quarter omscholen tot polopaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:18

Rumpleteaser schreef:
Brrr, mij lijkt het ook niets. Als het echt allemaal zo mooi is, dan maar kopen.

Weet je; ook met een "normale" verkoop weet je nooit zeker waar je paard terecht komt.
Maar neem alle tips goed mee, vooral ook degene van Rina! Is het dan ook die fijne trainer bij wie je paard blijft.....? Dat lijkt mij niet. En dan weet je helemaal niet waar ze terecht komt...

Dan het papierwerk: laat hier alsjeblieft iemand goed naar kijken! Zodat je zelf niets over het hoofd ziet. Wat als jouw paard iemand verwond? Wat als iemand jouw paard verwond? Wordt het een lease constructie? Of een bruikleen constructie? Wanneer krijg jij je geld? Kun je je nog bedenken als je eenmaal dit traject ingaat? Welke minimale prijs voor je paard spreek je af? Heb je een eigendomsbewijs van je paard zodat je nog e.e.a. kan aantonen? Wat als je paard overlijdt? Of verdwijnt?

Ik kan niet in je hart of je portemonnee kijken. Mij persoonlijk lijkt dit geen fijne deal.

er is geen haast bij hoor. ik heb zelf land en ze gaat alleen weg naar een goed tehuis. Wat mij betreft blijft ze nog een half jaar of langer.

Edit: wat me nu te binnen schiet. Je kunt je paard dan misschien net zo goed naar een handelaar brengen. Dan weet je ook niet wat ermee gebeurt, maar je hebt wel je geld. En geen gedoe als er bij de handelaar iets mis gaat. Als er haast bij is ofzo, is dat dan geen optie?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:21

Hoihoi, je quote gaat niet helemaal goed :)
Het is wel mijn tekst, maar je reactie staat er nu een soort tussen :)

Liereman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:12

Wat een negatief commentaar allemaal. Ik wist niet dat er zoveel mensen met Polo paarden op dit forum aanwezig waren.
Voor wat het waard is, elke NL herfst breng ik in Argentinië door om te helpen op een Polo estancia. De paarden worden daar echt super opgeleid.
Het belangrijkste bij het trainen van een polopaard is de wachttijden in acht te nemen.
Bij 2 jaar laten ze het paard wennen aan een (zacht leren) bit.
Zodra het paard dat gewend is, na ongeveer twee weken, mag hij weer lekker de rest van het jaar op de weide.
Het 3e jaar wordt het paard zadelmak gemaakt, eerst met een dik en zacht zadel van schapenvachten.
Is hij zadelmak, andermaal de rest van het jaar genieten op de wei.
Als het paard 4 jaar is wordt neckreining aangeleerd, de methode is gelijk aan het beleren van reining paarden.
Kent hij dit, heeft hij andermaal voldoende geleerd voor dat jaar.
In het 5e jaar worden er "oefen chukka's" gereden waar het paard went aan de mallet.
Tevens leert het paard daar ook hoe het is zijdelings contact te maken met een ander paard i.v.m. het zijdelings wegdrukken van een ander paard en ruiter.
Het hoofstel heeft dubbele teugels, deze worden enkel gebruikt voor neckreining.
Er wordt enkel contact gemaakt met het bit als er een noodstop gemaakt moet worden.
De paarden zijn een mengeling van Engelse volbloedpaarden (renpaarden) en Argentijnse Criollo's.
Ondanks dat ze dus "hoog in het bloed" zitten, zijn ze heel rustig en willen ze alles voor je doen.
Kijk maar eens hoe ze worden 'vastgebonden' tijdens een wedstrijd, enkel vastgemaakt aan een dunne wasdraad.

De gaucho's die deze paarden beleren zijn echt fantastisch en weten echt wel wat ze doen. Het is een beroep wat van vader op zoon wordt doorgegeven.

De prijzen van een polopaard vallen in Zuid-Amerika best mee, het begint bij ongeveer 750 Euro.
En daarvoor heb je een superbeleerd paard, heel veel uithoudingsvermogen en heel lief.
Inmiddels heb ik er enkele naar ons over laten komen.
Als ik in de bossen ga rijden doe ik dit met een touwhalster, ze zijn allemaal super mak!

