Rijtechnisch probleem 5 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:13

Libbylove, je zegt dat je paard zo scheef loopt. Dit zou kunnen komen door problemen ter hoogte van de blinde darm. Die ontstaan door een probleem in de stofwisseling. Ikzelf heb al 14 jaar goede ervaringen met de voedingsdeskundige Jan Jonas. Hij kan heel snel vaststellen of je paard zo'n probleem heeft en als dat zo is, kan het snel en eenvoudig verholpen worden. Hij heeft onlangs nog een paard van een kennis behandeld. Dit paard was levensgevaarlijk bij het zadelmak maken. Niemand durfde er nog aan te beginnen. Bleek gewoon een stofwisselingsprobleem te zijn. Na een stofwisselingskuur was het een totaal ander paard. Voordat je veel geld gaat uitgeven aan scans en onderzoeken, zou ik dit eerst eens proberen. Veel succes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:26

Libbylove schreef:
Na lang wikken en wegen ga ik het toch ook maar hier proberen...

Ik heb eind december een leuke 5 jarige merrie gekocht, verkocht als zadelmak maar ik had wel door dat er al wat (op de verkeerde manier) aan gesleuteld was. Ik was echter op zoek naar een uitdaging dus met geduld en doorzettingsvermogen zou dit wel goed komen.

Na een maandje ongeveer begonnen met rechtrichten en haar wat meer aan het werk gezet, ging allemaal prima tot ze plots steeds ging stilstaan, achteruit en omhoog wilde komen. Goed, kan een paar keer gebeuren, heb het genegeerd en ben gewoon verder gaan rijden. Na een paar keer was het over.

Ik denk nu 3 weken geleden, nog steeds druk bezig met rechtrichten wilde ik in galop aanspringen. Ze raakte echter helemaal in paniek, haar ogen draaiden weg, ze ging onmiddellijk stilstaan en achteruit en wilde weer omhoog komen. Sinds toen heb ik eigenlijk niet meer normaal kunnen rijden... Met warmstappen gaat ze vaak meer achteruit dan vooruit en ik krijg niet echt grip op de situatie. De ene dag gaat het eigenlijk heel goed en denken we het probleem gevonden te hebben, de volgende dag is het weer dramatisch zonder dat er voor mij een aanwijsbare oorzaak is.
We hebben al gedacht aan gebitsproblemen of angst voor het bit, maar als ik haar aan de voorkant helemaal loslaat doet ze het ook. Tevens is haar gebit gecontroleerd toen ze naar mij kwam.
Ook ging het een dag veel beter toen ik overdreven naar achteren ging zitten en dachten we dat het met balansproblemen te maken had, de volgende dag was het helaas weer over.

Hoe ik het nu oplos: wanneer ze achteruit gaat laat ik haar stilstaan en wanneer ze er klaar voor is geef ik been om weer vooruit te gaan. Wanneer ik been geef als ze stil wilt gaan staan of een schop geef wordt dit gedrag alleen maar erger en komt ze ook steeds hoger.

Mijn concrete vraag; waar moet ik dit zoeken?! Woensdag komt sowieso een osteopaat, maar mocht daar niks uit komen dan vraag ik mij af of ik dit beter bij een gedragstherapeut moet neerleggen of echt de medische kant in moet....
Daarnaast is haar rug nergens gevoelig, ik kan overal flinke druk geven en ze kijkt nergens van op. Halsstrekken onder het zadel is geen enkel probleem, wat ik wel zou verwachten bij KS..(hoeft niet natuurlijk, maar geeft een indicatie)
Ook haar zadel is gepast toen ik het 3 maanden geleden kocht en 2 weken geleden nog nagekeken.
Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat ze tijdens longeren super ontspannen en blij rondhuppelt en dat er niks van het stilstaan of steigeren merkbaar is.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, hoop op nuttige tips.
Ook hoop ik dat ik niet wordt afgebrand, ik maak me erg zorgen om mijn meisje en probeer alles zo goed mogelijk te doen.. Ook heb ik 2x per week les en komt dit heel vaak ter sprake bij mijn instructrice.

