Sterk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:32

Het probleem ligt op de wedstrijden, dus ik zou juist in de wedstrijd zelf het probleem op proberen te lossen, ga de volgende keer heen met enkel als doel dressuurmatig tussen de hindernissen te rijden, rijdt desnoods voltes, overgangen etc, maar neem er de tijd voor en geef jezelf de kans om dit aan te pakken. Ga desnoods hc een rubriek lager rijden om het gewoon makkelijk te maken voor beiden.

Verder willen vliegende wissels en appuyementen niet betekenen dat je basis top is, want ik zie als dresuurmatige basis voor mij dat het paard correct aan de hulpen staat, zich laat sluiten en het gewicht op de achterhand kan verplaatsen. Zonder alle ' truukjes' erbij. Ik ken genoeg paarden die op hoog niveau niet goed dressuurmatig gereden worden, dus ik vraag me dus af of de basis echt goed is, en of je niet te snel weer hebt opgebouwd en een essentieel stuk van de basis hebt overgeslagen in de heropbouw.

Laurievc

Re: Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 10:36

Zoals al gezegd wil HC bij ons niet zeggen dat je 24 volte's kan maken maar gewoon dat je na 2 wordt uitgebeld. Mijn controle op een rubriek lager is perfect en haalt dus ook niets uit lager te gaan rijden omdat daar geen enkel probleem ligt.
Dressuurmatig is ze (thuis) perfect te rijden. Ligt op de hulpen, goed aan het been, sluiten, verruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:38

Laurievc schreef:
Zoals al gezegd wil HC bij ons niet zeggen dat je 24 volte's kan maken maar gewoon dat je na 2 wordt uitgebeld. Mijn controle op een rubriek lager is perfect en haalt dus ook niets uit lager te gaan rijden omdat daar geen enkel probleem ligt.
Dressuurmatig is ze (thuis) perfect te rijden. Ligt op de hulpen, goed aan het been, sluiten, verruimen.

Je kunt ook aangeven bij de jury dat je een trainingsronde rijdt, gewoon aan het einde van een rubriek. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.
Probeer de mogelijkheden buiten een harder bit te zien, want dat is echt niet de oplossing.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:41

De enige reden dat iedereen hier HC noemt is, omdat je geen verliespunten zou krijgen en als je hier in Nederland te veel verliespunten rijd, mag je terug naar een lagere klasse met je paard. Helaas weet de meeste niet of dat ook in Belgie geldt net als ik.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:42

Joolien schreef:
Je kunt ook aangeven bij de jury dat je een trainingsronde rijdt, gewoon aan het einde van een rubriek. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.
Probeer de mogelijkheden buiten een harder bit te zien, want dat is echt niet de oplossing.

Een trainingsronde aan het einde van een rubriek staan ze hier op gewone wedstrijden echt niet toe hoor ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:48

Misschien kun je naar oefenparcousen gaan om te oefenen? Die zijn in Nederland wel af en toe maar geen idee of dat bij jullie ook zo is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:56

Wadi_ schreef:
Joolien schreef:

Een trainingsronde aan het einde van een rubriek staan ze hier op gewone wedstrijden echt niet toe hoor ;)

In NL zie ik dat regelmatig gebeuren hoor, als je het maar voortijdig aangeeft.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:58

Ik denk dat je ook het meest baat hebt bij oefenen op wedstrijd of iets wat zoveel mogelijk lijkt op een wedstrijd. Zijn er geen mogelijkheden om in ieder geval ergens anders dan thuis te doen alsof je een wedstrijd hebt en dan inderdaad zo veel mogelijk gericht op gehoorzaamheid en dressuurmatig goed voor elkaar te rijden. Als je de mogelijkheid hebt om ergens anders heen te gaan en gewoon alles te doen wat je op wedstrijd ook doet (vlechten, wedstrijdkleding enz. dit hebben paarden echt in de gaten) en dan net te doen alsof.
Ik ben geen springruiter maar ik zou zoiets doen en dan ook niet maar door blijven springen als de controle kwijt is. Ik zou als ik dat voelde gewoon op de rem en eerst de controle terug en die hindernis overnieuw. En dat kan dan betekenen dat je een hindernis erg vaak overnieuw moet springen. Als hij dan onder jouw controle gaat belonen en volgende hindernis en dat uitbouwen.
Daarnaast zou ik het oefenrondje gewoon vragen op wedstrijd. De brutalen hebben de halve wereld en je vooral niets aantrekken van de rest.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 12:19

