Eigenwijze fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:47

die rond hobbel lesjes heb ik ook altijd gehad |o |o |o |o |o daarom ben ik weggegaan.
gelukkig heb je dan een hele lieve vriendin die zelf les krijgt van Helma en je op der verzorgpony zet en normaal leert rijden :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:49

kesha1 schreef:
heel toevallig ben ik de snotneus die op 11 jarige leeftijd binky het racekanon mocht doorrijden.
en in het begin heeft -net als ik- IEDEREEN begeleiding. ik denk zelfs anky van grunsven

Wie zegt dat iedereen begeleiding krijgt?
Leeftijd zegt mij toevallig dan weer niets. Maar begeleiding zegt mij heel veel.
Een beetje durfal stapt namelijk overal op. Als de leerlinge maar luistert naar de begeleider, mits aanwezig.

Ik heb het in mijn post ook niet over een meisje van 11, maar een dame van 24 jaar oud ;)

Ik lees dat jij begeleiding hebt gehad. Dat heeft ts niet, dat is duidelijk.
Begeleiding is les.... ;)

kesha1

Re: Eigenwijze fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:57

ja ik heb iets van 3 keer van eigenaresse zelf les gehad. soms kwam ze zelf kijken beetje mee helpen. maar ik heb zelf ook genoeg vaak tips aan me rijmaatje of eigenaresse gevraagt.
vragen en begeleiding en begrip zijn denk ik de sleutelwoorden

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:58

kesha1 schreef:
ja ik heb iets van 3 keer van eigenaresse zelf les gehad. soms kwam ze zelf kijken beetje mee helpen. maar ik heb zelf ook genoeg vaak tips aan me rijmaatje of eigenaresse gevraagt.
vragen en begeleiding en begrip zijn denk ik de sleutelwoorden

Misschien is het niet zo handig om nu een discussie te beginnen over jou ;)
Het gaat namelijk nu om de TS, het zou ook handig zijn als ze reageert

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 12:58

janahxginger schreef:
Daarnet had ik 19 gezien dacht ik.

Echt? Ik ben 13;)

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:00

love_UOGN schreef:
janahxginger schreef:
Daarnet had ik 19 gezien dacht ik.

Echt? Ik ben 13;)

Klopt het dat je alleen les hebt op de manege?
En zou je genoeg geld hebben om ook les te nemen samen met je fjord?

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:00

Ik weet ook wel dat hij jong is. Naar ik heb op veel jonge paarden gezeten en paarden leren springen op de manege, wil het dus wel gwn zelf als verzorgster willen doen. Desnoods aan de longe.[/quote]
Maar als je jonge paarden gewend bent, dan moet je ook gewend zijn aan de disbalans en onbegrip van het paard. Jij bestempelt het als eigenwijs en dwars en dat is gewoon onterecht. Dier heeft gewoon nog niet de kracht en coordinatie om te doen wat jij wil.
Mijn tip is hetzelfde als wat al gezegd is: neem les. Behalve dat, doe het vooral rustig aan en vraag niet teveel tegelijk. Hij kan best gaan rennen omdat hij mentaal en fysiek teveel te verwerken krijgt. Om niet te slingeren en niet aan de bakrand te hangen, moet hij gewoon meer balans en bespiering krijgen.[/quote]

Met dwars bedoelde ik eigenlijk dat hij de hulpen niet goed begrijpt. Het typt gewoon wat sneller om dwars te typen;)

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:02

kesha1 schreef:
hoe ik denk : de meeste lopen te roepen van ; je moet stoppen, je hebt niet genoeg ervaring met jonge paarden!
dit vind ik echt dom want: hoe komen die andere ruiters aan hun ervaring? juist door met jonge paarden te werken!
TS NEEM LES EN MAAK PLEZIER ZOEK IEMAND DIE JE KAN EN WILT HELPEN

Echt bedankt :)

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:02

assileM schreef:
Ik denk dat TS er meer aan heeft als we wat nuttige tips geven. Dit zijn voor haar geen leuke reacties om te horen. Ze heeft er natuurlijk niks aan dat er in haar topic gediscussieerd wordt over hoe oud ze is..

