Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:24

Ik ben bijrijdster geweest van iemand bij wie jij op stal stond en ik heb jou best vaak met Roos aan de slag gezien. Het probleem zit hem eerder in dat het paard vanaf dag 1 geen duidelijke regels heeft geleerd. Je kocht het paard maar je had op de schaal van richter eigenlijk 0,0 ervaring en zeker niet met jonge paarden. De knoppen zitten er dan ook vanaf dag 1 niet op. Dit is natuurlijk ook niet de eerste keer dat je problemen hebt met dit paard en het probleem zit hem in het feit dat zodra iemand jou op fouten wijst en je probeert te helpen jij dat niet aanneemt want je bent gewoon eigenwijs. Jij blijft net zolang zoeken totdat je iemand vind die het in jouw straatje bekijkt maar daar los je de problemen niet mee op. Op jouw oude stal waren er volop mensen die je wilde helpen maar je wist het altijd beter en dat is een hele gemiste kans geweest. Ook je oude instructrice was heel goed met jullie aan de slag en misschien was het slimmer geweest om deze te behouden. En vorig jaar ging het met buitenrijden ook niet geheel vlekkeloos, je viel er namelijk wel vaker vanaf omdat roos niet naar je luisterde maar is dat raar? Nee ik denk het niet. Je kunt van een jonge merrie niet verwachte dat ze alle kennis heeft als het bij het baasje al ontbreekt. Op je oude stal is je dan ook vaak genoeg afgeraden om nog naar buiten te gaan voordat alle problemen waren opgelost en jijzelf meer ervaring had opgedaan. Je bent hier altijd tegenin gegaan en dat is zonde want Roos is een heel leuk paardje maar ze mist de zekerheden die jij haar niet kunt bieden enorm. Mijn tip is dan ook te stoppen met je betweterigheid en tips van mensen die wel ervaring hebben aan te nemen en Roos weer helemaal met goede begeleiding vanaf de basis te rijden. Ga eerst alle knoppen op de juiste plek installeren en kijk daarna pas eens verder als de bak. Het is namelijk nooit te laat om te leren. Als het goed is gaat Roos nog een jaar of 20 mee en het is wel de bedoeling dat jullie plezier hebben in die tijd en geen probleemgeval gaat worden die nog 20 jaar gaat duren. Aan Roos zal het in ieder geval niet liggen want zij heeft alles wat een ruiter kan wensen namelijk, eerlijkheid,geduld,meedenken en ze wil graag voor je denken.
Nu moet jij die goede eigenschappen nog overnemen en dan worden jullie best een leuk team.
Laatst bijgewerkt door xxliesjexx op 17-04-14 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:25

Dat paard luistert voor geen meter, niet op het strand maar ook niet in de bak zo te lezen.

Strand voorlopig dus inderdaad even niet meer doen. Blijf in de bak. Kijk of je misschien rustige stapritjes buiten kunt doen (met een braaf ander paard erbij?)

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:25

Caily schreef:
Wat jij moet doen? Je paard verkopen. Je bent er al zo langs als dat je haar hebt mee aan het emmeren, op zo ongeveer alle vlakken die er bestaan. Nu dit weer. Ga eens helder denken en bedenk je dat dit paard (misschien wel geen enkel paard) niet geschikt is voor jou en dat jullie beter af zijn zonder elkaar.

das niet bepaald een aardige tip..zomaar even zeggen dat iemand zijn paard weg moet doen? :n das beetje not done ... ook al ken je de ts..(waar het wel op lijkt)

Ik zou zeggen van voor af aan beginnen, respect aanleren en eerst maar niet weer naar buiten gaan voordat ze naar jou luistert. De "Ho" moet er idd opzitten en hoe je dat voor elkaar krijgt is aan jou. Er zijn genoeg opties gegeven, aan jou om het er (samen met iemand/professional) ook in te krijgen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:26

Caily schreef:
Wat jij moet doen? Je paard verkopen. Je bent er al zo langs als dat je haar hebt mee aan het emmeren, op zo ongeveer alle vlakken die er bestaan. Nu dit weer. Ga eens helder denken en bedenk je dat dit paard (misschien wel geen enkel paard) niet geschikt is voor jou en dat jullie beter af zijn zonder elkaar.
Nou ja.. Wat een reactie. Volgens mij kan dat advies ook wel een wat vriendelijkere en normale manier gebracht worden… ? En verkoop garandeert helemaal niet dat zowel paard als ruiter beter af zijn zonder elkaar. En dan nog de opmerking dat misschien geen enkel paard geschikt is… Hoe haal je het in je hoofd zeg.. Iedereen leert en fouten maken mag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:28