Stoppen met rijden, longeren enz! Gaat het alleen maar erger maken. Haar volledig laten onderzoeken door een da. Liefst een holistisch da die ook manueel therapeut is en gedragsdeskundige (pb me voor gegevens).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:29

misskrisss schreef:
Als ik het goed lees heb je je paard nu 3 maanden onder het zadel, daarvoor was hij alleen zadelmak.
Ik lees dat je bezig bent met rechtrichten, bedoel je daarmee de voorhand recht voor de achterhand plaatsen zodat hij spoort? (dat is mijns inziens rechtrichten).
Want dan lees hier ik gelijk al het probleem, een zadelmak paard kan dat nog helemaal niet.
Hij moet eerst losgewerkt worden. Ga wijken, halt-stap overgangen, wijken in stap langs de lange zijde, over de grote volte, wending om de voorhand, alles om hem los te maken in zijn knie en schouders en om hem te leren hoe hij zijn kaak en nek kan ontspannen, veel korte stukken haltstrekken, galop overgangen gebruiken, halthouden keerwending om de achterhand, dan halt en dan weer wegstappen (dan werkt het losmakend ipv verzamelend) daarna achterwaarts erbij. en als je twee keer in de week les hebt zou ik daarover ook gaan nadenken, welke instructrice raad dat aan aan zo'n paard. Met deze oefeningen ben je zeker nog wel jaar zoet, als je het naar mijn mening goed wilt doen.

Dat ben ik niet met je eens. Stap 1 in de adb methode is een paard recht richten. Maakt niet uit hoe jong of ervaren hij is. Sterker nog een jong en onervaren paard is dit makkelijker aan te leren dan een paard dat al op een andere manier gereden is en bepaalde gewoontes heeft aangrleerd.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:33

Ik heb nu ruim een half jaar mijn tinkertje. Ook zadelmak gekocht. Heb er zelfs opgereden toen we naar hem gingen kijken. Hij was super voorwaarts, daar verschoot ik van, had dat namelijk niet gezocht bij een "slome"tinker. hahaa. Toen hij bij ons stond viel het al snel op dat ik hem bijna niet kon borstelen. Elke dag oefenen en langzaam ging dat beter. Mijn lesgeefster was ondertussen terug van vakantie en kwam even snel kijken naar mijn nieuwe knuffel. Zij zei meteen, met hem gaan we opnieuw beginnen. Hij kan wel zadelmak zijn en je hebt er opgezeten. Maar dat extreem voortwaartse kan ook vluchtgedrag zijn. Hij mist waarschijnlijk veel opvoeding. En alle baisstapjes heeft hij nodig. We zijn begonnen met rechtrichten maar dan echt aan de hand. Zo een beetje buiging en voorwaarts neerwaart enz langzaam aangeleerd. Ook kwamen we erachter dat hij geen misstap mag maken. (tenminste nu nog niet). Daar maakt hij dan de volgende keer meteen misbruik van. Dus hebben we zelf geleerd om te stoppen als het goed gaat. Met de les gaan we verder waar we de vorige keer geeindigd waren en dat kan ooit maar 10 min duren. En als het dan goed gaat zijn we klaar en gaan we buiten wandelen. Mijn lesgeefster loopt dan mee, of we gaan er weer langs lopen om te kijken wat het volgende stapje kan zijn. Ook moeten we regelmatig een stapje terug, hij is nu aan het puberen en vind zichzelf erg grappig, hahaa.

Mijn belangrijkste tip: Ga niet te ver omdat het goed gaat. (heel verleidelijk). Stop op tijd. Stap eens een les, vraag of je lesgeefster samen met je een buitenritje maakt terwijl zij je paard vasthoud.

Heel veel succes.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:49

Kan het niet zijn dat je haar juist meer vertrouwen moet geven in dat wat ze goed doet goed is? (beetje kromme zin haha) Het klinkt een beetje alsof ze gaat staken wanneer ze iets niet meer snapt, en daarin moet jij haar dan wel (consequent) duidelijk maken wat je wilt, maar wel gewoon op een vriendelijke manier zeg maar. Een jonge fries die ik rijd wilt namelijk ook stoppen als ze het niet snapt, maar ik maak haar direct duidelijk dat we doorgaan en wat ik wil, en dan probeert ze dat ook braaf.
Ik denk dat je eerst inderdaad eens ohz moet gaan longeren, en daarna met los rijden je instructrice ook een longeerzweep geven om je paard op tijd voorwaarts te krijgen. Dus al voordat ze wilt gaan stoppen. (Uiteraard zonder slaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:11