Brdankt :)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:12

love_UOGN schreef:
kesha1 schreef:
hoe ik denk : de meeste lopen te roepen van ; je moet stoppen, je hebt niet genoeg ervaring met jonge paarden!
dit vind ik echt dom want: hoe komen die andere ruiters aan hun ervaring? juist door met jonge paarden te werken!
TS NEEM LES EN MAAK PLEZIER ZOEK IEMAND DIE JE KAN EN WILT HELPEN

Echt bedankt :)

this volgensmij wel zo.... hihih

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:37

Echt bedankt :)[/quote]

this volgensmij wel zo.... hihih[/quote]

Thnx:)

Bedankt dat de helft me afkraakt. Op de manege ben ik de enige die een bepaald paard niet de bak rond laat crossen. Ik begon hier eigenlijk over voor tips. Ik weet genoeg manieren om paarden in te rijden, maar ik hoopte gwn dat jullie miss meer manieren wisten

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:39

Nies_ schreef:
Als je al zoveel ervaring hebt snap ik niet dat je tips vraagt.

Omdat jullie miss nog andere manieren weten voor inrijden..

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:40

love_UOGN schreef:
Nies_ schreef:
Als je al zoveel ervaring hebt snap ik niet dat je tips vraagt.

Omdat jullie miss nog andere manieren weten voor inrijden..

hoe meer je weet hoe beter het is, toch?
heb je lekker veel keus

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:41

[quote="kesha1"]

ja :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:43

Ts, ik snap dat je het vervelend vind, dat we dit zo zeggen, maar ik hoop wel dat het bij je doordringt.

Dit kan je niet alleen.. Ook al rijd je zo netjes op een manege. Er zit een groot verschil tussen manege paarden, dei 2 a 3 uur per dag in de les lopen, en zown 10 tot 15 misschien wel 20 ruiters per week op de rug krijgen. Doorgereden is, vaak ouder zijn dan 5 jaar, en door al die ruiters meer ervaring hebben, dan een jong dier, die net onder het zadel is, maar misschien in zijn leven 2 of 3 ruiters (mag ik hopen) heeft gezien. Die nog geen ervaring heeft, geen balans en daardoor lopen met iemand er op al moeilijk vind, laat staan dat hij ook nog eens de bocht door moet, en zijn binnen achterbeen moet onderbrengen.

Inrijden is een makkie, dat kan iedereen. Dat is er op zitten, tot het paard het gewicht snapt.
Gas, rem, stuur en klaar (vaak gaat dat wel zo)
Maar het zware zit m in het correct doorrijden. Wat zovaak wordt onderschat.

Zoek hulp... Van een ruiter die dit vaker heeft gedaan.
niet een schoolvriendinnetje van je eigen leeftijd, met een grote mond, die zegt dat ze dit al jaren doet... Nee, van een volwassen persoon, met instructie papieren.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:46

maralyn schreef:
Ts, ik snap dat je het vervelend vind, dat we dit zo zeggen, maar ik hoop wel dat het bij je doordringt.

Dit kan je niet alleen.. Ook al rijd je zo netjes op een manege. Er zit een groot verschil tussen manege paarden, dei 2 a 3 uur per dag in de les lopen, en zown 10 tot 15 misschien wel 20 ruiters per week op de rug krijgen. Doorgereden is, vaak ouder zijn dan 5 jaar, en door al die ruiters meer ervaring hebben, dan een jong dier, die net onder het zadel is, maar misschien in zijn leven 2 of 3 ruiters (mag ik hopen) heeft gezien. Die nog geen ervaring heeft, geen balans en daardoor lopen met iemand er op al moeilijk vind, laat staan dat hij ook nog eens de bocht door moet, en zijn binnen achterbeen moet onderbrengen.

