Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:21

Ik ben het eens met een eerder reactie om je zelf eens te verdiepen in het rechtrichten. Ik denk dat jouw paard gewoon behoorlijk scheef is (verticaal en horizontaal) en dat hij daardoor niet volledig kan ontspannen en dus ook nooit rond kan blijven lopen zoals jij het noemt. Er zijn heel veel oefeningen om jouw paard soepeler te maken aan de hand en onder het zadel waardoor hij zich veel beter zal kunnen ontspannen en dus nageeflijk blijft in stap draf en galop. Is hij links of recht sterker? Ligt het zadel recht op zijn rug als je rijdt?

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:22

Fijn dat de osteo zoveel verschil heeft gemaakt. Zelf laat ik altijd na een paar maanden weer de osteo kijken omdat het niet altijd in 1 behandeling helemaal opgelost is misschien kan je die nog een x laten komen.

Snollygoster

Re: Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:28

@Naomi links is zijn slechtere kant. Zadel ligt perfect, dat is onlangs nog nagekeken, ook met mij erop. Ik zal er eens wat meer info over opzoeken :)

@Callass ja, daar waarschuwde mijn osteo mij ook voor dat het misschien niet meteen opgelost zou zijn, maar ik moest van haar voelen als het plekje boven zijn staart nog steeds zacht is, en als dat het geval is zit alles nog steeds goed. Wanneer het terug hard wordt moet ik haar terugbellen, ze heeft me ook oefeningen meegegeven om gewoon in de stal te doen, zoals de worteloefeningen, stretchen, schouders losmaken etc..

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:28

Niet ieder paard is een dressuurpaard/pony .Hij kan ook in verzet gaan ,puur omdat hij het niet fijn vind , spierpijn ed. Als het niet gaat ,moet je ook je paard respecteren en eventueel een dressuurpaardje erbij nemen , die zijn er voor gefokt ,en leren de dressuur veel makkelijker aan.Blijkbaar vind hij het echt niet leuk, je wilt het samen leuk hebben neem ik aan. En aangezien je al zoveel geprobeerd heb zou ik toch eens erover nadenken. paarden willen graag voor je werken ,als ze het zelf ook leuk vinden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:35

Ik vraag me af welke hulpen je gebruikt om hem aan de teugel te "vragen" .

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:40

Sorry hoor, maar sommige mensen vinden hun werk ook niet leuk en moeten het toch doen om hun gezin te onderhouden etc. Een paard moet ook werken. Daarbij, zoals ik al eerder vermeld heb, ga ik ook vaak op buitenrit of rij ik eens een lesje lange teugel. Ontspanning krijgt ie genoeg. En zelfs wanneer ik met hem aan het dressuren ben is dit geen volledig uur.
Ik neem aan dat het voor hem een hele verandering is van niets doen naar werken, maar er komt wel verbetering en ik merk soms ook wel dat hij zijn best wilt doen hoor.
We hebben thuis al 2 paarden, dus een 3e paard komt er voorlopig niet bij.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:45

sneeuwpop schreef:
Ik vraag me af welke hulpen je gebruikt om hem aan de teugel te "vragen" .

Ik neem mijn teugels gewoon op, hou mijn buitenteugel aan en drijf met mijn benen en zit.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:49

Misschien eens proberen om minder snel de teugels op te nemen? Ik 'lees' dat je op 5 passen van lang naar opgepakt gaat. En als je er nu bv een hele piste ronde over doet met overgangen op de letters, mooi van achter naar voor? En zo stilletjes oppakken?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:56

Ik laat hem langs elke kant 3 keer de piste rond instappen met lange teugel, waarop ik dan werk op het lang en laag. Dit doet hij erg goed. Dan draaf ik aan elke kant 2 keer de piste rond, met af en toe een volte, mét lange teugel, ook lang en laag. Dat is absoluut geen probleem. En daarna neem ik mijn teugels pas op en ga ik stap oefeningen rijden zoals kleine voltes, slangevoltes, een S maken, zo van die dingen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:59

Snollygoster schreef:
Sorry hoor, maar sommige mensen vinden hun werk ook niet leuk en moeten het toch doen om hun gezin te onderhouden etc. Een paard moet ook werken. Daarbij, zoals ik al eerder vermeld heb, ga ik ook vaak op buitenrit of rij ik eens een lesje lange teugel. Ontspanning krijgt ie genoeg. En zelfs wanneer ik met hem aan het dressuren ben is dit geen volledig uur.
Ik neem aan dat het voor hem een hele verandering is van niets doen naar werken, maar er komt wel verbetering en ik merk soms ook wel dat hij zijn best wilt doen hoor.
We hebben thuis al 2 paarden, dus een 3e paard komt er voorlopig niet bij.

