Ik ben er klaar mee! Hulp gevraagd voor een angsthaas :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:28

Caatje87 schreef:
helaas nombrado.. hele molen al gehad.. Niet omdat ik dacht dat hij pijn heeft, maar puur omdat ik altijd uit voorzorg alles eens in de zoveel tijd laat checken. Het is toch echt te wijten aan mijn eigen rijkunsten en ik kan mij er niet makkelijk vanaf maken door het aan iets medisch te wijten.

Een paard gaat niet voor niets in verzet als hij zich aan 1 kant vastzet,
dit kan te maken hebben met:
Bit soort, handgebruik ruiter
Achterhand, (tegengestelde achterbeen, (natuurlijke)scheefheid bekken.
Alles wat je als ruiter voelt in je handen, heeft een oorzaak.
Wat ook nog zou kunnen (maar dat betwijfel ik) is dat je een zeer tegenwerkende zit hebt.
Ik denk eerder dat je je zal moeten gaan verdiepen en leren voelen wanneer een paard recht is en beweegt. Neem een instructeur die je daar wegwijs in kan maken. Je kan dus precies in je hand voelen, waar de zwakke plek van je paard is.

Caatje87

Re: Ik ben er klaar mee! Hulp gevraagd voor een angsthaas :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:31

Nombrado: dat is het punt, hij is niet sterk aan 1 kant. Hij is eigenlijk aan de voorkant heel fijn. Het enige wat er letterlijk gebeurt is dat ik hem te vaak over de buitenschouder laat weglopen en mijn buitenhand wegsteek. Dit in combinatie met mijn onzekerheid is aanleiding voor mijn paard om het over te nemen. Zet er iemand op die niet onzeker is (hoeft geen eens een goede ruiter te zijn) en er is niets aan de hand. Ik denk dat het gedrag komt, vanuit het feit dat ik hem heel vaak stilzet als ik iets zie waarvan ik van denk dat hij zou kunnen gaan schrikken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:19

singa schreef:
Ik begrijp het ook niet helemaal vrees ik. Je zegt dat je je voorheen zorgen maakte in de zin van "vooruit of hij gaat achterover", en hem in galop zetten lukt dan wel? Ik probeer dit (in gedachte) even toe te passen op mijn paard. Als hij staakt en ik zou hem met alle overtuiging voorwaarts in galop willen zetten, zal hij met even veel overtuiging achteruit schieten of omhoog gaan. Met de kracht in mijn beentjes kan ik dat gevecht echt niet winnen, met als gevolg een deuk in het vertrouwen van mezelf en dat van m'n paard. Toen ik het enkele jaren geleden meegemaakt heb, heb ik hem met veel plezier overhandigd aan een betere en sterkere ruiter, waarmee hij zodanig hoog ging dat ze er maar is afgesprongen uit kantelgevaar. Sindsdien vermijden we iedere confrontatie en gaan we voor een tragere aanpak. Met resultaat (na verloop van tijd uiteraard :) ).

Ik pak het nu eigenlijk aan net als met het rijden zelf als er niet direct reactie komt > steeds ietsje sterker herhalen en wachten.

Toen mijn gedachte was "Whaaaaaah, paard moet naar voren anders slaat hij achterover!' dan verkrampte ik gelijk, lekker klemmen met die benen en mijn kont op die rug, vermoedelijk ook met mijn handen en armen, in elkaar kruipen naar foetushouding, en dan maar hakken met mijn sporen en met die zweep erop tot hij besloot in beweging te komen. Wat mijn paard natuurlijk niet pikte, als ie naar voren ging dan was het bokkend of kletterde hij weg, of hij maakte vijf passen om weer omhoog te komen. Ik zat daar vreselijk vast mee in een vicieuze cirkel, of zelfs een neerwaartse spiraal.