Beste TS, ik kan vanaf mijn pc geen zinnig woord zeggen over jouw paard en de problemen, maar ik zie wel een aantal keer "kissing spines" voorbij komen. Gewoon ter info, post ik mijn ervaring met KS:

Mijn paard kon ook ontzettend steigeren, soms maanden niet, soms zomaar alle dagen achter elkaar en dan niet een beetje omhoog komen, maar echt een keer of 7/8 recht omhoog tot achterover kiepen. Ook osteo, fysio, Jack Meagher (Happy Athlete) masseur enz erbij gehad, niemand kon iets aan de rug ontdekken. Hij liep geen pas kreupel. Wel ging hij met regelmaat compleet in de staak, dus vanuit een galopje, vol op de rem en rechtop staan. Röntgenfoto's wezen ks uit, net achter de schoft, onder het zadel. Ook was er al sprake van wat artrose. Dit gaat vaak met ontstekingen en die waren soms heftiger (lees pijnlijker) en soms minder heftig. Dit verklaarde waarom hij niet altijd steigerde.

Verder is het voor een paard met ks juist FIJN om lang/laag (neus eruit) en hals te strekken. Het woord ks zegt het eigenlijk al; wervels die tegen elkaar aankomen, daardoor ontstaat er artrose en botwoekering (calcificatie). Op het moment dat het paard lang/laag loopt, hals strekt, gaan de wervels uit elkaar dus wordt de pijn minder. Op het moment dat het paard met het hoofd hoog loopt, komen de wervels dichter bij elkaar en als het paard de rug wegdrukt komt er bij paarden met ks helemaal veel druk op de pijnlijke plekken. Ook als wij als ruiter op een paard gaan zitten, zal in eerste instantie de rug iets dalen. Als er ks zijn dan zal dat direct druk geven op deze wervels.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wie jou vertelt heeft dat een paard met ks niet goed zou kunnen hals strekken? Het is voor een paard met ks juist de meest fijne positie om in te lopen. Uiteraard is met zijn neus in het gras nog veel fijner voor hem, maar goed, dat hoef ik hier niet uit te leggen.

Tegen mij werd ook steeds gezegd dat het een rijtechnisch probleem was en dat ik hem er maar eens doorheen "moest schoppen". Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Een paard doet dergelijke dingen niet zomaar.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:01

@ hsh, ze is inderdaad scheef onder het zadel, maar welk paard is dat niet... Bij die scheefheid zit niet het eerste probleem denk ik. Zal het echter wel in mijn achterhoofd houden.

@ Nikass, ik ben inderdaad gestopt met rijden totdat de osteopaat erbij is geweest. Afgelopen woensdag zou ze komen maar smste helaas een half uur van te voren dat ze niet kon komen. Als het goed is komt ze nu zondag en weet ik daarna meer. Longeren (aan de dubbele lijnen en los) vind ze geweldig en dit gaat perfect. Luistert naar de kleinste hulpen en heeft er echt plezier in, hier gaan we dus even mee door.

@ Jane2, waaruit maak je op dat ik te ver ga als het goed gaat? Ik heb diverse lessen gehad waarin we alleen maar gestapt hebben, maar als ik nu nieteens kan instappen met lange teugel zonder dat ze achteruit gaat vind ik het erg lastig om het 'goed' af te sluiten. Daarom ook eerst osteo voordat ik er weer op ga.

@Partyflappel, hoe maak jij je paard duidelijk dat je door wil? Als ik namelijk been geef gaat ze alleen maar harder achteruit en gaat ze dreigen. Op dat moment kan ik alleen zorgen dat ze stil gaat staan en daarna weer vooruit gaat, maar hoe harder ik tegen ga werken hoe angstiger ze wordt. Hier wel goede tip om met de longeerzweep weer even voorwaarts te krijgen. Denk dat ik dit ga proberen op het moment dat ik groen licht krijg om te rijden.