Een lang betoog, en mijn excuses als ik een beetje "wijsneuzerig" over kom.
Maar als je een Argentijnse gaucho kan vinden die je paard wil trainen moet je niet aarzelen!
Woon gewoon een paar keer de training bij en oordeel zelf!

Inmiddels hebben we onze twee Friezen ook op deze wijze beleerd.
En het is super om in de wei een balletje te slaan, 4 polopaarden en twee Friezen, een mag gezicht, maar wel heel leuk!

Polo heeft hier in Europa wel een "High society" status, maar in Argentinië wordt het ook gewoon op de boerderijen (estancias) gespeeld.
Hopelijk gebeurt dat ook ooit hier in de Benelux.

Heel veel succes met het vinden van een nieuw "baasje" voor je paard!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:24

Hoi liereman bedankt voor je reactie. Polo is hier redelijk onbekend. Natuurlijk kennen we het spelletje maar verder heeft de gemiddelde bokker er geen kaas van gegeten en is redelijk bevooroordeeld.
Ongekend maakt onbemind. Misschien is het wat om eens een topic te maken met wat foto's en info van je trips naar Argentinië en ons eens wat bij te scholen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:26

Ik denk dat het niet echt iets met polo te maken heeft deze reacties.
Als het dezelfde situatie was maar dan omscholen tot circuspaard of dressuurpaard zouden we hetzelfde lezen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:33

Furrow schreef:
Als het dezelfde situatie was maar dan omscholen tot circuspaard of dressuurpaard zouden we hetzelfde lezen.

Inderdaad, de verkoopconstructie komt op mij raar over. Als TS had gezegd dat ze benaderd was door een dressuurstal, of menbedrijf, of .... vul maar in, dan was mijn reactie hetzelfde geweest.

Liereman, puur uit interesse: hoeveel kost een volledig getrained polopaard in Nederland? Hier zijn ze zeldzaam, maar ik denk dat er ook niet veel vraag naar is, dus hoe zijn de prijzen? En worden er veel paarden omgeschoold tot polopaard, of is dat ongebruikelijk? Ik kan me voorstellen dat de meeste trainers liever met een onbeleerd dier werken, omdat de training toch behoorlijk specifiek is.

Ibbel

Re: quarter omscholen tot polopaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:39

Als je voor 750 euro een supergoed geschoold paard kunt kopen in Argentinië, snap ik de constructie helemaal niet meer.
Gooi er 3 in een container, vlieg ze over voor 5000 euro, verkoop ze voor 5.000 per stuk (dat moet lijkt me makkelijk kunnen), en je maakt een leuke winst waar de meeste mensen in de paarden alleen maar van kunnen dromen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:41

Furrow schreef:

Precies...... En wat Ibbel zegt :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:01

Ibbel schreef:
Als je voor 750 euro een supergoed geschoold paard kunt kopen in Argentinië, snap ik de constructie helemaal niet meer.
Gooi er 3 in een container, vlieg ze over voor 5000 euro, verkoop ze voor 5.000 per stuk (dat moet lijkt me makkelijk kunnen), en je maakt een leuke winst waar de meeste mensen in de paarden alleen maar van kunnen dromen.

+1 :j Al kost die vlucht tegenwoordig echt wel bijna 5000 per paard hoor ;) Complete containers huren is er niet meer bij. Maar goed dan nog.

Liereman ik heb ook niks tegen polo, vind het zelfs best een leuke sport. Maar omdat ik me altijd aardig intensief bezig gehouden heb met de bloedlijnen in de QPA's kan ik een aardige inschatting maken hoe hun karakter is. En op die basis, en van wat ik van polo gezien heb (wat overigens meer is dan je denkt, het wordt nl regelmatig uitgezonden op Horse and Country TV) heb ik zware bedenken of de bloedlijn van het paard van de TS hiervoor geschikt is. Je zult zelf toe moeten geven het de sensibele typjes het ook in de polo niet redden. Het punt is nl ook wat je zelf al aangeeft, het is hier een high society sport. Daarvoor wil men alleen maar het beste van het beste. En een paard wat na een paar maand trainen niet voldoet weet je ook van dat die heel snel verkocht wordt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:08

Al wilde ze m trainen voor n vierspan. De reden maakt niet uit. De gang van zaken is gewoon raar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:13

rien10 schreef:
Al wilde ze m trainen voor n vierspan. De reden maakt niet uit. De gang van zaken is gewoon raar.