Maar mensen kunnen logisch nadenken en het waarom (proberen te) begrijpen, een paard natuurlijk niet.

Misschien heb je gewoon meer tijd nodig. Als het steeds in korte periodes wel lukt om een te verzamelen in galop, zal het een kracht/balans probleem zijn dat hij het niet langer volhoudt. Dat is een kwestie van rustig door trainen. Ik zou zeker niet met andere bitten beginnen als hij verder goed op dit bit reageert. Ook hulpteugels achterwegen laten. Je paard heeft op de foto's een goed getrainde onderhalsspier, hij zal dan ook wel sterk kunnen aanvoelen. Probeer dit toch met lichtheid en vooral zit en benen op te lossen.

Wat ik wel altijd vind werken is eens een andere (betere) ruiter erop. Ik heb regelmatig verbaast gestaan over het effect wat dat kan hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:02

Oh en wat ook wel kan helpen is gewoon eerst lekker voorwaarts galopperen zonder te veel op houding te letten tot het paard ontspant in zijn lijf. Vaak gaan ze dan wat briesen en laten ze los in de rug en lendenen. Daarna even stappen en dan weer opnieuw oppakken en stelling en verzameling gaan vragen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:07

Snollygoster schreef:
Ik laat hem langs elke kant 3 keer de piste rond instappen met lange teugel, waarop ik dan werk op het lang en laag. Dit doet hij erg goed. Dan draaf ik aan elke kant 2 keer de piste rond, met af en toe een volte, mét lange teugel, ook lang en laag. Dat is absoluut geen probleem. En daarna neem ik mijn teugels pas op en ga ik stap oefeningen rijden zoals kleine voltes, slangevoltes, een S maken, zo van die dingen..

Dat werkt zo niet bij mijn paard, dan krijg ik ook alleen maar een chagrijnige kop en een paard dat op de voorhand loopt. Ik zou eerder oppakken, in stap al zelfs, veel oefeningen rijden zoals overgangen, slangevoltes, voltes 10m, nog meer overgangen en dan pas volledig opgepakt aandraven. Je kunt tussendoor ook de hals laten strekken op een volte, zou hij dan ook protesteren?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:08

Ja, daar heb je wel een punt. Ik ben wat kort door de bocht gegaan, sorry :=

Volgens mij DA zal ik die onderhals nooit meer volledig kunnen wegkrijgen. Wanneer hij zich sterk maakt raad mijn leraar me aan om gewoon tegen te houden (niet trekken!) met beide teugels en na te drijven met mijn benen en zit, dan laat ie ook wel terug los. Wat ik ook soms doe is gewoon de teugels terug lang laten zodat ie omlaag gaat en dan rustig aan terug oppakken.

Zoals ik al eerder zei ken ik niet meteen een betere ruiter in mijn omgeving, er is wel een meisje dat op zaterdag het uur na mij rijdt waarvan ik toch met zekerheid kan zeggen dat ze beter als mij rijdt, ik zal haar even vragen als ze tijd heeft :).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:11

Jessix schreef:
Oh en wat ook wel kan helpen is gewoon eerst lekker voorwaarts galopperen zonder te veel op houding te letten tot het paard ontspant in zijn lijf. Vaak gaan ze dan wat briesen en laten ze los in de rug en lendenen. Daarna even stappen en dan weer opnieuw oppakken en stelling en verzameling gaan vragen.

Ja dat doe ik soms wel, afhankelijk van hoe hij die dag is. Dan laat ik hem volledig los, soms zet ik mij ook in verlichte zit. Ik merk wel dat hij daarna veel makkelijker nageeft als ik terug in stap en draf aan het werk ga.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:15

SheeNegro schreef:
Snollygoster schreef:

Dat werkt zo niet bij mijn paard, dan krijg ik ook alleen maar een chagrijnige kop en een paard dat op de voorhand loopt. Ik zou eerder oppakken, in stap al zelfs, veel oefeningen rijden zoals overgangen, slangevoltes, voltes 10m, nog meer overgangen en dan pas volledig opgepakt aandraven. Je kunt tussendoor ook de hals laten strekken op een volte, zou hij dan ook protesteren?

