Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:15

Giolli schreef:
Ook een goed idee. Ga ik zeker proberen. Gaan ze hier niet van plakken?

Wat ik me afvroeg, ik ben sinds kort bezig met een longeersingel, dubbele 'teugels' en een zweepje en dan naast haar lopen. Zweepje in de linkerhand met linkerteugel, rechterhand rechterteugel maar ook daar krijg ik haar niet genoeg voorwaarts en duikt ze achter de teugel. Wellicht dat ze bit kwestie toch niet helemaal snapt. Ik heb overigens nooit het bit 'misbruikt' door haar een keer een ruk in de mond te geven, dus angst voor het bit kan het niet zijn, lijkt mij?

Hier is dat een questie van gewenning.

Bij mijn puppie hielp het enorm veel toen ik de touwtjes gewoon een stuk strakker deed (longeren met touwtjes en enkele longe) waardoor ze niet weg kán kruipen en dus móet wennen aan de druk en dan maar met de zweep zorgen dat ze voorwaarts blijft. Zodra ik merkte dat ze goed aan het bit kwam maakte ik de touwtjes steeds langer.

Paard is niet hard in de mond maar kruipt ook niet meer (vaak) achter de teugel. Valt niet gelijk terug zodra ik aan de teugel kom etc.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 22:18

xSlvna schreef:
Giolli schreef:

Wat ik me afvroeg, ik ben sinds kort bezig met een longeersingel, dubbele 'teugels' en een zweepje en dan naast haar lopen. Zweepje in de linkerhand met linkerteugel, rechterhand rechterteugel maar ook daar krijg ik haar niet genoeg voorwaarts en duikt ze achter de teugel. Wellicht dat ze bit kwestie toch niet helemaal snapt. Ik heb overigens nooit het bit 'misbruikt' door haar een keer een ruk in de mond te geven, dus angst voor het bit kan het niet zijn, lijkt mij?

Hier is dat een questie van gewenning.

Bij mijn puppie hielp het enorm veel toen ik de touwtjes gewoon een stuk strakker deed (longeren met touwtjes en enkele longe) waardoor ze niet weg kán kruipen en dus móet wennen aan de druk en dan maar met de zweep zorgen dat ze voorwaarts blijft. Zodra ik merkte dat ze goed aan het bit kwam maakte ik de touwtjes steeds langer.

Paard is niet hard in de mond maar kruipt ook niet meer (vaak) achter de teugel. Valt niet gelijk terug zodra ik aan de teugel kom etc.

Maar dat betekend dat je dus continu stevige druk op het bit hebt, dat klinkt niet ideaal.
Zodra het paard dan ontspant wordt het van geen enkele kant beloond. Of zie ik het nu verkeerd?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:18

Giolli schreef:
Benita schreef:
De meeste tips die reeds gegeven zijn, zijn de goede tips. Met name het voorwaarts oplossen. Inderdaad met iemand met een zweep in het midden, desdnoods twee mensen die ieder de helft van de bak nemen.

Hier in duitsland wordt veel in abteilung gereden. Dit moet je zien als een soort van viertal die dezelfde oefeningen doen. Dit heeft met het jonge paard van mijn dochter goed geholpen. Ze worden dan als het ware meegenomen door een ander paard.

Kortom, laat haar achter een ander paard aanlopen. Dit kun je later weer afbouwen.

Nee, want tussendoor doe je ook allerlei oefeningen zoals; voltes, keertwendingen, recht oversteken etc. Je moet het ook niet blijvend blijven doen, het gaat er even om dat ze de voorwaartse drang krijgt en wat sterker wordt. Je kunt het later afbouwen en bijv. in stap voor jezelf oefeningen rijden en alleen in draf en galop achter een ander paard aangaan. Of een rondje achter een ander paard, dan weer even stappen en dan even later weer aanhaken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:21

Stevige druk? Nee, fout uitgelegd dan. Net op de grens tussen wegduiken en (veel) druk. Paard heeft inderdaad een constante druk, maar door het wegkruipen is die maar minimaal. Gaandeweg het lopen zal het paard (althans, mijne) het bit accepteren en gewoon fijn 'met' het bit lopen, zonder er op te hangen of weg te kruipen. Op dat moment zorg je direct voor meer lengte.

Na het verlengen van de touwtjes duurde het telkens 2/3 passen en het paard zat weer ontspannen met het bit en een lichte druk door de piste te draven aan de longe.