Ze laten hier trainigsrondes na wedstrijd niet toe, dat mag ik zo vroeg gaan vragen als ik wil ;)
Zoals al gezegd, oefenparcours staan hier bijna niet en als ze hier staan dan is het 80-90cm dat ik niet ga starten omdat ik op rubrieken van 1.05m perfecte controle heb.
Ik ga, ook al enkele keren gezegd, vaak op verplaatsing trainen en daar heeft ze het veel minder tot niet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:20

Nou ja, ik hoor het al.
Voor dit probleem is geen oplossing.
Dan zal je erin moeten berusten....
( of je instelling moeten aanpassen...tip..).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 12:22

Aan mij instelling zal het niet liggen hoor, ik zeg gewoon wat ik allemaal al heb gedaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:22

Wat zou je zelf voor oplossing willen zien dan TS? Dat wij allemaal hadden geroepen ' ach hang er toch een Pelham in?'

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 12:23

Ik heb al verschillende tips hier opgevangen die ik zeker ga gebruiken hoor, ik had ergens gehoopt dat iemand echt ook een combinatie met dit probleem zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:24

Waar in belgie start je? Ik ken nog wel een plaats waar heel veel mensen met hun relatief jonge paarden starten en die zo lang over hun parcours mogen doen als ze zelf willen. Dus als je uit gebeld word, mag je het parcours afmaken en dan maakt het uit niet hoe lang je er over doet. Natuurlijk moet het geen half uur duren, maar op 5minuten kijken ze niet.

En nog een idee, als je op training gaat op een andere locatie en je gaat ergens anders los rijden dan waar het parcours staat.. En als je klaar bent met losspringen ga je naar het parcours en daar rijd je de hindernissen zoals op wedstrijd dus niet training gericht. Desnoods laat je bijv in de binnenbak de muziek aan zetten zodat het 'echt' lijkt ;) En zo snel als je voelt dat je de controle kwijt bent kun je tussen die hindernissen door trainen aan je controle.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:25

TS ik heb je pb gestuurd

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 12:25

fresley schreef:
Waar in belgie start je? Ik ken nog wel een plaats waar heel veel mensen met hun relatief jonge paarden starten en die zo lang over hun parcours mogen doen als ze zelf willen. Dus als je uit gebeld word, mag je het parcours afmaken en dan maakt het uit niet hoe lang je er over doet. Natuurlijk moet het geen half uur duren, maar op 5minuten kijken ze niet.

En nog een idee, als je op training gaat op een andere locatie en je gaat ergens anders los rijden dan waar het parcours staat.. En als je klaar bent met losspringen ga je naar het parcours en daar rijd je de hindernissen zoals op wedstrijd dus niet training gericht. Desnoods laat je bijv in de binnenbak de muziek aan zetten zodat het 'echt' lijkt ;) En zo snel als je voelt dat je de controle kwijt bent kun je tussen die hindernissen door trainen aan je controle.

