Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:07

Telpeva schreef:
josien_m_ schreef:
Geen hulpteugel! de kinderen leren dat paarden dat wel eens doen en hoe je dan even de teugel loslaat, dat is helemaal niet erg. Dat ontwikkelt hun reactievermogen zich weer mee. Paarden zijn dieren die altijd wel eens wat onverwachts kunnen doen. Juist leuk om ze daarmee om leren gaan!

Hier ga ik in mee :j de pony waar ik als kind op heb leerde rijden deed dit ook, hop met een noodvaart dat hoofd naar beneden. Mij is ook geleerd om de teugels dus losser te houden, zodat je niet meegetrokken wordt. De teugels glijden dan enkel door de vingers, en daarna kan je ze weer op maat pakken.

Jongens, alsjeblieft.... Grondwerk is hiervoor níét de oplossing. Pony luistert perfect, naar mij en is doodbraaf naar de kids. Zolang ik binnen een meter of 5 blijf probeert hij het kunstje niet eens omdat hij dan weet dat hij wat kan verwachten. Heb geen heel kleine kids, maar ze zijn wel beiden pas 7 jaar en om dan met springteugels constant de teugels uit handen te laten trekken... (dressuurteugels is veel moeilijker op maat te maken). En ja, ik snap dat je moet leren rijden, maar waarom direct moeilijk doen als het ook paardvriendelijk iets makkelijker kan? En de teugels loslaten kunnen ze prima, dat is wat nu ook soms gebeurd. Maar dan leert meneer de haflinger júíst dat het kán ;).

Gelukkig zijn er ook veel (haflinger)eigenaren die mij wél snappen! Ik ga eens zoeken op een daisyrein/gra(a)steugel etc. Bedankt! *\o/*

De balans van beide ruiters is prima, ze zitten superstevig, galopperen beiden ook gewoon los door de bak en paard is daarin zeker niet te sterk oid. Maar dat halthouden is gewoon té verleidelijk voor paardlief.
@Cassidy/Margaretha: Ik les voornamelijk in de bak, maar ook langs de bakrand is de verleiding groot. Problemen zijn er voornamelijk als we een keer in de wei rijden of op een buitenritje.
@Vivana: ik vind compleet elastisch juist minder geschikt, omdat je dan niet kan zien hoeveel druk erop gezet wordt.
@Shadow0: dank! :)
@Paulinbijoux: Paard vind stilstaan al heel lastig (tenminste, als hij niet mag/kan eten :') ), als ik dan de kleine hulpen van de ruiters zélf met een longeerzweep weer teniet ga doen, gaat ie nooit meer stilstaan ;).

@Marga: dank voor het verplaatsen :).

NNNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:10

Hier ook een Haf die op buitenrit graag stopt om te eten. Ik gebruik een chambon die ik aan de ringetjes voor aan het zadel vastmaak in plaats van tussen de voorbenen. Zolang hij zijn hoofd omhoog heeft hangt het los en werkt pas in als hij gaat eten. Geen kinderen met zere vingers meer :)

lizy29

Re: Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:13

Arme kindjes. Zijn ze blij dat ze de grote sterke haf tot stilstand hebben gekregen worden ze nog het zadel uitgetrokken om de stoute haf meent honger te hebben :')

Een hulpteugeltje lijkt me een prima plan +:)+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:15

Wat "Miriam" hier ook al zegt, hier ga ik helemaal in mee.
Het is leuk voor jou lesjes te geven, maar eigenlijk ben je zelf nog niet echt gediplomeerd instructeur.
Het paard dat je nu gebruikt voor jouw lesjes is niet ervaren genoeg, niet genoeg opgeleid en dus eigenlijk op dit moment gewoon niet geschikt voor het werk waarvoor jij het nu wil gebruiken.
Paarden zijn nooit stout, paarden doen nooit nooit iets de mens even te gaan pesten of iets dergelijks.

Mirjam_x schreef:
De naam van de juiste hulpteugel heet: geen hulpteugels eraan, maar opvoeden en grondwerk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:19

aeolusnr1 schreef:
Het is leuk voor jou lesjes te geven, maar eigenlijk ben je zelf nog niet echt gediplomeerd instructeur.
Het paard dat je nu gebruikt voor jouw lesjes is niet ervaren genoeg, niet genoeg opgeleid en dus eigenlijk op dit moment gewoon niet geschikt voor het werk waarvoor jij het nu wil gebruiken.
Paarden zijn nooit stout, paarden doen nooit nooit iets de mens even te gaan pesten of iets dergelijks.