Met de opdracht 'hij moet in galop', ging het veel relaxter eigenlijk, ik gaf galophulp met mijn benen, was me bewust van het indraaien van mijn heup, bleef op mijn kont zitten maar dan wel lang en gewoon ontspannen, en de eerste keren gaf hij natuurlijk geen reactie maar ik bleef met been en spoor herhalen, kleine tikjes met de zweep erbij en maar gewoon zitten wachten op zijn reactie.
De reactie van het paard hing dus heel sterk samen met mijn gemoedstoestand.
Onder stress verkramp ik, soms ook maar heel minimaal, soms groter, en hij reageert gelijk door te blokkeren of zijn rug weg te drukken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:28

Caatje87 schreef:
Nog een vraagje Urielle: Hij doet het "staken" alleen bij een bakrand en dan zet hij mij een beetje vast. Dan heb ik dus weinig kans om mijn buitenbeen te gebruiken. Hoe los je dat dan op? Overigens doet hij het alleen als ik de overgang draf-stap, of draf-galop maak. Ik denk dat ik nu te twijfelend ben en dat hij me daarom straft en vervolgens steek ik ook uit angst mijn buitenhand weg... Goed bezig .. :(

Dat moet je jezelf niet kwalijk nemen, zie het als een kans om te leren beter paard te rijden ;) We maken stuk voor stuk fouten in het rijden, ook Anky en consorten moet je maar denken.

Ik probeer te voorkomen dat ik in die hoek kom. Ik weet niet hoe jouw paard het doet, maar mijn paard begon steevast over de schouder en over de teugel naar buiten weg te springen tot we klem zaten in een hoek en kwam dan omhoog. Ik moest dus ten eerste al voorkomen dat hij die schouder eruit kon drukken en ten tweede dat we in die hoek kwamen. Die schouder haalde ik terug met de buitenteugel, in het begin heb ik zijn kop naar mijn buitenstijgbeugel getrokken, gaf ik hem een trap dat hij zijn ribbenpartij niet uitboog naar buiten en ben ik dus met complete buiging de andere kant op door de bochten gezeild := Voor het geval dat we toch in dat hoekje klem zaten had ik de zweep klaar aan de buitenschouder. En dat grove werk ben ik subtieler gaan maken. Nog steeds is bijv. de schouderbinnenwaarts rechtsom voor hem best een trigger, dus zodra ik hem voel aarzelen of hij wel of niet... dan maak ik al een ophouding met mijn buitenhand en evt. tik ik even met mijn been bij aan de buitenkant als een soort 'waag het niet he'.

Maar misschien draait jouw paard wel heel anders weg en werkt dit niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:47

Caatje87 schreef:
.Ik denk dat het gedrag komt, vanuit het feit dat ik hem heel vaak stilzet als ik iets zie waarvan ik van denk dat hij zou kunnen gaan schrikken.

Daar zou je gelijk mee moeten stoppen Caatje. Stop met het invullen hoe je paard zaken zou kunnen ervaren. Als je paard echt bang is van iets, dan is het altijd nog vroeg genoeg om hem te laten kijken totdat hij er gewoon langs gaat. Je hebt een tof paard als ik het zo lees en ook eentje die je de pies niet zo gauw lauw maakt.

Misschien mag ik je een tip geven. Stel je denkt dat is vast eng, kijk dan eens de andere kant op. Ik kijk nooit naar iets wat eng zou kunnen zijn voor mijn paard (ik ben ook een bangerik GEWEEST, dus er is hoop voor je, en die bal in je buik herken ik heel erg goed). Mijn man moet vaak lachen want zegt vaak dat mijn paard doordat ik naar de tegenovergestelde kant kijkt daar ook naar toe kijkt :+ .
Als mijn paard ergens van schrikt (is niet zo heel moeilijk voor haar) dan ga ik daar met heel veel humor mee om. Lachen om haar helpt mij ook om te ontspannen.
O ja, ik ben ook een controle freak. Dus blijkbaar hoort angst en controle willen hebben bij elkaar :o

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:12

mocht je hulp willen, stuur me maar een berichtje. ik werk veel met de ' bangere' ruiters. zelf heb ik ook een periode gehad van veel angst. ik weet dus precies hoe je je voelt!
in ieder geval succes!!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 08:40

Urielle: Duidelijk verhaal, ik denk dat het wel vergelijkbaar is. Mijn paard komt dan nog niet omhoog, maar de essentie is hetzelfde. Dankjewel :)

pien_2010: Daar heb je helemaal gelijk in, ik doe dit nu ook echt een stuk minder want ik vind het niet meer naar voren willen enger dan een eventuele schrikreactie. Het is ook echt niet eerlijk van mij, want inderdaad mijn paard is eigenlijk helemaal niet zo schrikkerig. Dat niet kijken is wel een hele goede tip, dankjewel!