Of als weide paard gebruiken.

Ik wil hem eerst (gratis) 2 maanden uitproberen of hij wel als weidepaard geschikt en en dan pas wil ik hem (ver)kopen.
Dat is een hele rare constructie.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:19

Leuk om van iemand iets te lezen, die meer van de polosport weet. Ik heb net een concept contract van ze ontvangen. Moet zeggen dat het er goed uit ziet. Ik begrijp alle argumenten en neem ze ook in acht. Ik wil me alleen wel wat meer verdiepen om zelf een oordeel te kunnen vormen. Zo ben ik nu eenmaal. Ik ga zondag kijken naar 2 wedstrijden en zien hoe de paarden getraind worden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:22

Puur interesse TS, waarom zou je op dit voorstel in gaan, als je geen haast hebt met de verkoop en ze prima bij jou op de wei staat.
Ik bedoel, wat zijn de voordelen om hier misschien mee akkoord te gaan?
Ik kan namelijk genoeg redenen bedenken om niet akkoord te gaan, maar zie even niet in wat het voordeel is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:27

Je zou ook eens bij andere polostallen kunnen na vragen hoe die tegen zoiets aankijken, hoe reeel dit is.

Poloruiters zoeken paarden die enorm snel kunnen acceleren maar ook uithoudingsvermogen hebben en heel hard zijn. Qua karakter zijn ze wel vergelijkbaar, ook cool in de kop. Dus mits het om een quarter gaat die ook qua bouw vergelijkbaar is met een polopony, even wendbaar en onverschrokken, dan snap ik de interesse wel.

Ik zie de polosport van zeer kort bij en het is wel echt een heel andere wereld van omgaan met en trainen van je paard. Als TS niet alleen haar paard wil kopen, maar ook enige invloed hebben (voor zover dat uberhaupt kan bij verkoop) op zijn toekomstige leven, dan zou ik me eerst eens goed verdiepen in het leven van een polopaard. Dan kun je zien of dat bij jou paard wel zou passen. ;)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:29

In tegenstelling tot de meeste hier, snap ik hun constructie wel. Dit is wat deze trainer doet. Hij traint paarden voor anderen en verkoopt ze voor hen. Dit is zijn vak. Hij zegt ook eerlijk, dat wanneer ze niet geschikt blijkt te zijn, ik mijn paard weer terug krijg. En niet verprutst, maar in goede shape en een stuk wijzer. En daar geloof ik hem wel in, als ik hem zie rijden. Hij zegt ook niet dat Glover uitermate geschikt is hiervoor. Ze zoeken naar een bepaald soort quarter van een bepaalde maat. Ze trainen haar dan 2 maanden om te kijken of ze geschikt is. Dus snap wel dat hij niet eerst alle paarden koopt, die hij traint.
Ik stond eerst ook heel sceptisch tegenover. Nadat ik ze 1.5 uur lang gesproken en gezien heb, sta ik er wel meer open voor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:31

Maar wie krijgt de rekening als ze een blessure oploopt en (tijdelijk) onverkoopbaar is?

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:32

Mjetterd schreef:
Puur interesse TS, waarom zou je op dit voorstel in gaan, als je geen haast hebt met de verkoop en ze prima bij jou op de wei staat.
Ik bedoel, wat zijn de voordelen om hier misschien mee akkoord te gaan?
Ik kan namelijk genoeg redenen bedenken om niet akkoord te gaan, maar zie even niet in wat het voordeel is.

Mijn quarter wil graag werken en rennen en stoppen en wendingen maken, vindt ze echt heel leuk. Mijn paard is voor buitenritten minder geschikt, omdat ze buiten angstig is. De meeste westernruiters, willen ook graag buitenritten maken en daar is ze gewoon niet zo goed in. Daarom klonk me dit zo leuk voor haar. Ik heb het idee dat ze dit erg leuk vindt. Toen de trainer erop reed, was ze ook helemaal in haar element.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:33

troi schreef:
Maar wie krijgt de rekening als ze een blessure oploopt en (tijdelijk) onverkoopbaar is?