@ [***], dankje voor je ervaring met KS, ik ga hier echter even niet op in omdat ik vooraf al aangegeven heb dat er waarschijnlijk nu nog geen foto's gaan komen, puur vanuit mijn eigen fysiotherapeutische kennis en de fysiologie erachter.

Overigens gisteren nog even leuk met m'n meisje bezig geweest, had het zo gemist om op haar rug te zitten dat ik er zonder zadel en gewoon met halster even op ben gesprongen in de longeerring. Had hier geen problemen bij verwacht omdat ze niet hoefde te werken en geen zadel en hoofdstel in het spel was. Ik klikte echter met mijn tong om haar te laten stappen en ze steigerde direct en schopte achteruit. Klachten worden dus steeds vreemder helaas.... Ga zaterdag naar een Clinic van Frank Avermaete en hoop daar wat wijzer te worden over dit gedrag. Daarna spreken we evt bij mij op stal af om te kijken of hij er iets mee kan. Laat dus even duidelijk zijn dat ik er mee bezig ben om een oplossing te zoeken maar dat niet alles tegelijk kan :)

Thanks voor alle reacties. Heb op iedereen geprobeerd even kort te reageren, heb nu niet veel tijd maar zal het op een later tijdstip nog eens uitgebreid bekijken!

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:19

Libbylove, Ik bedoel de scheefheid van je paard in combinatie met het extreme gedrag dat ze vertoont. Zulk gedrag wijst bijna altijd op een lichamelijk probleem. Helaas heb ik dit zelf al meermaals mogen ervaren. Veel meer paarden dan je zou denken krijgen vroeg of laat een stofwisselingsprobleem. Hierdoor krijgen ze problemen ter hoogte van de blinde darm, waardoor ze een beetje scheef gaan lopen. Het gevolg is dat ze na verloop van tijd last van rug of hals kunnen krijgen en zelfs kreupel kunnen worden. Een osteopaat kan het paard dan behandelen waardoor het tijdelijk beter gaat. Het probleem blijft echter terugkomen omdat de oorzaak niet is weggenomen. Ik kan je een praktijkvoorbeeld geven. Een paard van een kennis was al geruime tijd linksvoor kreupel (zeer duidelijk). Na verschillende onderzoeken was de diagnose: artrose in de kogel. Paard kon niet meer geholpen worden en zou aan de verzekering worden overgedragen. Ik zei tegen de eigenaar:" Jonas komt volgende week, laat die er nog eens naar kijken". Het paard bleek een stofwisselingsprobleem te hebben, heeft één kuur gehad en is nooit meer kreupel geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:25

hsh schreef:
Libbylove, Ik bedoel de scheefheid van je paard in combinatie met het extreme gedrag dat ze vertoont. Zulk gedrag wijst bijna altijd op een lichamelijk probleem. Helaas heb ik dit zelf al meermaals mogen ervaren. Veel meer paarden dan je zou denken krijgen vroeg of laat een stofwisselingsprobleem. Hierdoor krijgen ze problemen ter hoogte van de blinde darm, waardoor ze een beetje scheef gaan lopen. Het gevolg is dat ze na verloop van tijd last van rug of hals kunnen krijgen en zelfs kreupel kunnen worden. Een osteopaat kan het paard dan behandelen waardoor het tijdelijk beter gaat. Het probleem blijft echter terugkomen omdat de oorzaak niet is weggenomen. Ik kan je een praktijkvoorbeeld geven. Een paard van een kennis was al geruime tijd linksvoor kreupel (zeer duidelijk). Na verschillende onderzoeken was de diagnose: artrose in de kogel. Paard kon niet meer geholpen worden en zou aan de verzekering worden overgedragen. Ik zei tegen de eigenaar:" Jonas komt volgende week, laat die er nog eens naar kijken". Het paard bleek een stofwisselingsprobleem te hebben, heeft één kuur gehad en is nooit meer kreupel geweest.

hsh, het is een beetje off-topic, maar ik vind het erg interessant wat jij hier vertelt en wat dhr Jonas vertelt en doet. Ik ga me hier zeker even in verdiepen. Ben het helemaal met je eens dat veel paarden vroeg of laat een stofwisselingsprobleem krijgen.

Vreemd dat hier niet veel meer over bekend is, mogelijk zou het veel "vage" klachten op kunnen lossen en grotere problemen kunnen voorkomen.

