de moed zakt me na 2 jaar strijd behoorlijk in de schoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:22

Gerritt schreef:
Dankje. ;) Wat grappig dat je na elke zin benadrukt wat je bedoeld, je boodschap is duidelijk.
Je weet helemaal niks van mij en niks van mijn paarden dus das heel jammer voor jou maar helaas kan ik niks met je reactie... En ze is heus niet zielig hoor, door de afgelopen maanden training, les en af en toe de slof erbij heb ik er nu een heel fijn paard aan dus.
Waarom een controlefreak? Het is toch echt "onnozelheid" als je gewoon de baas laat spelen onder het zadel. Dat geeft hele gevaarlijke situaties. Ik ga graag met mijn paard op buitenrit, maar ik moet wel zeker dat de controle bevestigd is. Als je eindjes gaat galopperen wil je zeker weten dat je paard ook weer terug komt op zit en teugeldruk en niet door je hand heenknalt en denkt; toedeledokie we doen nog ff een rondje!!

Het is altijd maar anti-slof op bokt en dat snap ik niet, als je hem goed gebruikt en wat al is gezegd tijdelijk kan het ook zinvol zijn. Als je hem langer gaat gebruiken en super streng, ja dan kan het ook zijn dat je paard nog sterker word tegen de hand en dat de slof dan ook niet meer werkt, dat zou zonde zijn.

Beste Gerritt, mijn paard stopt zowel in de bak als op buitenrit op mijn stem. Dat heb ik haar geleerd. Ze is nu 4. Ik laat mijn paard niet 'de baas spelen'. Ik hanteer wel regels. Ik zoek de samenwerking en niet onderwerping. Ik leg uit in plaats dat ik dwing.
Uit jouw reactie klinkt een 'baasje' die strenge controle uitoefent over het paard. Af te lezen aan de woorden die je gebruikt. Not my cup of tea. Ik ga er absoluut niet van uit dat je iets met mijn reactie doet, daar was ik ook niet op uit. Ik wilde alleen mijn ongenoegen uiten over hoe mensen toch denken paarden enkel te moeten onderwerpen aan hun wil. Ze missen een heleboel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:27

Is dit paard niet gewoon harstikke scheef? Hij is op 1 kant zeker stug en de andere kant klapt die zowat dubbel?
Logisch dat het paard het lastig vind als jij je buitenteugel erbij pakt, die spieren heeft die immers een lange tijd niet meer gebruikt.

0091

Re: de moed zakt me na 2 jaar strijd behoorlijk in de schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:54

Dat bokt anti-slof is klopt. En dat komt ook ergens vandaan!!

Je trekt een paard krom met een slof!! Je moet niet kijken naar een oplossing voor "verkeerd" gedrag! Je moet kijken naar de oorzaak! Als je paard niet goed gegymnastiseerd is gaat het inderdaad in protest. Als jij zonder goede training in de spagaat wordt gezet vind je dat ook niet fijn! Om je in de spagaat te krijgen kan je allerlei hulpmiddelen proberen, maar dit is geen oplossing. De oplossing is gymnastiseren/ rechtrichten.

Een paard is ALTIJD werkwillend. Als dit niet het geval is, dan is er iets aan de hand net je paard. Al dat medische gedoe is niet altijd de oplossing en kost bovendien een hoop geld.

Een paard op deze leeftijd die streng is gereden is zeer waarschijnlijk krom. Werk aan je stelling zonder dat je je paard naar beneden trekt! Als de stelling goed is gaat het hoofd vanzelf naar de goede houding en gaat het paard vanzelf lopen. Oefen dit aan de hand of aan de longe. Daarna in stap en als dat goed gaat daarna pas in draf. Als je het goed doet gaat je paard automatisch nagevelijk lopen.

STOP MET JE SLOF! Dit is een verkeerd hulpmiddel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:49

Soms kan een hulpmiddel wel helpen om door een moeilijk stukje heen te komen. Daarom heet het ook "hulpmiddel" en geen "oplossing". Een slof kan een goed hulpmiddel zijn, mits in ervaren handen.
Bovenstaand antwoord slaat kant noch wal. Je rijdt een paard niet scheef met een slof; als je er geen gevoel voor hebt een paard recht te maken rijd je hem zonder slof ook wel scheef.
TS heeft goede begeleiding zo te lezen en het gaat al beter.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:24

bigone schreef:
listiglistje schreef:
Ts is dit je paard?

Joonsel @ [RPA] N.R.P.S taxatietopic, maximaal 2 foto's!!!

Ik ken dit paard toen hij een jaar of 5 was, was toen van een vrouw van een jaar of 44 uit Best.
Je kan hem gewoon berijden, dan is hij braaf, maar ga je wat van hem vragen dan heeft
hij geen zin meer en gaat staken of smerige kunstjes vertonen om niet te hoeven werken :7
Dus hij is nooit werkwillig geweest :o dus niet teveel vragen en gewoon rijden
zonder er teveel aan de voorkant aan te zitten!