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:15

Ooo dit is zo herkenbaar, durf niks meer na mijn val. In stap is ze heel fijn, maar zodra ik aandraaf komt de spanning terug en blokkeer ik helemaal. Ga vanavond het topic eens rustig doorlezen, volgens mij staan er wel wat nuttige tips in!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:32

Even nog een hele simpele en enigszins lachwekkende tip: 'alle eendjes zwemmen in het water' zingen op het moment dat je spanning voelt. Gewoon heel hard zingen, allereerst werkt het op je lachspieren (want het klinkt gewoonweg kneuterig :') ), maar dat zorgt er ook weer voor dat je ontspant. Daarnaast overstem je eventuele geluiden ermee, wat nog weer kan zorgen voor een mindere schrikreactie van je paard en het neemt heel simpel jouw gedachten even weg van datgene wat spanning oplevert.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:50

hyppolyte schreef:
Even nog een hele simpele en enigszins lachwekkende tip: 'alle eendjes zwemmen in het water' zingen op het moment dat je spanning voelt. Gewoon heel hard zingen, allereerst werkt het op je lachspieren (want het klinkt gewoonweg kneuterig :') ), maar dat zorgt er ook weer voor dat je ontspant. Daarnaast overstem je eventuele geluiden ermee, wat nog weer kan zorgen voor een mindere schrikreactie van je paard en het neemt heel simpel jouw gedachten even weg van datgene wat spanning oplevert.

Helemaal gelijk! Ik doe het ook, vandeweek ook nog zelfs. Wanneer ze iets gespannen lijkt, ben ik gaan zingen (op een grote paddestoel, iets anders kon ik ff niet bedenken, :) ) en het hielp echt wel. Voor beide, ik moest anders ademhalen en zij lette meer op mij. :)ddd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:53

Ik zing ook vaak te paard, niet alleen voor de angst, maar ook om bijv. de rust in het paard te houden bij het instappen en uitstappen. Ze voelen je lage ademhaling dan. Mijn buren zijn er al aan gewend :')

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:01

Ik heb niet alles doorgenomen en doorgelezen, maar ik wil alleen mijn 'verhaaltje' even vertellen en aangeven wat er bij mij geholpen heeft.

Ik ben van mijn paard Passage ontzettend hard afgevallen en dat vertrouwen is nooit meer goed gekomen. Zij is derhalve ook verkocht. Ik ben hierdoor ontzettend angstig geworden en durfde eigenlijk op geen enkel paard meer. Vanwege trauma's van Passage heb ik bewust gekozen voor een jong paard die ik met instructrice ben gaan inrijden. Ze is nu bijna 5 jaar en nog niet echt doorgereden, maar ik stap er vol vertrouwen zonder ook maar enige tuigage op.
Wat ik gedaan heb, is op andere paarden gaan zitten en rijden. Zorg voor goede paarden en eventueel juiste begeleiding en laat desnoods die paarden vast houden. Mij heeft het echt geholpen met het vertrouwen in mezelf, want dat is mijn inziens wat je nodig hebt.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:15

Urielle schreef:
Ik zing ook vaak te paard, niet alleen voor de angst, maar ook om bijv. de rust in het paard te houden bij het instappen en uitstappen. Ze voelen je lage ademhaling dan. Mijn buren zijn er al aan gewend :')

Hihi, ik zie mijzelf al springen en zingen tegelijk. Heb zaterdag uit angst af gegroet tijdens het parcours, durfde niet meer verder. Zal de volgende keer gaan zingen, misschien krijg ik dan extra stijlpunten. :')