Inrijden is een makkie, dat kan iedereen. Dat is er op zitten, tot het paard het gewicht snapt.

niet een schoolvriendinnetje van je eigen leeftijd, met een grote mond, die zegt dat ze dit al jaren doet... Nee, van een volwassen persoon, met instructie papieren.

Ja, je hebt wel gelijk. Maar ten eerste is het niet mijn eigen paard. Ten tweede, ik heb weleens op paarden gezeten die maar paar keer haddrn gereden, ik wil het dud zelf doen, iedereen moet ervaring opdoen;)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:46

maralyn schreef:

niet om tegen je in te gaan want ik vind wel dat je gelijk hebt en als je met dat laatste stukje bedoelde van wat ik zei over een vriendin die je wilt helpen:
ik had toen nog geen les mogelijkheden. En ik wist dat ze een goede ruiter is/was want zij denkt hetzelfde als ik en ze rijd langer dan mij en beter, ze is ouder.

vind het wel mooi verwoord je bericht!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:53

Ik houd de discussie op nu... Want het enige wat echt werkt is les.

het "ik wil het zelf allemaal doen" gaat je alleen maar tegen werken. Waarom wil je niet geholpen worden.
Zelfs de beste ruiters worden geholpen.
Anky heeft niet voor niets, nog steeds les van Sjef Jansen? En zij rijd GP?

Weetje? Ik heb het vroeger ook gedaan, en met wie? Mijn ouders...
Zal ik eerlijk zijn?
Voor mij hoeft het nooooooit weer.
Doorrijden? Is niet zo makkelijk als je denkt. En goede instructie is echt een vereiste.

Heb nu een paard, waar ik wekelijks mee les, waardoor we samen doorrijden.

Ik snap dat het niet je eigen is, en niet wilt investeren. Maar zonder les? Ben je nergens.
Helemaal niet met een krachtpatser van 500 kilo, die sterker een eigen wil vertoont dan menig warmbloedpaarden. (Als warmbloedpaarden in staking gaan, gooien ze je er ook af. Maar fjorden, die negeren je dan gewoon. En terecht!)

Jij mist nu correcte communicatie tussen jou en de fjord. Het is een jong dier, die jou gewoon nog niet snapt. En probeer dan maar eens een correcte vraag te stellen, waar je correct een antwoord van kan verwachten.
Voorbeeld is stelling... Veel jonge dieren snapt dat niet... Waardoor de vraag anders gesteld moet worden, voor ze de hoofdvraag uit eindelijk wel snappen. En dat is met balans niets anders.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:55

les zoiezo des noods vraag je aan je manege instructeur ofie een keer wilt komen lesgeven

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:57

kesha1 schreef:
les zoiezo des noods vraag je aan je manege instructeur ofie een keer wilt komen lesgeven

Ja, degene waarmee ik verzorg heeft n oom als instructeur. Die komt miss n keertje langs.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:58

oooo oke isie wel goed dan??

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:58

love_UOGN schreef:
kesha1 schreef:

Ja, degene waarmee ik verzorg heeft n oom als instructeur. Die komt miss n keertje langs.

Goed plan....
Al is het maar voor een half uur...

Goed les, is de uitkomst.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:00

Mooi dan vraag je toch of die je les kan geven?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:00

ik heb ook eens in de 2 weken les met een 15jarige knol waar niks gedaan mee is en wow met 1 les ben ik al voor mijn gevoel duizend km vooruit gegaan

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:21

love_UOGN schreef:
maralyn schreef:

Ja, je hebt wel gelijk. Maar ten eerste is het niet mijn eigen paard. Ten tweede, ik heb weleens op paarden gezeten die maar paar keer haddrn gereden, ik wil het dud zelf doen, iedereen moet ervaring opdoen;)

Maar zelf doen is dus het meest onverstandige wat je kunt doen! Houd er nou gewoon een hulp bij dan zul je zien dat het beter gaat. En je doet het toch ook zelf? Jij zit er op en iemand helpt je. Hulp is nooit slecht