Voordat ie gekraakt was deed ik dat wel en draafde ik pas aan wanneer hij volledig opgepakt was, dan kwam er altijd enorm veel protest (best wel logisch als ik het toen al had geweten). Maar sinds de osteo is geweest doe ik het nu zo, ik vind het zelf ook prettiger om gewoon met lange teugel los te draven omdat ie dan echt helemaal naar beneden gaat.
Op hals strekken protesteert ie niet, dat doet hij zelfs heel goed :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:34

Ik heb even naar jouw itp gekeken naar je eerste wedstrijd. En ik denk toch echt dat jouw probleem rijtechnisch is. Gezien zijn bouw zal hij het moeilijk vinden om op de achterhand te komen (in horizontaal evenwicht), maar wil je hem in galop rond houden dan is dat wel nodig. Ik denk dat als hij zich dan lang maakt (zich eruit drukt) net niet op tijd corrigeert. En hij ziet er sterk uit.

Misschien kun je jouw instructeur eens laten rijden? Ik ga ervan uit dat die dat wel moet kunnen. Anders een andere zoeken. :D

Aan het feit dat voor jou de slof niets oplost (als je hem eraf haalt dan doet ie weer zijn hoofd omhoog) kan ik afleiden dat het rijtechnisch nog niet helemaal in orde is. Slof, andere bitten erin... Het haalt allemaal niets uit als het rijtechnisch nog niet in orde is.
De verbinding is nog niet goed; hij is nog niet "aan elkaar". Op de foto's kan je dat goed zien, want hij is nog op de voorhand.

Ik heb ook een pony die ook een beetje zo gebouwd is, dus ik begrijp wel zo'n beetje wat er gebeurt.
Wat bij mij goed hielp is halthouden, een paar pasjes achteruit en dan aanspringen in galop. Niet te lang achter elkaar galopperen; hij moet eerst sterker worden.
Ik zou eerst proberen om in stap en draf de aanleuning goed te krijgen (dus niet op de voorhand) en echt nageeflijk. Als het daar al niet lukt, dan is het in galop helemaal moeilijk.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:37

TS, plaats eens een recent filmpje. Het is veel makkelijker meekijken dan dat je iets in woorden uitlegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:37

Als ik kijk naar je wedstrijdfoto's zie ik dat je achter de loodlijn rijdt, dan denk ik dus dat je met veel druk rijdt en dat hij dus niet echt nageeft. Als je hem dat gaat leren, dan zal alles veel makkelijker gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:43

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wel je ITP gezien en hij loopt best diep, oogt zwaar en jij lijkt ook aardig zwaar in je hand.
Is dat niet een groot deel van het probleem, dat je gewoon teveel druk hebt en in de galop gaat hij daar tegenin?
Heb je al eens geprobeerd hem in galop gewoon een lange teugel te geven, wat doet hij dan? En kun je vanaf daar rustigaan de teugels oppakken zonder verzet te krijgen?

En wellicht is een filmpje handig? Gezien iedereen iets anders uitlegt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:48

luckyluuk schreef:
Niet ieder paard is een dressuurpaard/pony .Hij kan ook in verzet gaan ,puur omdat hij het niet fijn vind , spierpijn ed. Als het niet gaat ,moet je ook je paard respecteren en eventueel een dressuurpaardje erbij nemen , die zijn er voor gefokt ,en leren de dressuur veel makkelijker aan.

Dat is natuurlijk onzin, elk paard kan dressuurmatig goed lopen, TS rijd nog lang geen LT. Dat is niet iets wat is voorbehouden aan een elite groepje van speciaal daarvoor gefokte paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:51

Elk paard kan over de rug leren lopen, mits ze gezond zijn, goed op hun voeten staan en een zadel dat de rugspier niet belemmerd

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:57

Klopt Russel, mijn instructrice zei altijd, ieder paard dat lichamelijk oké is, kan een Z proef leren lopen, maar niet iedere ruiter kan dat.
Voor het ene paard gaat dat natuurlijk een stuk makkelijker dan voor het andere paard.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:59

Babootje schreef:
Ik heb even naar jouw itp gekeken naar je eerste wedstrijd. En ik denk toch echt dat jouw probleem rijtechnisch is. Gezien zijn bouw zal hij het moeilijk vinden om op de achterhand te komen (in horizontaal evenwicht), maar wil je hem in galop rond houden dan is dat wel nodig. Ik denk dat als hij zich dan lang maakt (zich eruit drukt) net niet op tijd corrigeert. En hij ziet er sterk uit.