Heb er twee of drie longeerbeurten over gedaan tot het paard gewoon met lange touwtjes ook de druk opzoekt. Dat terwijl ze van te voren echt wegkroop voor het bit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 22:22

Ah, dat klinkt goed. :j
Fee is een paar keer achterover geslagen in het begin met longeren + bijzet, dus ik ben heel huiverig voor wat ik er op/in/aan hang.
Longeren met bijzet doe ik dus nooit alleen. Bedankt voor je uitleg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:26

Waarom durf je eigenlijk niet naar buiten? Ben met die van mij direct naar buiten gegaan, door die 'angst' voor het bit liep ze weliswaar direct in een valste knik maar ze stond even snel stil. Als die rem er op zit is naar buiten gaan (vind ik) juist een fijne oefening. Eventueel een ander rustig paard erbij zodat je paard vertrouwd is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 22:28

xSlvna schreef:
Waarom durf je eigenlijk niet naar buiten? Ben met die van mij direct naar buiten gegaan, door die 'angst' voor het bit liep ze weliswaar direct in een valste knik maar ze stond even snel stil. Als die rem er op zit is naar buiten gaan (vind ik) juist een fijne oefening. Eventueel een ander rustig paard erbij zodat je paard vertrouwd is.

Ik ga af en toe met haar naar buiten als er een ander paard mee gaat. Helaas is er rondom onze plek veel wegen (van die twente-route's) waar auto's veel te hard scheuren en weinig berm. Ik durf niet zo goed met een 'ongeleid projectiel' zonder stuur en weliswaar zonder rem de weg op.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:29

Oh nee dan zou ik dat inderdaad ook niet doen. Hier hebben we veel wegen waar je geen kip ziet dus dat is wel fijn, ook met een ongeleid projectiel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 07:58

Hier helaas niet zonder eerst over gevaarlijke wegen te moeten. :n

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:10

Interessant topic. Ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan met mijn gelderse F-je. Er worden nuttige tips gegeven, daar gaan wij ook mee aan de slag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:31

Misschien nog te jong? Ik ben pas met 5 begonnen, voor die tijd was hij zo puppy..daarna eerst veel gelongeerd, een half jaar lang. Dan zou je daarna werken aan de hand kunnen gaan doen en dan pas onder zadel werken, korte sessies, niet moemaken, als ze moe wordt afsluiten en stoppen....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 08:35

Te jong... hoevaak ik daar wel niet over heb nagedacht. De fokker zegt zitten, vasthouden en gassen.
Ze vind werken heel leuk, doet het graag. Altijd de oortjes er op en enthousiast! Ik denk dat ik toch maar wat minder ga rijden en meer ga longeren...

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:39

Misschien is het een idee om de reacties van Simpelman in DIT topic eens door te lezen. Misschien geeft het je wat houvast om mee op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:42

Ik heb nu een paard dat bijna recht is, ook werken heel leuk vind, 3 x een half uur en als hij een dag heeft dat hij moe wordt, sluiten we af, doen we niet eens galop.

Veel figuren, op ontspanning rijden....geen hulpteugels, geen sporen, heel de dag buiten heel de dag ruwvoer en laten groeien..hij is nu 6 en nu pas ziet hij er als paard uit....

We gaan nu als een speer, maar we hebben veel voorwerk gedaan en blij zo super blij dat we geduld hebben gehad en geduldig aan het trainen zijn geweest.

Eerst veel grondwerk begonnen, toen met balkjes, daarna longeren zonder hulpteugel, daarna met maar niet met kort teugeltje, alle ruimte om te zoeken...toen onder zadel, relaxed begonnen, 20 minuten, een zwabber en zelfs flegmatiek, maar nu sterk, bijna recht (kon niet eens linksom in het begin), werken aan de hand en nu 5 maanden onder het zadel, een jaar bezig en zijgangen, schouder voor en binnenwaarts bezig...

Ik ben van de rust en beleid....in eens zijn ze geestelijk en lichamelijk zo ver dat je een sprong vooruit kan maken....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:45

Giolli schreef:
xSlvna schreef:

Ik ga af en toe met haar naar buiten als er een ander paard mee gaat. Helaas is er rondom onze plek veel wegen (van die twente-route's) waar auto's veel te hard scheuren en weinig berm. Ik durf niet zo goed met een 'ongeleid projectiel' zonder stuur en weliswaar zonder rem de weg op.

Zoek iemand die met de fiets eventueel met je mee kan. Buiten lost dit probleem zich vanzelf op. Daar komt bij dat ze op deze leeftijd heel veel te verwerken krijgen en veel als normaal beschouwen. Dus verkeersmak, nieuwe indrukken ed gaan veel makkelijker dan over een jaar. En buiten kun je ook overgangen rijden en netjes de bocht om.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 08:48

Bedankt!! Echt heel fijn zoveel tips. Ze lijken allemaal even nuttig en logisch, maar ik ga gewoon uitproberen wat het beste bij haar past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:56

Volg altijd je gevoel, open je hart...kijk en luister naar je paard, niet naar anderen.

Jij weet genoeg van paarden en rijd voldoende goed om het te weten en te zien!

Succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 09:01

Open staan voor verschillende mogelijkheden is het probleem niet. Openstaan voor Fee wel.
Ik heb heel veel moeite met het verlies van mijn vrorige paard in oktober en ik vergelijk Fee continu met hem waardoor Fee gewoon geen eerlijke kans krijgt. Maar ik doe mijn best en Fee is een lieverd en een braverik dus we komen er wel!

Bedankt Russel! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:07

Ik snap het helemaal, zit in zelfde schuitje, jij was vlak na mij.

