Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Libbylove schreef:Na lang wikken en wegen ga ik het toch ook maar hier proberen...
Ik heb eind december een leuke 5 jarige merrie gekocht, verkocht als zadelmak maar ik had wel door dat er al wat (op de verkeerde manier) aan gesleuteld was. Ik was echter op zoek naar een uitdaging dus met geduld en doorzettingsvermogen zou dit wel goed komen.
Na een maandje ongeveer begonnen met rechtrichten en haar wat meer aan het werk gezet, ging allemaal prima tot ze plots steeds ging stilstaan, achteruit en omhoog wilde komen. Goed, kan een paar keer gebeuren, heb het genegeerd en ben gewoon verder gaan rijden. Na een paar keer was het over.
Ik denk nu 3 weken geleden, nog steeds druk bezig met rechtrichten wilde ik in galop aanspringen. Ze raakte echter helemaal in paniek, haar ogen draaiden weg, ze ging onmiddellijk stilstaan en achteruit en wilde weer omhoog komen. Sinds toen heb ik eigenlijk niet meer normaal kunnen rijden... Met warmstappen gaat ze vaak meer achteruit dan vooruit en ik krijg niet echt grip op de situatie. De ene dag gaat het eigenlijk heel goed en denken we het probleem gevonden te hebben, de volgende dag is het weer dramatisch zonder dat er voor mij een aanwijsbare oorzaak is.
We hebben al gedacht aan gebitsproblemen of angst voor het bit, maar als ik haar aan de voorkant helemaal loslaat doet ze het ook. Tevens is haar gebit gecontroleerd toen ze naar mij kwam.
Ook ging het een dag veel beter toen ik overdreven naar achteren ging zitten en dachten we dat het met balansproblemen te maken had, de volgende dag was het helaas weer over.
Hoe ik het nu oplos: wanneer ze achteruit gaat laat ik haar stilstaan en wanneer ze er klaar voor is geef ik been om weer vooruit te gaan. Wanneer ik been geef als ze stil wilt gaan staan of een schop geef wordt dit gedrag alleen maar erger en komt ze ook steeds hoger.
Mijn concrete vraag; waar moet ik dit zoeken?! Woensdag komt sowieso een osteopaat, maar mocht daar niks uit komen dan vraag ik mij af of ik dit beter bij een gedragstherapeut moet neerleggen of echt de medische kant in moet....
Daarnaast is haar rug nergens gevoelig, ik kan overal flinke druk geven en ze kijkt nergens van op. Halsstrekken onder het zadel is geen enkel probleem, wat ik wel zou verwachten bij KS..(hoeft niet natuurlijk, maar geeft een indicatie)
Ook haar zadel is gepast toen ik het 3 maanden geleden kocht en 2 weken geleden nog nagekeken.
Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat ze tijdens longeren super ontspannen en blij rondhuppelt en dat er niks van het stilstaan of steigeren merkbaar is.
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, hoop op nuttige tips.
Ook hoop ik dat ik niet wordt afgebrand, ik maak me erg zorgen om mijn meisje en probeer alles zo goed mogelijk te doen.. Ook heb ik 2x per week les en komt dit heel vaak ter sprake bij mijn instructrice.
misskrisss schreef:Als ik het goed lees heb je je paard nu 3 maanden onder het zadel, daarvoor was hij alleen zadelmak.
Ik lees dat je bezig bent met rechtrichten, bedoel je daarmee de voorhand recht voor de achterhand plaatsen zodat hij spoort? (dat is mijns inziens rechtrichten).
Want dan lees hier ik gelijk al het probleem, een zadelmak paard kan dat nog helemaal niet.
Hij moet eerst losgewerkt worden. Ga wijken, halt-stap overgangen, wijken in stap langs de lange zijde, over de grote volte, wending om de voorhand, alles om hem los te maken in zijn knie en schouders en om hem te leren hoe hij zijn kaak en nek kan ontspannen, veel korte stukken haltstrekken, galop overgangen gebruiken, halthouden keerwending om de achterhand, dan halt en dan weer wegstappen (dan werkt het losmakend ipv verzamelend) daarna achterwaarts erbij. en als je twee keer in de week les hebt zou ik daarover ook gaan nadenken, welke instructrice raad dat aan aan zo'n paard. Met deze oefeningen ben je zeker nog wel jaar zoet, als je het naar mijn mening goed wilt doen.

