Andere manier van sperriem gebruiken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:19

PaulinBijoux schreef:
Simpelman, Over het algemeen ben ik het met je eens. Maar volgens mij kan je ook een jong paard rijden met wel een neusriem en sperriem. Zolang je de sperriem niet strak doet (lees: 4 vingers) en de neusriem ook niet te strak (lees: 3 vingers) kan het wel. Ik denk ook dat het vooral aan de ruiterhand ligt waar het paard gaat lopen en het dus aan de ruiterhand ligt of het paard te diep loopt. Een dier wat te diep loopt, loopt niet goed en wordt teveel in z'n mond gezeten. Zolang je het jonge dier (eigenlijk elke paard trouwens) niet in de mond zit "valt" het vanzelf in je hand zonder dat je daar enige druk bij hoeft te geven. Op die manier kan inderdaad elk paard naar de passage worden gereden. Een neusriem is daarbij geen vereiste, maar ook denk ik dat het niet per definitie slecht is. Of zie ik dit heel naïef?

Waarvoor dienen de neus en sperriem anders voor dan het paard de mogelijkheid te ontnemen om onder te veel druk uit te komen?
Ik rijdt sinds de laatste 25jaar altijd alle paarden zonder, onbeleerd of beleerd.
Wanneer het paard ongeregeldheden in de mond vertoont is dat altijd het gevolg van een verkeerd begrepen gebruik van het bit waar het paard hiermee onderuit probeert te komen.

0091

Re: Andere manier van sperriem gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:23

Ik heb altijd gedacht het ook een klein beetje stevigheid gaf zodat het bit niet de hele mond door gaat.

Ik rij klassiek dressuur en mag van mijn instructeur echt niet aan haar mond zitten. Mijn instructeur vind (en ik ook) dat dressuur voor het paard is en niet voor de ruiter of een wedstrijd. Als je contact houdt met de mond dan valt het paard vanzelf in de juiste houding. Een neusriem is daarbij toch niet per definitie slecht?

Airnt

Re: Andere manier van sperriem gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:35

de ruiter zou al moeten nageven LANG voor een 'correct' aangelegde sperriem inwerkt.

4 vingers is een prima maat, maar dan doet dat ding echt niks meer, en hangt te bungelen aan z'n neus. ergert het paard alleen maar.

in een bak rij ik graag zonder neusriem en vooral ook met een losse keelriem (die dan ook niks meer uitricht) maar die twee dingen kunnen van belang zijn als je onderweg in onvoorziene situaties komt.

maar een neusriem moet ZO los zijn dat je minstens 2 vingers OP elkaar kunt leggen op z'n neus, (niet naast z'n wang...)

dus daardoor kan ie z'n kaak nog minstens 2 cm openen...

en ja, dan is het dressuurmatige effect eigenlijk helemaal verdwenen. zo hoort het ook.

'de neusriem is de eerste hulpteugel'

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:01

PaulinBijoux schreef:
Ik heb altijd gedacht het ook een klein beetje stevigheid gaf zodat het bit niet de hele mond door gaat.

Een sperriem? Welnee joh.