Caily schreef:

Ken jij TS?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:33

Caily schreef:

Wauw. Steek die maar in je zak TS... :n

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:39

xxliesjexx schreef:
Ik ben bijrijdster geweest van iemand bij wie jij op stal stond en ik heb jou best vaak met Roos aan de slag gezien. Het probleem zit hem eerder in dat het paard vanaf dag 1 geen duidelijke regels heeft geleerd. Je kocht het paard maar je had op de schaal van richter eigenlijk 0,0 ervaring en zeker niet met jonge paarden. De knoppen zitten er dan ook vanaf dag 1 niet op. Dit is natuurlijk ook niet de eerste keer dat je problemen hebt met dit paard en het probleem zit hem in het feit dat zodra iemand jou op fouten wijst en je probeert te helpen jij dat niet aanneemt want je bent gewoon eigenwijs. Jij blijft net zolang zoeken totdat je iemand vind die het in jouw straatje bekijkt maar daar los je de problemen niet mee op. Op jouw oude stal waren er volop mensen die je wilde helpen maar je wist het altijd beter en dat is een hele gemiste kans geweest. Ook je oude instructrice was heel goed met jullie aan de slag en misschien was het slimmer geweest om deze te behouden. En vorig jaar ging het met buitenrijden ook niet geheel vlekkeloos, je viel er namelijk wel vaker vanaf omdat roos niet naar je luisterde maar is dat raar? Nee ik denk het niet. Je kunt van een jonge merrie niet verwachte dat ze alle kennis heeft als het bij het baasje al ontbreekt. Op je oude stal is je dan ook vaak genoeg afgeraden om nog naar buiten te gaan voordat alle problemen waren opgelost en jijzelf meer ervaring had opgedaan. Je bent hier altijd tegenin gegaan en dat is zonde want Roos is een heel leuk paardje maar ze mist de zekerheden die jij haar niet kunt bieden enorm. Mijn tip is dan ook te stoppen met je betweterigheid en tips van mensen die wel ervaring hebben aan te nemen en Roos weer helemaal met goede begeleiding vanaf de basis te rijden. Ga eerst alle knoppen op de juiste plek installeren en kijk daarna pas eens verder als de bak. Het is namelijk nooit te laat om te leren. Als het goed is gaat Roos nog een jaar of 20 mee en het is wel de bedoeling dat jullie plezier hebben in die tijd en geen probleemgeval gaat worden die nog 20 jaar gaat duren. Aan Roos zal het in ieder geval niet liggen want zij heeft alles wat een ruiter kan wensen namelijk, eerlijkheid,geduld,meedenken en ze wil graag voor je denken.
Nu moet jij die goede eigenschappen nog overnemen en dan worden jullie best een leuk team.

Ik weet niet wie jij bent..
Maar even voor de duidelijkheid.. Ik heb zoveel mogelijk aangenomen van mensen.. Maar op begeven moment zeggen ze allemaal wat en ook echt allemaal wat anders..
Ik weet tot mijn oude rijinstructrice goed was.. geen twijfel mogelijk! Maar onze tijden liepen nou eenmaal niet gelijk waardoor het bijna niet meer te doen was om les te nemen.. En ik sta al een jaar ergens anders en ben al een tijdje bezig met het trainen van mijn paard met behulp van mensen. ik weet zelf dondersgoed dat ik geen ervaren ruiter ben maar ik sta open om te leren.. en mijn fouten te begrijpen.. en ik weet tot roos een topper is.. ongeacht hoe ze kan zijn.. want dit probleem neemt niet weg tot we ook zo onze leuke momenten samen hebben.. maargoed.. verder dat verhaal dat ik niks van niemand aanneem.. dat is onzin..
Verder nog wel bedankt voor je tips.. (en ik bedoel dit niet aanvallend hoor.. maar wil wel graag weten wie jij bent..)

Anoniem

Re: Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:40

Ts, zeggen die mensen die je helpen dan niet dat naar buiten gaan niet verstandig is?

