Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
QueLee schreef:Woooow, sorry ben een tijdje niet echt actief geweest hier dus helemaal niet in de gate gehad dat dit topic zo snel liep.
Hoe is het nu:
Ik ben een gesprek met de eigenaar aangegaan en aangegeven dat dit niet gaat werken. Ze was dit wel met mij eens.
Vanaf deze week doe ik het paard dus alleen. Ik heb haar nu een paar keer met zadel gelongeerd en ze begint nu gelukkig te ontspannen tijdens het longeren.
De laatste keer ontspande ze dusdanig dat ik er ook een longeerhulp (losjes) omheen gehangen heb (deze loopt over de rug, door de voorbenen naar het bit). Ze reageerde hier goed op en op t moment dat ze lekker ging zakken heb ik haar nog een rondje door laten draven en ben ik gestopt.
Het is inderdaad moeilijk te beoordelen vanachter een schermpje.
Ik kijk liever naar het paard en haar reactie op alles.. Als ik merk dat ze alles spannend vind, ga ik er geen longeerhulp omheen hangen.
Daarnaast is ze een kruising tuiger.. Ze loopt dus graag hoog, de bijzet had alleen maar het effect dat ze ging knikken en haar rug dus nog meer wegdrukt.
Misschien vinden jullie dat ik het te langzaam doe en lijkt het daardoor dat ik geen ervaring heb. Die heb ik ook niet zo heel veel, maar ik kan wel oprecht zeggen dat ik wel weet hoe een paard correct hoort te lopen en wanneer deze dat niet doet.
Ze gaat nu erg goed en ik probeer haar 4x per week te doen, afhankelijk van hoe goed ze de ontspanning oppakt ga ik steeds een stapje verder.
Ik houd niet van overrompelen, haasten of geen gelul in de krul. In 3 weken heb je ze misschien onder het zadel, prima.. Maar tis niet mijn methode.