Ik start voornamelijk in Antwerpen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:25

Ik heb het zelf ook gehad, en ik ben toen een paar keer gaan starten, zowel officieel als HC met als enige doel rustig rond komen, hoeveel strafpunten ook. Dus voltes rijden, even terug naar stap, dat soort dingen. Dit heb ik toen bij de jury aangegeven en toen mocht voltes om hindernissen rijden nog dus ik werd neit uitgebeld.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 12:28

Maar jij zit in Nederland en ik in België :) Geloof me, ik heb het gevraagd etc maar HC is hier ongeveer hetzelfde. Daar mag je je parcours niet uitrijden, op elke lijn naar stap etc. Jammer maar helaas... Ik ga opzoek naar oefenparcours waar ik wel gewoon 110 zou kunnen starten maar dit is ook niet zo simpel. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:28

Rij je thuis ook zulke parcouren? Het lijkt mij dat je paardje gewoon enthousiast(er) is (dan jij bent), en jij hem op het moment alleen maar tegen werkt (onbewust). Kijk eens of je een les kan nemen met een heel parcour en niet met 3 of 4 hindernissen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:28

Als je in Antwerpen start, is het mss een idee om eens richting Breda te gaan kijken voor oefenparcoursen. Hier in Nederland kun je zelf de hoogte aangeven voor oefenparcours. Tenminste van wat ik tot nu toe heb meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:29

Persoonlijk zou ik bij je volgende wedstrijd naar de jury gaan en melden dat dit een soort training voor je is. Ik zou het wel doen, want je wilt toch niet eeuwig op dit niveau blijven hangen omdat je geen controle over je paard hebt?

Regio Antwerpen... Is Oud Turnhout te ver voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:32

En TS, op welke locatie rijd jij altijd als ik vragen mag?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:35

Hebben jullie in België geen oefenparcoursen?

Wat mij opvalt in het eerste filmpje is dat je paard direct bij de eerste hindernis onder je vandaan springt en je hem daar al kwijt bent. Ben je zelf minder consequent op concours en ga je vasthouden in plaats van 1 keer nee en dan weer toestaan? Denk dat je daar je probleem moet zoeken en niet in een ander bit of neusriem.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:27

Ik weet niet zoveel van springen, maar dit ligt dus duidelijk niet aan welk bit of neusriem, maar aan de wedstrijdsituatie. Is ze ergens bang voor geworden, dat ze daarom altijd stress heeft in de ring ? En begint het als je de piste binnenrijdt, of pas bij je eerste sprong, ... ? Je moet naar de details gaan kijken om te vinden wat er aan de hand is, succes :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:01

Ik hoor vooral op de meeste aangedragen tips: kan ik niet, wil ik niet, doe ik niet. Dat is jammer. Je geeft aan wel nuttige tips gekregen te hebben, maar ik zou zeker eens 'out of the box' denken. Dus niet in je normale patroon. Misschien heeft het een reden dat veel mensen iets aandragen waar jij misschien het nut (nog) niet van in ziet.

Als je zegt op 1.05 heb ik controle, ook op wedstrijd, maar hoger niet, dan denk ik zeker dat die controle nog verder geperfectioneerd moet worden. Thuis hoeft dat blijkbaar niet, daar gaat alles perfect. Jouw vraag is: "hoe". Dus je krijgt tips om op de rem te zetten, om meer overgangen thuis te trainen, om je instructeur eens te vragen het paard op wedstrijd uit te brengen. Maar op alles komt een tegenargument. Tja, dat is ook niet leuk voor degenen die met je mee proberen te denken en ik begrijp dan ook de vraag waarom je überhaupt je vraag hier post. Jammer!

HC heeft inderdaad te maken met de Nederlandse verliespunten en het teruggezet kunnen worden van klasse. Er zijn paarden die denken dat ze in de wedstrijdring alles kunnen maken en er een eigen feestje van bouwen. Daar is HC of een oefenparcours oid ideaal. Wel de wedstrijdomgeving, niet de verliespunten en het paard leert dat ie toch echt weer op zijn plek gezet wordt als dat nodig is.

Ik zou inmiddels niet meer weten in welke hoek je het moet zoeken, behalve dat het mij nog steeds een controleding tussen ruiter en paard lijkt. En je weet waarschijnlijk ook: daar waar ruiterkunde op houdt, beginnen de hulpteugels.