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:40

Caily haar uitspraak is niet netjes maar eerlijkheid geschied mij wel te zeggen dat ik mijn stuk heel netjes heb opgeschreven en Caily zegt wat ik eigenlijk denk. Het is ook best wel frustrerend als iemand continue met het ene probleem na het andere op de proppen komt en als je de TS terug gaat lezen zie je ook een zeker patroon. De TS heeft al redelijk wat probleem topics gehad en heeft daarbij van zeer ervaren mensen tips gekregen waar ze heel goed mee aan de slag kon. Daarnaast had zij een goede instructrice die ook die fouten bemerkte en ermee aan de slag ging in de les. Helas is het een feit dat zodra er geen les is en Julia zelf aan de slag gaat zij alle goede tips kwakkeloos naast zich neerlegt en weer de oude fouten maakt en dit ook nog denkt te onderbouwen met haar onwetendheid. En dan worden mensen weleens geiiriteerd en ik vermoed dat Caily dit ook heeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:41

Ik ben inderdaad niet bepaald aardig nu, zeker niet. TS is al jarenlang aan het zeulen met dit dier op alle fronten, heel veel mensen die haar hebben willen helpen, heel veel tips die ze gehad heeft. Luisteren of nadenken? Ho maar, gewoon stoïcijns op haar eigen manier verder gaan. Instructie komt en gaat, zadels komen en gaan, zo nu en dan een verandering van stalling, het gaat maar door. Ook ik heb meerdere malen hulp aangeboden, tips gegeven of op aardige manier haar punten gegeven om aan te denken. Het lijkt allemaal geen effect te hebben, net of het niet aan komt. Maar wel keer op keer in de problemen komen. Tja, sorry, het spijt met. Dan ben je dit paard gewoon niet waard. Paard in kwestie was jong en onervaren toen het bij de TS kwam, heeft vooral geleerd hoe het niet moet, terwijl het een vreselijk lief, eerlijk en werkwillig paard is. Niemand is te oud om te leren, maar als je niet wil, tja... Wat dan?

xxliesjexx schreef:

Ik kan niet anders dan dit volledig beamen.

Oh, en TS, ups en downs heeft iedereen, maar meeste mensen doen daar wat mee, luisteren naar advies van anderen, les nemen, hulp in handen nemen. En dan langer dan een paar weken een kans geven. De meesten doen een stapje terug als het niet goed is. Jij kan haar in de bak niet aan en gaat vervolgens het stand op, tegen adviezen in, waar gaat het mis? Nou, niet bij Roos in ieder geval. Ik heb je al eerder gezegd; als je haar zat bent, kom haar dan maar brengen, ik heb de plek en zin om dit geweldige dier tot het geweldige rijpaard te maken dat ongetwijfeld in haar zit.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:42

ik dacht tot ik het juist goed aan het opbouwen was.. Omdat ik afgelopen maand vaak met haar over straat ben gaan stappen..
steeds verder zo ook een keer 2,5 km verder.. (langs me huis geweest)
En dit ging heel goed.. vorige week een keer rondje bos gestapt.. ging ook heel goed..
dus dacht ik van goh laten we het strand dan ook een keer proberen..
en toen ging het fout.. dus ik dacht echt tot ik het goed opbouwde..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:42

xxliesjexx schreef:
Caily haar uitspraak is niet netjes maar eerlijkheid geschied mij wel te zeggen dat ik mijn stuk heel netjes heb opgeschreven en Caily zegt wat ik eigenlijk denk. Het is ook best wel frustrerend als iemand continue met het ene probleem na het andere op de proppen komt en als je de TS terug gaat lezen zie je ook een zeker patroon. De TS heeft al redelijk wat probleem topics gehad en heeft daarbij van zeer ervaren mensen tips gekregen waar ze heel goed mee aan de slag kon. Daarnaast had zij een goede instructrice die ook die fouten bemerkte en ermee aan de slag ging in de les. Helas is het een feit dat zodra er geen les is en Julia zelf aan de slag gaat zij alle goede tips kwakkeloos naast zich neerlegt en weer de oude fouten maakt en dit ook nog denkt te onderbouwen met haar onwetendheid. En dan worden mensen weleens geiiriteerd en ik vermoed dat Caily dit ook heeft.