Ik denk ook dat hij nooit een consequente ruiter heeft gehad, dus dat valt met 17 niet meer aan te leren....
Als dit hem is dan is het idd geen pijn, maar gewoon zijn karakter.

Voor hetzelfde geld zit er wel een plek die pijnlijk word als hij nageeflijk moet gaan lopen, misschien zijn hele leven al. Een paard kan wel niet werkwillig zijn maar 17 jaar klieren??

er bestaan ook mensen die je hele leven lang klieren,, dus geloof er wel in dat een dier ook zo lang iemand kan klieren.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:15

Boerderij14, ooit wel eens gehoord van Antropomorfisme?
Antropomorfisme betekent 'van menselijke gedaante'. Het is een samenstelling van de Griekse woorden voor 'mens' (ἄνϑρωπος / ánthrōpos) en 'uiterlijke vorm' (μορφή / morphē).

In wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt als menselijke eigenschappen en waardeoordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen. In de moderne wetenschap wordt er meestal van uitgegaan dat deze manier van denken onjuist is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:19

Een paard leeft in het hier en nu en is niet in staat om 17 jaar lang te denken "laat ik eens dwars doen".

Ik denk eerder dat lichamelijk ongemak de reden is. Ja, als je 17 jaar lekker je gang hebt kunnen gaan, dan gaan bepaalde spieren pijn doen als je die ineens moet gaan gebruiken. En door de grenzen moet je heen kunnen. Subtiel heen kunnen. Of als de protestreacties van het paard al beginnen voordat je bij de grens bent, je door eventuele bokreacties niet laten intimideren. Want een paard kan zich wel herinneren als dingen pijn hebben gedaan. En als je de oorzaak wegneemt, zich altijd nog herinneren dat dit in het verleden pijn heeft gedaan en zich daarvoor beschermen. Maar in mijn ogen is dat echt niet hetzelfde als klieren.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:25

mischien is het al eens geopperd in dit topic hoor maar heb je al eens bitloos gereden?
kan zijn dat al is het gebit goed hij/zij liever zonder bit rijd

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:29

Gerritt schreef:
Het is altijd maar anti-slof op bokt en dat snap ik niet, als je hem goed gebruikt en wat al is gezegd tijdelijk kan het ook zinvol zijn. Als je hem langer gaat gebruiken en super streng, ja dan kan het ook zijn dat je paard nog sterker word tegen de hand en dat de slof dan ook niet meer werkt, dat zou zonde zijn.

Correct me if im wrong maar ik denk dat Fransje_70 niet persé over het slof gebruik viel, meer om het feit over hoe je instelling is bij het oplossen van een rijtechnisch probleem. De instelling van 'Je doet wat ik zeg'.
Geloof dat het daar meer om ging dan over de slof op zich.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 27-01-14 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:30

Ik ken het paard van zadelmak maken tot een jaar of 6, maar dat was toch echt zijn karakter!

Grootste oorzaak zal zijn de bange niet consequente ruiters/eigenaren die hij heeft gehad.
Geen opvoeding/africhting geeft zo'n karakter.

Paard had vroeger echt geen pijn hoor ;-)
zolang hij zijn zin kreeg was het prima, maar een stapje harder werken ho maar.
Hij maakte ook misbruik van de angst van de ruiter....

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:31

Dit doet me eerder denken aan een scheef paard, heb je je al eens verdiept in het rechtrichten?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:41

Niet scheef..verwend ;-) altijd zijn zin gekregen.....

Tegenwoordig hebben alle paarden hier op bokt pijn, zijn scheef,
hebben een zadel wat niet past of er moet een osteo of tandarts komen :7

naar de rijkunsten en kunde van de ruiter wordt nooit gekeken....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:50

Hoe is jou paard aan het been? Is het een loperig paard, lui of heeft hij een vast gangetje?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:57

listiglistje schreef:

+1

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:01

Extreme scheefheid en pijn komen ook vaak door een onkundige ruiter; oorzaak gevolg gevalletjes...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:31

We zijn niet altijd op het zelfde spoor, maar hier ga ik helemaal met jou mee hoor "listiglistje"

little_king schreef:
listiglistje schreef:

+1

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:29

Het zou kunnen zijn dat je met de beschrijving van het derde profiel meer inzicht in je paard krijgt.

