker toevallig) die braaf was, ik stopte even om te belonen en ze besloot niet meer te willen. Ik leg mijn been aan en ze gaat omhoog, en nog een keer, en nog een keer, en hoger en nog een keer nog hoger. Na de eerste keer had ik allang mijn been eraf en teugels losgegooid maar was volgens haar dus niet genoeg.
En dan hebben we het nog niet over volbloedjes die bij een plotseling plastic zakje in de berm op de achterbenen omdraaien, heb ik ook al genoeg gezien.

Dus zeggen dat de fout per definitie bij de ruiter ligt geeft wel aan dat jij niet zoveel ervaring hebt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:05

Ik heb het niet over een op waaiend zakje, maar over een ruiter die denkt het op te lossen met een ei,
Zeker zijn er paarden die sneller omhoog komen dan andere en ben het er helemaal over eens dat het niet ok is, maar het dier straffen omdat het omhoog komt als de ruiter oneerlijk is vind ik niet kunnen, zelf heb ik er ook een die heel snel geneigd is om omhoog te gaan, maar dan geeft ze echt wel aan dat haar grens is bereikt en als je daar naar luistert dan kun je heel goed samen werken zonder steigeren,

Dat een paard op een biks schep gaat steigeren is ook gewoon aangeleerd gedrag en niet de fout van het paard denk ik dan,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:25

Tuurlijk is het niet de "fout" van het paard. In wezen kan je gedrag van een paard nooit aan het paard verwijten. Hij maakt gebruik van de mogelijkheden die jij hem geeft. :) Maar dat betekent nog niet dat een ruiter daarom perse "te ver gegaan" is wanneer een paard steigert. :) In sommige gevallen (zoals met de schep biks) is ie in wezen niet ver genoeg gegaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:40

oji schreef:
midgie schreef:

mee eens...
Ik heb al best wat trainingspaarden gereden en soms heb je ze er gewoon tussen zitten.
De paarden waarmee niks medisch aan de hand is, die niet getergt of uitgedaagd worden (op een negatieve manier) maar die gewoon een duidelijke wil hebben.

Die van mij is er b.v. zo eentje.
Super werkwillig, maar op het moment dat hij het er niet mee eens is, dan is hij het er niet mee eens.
En dan laat hij dat heel duidelijk merken.
We hadden het net over het voorwaarts rijden, het is echter heel makkelijk om vanuit de galop binnen 1 sprong op je achterbenen te staan :+
die van mij gaat echter nog een stapje verder in zijn sterke willetje. als je hem de foei geeft omdat hij op zijn achterbenen staat... tjah dan laat hij zich gewoon vallen... want hij is het niet eens met mij op dat moment...

Dus zeggen dat het de fout van de ruiter is, tjah het kan wel de fout van de ruiter zijn, maar niet in alle gevallen is dit zo :)
Maar paard heeft gewoon echt een sterke wil en mening. ik vind het niet erg dat hij zijn mening kenbaar maakt door te steigeren, ik blijf wel zitten, afstraffen doe ik niet, heeft geen zin...
ik laat hem gewoon staan tot hij uitgeeigenwijst is en dan gaan we weer verder waar we mee bezig waren... is voor hem een grote straf in dat geval, want zijn gedrag wordt genegeerd en hij moet verder met dat gene wat hij op dat moment niet wilt...
tjah... dan is steigeren al snel niet leuk meer :)

ik heb er ook eentje gehad die het deed als hij het niet meer snapte, of als hij het moeilijk vond...
als jij als ruiter goed kunt luisteren kun je het steigeren dan ook gewoon voorkomen :)
op tijd stoppen is in dat geval de sleutel :)

maar er zijn wel degelijk paarden die heel makkelijk de lucht in gaan, zonder het van te voren aan te kondigen, zonder dat de ruiter te ver gaat en zonder reden of aanleiding :)
bij dat soort paarden zal je het er ook nooit uit krijgen, de kunst is om er dan mee om te leren gaan :)

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 16:55

Ik vraag jullie daarom ook wat voor ervaringen en menigen jullie hiermee hebben, ik zeg nuet dat dit mijn techniek is... :oo

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:01

Ik ook een medisch goed paard maar tussen de oortjes lekker slim, zodra je iets van buiging vroeg ging het verwende beest dreigen en daarna steigeren... 1.80 wat steigert is minder prettig :')

Voorwaarts houden en zodra het gestaak begint op een volte gooien en tempo erin houden en een flinke schreeuw hielp bij dit hypochonder... Bezig houden en niet uiten dat je bang bent dat het kreng begint te staken of gaat stoppen en steigeren...

Succes ermee!

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 07:25

Fred_Kroket schreef:
Ik ook een medisch goed paard maar tussen de oortjes lekker slim, zodra je iets van buiging vroeg ging het verwende beest dreigen en daarna steigeren... 1.80 wat steigert is minder prettig :')

Voorwaarts houden en zodra het gestaak begint op een volte gooien en tempo erin houden en een flinke schreeuw hielp bij dit hypochonder... Bezig houden en niet uiten dat je bang bent dat het kreng begint te staken of gaat stoppen en steigeren...