Zo is het

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:46

Ik wist niet dat er al zo'n verhaal achter zat. TS; Waarom wijs je alle tips af? Wat vervelend dat het al zo lang bezig is. Wellicht moet je hier eens wat aan gaan doen. Waarom open je steeds een topic als je toch niets met de tips doet?

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:47

Nee Julia, je neemt geen tips aan, nu ben je alweer eigenwijs. Jij houd er een eigen denkbeeld op na en dat is prima maar leg dan vervolgens ook niet je problemen bij een ander neer. Jij kreeg heel veel tips maar er waren een aantal mensen op die stal die op hoger niveau gereden hadden en de lastigste paarden onder hun kont gehad hebben en die binnen no-time weer op de rails kregen gewoonweg omdat ze altijd voet bij stuk houden bij knoppen installeren en de omgang met het paard. Die mensen had je moeten volgen en ervan moeten leren. En dat de tijden niet overeen kwamen tussen jouw en je instructrice is ook niet geheel waar. Jij had er heel vaak een handje van om een uur of een half uur voor je les af te bellen omdat je ging tennissen of iets anders. Dat gaf ook al aan hoe serieus je de lessen nam. Had je gewoon voor de volle 100% ingezet en dan hadden we nu waarschijnlijk alleen maar leuke topics van je kunnen lezen waarin je schreef dat je zoveel plezier met Roos hebt in plaats van al die problemen. Wij zien ook liever dat je je problemen aan de kant krijgt en lekker met Roos buiten rijd in alle veiligheid in plaats van scheur,bok en afval momenten.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:47

Caily schreef:
xxliesjexx schreef:

Zo is het

Ik heb sinds ik op mijn nieuw stal sta al die tijd al les.. en sinds 2 maanden 2x per week..
ik ga niet zelf hiermee lopen etteren alleen want dat lukt en kan ik niet..
Daar ben ik zelf ook al HEEL lang achter.. en de reden dat ik hier om hulp vraag is omdat ik wil leren.. en eerlijk waar hulp nodig heb..

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:50

Wat geeft je instructrice aan dat ze in de bak alleen maar bokt? Want als je 2x per week les hebt moet er toch op een gegeven moment een stijgende lijn te zien zijn...

Anoniem

Juulxx schreef:
ik dacht tot ik het juist goed aan het opbouwen was.. Omdat ik afgelopen maand vaak met haar over straat ben gaan stappen..
steeds verder zo ook een keer 2,5 km verder.. (langs me huis geweest)
En dit ging heel goed.. vorige week een keer rondje bos gestapt.. ging ook heel goed..
dus dacht ik van goh laten we het strand dan ook een keer proberen..
en toen ging het fout.. dus ik dacht echt tot ik het goed opbouwde..

Dat gaat nog veel te snel. En dan nog sla je de bak over, dat is sowieso niet slim.
Trek hier maar gerust een jaar, zo niet langer voor uit, zo te lezen heb je langer problemen, en die problemen sluipen er sneller in dan dat ze eruit gaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

xxliesjexx schreef:
Nee Julia, je neemt geen tips aan, nu ben je alweer eigenwijs. Jij houd er een eigen denkbeeld op na en dat is prima maar leg dan vervolgens ook niet je problemen bij een ander neer. Jij kreeg heel veel tips maar er waren een aantal mensen op die stal die op hoger niveau gereden hadden en de lastigste paarden onder hun kont gehad hebben en die binnen no-time weer op de rails kregen gewoonweg omdat ze altijd voet bij stuk houden bij knoppen installeren en de omgang met het paard. Die mensen had je moeten volgen en ervan moeten leren. En dat de tijden niet overeen kwamen tussen jouw en je instructrice is ook niet geheel waar. Jij had er heel vaak een handje van om een uur of een half uur voor je les af te bellen omdat je ging tennissen of iets anders. Dat gaf ook al aan hoe serieus je de lessen nam. Had je gewoon voor de volle 100% ingezet en dan hadden we nu waarschijnlijk alleen maar leuke topics van je kunnen lezen waarin je schreef dat je zoveel plezier met Roos hebt in plaats van al die problemen. Wij zien ook liever dat je je problemen aan de kant krijgt en lekker met Roos buiten rijd in alle veiligheid in plaats van scheur,bok en afval momenten.

Wauw.