Bedankt voor je info!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:43

Ze begrijpt wel 100 % de beenhulpen?
Ik heb jaren geleden mijn eerste paard gekocht, ook zadelmak, en al gauw kwam ik er achter dat
dat ook inderdaad het enige was, want beenhulpen kende ze totaal niet.
Ook stilstaan bij been, en soms achteruit e.d.
Ik ben toen gaan rijden met stemhulpen erbij, en vrij snel had ze het toen door.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:03

Babootje schreef:
Liselot schreef:
Ik heb een paard gereden met ongeveer dezelfde problemen en die had uiteindelijk toch KS. Zij gaf ook niets aan bij drukken op de rug of halsstrekken. Echter had ze wel iets zadeldwang

Mijn paard is ook recent gediagnosticeerd met artrose in de rug. Na een ongeval met de trailer ( iemand achterop gereden) bleef hij kreupel, niet stok maar niet rad. Bij onderzoek in Bodegraven was hij over de benen goed, buigproeven ook maar OHZ niet. De eerste veearts die hem daar onderzocht vond zijn rug niet pijnlijk. De tweede die hem onderzocht wel; die heeft gewoon grondiger gekeken naar zijn rug en hem OHZ gezien. Naar aanleiding daarvan foto's gemaakt en hij blijkt op 3 plaatsen artrose te hebben OHZ lendenen e bekken. Gradatie erg. Nooit iets van gemerkt. Hij had wel aanleg om scheef te worden maar dat konden we met rijden altijd goed recht krijgen en dat was dan ook alles. Deed alles, springen, M2 dressuur, galop appuyementen, changementen beide kanten op. Bizar gewoon dat dit eruit komt.
Efin, wel behandeld en hopen dat hij weer wordt als voor het ongeluk.

Heel veel paarden hebben artrose. Zeker vanaf een bepaalde leeftijd. Niet elk paard heeft er last van.

@Sliert: op foto's is ook lang niet alles te zien.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:19

Mijn verzorgpony ging ook in de staat, ook alles binnenste buiten gekeerd.
Het komt ieder jaar terug, maar er is doorheen te rijden bij haar met (zeer goede) hulp van mijn instructrice.

Ze heeft ook een week op metacam gestaan om pijn uit te sluiten, hier reageerde ze niet op.
Misschien is dat ook nog iets wat je kunt proberen?

Kan je osteo ook kraken? Sommige doen het, maar anderen doen het weer niet namelijk.
Misschien zit er iets vast in haar rug waardoor ze af en toe 'blokkeert' in haar lichaam?

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:20

@ hsh, ah op die manier! Nu snap ik beter wat je bedoeld en wat de link is tussen dit en mijn paard. Inderdaad zeker de moeite waard dus. Dankje voor de tip.

@ Datoka, ja het is aannemelijk dat ze de beenhulpen goed begrijpt. Wanneer ze gewoon stapt en ik leg mijn kuit er lichtjes aan krijg ik direct reactie, ze is dan juist heel goed aan het been. Het is echt alleen op die typische momenten dat ze het niet begrijpt. Dan klik ik echter ook met mijn tong zodat ze niet extra in verzet gaat tegen mijn been. Ga er nog meer op letten!

@ Nikass, jij snapt inderdaad heel goed wat ik bedoel... Bij mensen van 30 zien we ook altijd artrose, uitzonderingen daargelaten. Realiseer jullie echter goed dat de gradatie van artrose totaal niet inherent is aan de klachten die ervaren worden!! En zo hetzelfde met KS. Ik zie daarom dus weinig toegevoegde waarde om foto's te maken.
Daarnaast lijkt het ook echt een probleem wat zich in de laatste maand ontwikkeld heeft, wat ik niet direct link aan artrose/KS.

Vandaag wel zelf nog wat zitten voelen en drukken en ze lijkt links achter haar schouder wel een gevoelige plek te hebben... Zondag even aankaarten.
Via PB ook erg nuttige tip gekregen op bij stal Mireille te gaan lessen, lees er erg goede verhalen over en sta er zelf positief tegenover. Iemand hier nog ervaringen?