hsh schreef:Libbylove, Ik bedoel de scheefheid van je paard in combinatie met het extreme gedrag dat ze vertoont. Zulk gedrag wijst bijna altijd op een lichamelijk probleem. Helaas heb ik dit zelf al meermaals mogen ervaren. Veel meer paarden dan je zou denken krijgen vroeg of laat een stofwisselingsprobleem. Hierdoor krijgen ze problemen ter hoogte van de blinde darm, waardoor ze een beetje scheef gaan lopen. Het gevolg is dat ze na verloop van tijd last van rug of hals kunnen krijgen en zelfs kreupel kunnen worden. Een osteopaat kan het paard dan behandelen waardoor het tijdelijk beter gaat. Het probleem blijft echter terugkomen omdat de oorzaak niet is weggenomen. Ik kan je een praktijkvoorbeeld geven. Een paard van een kennis was al geruime tijd linksvoor kreupel (zeer duidelijk). Na verschillende onderzoeken was de diagnose: artrose in de kogel. Paard kon niet meer geholpen worden en zou aan de verzekering worden overgedragen. Ik zei tegen de eigenaar:" Jonas komt volgende week, laat die er nog eens naar kijken". Het paard bleek een stofwisselingsprobleem te hebben, heeft één kuur gehad en is nooit meer kreupel geweest.
Babootje schreef:Liselot schreef:Ik heb een paard gereden met ongeveer dezelfde problemen en die had uiteindelijk toch KS. Zij gaf ook niets aan bij drukken op de rug of halsstrekken. Echter had ze wel iets zadeldwang
Mijn paard is ook recent gediagnosticeerd met artrose in de rug. Na een ongeval met de trailer ( iemand achterop gereden) bleef hij kreupel, niet stok maar niet rad. Bij onderzoek in Bodegraven was hij over de benen goed, buigproeven ook maar OHZ niet. De eerste veearts die hem daar onderzocht vond zijn rug niet pijnlijk. De tweede die hem onderzocht wel; die heeft gewoon grondiger gekeken naar zijn rug en hem OHZ gezien. Naar aanleiding daarvan foto's gemaakt en hij blijkt op 3 plaatsen artrose te hebben OHZ lendenen e bekken. Gradatie erg. Nooit iets van gemerkt. Hij had wel aanleg om scheef te worden maar dat konden we met rijden altijd goed recht krijgen en dat was dan ook alles. Deed alles, springen, M2 dressuur, galop appuyementen, changementen beide kanten op. Bizar gewoon dat dit eruit komt.
Efin, wel behandeld en hopen dat hij weer wordt als voor het ongeluk.
, heb een heel lijstje aan dingen wat ik kan gaan doen! Libbylove schreef:@ Nikass, jij snapt inderdaad heel goed wat ik bedoel... Bij mensen van 30 zien we ook altijd artrose, uitzonderingen daargelaten. Realiseer jullie echter goed dat de gradatie van artrose totaal niet inherent is aan de klachten die ervaren worden!! En zo hetzelfde met KS. Ik zie daarom dus weinig toegevoegde waarde om foto's te maken.
Daarnaast lijkt het ook echt een probleem wat zich in de laatste maand ontwikkeld heeft, wat ik niet direct link aan artrose/KS.
Libbylove schreef:Ik heb inderdaad problemen, maar verwacht dat er niks uit de foto's komt.
Zelfs als we weten dat dit een medisch probleem is, komt dit 100x vaker voort uit weke delen en andere elementen dan uit botelementen.
Daarnaast kan ik wel foto's gaan maken en wie weet komt hier artrose of KS uit, maar wat je op foto's ziet is absoluut niet inherent aan de klachten die een mens of paard ervaart, en dat vergeten veel mensen. Bij alle paarden boven de 9 jaar en mensen boven de 30 jaar zal artrose te zien zijn, wederom uitzonderingen daar gelaten, maar dit geeft nog steeds niet de mate van pijn aan. Dus voor nu, wat bereik ik met deze foto's als er nog 100 andere mogelijkheden zijn en foto's absoluut geen goed beeld gaan geven?
Ik dacht dat het wel bekend was dat KS en artrose mega overgediagnosticeerd zijn om het beestje maar een naam te geven...
Citaat:Via PB ook erg nuttige tip gekregen op bij stal Mireille te gaan lessen, lees er erg goede verhalen over en sta er zelf positief tegenover. Iemand hier nog ervaringen?
baal er echt van dat ze beide zo ver weg zitten en twijfel dus nog of ze op locatie komen hier, maar zal eerst even afwachten voor ik ga zitten treuren