Ik lees wel herkenbare dingen en hoop nog altijd dat die angst weer helemaal weg gaat.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:38

Ik denk dat de angst nooit meer helemaal weggaat, maar dat je wel een manier kan vinden om ermee om te gaan. Ik zal nooit een ruiter zijn die op een lastig paard stapt en zegt: kom maar op!
Maar ik hoop dat ik zodanig weer vertrouwen kan krijgen, dat ik in ieder geval op mijn eigen paard weer lekker met vertrouwen kan zitten en dat het rijden weer leuk wordt vanaf het eerste moment.
Ik zit nu op mijn werk en ik heb gewoon buikpijn als ik eraan denk dat ik er vanavond weer op ga.. Dat wil ik niet meer, het is een hobby en eentje waar ik altijd mijn ei in heb kwijt gekund en dat wil ik graag terug. Meestal als ik eenmaal aan het rijden ben gaat het na een tijdje wel en als ik eraf kom ben ik meestal blij. Dat wil ik altijd hebben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:40

Zingen tijdens het springen gaat misschien wat lastig, maar ook met springangst kun je een heleboel voor elkaar krijgen hoor :j. En het zingen heeft vooral met je eigen spanning te maken, je reguleert je ademhaling en vooral een kleuterliedje uit volle borst zingen werkt goed op je lachspieren en geeft instant ontspanning :j.

@caatje, angst is ook een hele belangrijke emotie he, die zorgt namelijk wel voor zelfbehoud, dus een zekere mate van angst is helemaal niet erg, dat houdt je scherp. Het zal nooit helemaal verdwijnen, maar dat is ook niet erg, als het verlammende er maar af is, zodat het je niet meer blokkeert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:46

Caatje87 schreef:
Ik denk dat de angst nooit meer helemaal weggaat, maar dat je wel een manier kan vinden om ermee om te gaan. Ik zal nooit een ruiter zijn die op een lastig paard stapt en zegt: kom maar op!
Maar ik hoop dat ik zodanig weer vertrouwen kan krijgen, dat ik in ieder geval op mijn eigen paard weer lekker met vertrouwen kan zitten en dat het rijden weer leuk wordt vanaf het eerste moment.
Ik zit nu op mijn werk en ik heb gewoon buikpijn als ik eraan denk dat ik er vanavond weer op ga.. Dat wil ik niet meer, het is een hobby en eentje waar ik altijd mijn ei in heb kwijt gekund en dat wil ik graag terug. Meestal als ik eenmaal aan het rijden ben gaat het na een tijdje wel en als ik eraf kom ben ik meestal blij. Dat wil ik altijd hebben.

Wat jammer Caatje... ik hoop dat je even dat 'genietmomentje' dat ik eerder beschreef gaat inbouwen.
Waar sta je eigenlijk in Nijkerk (mag per pb) ?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:15

Je hebt PB :)

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:07

ik vind je onwijs dapper dat je er toch steeds weer opgaat! ik vind het ook super goed van je dat je niet zomaar je paard wegdoet maar dat je er echt graag aan wil gaan werken! veel tips kan ik je niet geven er zijn al een heleboel nuttige dingen gezegd in dit topic. ik heb het andersom. ik word altijd heel boos als mijn pony niet mee wil werken en niet wil buigen hierdoor hebben wij ook een spanning waardoor zij nerveus word van mij omdat ze misschien weer op haar kop krijgt waardoor ik weer boos wordt omdat ze het niet doet :o ik ben haar voor het rijden gaan longeren. gewoon zadeltje op hoofdstelletje in en een simpel hulpje van singel tussen haar beentjes naar het bit. gewoon in contact en niet te strak. hierdoor was ze al een beetje haar ergste energie kwijt en was ze ook al een beetje los. als ik er dan opstapte (zonder hulpteugeltje) dan dacht ik ze is fijn en konden we fijn beginnen met rijden zonder spanning.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:09