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal :), heb een heel lijstje aan dingen wat ik kan gaan doen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:39

Libbylove schreef:
@ Nikass, jij snapt inderdaad heel goed wat ik bedoel... Bij mensen van 30 zien we ook altijd artrose, uitzonderingen daargelaten. Realiseer jullie echter goed dat de gradatie van artrose totaal niet inherent is aan de klachten die ervaren worden!! En zo hetzelfde met KS. Ik zie daarom dus weinig toegevoegde waarde om foto's te maken.
Daarnaast lijkt het ook echt een probleem wat zich in de laatste maand ontwikkeld heeft, wat ik niet direct link aan artrose/KS.

Dat snap ik dus niet helemaal, want jij hebt wel problemen (ik had geen aanleiding om foto's te nemen).

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:48

Ik heb inderdaad problemen, maar verwacht dat er niks uit de foto's komt.
Zelfs als we weten dat dit een medisch probleem is, komt dit 100x vaker voort uit weke delen en andere elementen dan uit botelementen.
Daarnaast kan ik wel foto's gaan maken en wie weet komt hier artrose of KS uit, maar wat je op foto's ziet is absoluut niet inherent aan de klachten die een mens of paard ervaart, en dat vergeten veel mensen. Bij alle paarden boven de 9 jaar en mensen boven de 30 jaar zal artrose te zien zijn, wederom uitzonderingen daar gelaten, maar dit geeft nog steeds niet de mate van pijn aan. Dus voor nu, wat bereik ik met deze foto's als er nog 100 andere mogelijkheden zijn en foto's absoluut geen goed beeld gaan geven?
Ik dacht dat het wel bekend was dat KS en artrose mega overgediagnosticeerd zijn om het beestje maar een naam te geven...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:56

Libbylove schreef:
Ik heb inderdaad problemen, maar verwacht dat er niks uit de foto's komt.
Zelfs als we weten dat dit een medisch probleem is, komt dit 100x vaker voort uit weke delen en andere elementen dan uit botelementen.
Daarnaast kan ik wel foto's gaan maken en wie weet komt hier artrose of KS uit, maar wat je op foto's ziet is absoluut niet inherent aan de klachten die een mens of paard ervaart, en dat vergeten veel mensen. Bij alle paarden boven de 9 jaar en mensen boven de 30 jaar zal artrose te zien zijn, wederom uitzonderingen daar gelaten, maar dit geeft nog steeds niet de mate van pijn aan. Dus voor nu, wat bereik ik met deze foto's als er nog 100 andere mogelijkheden zijn en foto's absoluut geen goed beeld gaan geven?
Ik dacht dat het wel bekend was dat KS en artrose mega overgediagnosticeerd zijn om het beestje maar een naam te geven...

Ik verwachtte het ook niet. Paard heeft voor het ongeval nooit aangegeven dat hij last van zijn rug had.
Klinische keuring zou hij ook zo zijn doorgekomen.
Je kunt maar beter weten of er iets zit. Foto's kunnen uitsluiten dat er sprake is van KI of andersoortige artrose, dan weet je ook wat. Als er wel artrose zit, kun je daar je training op aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:06

Citaat:
Via PB ook erg nuttige tip gekregen op bij stal Mireille te gaan lessen, lees er erg goede verhalen over en sta er zelf positief tegenover. Iemand hier nog ervaringen?

Yep! Zij is opgeleid door Antoine de Bodt. Werkt veel samen met Karmie Stroeve (ook opgeleid door Antoine). Ik heb goede ervaring met Karmie en met Antoine. Heb bij beide geruime tijd gelest. Volgens mij is Mireille ook erg goed. Helaas is het te ver weg voor mij om daar wekelijks te gaan rijden.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:09

Korte tip: foto maken van de rug; foto's liegen namelijk niet. Succes

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:27

[***], theoretisch klopt je verhaal over KS, maar mijn paard met KS vindt het vreselijk eng om te zakken. Stofzuigeren is er al helemaal niet bij. Het gaat steeds beter, maar tot een half jaar terug zakte hij in de hals en kwam als in een schrik-reactie pijlsnel weer omhoog. Inmiddels durft hij meer te zakken maar hij ontspant hierin nog steeds minder dat het gemiddelde paard. Ik denk zelf dat dit komt doordat spieren rondom de KS-plek vaak een stuk strakker worden en mogelijk hierdoor niet prettig voelen als ze opgerekt worden door een langere halslengte, met als gevolg een neusje dat weer omhoog gaat. Ik stretch bijna dagelijks met hem en dat doet hem goed, maar helemaal normaal is het niet.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:29

Dankje voor de tip [***], ga dit zeker proberen en hoop van harte dat ze op locatie komt in Eindhoven, ernaartoe gaat mij helaas niet lukken.

