passage ipv draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: passage ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:50

Pak gewoon kleine stukjes :) ga lichtrijden en een paar passen doorzitten. Blijft ze draven, uitgebreid belonen. Gaat ze passage doen, weer lichtrijden en niet door laten lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:54

Je probeert altijd het zwaartepunt van het paard te volgen.
Een aanrader is het boek 'ruiter en paard in evenwicht' van Romaszkan. Enkel nog tweedehands verkrijgbaar.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:02

Idd een interessante vraag.

ff afbeeldingen gegoogled op 'zit tijdens piaffe'. Je ziet niet heel vaak een echt correcte piaffe, en je ziet de ruiters recht op hun paard zitten, dus loodrecht aan de bodem, niet aan het paard. Bij een plaatje zag in in de gauwigheid een amazone wat achterover zitten, met de neus iets omhoog. Dit paard piaffeerde op de onjuiste manier en het zag er niet mooi uit.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:35

Heb filmpjes, ze staan op YouTube maar ik weet niet hoe ik het linkje van YouTube vind :o

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:53

We zijn allemaal zeer benieuwd :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:27

Echt geen idee hoe ik het linkje terugvind, maar anders, de filmpjes staan onder mijn naam e*velien c*attoir en het zijn de filmpjes waar ilona bij staat.

Heb er dus 2 van losrijden, had voor deze filmpjes al 10 min losse teugel gestapt en al even gedraafd.
Moet volgende week op eventing een proef rijden, die zit er ook bij.
En dan nog een filmpje waarin ik al wat kan schakelen tussen gewone draf, draf richting passage en strekken.

Allemaal niet perfect, maar daar gaat het ook niet om. Ik wil gewoon een fijn gevoel en ook een eenvoudige proef kunnen rondsturen, wat vandaag wel vrij goed lukte.
Ik heb de merrie nu exact 1 week dus in totaal een keer of 5 gereden dus we zijn nog volop aan het aftasten.

Graag beetje vriendelijk, heb best wat zenuwen voor de commentaren :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:32

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:48

Nou meid, die proef moet zo wel lukken. Ik zie wel een klein beetje een halve huppel vlak na het moment dat je gaat doorzitten, maar bij de 2e keer doorzitten is dat al een stuk minder. Lekker zo doorwerken en dan kom je er vanzelf wel als jullie elkaar beter leren kennen.

Maarreh, stiekum ben ik wel nieuwsgierig naar een filmpje mét passage. Voor jou niet zo heel fijn, maar vast voor de meeste bokkers genieten om dat te zien. :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:01

Er staat ook een filmpje met overgangen gewone draf - passage op, maar ik kan het dus niet terugvinden... Als je op mijn naam zoekt, zou je het moeten zien. Of tenzij iemand dat filmpje hier ook kan plaatsen voor mij?

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:07

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:09

Ah super bedankt!
De eerste keer van gewone draf naar passage kwam er niet zo goed uit, ik doe het op filmpje 3x, 3e keer is wel best. Daarna toont ze nog eens een leuk middendrafje :D

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:10

Los van het passage-probleem, ziet het er wel echt een fantastisch paard uit, veel succes ermee :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:12

wat een bijzonder probleem! eigenlijk wel grappig. jij drukt net op een knopje waar je niet op moet drukken denk ik!?! misschien eens een paar lessen nemen van de oude eigenaar of iemand op gelijkwaardig (minimaal) niveau zodat die je verder kan helpen. ik zou het er niet 'zomaar' uit proberen te rijden. paardje doet haar best en tja...... de gebruiksaanwijzing hadden ze er best bij mogen leveren...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:15

Daar ga je veel plezier mee beleven! Paard kan fijn draven zeg :j

Kleine stukken doorzitten en tempo overgangen rijden, vooral veel naar voren schakelen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:17

Suzepuus: Heb je het filmpje gezien? Gaat al veel beter. Ik kon nu echt wel gewoon draven in gezeten draf en dan vragen naar passage. Uiteraard niet perfect, maar we zijn pas begonnen en ik voel dag na dag meer controle over wat ik vraag.
Lessen komen eraan!

Bedankt ook voor de reacties! Ze kan inderdaad leuk draven, ben heel blij dat het begint te klikken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:25

ik heb het filmpje wel gezien... maar kan het heel slecht zien op mijn laptop... zie een paar sec. dan ff niks. dan staat ie stil. dan weer een paar seconden enz.... dus euhm. zelfde als een foto!
leuk paard hoor!! en gaat vast goedkomen!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:38

Jeetje wat een prachtig dier!
Die kan lopen zeg. Zitten al heerlijke stukken tussen.
Zo te zien gaat het al een stuk beter. Als het per dag beter gaat, gaat dat helemaal goedkomen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:43

Ik heb me dood gelachen. :') Wat een hilarisch, maar serieus probleem. En wat een heerlijk temperamentvol en bloederig paard, fantastisch!

Die passage... Tja... ze kan het in ieder geval wel. :+
Voorwaarts is de oplossing. Ik wens je heel veel succes met je leuke knol. :j

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 06:18

Bijna zonde dat je daarmee eventing gaat rijden, wat een gaaf dressuurpaard :D en met veel rust kan jij daar vast heel veel mee komen, ziet er echt heel netjes uit, zeker als je bedenkt dat jullie nog maar zo kort een combinatie zijn. Denk dat het passage probleem al wel opgelost is, gewoon lekker voorwaarts houden en ho is ho. Leuk!!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 06:34

Op zo'n korte tijd heb je het goed opgelost! Daar ga je een hoop plezier mee beleven ;)

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 06:37

Mag ik je een tip geven?

Ga niet meer terug naar je passage, ook al is het zo leuk om te doen. Dit werkt alleen maar tegen je als je op wedstrijd gaat en er komt spanning bij kijken. Werk dus lekker in je gewone draf aan je oefeningen en rijd zo snel mogelijk uit je passage als ze er in terug wil vallen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 06:40

Wat een geweldig paard!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:14

Ik vraag me af waarom je nog een passage oefent? Die heb je toch nog helemaal niet nodig voor je proeven? Ik zal dat gewoon laten voor wat het is, niet gaan opzoeken maar liever vermijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:19

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 08:31

Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik heb passage inderdaad niet nodig voor de proef die ik wil rijden, maar dit paard is ook een stuk gekocht om zelf weer nieuwe zaken bij te leren. Bovendien kan ze het en is het aan mij om er voldoende rust in te brengen zodat we kunnen schakelen. Door dit te oefenen verplicht ik mezelf om heel sterk bezig te zijn met mijn houding en eigen lossigheid want anders gaat het fout zoals dus de 1e dagen dat ik haar reed.

Ik ben het ermee eens dat het wellicht beter zou zijn zijn om enkel lang en laag in de ontspanning te rijden op lange termijn, alleen hebben we die lange termijn niet. Ze is 14 en wordt bij volgende hengstigheid gedekt dus we zullen maar enkele maanden kunnen rijden. Ik wil dus nog zoveel als mogelijk leren van haar.