Misschien kun je jouw instructeur eens laten rijden? Ik ga ervan uit dat die dat wel moet kunnen. Anders een andere zoeken. :D

Aan het feit dat voor jou de slof niets oplost (als je hem eraf haalt dan doet ie weer zijn hoofd omhoog) kan ik afleiden dat het rijtechnisch nog niet helemaal in orde is. Slof, andere bitten erin... Het haalt allemaal niets uit als het rijtechnisch nog niet in orde is.
De verbinding is nog niet goed; hij is nog niet "aan elkaar". Op de foto's kan je dat goed zien, want hij is nog op de voorhand.

Ik heb ook een pony die ook een beetje zo gebouwd is, dus ik begrijp wel zo'n beetje wat er gebeurt.
Wat bij mij goed hielp is halthouden, een paar pasjes achteruit en dan aanspringen in galop. Niet te lang achter elkaar galopperen; hij moet eerst sterker worden.
Ik zou eerst proberen om in stap en draf de aanleuning goed te krijgen (dus niet op de voorhand) en echt nageeflijk. Als het daar al niet lukt, dan is het in galop helemaal moeilijk.

Mijn instructeur kan niet meer rijden vanwege in ongeval. De slof loste niets op omdat hij met dat gekanteld kruisbeen zat, waarvan ik toen nog niets wist. De foto's van die wedstrijd zijn van oktober, dat was allemaal VOOR dat de osteo is langsgeweest. Op de foto's loopt hij inderdaad behoorlijk diep en op de voorhand, maar dat ziet er nu toch al wat beter uit want we zijn ondertussen toch bijna 4 maanden verder dan toen :).
Ik zal je tip volgende keer uitproberen!

anneliesdj schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar wel je ITP gezien en hij loopt best diep, oogt zwaar en jij lijkt ook aardig zwaar in je hand.
Is dat niet een groot deel van het probleem, dat je gewoon teveel druk hebt en in de galop gaat hij daar tegenin?
Heb je al eens geprobeerd hem in galop gewoon een lange teugel te geven, wat doet hij dan? En kun je vanaf daar rustigaan de teugels oppakken zonder verzet te krijgen?

En wellicht is een filmpje handig? Gezien iedereen iets anders uitlegt.

Nogmaals, die foto's zijn van oktober, van VOOR dat ie gekraakt is geweest, dat plaatje ziet er ondertussen al heel wat beter uit :). In galop geef ik vrijwel geen druk en houdt gewoon mijn teugels aan. Met lange teugel galopperen doe ik wel regelmatig en vandaar uit dan terug oppakken, daar reageert hij goed op, maar toch nog met een beetje protest.

Ik snap dat het inderdaad moeilijk is om iemand te beoordelen zonder een filmpje, ik zal mijn best doen om zo snel mogelijk iets te plaatsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:00

Klopt ook, sommige paarden kunnen het makkelijker en als je als ruiter dat meteen oppakt en durft los te laten, dan voorkom je veel problemen die later moeten worden opgelost. Als paarden al meteen zich schrap zetten tegen de druk die pijnlijk wordt namate de tijd dat ze in een houding moeten lopen langer gaat duren....dan leer je hem iets wat ook soms moeilijk is af te leren...

Koop je een paard die in de houdgreep is ingereden, weet ik ook niet of ik dat er uit kan rijden als je met een paard moet werken die zijn eerdere ervaringen niet kan loslaten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:04

luckyluuk schreef:
Niet ieder paard is een dressuurpaard/pony .Hij kan ook in verzet gaan ,puur omdat hij het niet fijn vind , spierpijn ed. Als het niet gaat ,moet je ook je paard respecteren en eventueel een dressuurpaardje erbij nemen , die zijn er voor gefokt ,en leren de dressuur veel makkelijker aan.Blijkbaar vind hij het echt niet leuk, je wilt het samen leuk hebben neem ik aan. En aangezien je al zoveel geprobeerd heb zou ik toch eens erover nadenken. paarden willen graag voor je werken ,als ze het zelf ook leuk vinden.

Elk paard kan een basis dressuur. Het is echt geen rocket science. Elk paard kan correct lopen en ik geloof niet zo in paarden die "het niet leuk vinden." imo doe je dan als ruiter gewoon iets fout.

Wat ik van dit paard gezien heb (is ook alweer even geleden dus geen idé of het probleem nog gelijkaardig is.) is dat zowel jij als het paard enorm veel spanning in het lijf hebben zitten zo snel de "dressuur" er bij komt zeg maar... Een mooi begin zou zijn om daar eerst eens vanaf te komen en vanuit ontspanning en een recht paard verder te werken. Maar dan zal je wel even heel wat stapjes terug naar de absolute basis moeten gaan doen. :)