Whoknows; je reactie voegt niks toe. Ik heb zojuist duidelijk onderbouwd waarom ik foto's niet nodig vind. Als jij een andere mening hebt prima maar foto's liegen niet is gewoon andere mensen napraten en raakt kant noch wal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:05

Babootje schreef:
Je kunt maar beter weten of er iets zit. Foto's kunnen uitsluiten dat er sprake is van KI of andersoortige artrose, dan weet je ook wat. Als er wel artrose zit, kun je daar je training op aanpassen.

Maar dit vind je dus geen argument LibbyLove?

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:58

Babootje ik heb weinig zin in een ja-nee spelletje. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt en goed onderbouwd. Daar zul je het mee moeten doen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:03

Ik begrijp Libbylove wel dat ze geen foto's maakt. Zou ik ook niet doen. Er zijn zeker allerlei krasjes en oneffenheden op te zien maar je weet dan nog steeds niet of die een probleem zijn en welk probleem dan. Je weet hooguit wat het waarschijnlijk niet is, maar volgens mij wil je weten wat het wel is :D
Ik zou het paard laten doormeten door een holistisch dierenarts. Die kan ook meten of er sprake is van pijn en waar die pijn vandaan komt. En dat is toch wat je wilt weten. Mijn HD is ook manueel therapeut. Zij komt vaak scheefstand van het bekken tegen bijvoorbeeld. Iets wat veel VA over het hoofd zien.
Ik vind mijn HD niet heel duur: 100 euro + km vergoeding. Daarvoor krijg je een diagnose en behandeling en vooral een hoop duidelijkheid.
Je paard op de metacam zetten heeft imo geen enkele zin.

Ik heb les van Karmie Stroeve. Zij is top. Ik zou je haar, of Mireille direct aanraden.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:52

Dankje Nikass, ik heb even gegoogled en kan hier in de buurt eigenlijk geen HD vinden die ook paarden doet, alleen gezelschapsdieren...
Misschien dan toch maar eerst aan de thermografie om alles op een rijtje te zetten.
100 euro valt inderdaad wel mee, maar als ik dit in combinatie ga doen met de osteo à 75 euro per keer, haar bloed wil laten checken op tekorten, daarna mogelijk tóch nog foto's wil maken én goede instructie wil ben ik toch wel meer dan 500 euro lichter vrees ik.

Hoopte dat Karmie meer in de buurt zou zitten... maar helaas :( baal er echt van dat ze beide zo ver weg zitten en twijfel dus nog of ze op locatie komen hier, maar zal eerst even afwachten voor ik ga zitten treuren :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:42

Karmie geeft ook les op locatie als je meer mensen bij elkaar kan vinden. Ze zit in de Bilt en gaf mij les in Amsterdam Noord, dus best een eindje vanaf haar stal. Een aantal stalgenoten van me lessen bij haar dus dat is dan de moeite wel waard voor haar. Weet niet of je misschien meer mensen bij elkaar kan krijgen. Paarden worden pas echt duur als ze wat mankeren helaas...
Wat betreft foto's: ik ben blij dat ik ze heb gemaakt. Als ie geen ks had gehad, was ik verder gaan zoeken of ik was er een keer doorheen gereden. Nu weet ik dat er wat zit om serieus rekening mee te houden. Dat bleek ook wel uit zijn gedrag. Na een half jaar heb ik opnieuw foto's gemaakt en geen achteruitgang, dus geen botoplossing of vergroeiing. Heeft me toch de bevestiging gegeven dat ik goed bezig was. Maar ieder voor zich, ik ben het er wel mee eens dat het klinisch beeld het belangrijkst is. Soms is het alleen verstandig om je training of behandeling aan te passen aan wat je weet of juist aan wat je niet weet :)