Mijn paard van de zomer was net zoals bij jouw mijn soulmate...ik had mega verdriet en mis hem dagelijks in nog zo veel situaties en nog zit ik niet in mijn eigen velletje, dat deed hij voor mij, nu moet ik dat zelf doen..

Ken je verdriet.

Mijn jonkie had ook verdriet, nu sinds een maandmerk ik dat hij lekkerder van binnen is, maar was ook erg verdrietig, zijn maat, zijn baas, zijn vriend en stoeimaatje...

Maar ik heb mij zelf gedwongen extra aandacht te hebben voor hem, hem een kans te geven en ook al is hij niet mijn manneke die er niet meer is, wel en heel leuk en lief paard en we gaan nu ook steeds meer naar elkaar toe trekken.

Sterkte....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 09:17

Het is vreselijk om hem te missen, maar daar kan niets aan veranderd worden en Fee kan daar al helemaal niets aan doen.

Bedankt, jij ook veel sterkte. :(:)

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:17

Joolien schreef:
Ik denk niet dat dit met de grond te maken heeft, dat had gekund als de bak heel zwaar was bijv.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar hoe je tot deze conclusie komt. :)
Want ik had juist meteen een 'aha-gevoel' toen Giolli begon over de bak.
Ik merk namelijk al een miniem verschil wanneer ik met een jong paard voor het eerst in de buitenbak ga rijden (inrijden wordt binnen gedaan). Waar dat paard in de binnenbak al goed voorwaarts is, op eigen benen begint te lopen en ik er al figuren uit kan rijden, is de buitenbak toch ineens weer een aanpassing. Weer een beetje zwieberen, weer een beetje zoeken waar die benen neergezet moeten worden. Miniem weliswaar, maar wel aanwezig. En dan spreek ik over een goede vlakke bodem die niet mul is en niet glad wordt.
Dus ik kan me voorstellen dat een niet zo goede bodem die echt glad wordt op de hoefslag best wel een duw in de rug van de onzekerheid van het paard kan geven. Daarenboven zal het niet alleen het paard zijn die voorzichtiger wordt door de bodem, maar zoals je leest is ook de ruiter eigenlijk bezig met het ontwijken van de 'slechte stukken piste'. Dat belemmert bij beiden het echte rijden en het voorwaarts denken.

Dit is gewoon een hersenspinsel van mijn kant uit hoor, weet niet of het klopt. Ik ben er ook niet van overtuigd dat die bakbodem de enige factor is, maar ik denk wel dat het bij een onzeker jong paard dat nog niet in balans loopt de zogenaamde druppel kan zijn.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:20

Allereerst heb ik niet alle reacties gelezen, dus als ik iets dubbel zeg, sorry.

Als ik t goed begrijp, moet je paard op eigen benen gaan lopen.

Wat erg goed werkt is vooral veel longeren en eventueel 1x in de week, al is het maar 5 minuten stappen en 3/4 rondjes heel rustig draven, op het harde longeren.
Hier hebben ze minder steun aan het wegzakken in het zand en moeten ze nog meer eigen balans zoeken.

Binnenhoefslag rijden is iets wat ook erg goed helpt.

En ik zou vaker rijden!
Dat ze 4 is wil niet zeggen dat je niet vaker kan rijden.

Je kunt er rustig om de dag op gaan zitten, maar je moet er gewoon voor zorgen dat 20 minuten je max is. :)

Mijn lieve schat is deze maand ook 4 geworden. En die rij ik 5 x in de week.
Maandags les, dan loopt meneer 45 minuten met veel stappen, en de andere 4 x rij ik maximaal 25 minuten, maar ben ik soms ook met een kwartier al klaar.

In ieder geval,
Veel succes!! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:22

Giolli schreef:
Bedankt voor alle nuttige tips, ga er mee aan het werk!

Kortom:
- Gerust wat vaker werken. 3 x in de week 20 min
- Km's maken rechtdoor
- zonder bijzet aan de longe tempo bevestigen (doet ze al uitstekend eigenlijk)

Kan ik gewoon 1 x in de week blijven rijden, of beter eerst aan de longe tempo bevestigen?

Misschien kun je - omdat ze dat wel begrijpt - eerst eens werken aan de longeerlijn met jou erop. Dus iemand anders aan de andere kant van de lijn :D. Met een longeerzweep, zodat als ze terugvalt en niet direct naar jouw been luistert de longeerder een zetje kan geven met de zweep, tot ze goed begrijpt dat jouw been vooruit betekent. Neem er een groot rondje voor en houd haar flink voorwaarts.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 09:25

Ja, daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Dat ze de hulpen van de longe en grondmens die ze goed begrijpt, kan koppelen aan mijn been hulpen. :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:28

Logisch dat ze balans en kracht mis, dat moet opgebouwd worden ;) lekker naar buiten gaan met een los teugeltje en veel kilometers maken. Laat haar maar leren op eigen benen te lopen en sterker te worden kwa bespiering