Er zijn 3 soorten paarden:
ik doe het
ik doe het al
ik doe het niet

ik doe het zijn de gemakkelijken, ze doen gewoon wat we van ze vragen, het leven is mooi, every body happy.
Als iemand er al problemen mee krijgt is dat vrijwel altijd te wijten aan zijn totale onkunde en domheid.
Ze gaan gewoon de trailer in en onderweg dommelen ze een beetje en knabbelen wat hooi.
Dit soort paarden maakt iedereen gelukkig.
Onder druk doen ze het gewoon.

ik doe het al zijn de bangerikken, paarden met weinig vertrouwen.
Zij lopen voortdurend voor alles weg, verdragen geen druk. Op een hulp reageert hij al bijna voor dat je hem geeft én veel te overdreven.
Ze vluchten voor hun ruiter uit die in het zadel zit (zonder succes....).
Ze gaan met stress de trailer in en komend er druipend uit.
Heel moeilijk te rijden en alleen door ervaren en gevoelige ruiters, kan gemakkelijk een probleempaard worden.
Je krijgt van hen voortdurend bijna altijd te veel en dat geeft veel stress aan beiden.
Ze weigeren nooit maar breken het hele parcours af.
Onder druk wordt alles slechter, ze vluchten er voor.
Ze hebben tijd, rust en aandacht nodig, een ruiter die ze kunnen vertrouwen.

ik doe het niet dit zijn de moeilijke, paarden met een neiging tot leiderschap, strijdlustig.
Verdraagt geen druk, hij doet het niet! .
Druk levert stress op en maakt alles moeilijker.
Gaat de trailer niet in.
Het zijn meestal goede paarden met uitzonderlijke kwaliteiten omdat als ze het doen dan doen ze het ook.
Alleen geschikt voor heel ervaren ruiters. Ze kunnen gevaarlijk zijn, onvoorspelbaar, onberekenbaar voor onervarenen.
Het springt een parcours perfect rond en weigert bij één hindernis, pertinent.
Werken met deze paarden onder druk levert niets op, je moet ze meenemen.
Om bij hen toch de rangorde vast te stellen en dat is essentieel moeten ze gekadreerd worden, ze moeten leren onze rangorde te respecteren.

Wat ze moeten doen maken ze zelf uit.
Wij geven aan wat niet mag.

(Je mag niet stil blijven staan is iets anders dan je moet lopen....(interessant))

We bakenen onze privé ruimte af, blijf bij mij vandaan.
We nemen een emmer brokken en die mag niet aangeraakt worden tot wij dat toestaan.
We lopen nu niet verder, we blijven hier.
Jij gaat opzij want ik moet erdoor, meteen.
We nemen ze mee in hun werk en maken dat interessant en leuk voor hen.
Ze zijn heel gevoelig voor bewondering, beloning, voorrechten.
Wij delen uit, jij wel brokken en de andere niet, jij stuurt de anderen weg.

Je moet ze zacht maken niet afharden.
Opvoeden duurt lang, vraagt intelligentie en nadenken, eenmanspaard.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:05

Simpelman schreef:
Je moet ze zacht maken niet afharden.
Opvoeden duurt lang, vraagt intelligentie en nadenken, eenmanspaard.

amen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:24

listiglistje schreef:

Nog even quoten, want in dit bericht zit volgens mij de grootste waarheid.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:40

listiglistje schreef:

hebben een zadel wat niet past of er moet een osteo of tandarts komen.

Dat is zeker zo.
Ik rij dertig jaar op veel verschillende paarden op hetzelfde zadel en het is nog nooit bijgevuld, de osteopaat heb ik nog nooit gezien, scheef wordt recht door correct werk, pijn ontstaat door het overnemen en werken met een gestrest paard.
Nooit problemen.
Alle zadels liggen slecht op gespannen ruggen.....
De tandarts is iets anders...

Door fokkerijselectie vallen de meeste paarden min of meer in de groep "ik doe het" en op zijn slechts in "ik doe het al", maar één op de vele tientallen paarden valt in de groep "ik doe het niet".
Dit zijn de strijdlustigen, zij geven het nooit op.
Hoe meer druk je er op zet, hoe meer adrenaline, hoe meer strijdlust.
Zij worden bijna altijd in eerste instantie aangepakt als een dominante "ik doe het" maar er is een heel groot verschil, de ruiter gaat de strijd aan en verliest, je kunt n.l. niet winnen!

Bij dit soort paarden moet je je passieve rangorde positie duidelijk innemen, dan vrienden maken en ze meenemen in "hun eigen wereld, ze in hun waarde laten".
Hier mag je nooit bij strijd uitkomen, dat vraagt intelligentie, vooruitzien, andersoortige oplossingen vinden.

kaatje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 11:25

Hoi listiglistje,
Vind het fijn dat ik eindelijk wat meer info over mier heb en dat mijn vermoedens bevestigd zijn. Ik heb echt wat aan je reacties gehad en ga dus op de consequente manier van aanpak met hem verder. Bedankt! Mocht je nog meer info hebben hoor ik het graag :)