Succes ermee!

Dankjewel !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:39

Fred_Kroket schreef:

Succes ermee!

Al eens bedacht dat de buiging het probleem kon zijn dan?

Zelf heb ik er ook een staan die bij de buiging stil ging staan, maar daar bleek toch behoorlijk een nekwerfel verkeert te zitten, waar hij last van had, nu hij geholpen is en de wervel weer op zijn plek loopt hij als een zonnetje en valt niet meer stil.

Dat je over je paard praat als kreng , vind ik ook niet echt respect vol , als je ook zo met rijden ben vind ik het niet gek dat hij staakt en steigert, voorwaarts kan idd ook de oplossing zijn, maar ik zou de oorzaak zoeken , waarom steigert het paard, paarden steigeren echt niet zomaar er gaat altijd wat aan vooraf, maar een onervaren ruiter ziet gewoon de eerste signalen niet en als je die aanraad om het paard voorwaarts te houden wat vaak met nog meer gedoe moet dan kunnen er echt veel grotere problemen ontstaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:47

Hierboven maar ik kan niet meer Quoten

Trekpaarden kunnen en zullen ook prima steigeren, dat is echt een vooroordeel.

Maar wat nog wel eens wil helpen (medische problemen uitgesloten) is als hij steigert het paard met een halstertouw onder de buik raken, het blootgeven van de weke delen(de buik) doen ze niet graag, als ze er achter zijn dat het daar onbeschermd is tijdens steigeren. Je hoeft niet hard te slaan.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:50

Volgens mij is het toch een medisch probleem.. als ik naar je andere topics kijk dan wil ze al haar rechterachterhoef niet optillen, ze bokt en nu gaat ze ook steigeren, dit paard geeft héél duidelijk aan dat er iets niet goed is. Haal er alsjeblieft iemand bij die verstand van zaken heeft en ga het dier niet straffen voor het feit dat ze aangeeft dat er iets niet goed is. En dat de hoefsmid heeft gezegd dat er niets aan de hand is zou ik als eigenaar niet zomaar als waarheid aannemen...
Ik wens je veel wijsheid en succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:03

Ah kijk in dat geval werpt het een ander licht op de zaak. Een pony die zijn been niet op wil tillen heeft geen past van de hoef zelf, maar van het bewegingsgestel meer naar boven. Denk aan de knie of het bekken. Daar heeft de hoefsmid helemaal geen verstand van. Osteopaat en dierenarts hebben dan meer nut.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:17

Ze doet het bij kleinere kinderen wel heel zoetjes.. :\ :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:22

xlexxii schreef:

die vragen minder, zijn lichter, geven minder druk?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:30

xlexxii schreef:

vragen die kinderen hetzelfde als jij?
waarschijnlijk vraag jij je pony van achter onder te treden zodat het gewicht op de achterhand komt.
als het dier daar last of pijn heeft is het logisch dat hij gaat staken.
een klein kind is minder bezig met het dressuurmatige werk dus die zal niet zo snel de achterhand er onder vragen :)

dus nu even een dierenarts er bij halen en er voor zorgen dat je paard medisch helemaal in orde wordt :)

midgie schreef:
Fred_Kroket schreef:

Succes ermee!

Al eens bedacht dat de buiging het probleem kon zijn dan?

Zelf heb ik er ook een staan die bij de buiging stil ging staan, maar daar bleek toch behoorlijk een nekwerfel verkeert te zitten, waar hij last van had, nu hij geholpen is en de wervel weer op zijn plek loopt hij als een zonnetje en valt niet meer stil.

Dat je over je paard praat als kreng , vind ik ook niet echt respect vol , als je ook zo met rijden ben vind ik het niet gek dat hij staakt en steigert, voorwaarts kan idd ook de oplossing zijn, maar ik zou de oorzaak zoeken , waarom steigert het paard, paarden steigeren echt niet zomaar er gaat altijd wat aan vooraf, maar een onervaren ruiter ziet gewoon de eerste signalen niet en als je die aanraad om het paard voorwaarts te houden wat vaak met nog meer gedoe moet dan kunnen er echt veel grotere problemen ontstaan.

Ja, want een paard wat je kreng noemt snapt ook echt dat je hem uitscheld :')
kom op zeg, je mag je paard noemen zoals je wilt. wat voor de een respectloos is is voor de ander liefkozend...
Respect naar je dier toon je op andere manieren dan met woorden :)
en nogmaals, er zijn wel degelijk paarden die zo maar steigeren.
Het ligt nou eenmaal niet altijd aan de ruiter. soms heb je gewoon een paard met een sterk karakter. en dan is het echt niet de onervarenheid van de ruiter, of het feit dat hij het dier kreng noemt wat er voor zorgt dat het dier omhoog komt hoor :+ :')

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:34

Ik heb dit een paar jaar geleden bij mijn paard geprobeerd. Maar hij was niet echt onder de indruk, schudde een keer met zn hoofd en ging gewoon nog een keer omhoog.
Alles zat overigens wel onder de eierdrek :r was nog niet zo makkelijk om schoon te krijgen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:35

friesam schreef:
Hierboven maar ik kan niet meer Quoten

Trekpaarden kunnen en zullen ook prima steigeren, dat is echt een vooroordeel.