TS: Ik kan je als tip geven serieus aan de slag te gaan en andere mensen niet in gevaar te brengen door naar buiten te gaan. Kortom, gaan lessen. Maar dat doe je schijnbaar al 2 keer in de week, dus wat is nou precies het probleem? Lesgeefster niet goed genoeg? ;)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:53

Giolli schreef:
xxliesjexx schreef:

Wauw.

TS: Ik kan je als tip geven serieus aan de slag te gaan en andere mensen niet in gevaar te brengen door naar buiten te gaan. Kortom, gaan lessen. Maar dat doe je schijnbaar al 2 keer in de week, dus wat is nou precies het probleem? Lesgeefster niet goed genoeg? ;)

Ik vroeg me af of jullie misschien dachten tot het aan het bit lag of iets? of ik weet niet.. ik hoopte tot iemand hier ook ervaring in had en hoe die het heeft opgelost..
en ik weet tot er een lange tijd in gaat zitten.. en dat heb ik er ook zeker voor over..;)
En voor de rest.. is mijn rijinstructrice heel goed en in de bak zit ook zeker een stijgende lijn in:P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:54

Zeg meiden we kunnen nu wel allemaal gaan lopen fitten over hoe t fout is gegaan en wat er fout is gegaan. Maar een blik naar de toekomst lijkt mij een stuk prettiger en helderder. Dus als jullie ts écht willen helpen ga dan nu samen kijken naar een oplossing voor dit probleem ipv blijven mopperen over iets dat is gebeurd.

En ts hier gaat tijd in zitten, niet een week niet een maand maar minstens een jaar. Je zal een stap voorwaarts doen en je zelf soms weer een stap terug moeten doen om vervolgens weer voorwaarts te kunnen gaan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:55

Hoe het op te lossen is? Geen ander bit.

In de bak goed oefenen met je instructrice. Stapritjes over straat als dat veilig is (!).

Niet naar strand of duin. Pas als je in de bak in alle drie de gangen controle hebt eens nadenken over een drafje buiten.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:56

sammie: dat snap ik inderdaad. En uiteraard weet ik tot ik ook degene ben die dit heb aangericht.. vandaar de vraag op hulp;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:56

TS uit al jouw reactie heb ik het gevoel dat je liever hebt dat iemand je een kant en klare oplossing NU geeft en dat je liever niet zo lang bezig zou willen zijn, als je die instelling al hebt vraag ik me af of je wel de motivatie hebt om er alles voor over te hebben om de juiste hulp te zoeken en hier ook helemaal voor 100% voor te gaan. Als je dat namelijk niet doet, structureel voor een langere tijd hulp zoeken dan ga je het niet redden. Het is in dit geval alles of niks, niet half, dan kun je je paard beter verkopen. Je moet er met de juiste hulp op de grond echt 100% voor gaan en je helemaal inzetten, anders lukt het niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:56

Als je al denkt dat het aan het bit zou kunnen liggen dan heb je denk ik echt ergens iets heel erg gemist en ik denk dat xxliesjexx en Caily wel degelijk een punt hebben.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:58

Ik denk dat je misschien consequenter moet zijn en blijven, dan ontstaan er ook geen onduidelijkheden tussen jou en je paardje.

Ik oefen met mijn tinker regelmatig de ho, het stilstaan wanneer ik wil, dit kan erlangs of onder de man. Gewoon overal, niet op bepaalde plekken, maar wanneer ik denk dat het nodig is. Zolang ik dit consequent oefen en haar eventueel wat stapjes achteruit laat zetten als ze niet direct stilstaat, begrijpt ze mij en onderhouden we het wederzijdse respect en begrip. Wanneer ik dit oefen en enkele keren niet consequent ben en haar gewoon door laat stappen is deze les helaas snel verleerd en kan ik weer overnieuw beginnen.

hetzelfde geldt voor aanstappen, aandraven, versnellen en vertragen. Eigenlijk met alles, consequent en duidelijk zijn dan kan je paardje je ook leren begrijpen. Waarom ik hier voor mezelf zo consequent in ben? Ik weeg 55 kilo en mijn tinker vééél meer, dus ik ga de wedstrijd ben jij of ik sterker gewoon niet met haar aan. Ik moet wel duidelijk zijn voor haar begrip en onze veiligheid.