Dat staat allemaal in het contract, die kosten zijn voor de trainer. Alles is heel duidelijk omschreven. Contract ziet er heel goed uit moet ik zeggen. Ik wordt van alles gevrijwaard.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:38

Maar vind je het dan niet gek dat deze trainer jou zelf aanspreekt?
Een goede trainer, daar komen de klanten zelf wel op af hoor, die hun agenda's staan vol. Echt niet dat die Marktplaats gaan afschuimen om klanten te ronselen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:40

Ik begrijp ook goed dat zij het zo willen doen, zij lopen namelijk helemaal geen risico! Voldoet het paard niet aan hun wensen, krijg jij het gewoon weer terug. De vraag is met of zonder een rekening omdat je paard daar in pension heeft gestaan en getraind is. Jij loopt des te meer risico! Ondanks alle mooie praat en papierwerk is het maar de vraag hoe je paard terug komt en daar moet je evt later mee dealen. Je weet het niet en je gaat puur op iemands verhaal af, dat kan nog zo mooi klinken en ook met alle goede bedoelingen van hun kant, kan het vervelend aflopen. Ik denk overigens hetzelfde over een paard op proef bij een onbekende achter laten etc als particulier, al betaald die normaal eerst je paard en betaal jij het evt terug wanneer hij toch terug komt, iets meer financiële zekerheid, maar nog. Maar nogmaals mijn vraag, wat voor meerwaarde heeft het polo gebeuren voor jou? Krijg je je paard op de normale manier niet verkocht? Waarom dan toch niet kiezen voor een gerenommeerde westernstal die je paard op niveau kan trainen en dan kan verkopen? Als ze van het snellere werk houd, is reining wellicht toch ook prima voor haar. Verkijk je niet op een ritje van de ruiter die bij je is geweest. Heb je het contract ook door een jurist laten controleren?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:44

Ik kan je niet helpen met je beslissing TS, maar weet je zeker dat dat contract rechtsgeldig is? Ik kan ook een paar letters en woorden op papier zetten maar dan is dat niet meteen bij de wet geregeld..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:54

Overleg of je het contract hier mag plaatsen. Dan kunnen we samen meekijken of het inderdaad zo mooi is als het nu lijkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:55

marymary2 schreef:
In tegenstelling tot de meeste hier, snap ik hun constructie wel. Dit is wat deze trainer doet. Hij traint paarden voor anderen en verkoopt ze voor hen. Dit is zijn vak.

Dus daar verdient hij z'n brood mee :j

Citaat:
Hij zegt ook eerlijk, dat wanneer ze niet geschikt blijkt te zijn, ik mijn paard weer terug krijg. En niet verprutst, maar in goede shape en een stuk wijzer. En daar geloof ik hem wel in, als ik hem zie rijden.

En dat krijg jij kado van 'm. Yeah, right...

Jij krijgt je paard na 2 maanden getraind terug, met de mededeling: ongeschikt, en een hele vette dikke rekening. Wedden?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:57

TS ik heb even via je profiel naar de advertentie gekeken. Gaat het om je 9-jarige merrie?

Eerlijk gezegd vind ik haar zo niet direct in het plaatje van een polopaard passen ....
In het algemeen zijn deze paarden in de sport veel jonger. Kijk maar eens op de site van de man met wie je nu kontakt hebt, de daar aangeboden paarden zijn meestens zo rond de 5 jaar.
Daarnaast moeten de polopaarden met z'n allen geregeld op stap naar wedstrijden, dus de trailer of vrachtwagen in. De wedstrijden zijn drukke aangelegenheden met veel rumoer, op wisselende locaties.
Past dat eigenlijk wel bij het karakter van deze merrie?

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:37

Gini schreef:
Maar vind je het dan niet gek dat deze trainer jou zelf aanspreekt?
Een goede trainer, daar komen de klanten zelf wel op af hoor, die hun agenda's staan vol. Echt niet dat die Marktplaats gaan afschuimen om klanten te ronselen.

Hij is trainer in Argentinie, daar worden de quarters voor de polosport gebruikt. Mensen hier in Nederland kopen paarden van hem vanuit Argentinie, dit is echter heel duur. Vandaar dat hij de quarter als polopaard ook hier in Nederland wil introduceren.