Mirjam_x schreef:
De naam van de juiste hulpteugel heet: geen hulpteugels eraan, maar opvoeden en grondwerk.

Wat een onzin zeg!!

Sorry hoor. Maar zelfs enkele paarden en ponys op de manege hier in de buurt krijgen ook een hulpje om, omdat ze op buitenrit lopen gras te maaien.
en dat zijn ook gediplomeerde instructeurs.

Sommige instructeurs hebben meer in hun mars zonder diploma, dan met zon dom papiertje op zak hoor!!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:21

Nogmaals: grondwerk is hiet niet de oplossing. En als je dat wel vind; kom het maar proberen.
Heb mijn haf 12 jaar, wij kunnen alles samen, hij is de braafste pony die ik ooit heb gezien, zelfs op maneges zou hij een lieveling zijn omdat hij alles doet wat hem gevraagd wordt.

*vanaf nu reageer ik niet meer op mensen die grondwerk dé oplossing vinden*

Wat heeft het wel/niet gediplomeerd zijn met het graasgedrag van mijn pony te maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:24

aeolusnr1 schreef:

Echwel :D Ik ken er die er een innig genoegen uit halen om bv pionnetjes om te gooien, borstels van muren te duwen en andere plagerijtjes uit te halen. En dan met opgestoken oortjes gaan kijken hoe jij daarop gaat reageren :) (En waarom ook niet - paarden zijn sociale dieren en plagen en pesten is deel van het sociale gedrag.)

In dit geval is het trouwens niet zozeer het plagen van de ruiter als wel het 'ach, als ik hier toch ben, kan ik ook wel een hapje gras meepakken.' Typische koudbloed/pony-actie. Dat wijst allemaal nog niet direct op de ondergang van de wereld of zelfs maar de ondergang van de paardensport. Je kunt daar natuurlijk hele problemen van maken... maar waarom zou je?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:29

Ik was in de veronderstelling dat het om wat oudere kinderen ging, vandaar mijn antwoord :) Maar voor deze leeftijd geef ik je echt groot gelijk met zo'n hulpteugel, niet alleen voor het gemak voor de ruiter maar ook zeker voor een stukje veiligheid dat ze niet uit het zadel getrokken worden :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:33

Het graasgedrag van je pony is dus heel duidelijk , de pony doet op zo'n moment even zijn eigen ding, er is dus geen of weinig aandacht voor diegene die op zijn rug zit.
Je zegt af en toe eens een buitenritje, dat is op die leeftijd gewoon tegen de wet in, het is verboden op die leeftijd, jij geeft les en jij bent de eigenaar van het paard, als er ooit een ongeval gebeurt ben jij ook strafrechterlijk vervolgbaar, want jij bent verantwoordelijk op die momenten, dit kan je een gepeperde rekening opleveren.
De kinderen vinden het idd leuk, de ouders vinden het leuk want ze zijn blij dat de kids even opgevangen worden en zich leuk vermaken, tot er een ongeval gebeurt dan komen de poppen aan het dansen en trek jij aan het kortste touwtje.
Leuk initiatief maar onverantwoord, en heel dit gebeuren heeft ook eigenlijk niets met leren paardrijden te maken, enkel tjaaa fun met de knol , maar het risico zit wel bij jou als er iets gebeurt.
Paarden zijn niet lief.
Paarden zijn gevaarlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:35

Kom maar op met de wetteksten dan aeolusnr1 :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:36

Stout noem ik eerder een die het kind eraf bokt en dan 2 meter verder gaat staan grazen ;)
gewoon hulpje eraan en klaar. Veiligheid gaat voor. Heeft pony weinig last van

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:41

aeolusnr1 schreef:

Mirjam_x schreef:

..paard doet alleen zijn hoofd omlaag om een grasje te pakken als ze halthouden, en er wordt nu echt gedaan alsof het de grootste draak ter wereld is??