Maar wat nog wel eens wil helpen (medische problemen uitgesloten) is als hij steigert het paard met een halstertouw onder de buik raken, het blootgeven van de weke delen(de buik) doen ze niet graag, als ze er achter zijn dat het daar onbeschermd is tijdens steigeren. Je hoeft niet hard te slaan.

Ik zeg nergens dat ze het NIET kunnen of zullen. Alleen dat ze het minder snel zullen doen dan de gemiddelde volbloed/Arabier. Hier eentje met veel Arabisch bloed, die kan al staan hupsen omdat ie moet wachten of omdat er een bloem staat die ie niet vertrouwd. Zo snel ik hem aan het werk heb is dat over. :+ dat zie ik het gemiddelde trekpaard niet zo snel doen omdat het ras over het algemeen wat koeler in de kop is. En zo snel die van mij zijn rust gevonden heeft en dus koel is in het kopke gaat hij ook niet meer hupsen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:03

Mijn oude verzorgpony wilde wel eens omhoog komen als ze gewoon vast stond buiten dr stal en de eigenaresse kwam om de andere paardjes te voeren. Dan kon ze zelf dan dus niet bij en ze zag andere paardjes wel eten en dan ging ze gewoon ontzettend klieren om maar enige poging te doen om er wel bij te kunnen. Dit was in 3 jaar tijd de eerste keer dat ik haar omhoog had zien komen, en ze heeft het toen die avond meerdere keren geprobeerd(een been al los, leunen op de achterbenen). Als ik toen had geweten dat een tik op dr hoofd had gewerkt had ik het zo gedaan, want het was gewoon klieren wat ze deed. Het was niet zo dat ze was uitgehongerd want ze kreeg de hele dag door genoeg hooi, en sochtens kreeg ze ook gewoon een portie biks. Steigeren deed ze anders ook nooit, alleen dus die avond met het voeren. Bij mij was het absoluut niet iets medisch dus, het kan inderdaad ook gewoon klieren zijn. Maar voor dat je er iets aan gaat doen moet je weten waarom je paard steigert.
Als jij al aangeeft dat ze het bij kleine kinderen niet doet en wel bij jou, denk ik eigenlijk gelijk aan iets aan de rug. En ondanks dat ze al gekeurd is bij de verkoop, laat je pony nog eens na kijken bij een (andere) osteopaat oid. Ik begrijp best dat je eerst wil kijken wat je zelf kan doen (metdat meer door rijden) maar als het iets aan de rug is is de enige methode om dat te verbeteren door er echt door iemand naar te laten kijken, en niet door allerlei tips and trics van oma weet raad.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:36

Tja, je hebt steigeren en steigeren natuurlijk. Voor iedereen is dat iets anders. Voor mij is steigeren echt een paard dat loodrecht omhoog komt en daar een paar seconden blijft, met de voorbenen in de lucht staat te krabben en eventueel op de achterbenen 180 graden omdraait. Als je pech hebt meerder malen achter elkaar. Veel mensen noemen het al steigeren als een paard een beetje met de achterhand zakt en 10-20 cm de voorbenen omhoog doen. Dat is in mijn definitie hipsen. Ook niet goed, maar echt iets anders. Dat wat ik echt steigeren noem, is ten alle tijden onacceptabel gedrag. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een paard door pijn halverwege het rijden echt gaat steigeren, wel kunnen ze dan gaan hipsen. Ik durf mijn geld er op in te zetten dat echt steigeren 9 van de 10 keer vanuit het paard een poging is om de verhoudingen opnieuw te bepalen. Wie is baas. Treed je dan niet op, dan is het duidelijk, jij bent het niet, het paard is baas en deze zal dit vervolgens te pas en te onpas gaan inzetten. Ga je op het moment dat je paard dat gedrag vertoond afstappen en denken...oohhh...laat ik eerst eens even mijn paard medisch onderzoeken of ie niet ergens een blokkade heeft oid...sorry, dan heb je voor jezelf een groot probleem gecreëerd. Paard heeft gewonnen en uitgevogeld hoe hij voortaan van jou zal winnen. Een van nature braaf paard dat niet geleerd heeft dat steigeren zijn ticket naar onder het werk uitkomen is, zal echt niet vanwege een pijntje ineens vol op de achterste benen staan. Een paard dat pijn heeft bij een bepaalde oefening, die zal zich in eerste instantie vastzetten, niet loslaten in lijf en kaak, die zal enorm in tempo terugvallen als de oefening gevraagd wordt, misschien een bokje doen naar je been, een keer de kop omhoog gooien en evt wat gaan hipsen. Als een paard echt zeer scherpe pijn heeft zal ie als reflex misschien best wel steigeren, maar dan niet halverwege het rijden, dan doet ie het meteen aan het begin op het moment dat hij belast wordt.