Giolli schreef:Ook een goed idee. Ga ik zeker proberen. Gaan ze hier niet van plakken?
Wat ik me afvroeg, ik ben sinds kort bezig met een longeersingel, dubbele 'teugels' en een zweepje en dan naast haar lopen. Zweepje in de linkerhand met linkerteugel, rechterhand rechterteugel maar ook daar krijg ik haar niet genoeg voorwaarts en duikt ze achter de teugel. Wellicht dat ze bit kwestie toch niet helemaal snapt. Ik heb overigens nooit het bit 'misbruikt' door haar een keer een ruk in de mond te geven, dus angst voor het bit kan het niet zijn, lijkt mij?
Hier is dat een questie van gewenning.
Bij mijn puppie hielp het enorm veel toen ik de touwtjes gewoon een stuk strakker deed (longeren met touwtjes en enkele longe) waardoor ze niet weg kán kruipen en dus móet wennen aan de druk en dan maar met de zweep zorgen dat ze voorwaarts blijft. Zodra ik merkte dat ze goed aan het bit kwam maakte ik de touwtjes steeds langer.
Paard is niet hard in de mond maar kruipt ook niet meer (vaak) achter de teugel. Valt niet gelijk terug zodra ik aan de teugel kom etc.
lekker naar buiten gaan met een los teugeltje en veel kilometers maken. Laat haar maar leren op eigen benen te lopen en sterker te worden kwa bespiering