Ik denk dat een hulpteugel hier helemaal geen verkeerde oplossing is. Een "stout" paard zie ik als een paard dat constant loopt te kloten, deze Haf doet een keer zijn hoofd omlaag en hij moet meteen heropgevoed worden? Vind ik een beetje overdreven als je het mij vraagt. Hulpteugels gebruiken is echt geen schande, ze zijn er immers niet voor niets.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:46

dat staat gewoon vermeld in de wegcode kan je opzoeken.
Kids van 12 mogen onder begeleiding buiten rijden
Kids van 14 mogen op eigen houtje buiten rijden
maar er staat meer in die wegcode dan enkel dat natuurlijk
Ook over het bekwaam genoeg zijn staat er een beschrijving, je moet dus over voldoende controle beschikken (dat is een heel ruim en onduidelijk gegeven natuurlijk) en de rechter zal dan naar eigen inzicht daar een interpretatie aan geven.
Men spreekt al jaren over het ruiterbewijs om dat wettelijk verplicht te maken dat is er nog steeds niet, dus dit vergroot de schemerzone heel erg (het betreft hier het ruiterbewijs A)
Ook het gedrag van autobestuurders en andere bestuurders staat vermeld in de wegcode, als een autobestuurder een paard op of nabij de weg ziet en dit paard vertoond angstig of onveilig gedrag dan is de autobestuurder verplicht op ruime afstand dadelijk halt te houden. (in de praktijk gebeurt dit dus ook zelden natuurlijk, maar het is dan meestal woord tegen woord)
Er bestaat zelfs een boek over de wegcode die dan meer toegespitst is op het rijden en of begeleiden van paarden op de openbare weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:54

Wij hebben het hier wel over Nederland.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:02

Ik ben niet op de hoogte van de nederlandse wegcode, maar het zou me heel erg verbazen als die hier een heel ander beleid in zouden voeren.
Om met een motorrijtuig te rijden, om met een auto te rijden , om met een boot te varen , .... er zijn wetten hoor zeker kwa leeftijd.
En het woord buitenrijden , is in de wet veel breder dan wat een normaal mens er soms over zou denken.
zelfs al breng je vanuit je boerderij een paard aan de hand even over een stukje landweg (openbare weg dus) naar de weide, dan ben jij als begeleider van het paard onderhevig aan die wegcode.
En ik weet ook wel dat er veel mensen zijn die zich er niet veel van aantrekken, ken er persoonlijk genoeg hoor, maar als er een ongeval gebeurt tjaaaa dan is de wet, gewoon wet.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:03

+ het feit dat dat hélemaal niets ter zake doet aan het onderwerp. Als TS het risico wil nemen om met die kids buiten te gaan, is dat haar keuze.
Graag terug ON topic...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:04

aeolusnr1:
klopt, want er staat namelijk niets over in :) dus het is hier toegestaan om zelfs al 11 jarige alleen buiten te rijden (of de APV moet er iets anders over zeggen als het om een lokaal park oid gaat). De Nederlandse wetgeving heeft alleen een stuk over plaatsbepaling op de weg:
1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad
ontbreekt

TS mag dus gewoon ook met de kinderen naar buiten gaan!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:05

Wat grappig dat dit gedrag op 'haflinger-zijn' word afgeschoven, belachelijk. "Haflingers zijn geen kinderpony's dus die gaan ook nooit luisteren". Nee, en dravers kunnen alleen draven.

Kinderen een tik op de billen laten geven. Mijne doet bij andere mensen ook meer dan wat die bij mij doet (gras eten onder het wandelen etc.) en dan zeg ik tegen die mensen dat ze hem een tik moeten geven nog voor ze het gras bereikt met de neus. Hup tik en door, na 2 keer is ze het beu.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:19

Sommige mensen slaan toch echt wel een beetje door met dat grondwerk gedoe.
Zelfs een perfect opgevoed paard is een opportunist en zal dus af en toe uitproberen of de grenzen nog zijn wat ze waren of dat hij ze misschien lichtjes kan overschrijden. Wij, volwassen en beleerde mensen, merken dit op en spelen daar onmiddellijk op in, de grenzen zijn bewaakt en er is niets aan de hand.
Een kind kan dit echter niet, heeft niet de kennis, de ervaring en ja, ook niet de kracht, om een opportunistisch paard een halt toe te roepen. Het paard snaait naar gras en wordt niet onmiddellijk gecorrigeerd. Yes, denkt het paard, de grenzen zijn opgeschoven.