Niet mee 'willen' werken en niet inbuigen komt meestal door scheefheid en dat is geen kwestie van willen, maar kunnen. Dat moet je goed aanpakken en trainen, je zult ook zelf moeten leren om niet jouw frustratie op je paard af te reageren. Soms gaat iets gewoon even niet en dat moet je ook kunnen inzien en respecteren.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 09:59

Dankjewel syb_sem :)

Gisteren les gehad van een goede vriendin die mij vaker helpt. Het onweerde hard en de hele stal was onrustig, dus maar even afgestapt en gewacht. Ik zat er net op :) Grappige is dat mijn paard het allemaal eigenlijk niet zoveel uitmaakte en heel relaxed bleef. Toen erop gegaan en wel fijn gereden. Hij heeft ook niet echt gestaakt, wel af en toe rechtsom zijn hoofd in de lucht. Maar op het eind helemaal niet meer, toen bleef ik rijden. Ik was heel tevreden en er was echt een wereld van verschil met hoe ik opstapte en hoe ik eindigde.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:19

Caatje87 schreef:
Nombrado: dat is het punt, hij is niet sterk aan 1 kant. Hij is eigenlijk aan de voorkant heel fijn. Het enige wat er letterlijk gebeurt is dat ik hem te vaak over de buitenschouder laat weglopen en mijn buitenhand wegsteek. Dit in combinatie met mijn onzekerheid is aanleiding voor mijn paard om het over te nemen. Zet er iemand op die niet onzeker is (hoeft geen eens een goede ruiter te zijn) en er is niets aan de hand. Ik denk dat het gedrag komt, vanuit het feit dat ik hem heel vaak stilzet als ik iets zie waarvan ik van denk dat hij zou kunnen gaan schrikken.

Ik haak hier even op in.
als een paard over de buitenschouder wegloopt, kan je dit heel eenvoudig met zit en tempo reguleren. (zonder enig handgebruik)
veelal heeft dit namelijk te maken met een minimale natuurlijke scheefheid van het bekken (en misschien in combinatie met jou natuurlijke scheefheid? wat elkaar dan versterkt?)
Welke kant van je paard over de buitenschouder weg?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 12:32

Nombrado: Hij valt beide kanten wel soms over de schouder weg. Ik rij soms met te veel stelling en speel dit hiermee in de hand. Maar ik ben zelf rechtshandig en vind het dus linksom makkelijker om mijn buitenteugel erbij te houden. Voorheen deed hij het linksom heel erg, maar nu dus niet meer.
Hij doet het nu vooral als ik rechtsom rij. Gisteren veel slangevoltes gereden en dan inderdaad elke bocht na rechts was het feest, tot ik lichte linkerstelling hield, toen ging het daarna goed.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:41

Caatje87 schreef:
Nombrado: Hij valt beide kanten wel soms over de schouder weg. Ik rij soms met te veel stelling en speel dit hiermee in de hand. Maar ik ben zelf rechtshandig en vind het dus linksom makkelijker om mijn buitenteugel erbij te houden. Voorheen deed hij het linksom heel erg, maar nu dus niet meer.
Hij doet het nu vooral als ik rechtsom rij. Gisteren veel slangevoltes gereden en dan inderdaad elke bocht na rechts was het feest, tot ik lichte linkerstelling hield, toen ging het daarna goed.

handjes los kan het probleem oplossen en met zit gaan rijden en sturen.
Sturen doe je niet met handen, maar met zit.
Zelfs met lange teugel kan je de buitenkant heel eenvoudig begrenzen

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:44

Heb je toevallig al een instructeur gevonden die je kan helpen?

Anders weet ik nog iemand voor je! Laat maar weten als je interesse hebt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:48

Ik begrijp je helemaal want ik heb ook zo,n periode gehad, maar dat was alleen als ik in de bak reed. Als er een paard aan kwam werd ik nerveus, en er waren meer situaties waar in ik mezelf al een soort van schrap zette. Terwijl er vaak niks gebeurde, ik ben buiten gaan rijden en daar konden we samen veel beter ontspannen.

Na een pittige rit 5 dagen amper kunnen lopen nu bijna anderhalf jaar geleden, ga ik het weer oppakken.