Om erger te voorkomen moet er dus gecorrigeerd worden en de grenzen bewaakt worden. Hoe ga je dat doen wanneer de enige die zich in de nabijheid van het paard bevindt (en dus kan corrigeren) het kind?
Je kan als begeleider het kind aan de longeerlijn houden zodat je zelf controle kan uitoefenen. Maar eeuwig aan de longe, daar leert het kind ook niets van. Daarbij lost het het probleem niet op, want drie keer raden wat er zal gebeuren zodra je de lijn los klikt. Een tweede oplossing is een hulpteugeltje. Een riempje dat het kind even HELPT. Het hulpteugeltje bewaakt de grenzen tot het kind het zelf kan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:59

:j als er een haf braaf is, is het sting wel :+

Gewoon uit proberen wat werkt bij sting aan hulpteugel.
Van een uurtje in de week aan een hulpteugeltje knak je echt sting niet, hooguit zijn ego. :j
Zeker met een kind van 30 kg op zijn rug zal hij niet overbelast raken.

Hij kan best een half uurtje proberen geen gras te eten :Y) al vindt hij zelf van niet.

Dus geen gel@l, trek hem in de krul. Haha

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:49

aeolusnr1 schreef:
dat staat gewoon vermeld in de wegcode kan je opzoeken.
Kids van 12 mogen onder begeleiding buiten rijden
Kids van 14 mogen op eigen houtje buiten rijden
.... (langere tekst dan dit :P).

Het gaat hier inderdaad over NL. En daarbij; sinds wanneer ben ik niet 'begeleiding'? Ouders gaan vaak mee, maar sowieso heb ik duidelijk zicht op de pony en gaan alleen op stapstukjes het begeleidingstouwtje los. Hoe zou het zitten voor een moeder die met haar dochter van 10 gaat rijden, zou dat ook niet mogen?
@Vuurneon: Fijn, dank voor de verduidelijking en dat het hiet in NL gewoon mag. Heb het met de WA-verzekering besproken en van hun mag het gewoon. Dus fijn dat je bevestigd dat het wets-technisch ook mag :).

@Janouk: Idd, Sting is een doetje :') <3 .

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:44

Haha leuke beestjes toch die Hafjes :D
Er is een hulpteugel die ze ook voor dravers gebruiken, de anti hoofdkantel hulpteugel (van bijvoorbeeld Norton).
Die loopt van het kopstuk over de nek naar het zadel...
Wellicht dat die het probleempje tijdelijk op kan lossen ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:24

janouk schreef:
:j als er een haf braaf is, is het sting wel :+

Gewoon uit proberen wat werkt bij sting aan hulpteugel.
Van een uurtje in de week aan een hulpteugeltje knak je echt sting niet, hooguit zijn ego. :j
Zeker met een kind van 30 kg op zijn rug zal hij niet overbelast raken.

Hij kan best een half uurtje proberen geen gras te eten :Y) al vindt hij zelf van niet.

Dus geen gel@l, trek hem in de krul. Haha

*\o/* *\o/* voet op het gas, Sting mag geen gras! *\o/* *\o/* *\o/*

Het is geen aanleren van hulpteugels zijn nodig, eerder zijwieltjes zoals een bokker eerder al aangaf.
Wat is nu stoerder dan als kleine penny een enorme haf zelf rondsturen :D
als ze wat beter zitten kan dat touwtje er rustig af :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:54

lizy29 schreef:
Arme kindjes. Zijn ze blij dat ze de grote sterke haf tot stilstand hebben gekregen worden ze nog het zadel uitgetrokken om de stoute haf meent honger te hebben :')

Een hulpteugeltje lijkt me een prima plan +:)+

*\o/* *\o/*

En zo is het.

Gini's uitleg is ook mooi :j

En hoezo mag je dit geen stout gedrag noemen? Volgens mij weet hij uitstekend wat er van hem verwacht wordt, maar profiteert hij gewoon van het feit dat hij een klein kindje op zijn rug heeft en dus best een hapje gras kan nemen.
Bij TS krijgt hij dan waarschijnlijk flink op zijn donder en probeert hij het niet weer, bij de kindjes niet dus hij probeert het nog eens.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:26

Je mag dit best stout gedrag noemen want dat is het ook, maar naar mijn mening wordt de Haf hier een heel klein beetje bestempeld als een terreur die een ernstige heropvoeding nodig heeft :')