Wendy_Chewie schreef:Hoi iedereen,
Bedankt voor de vele reacties.
Ik heb geen duidelijk filmpje, anders zou ik het posten.
Ik hoop dat het niet erg is dat ik alle posts samen beantwoord
Bit: Een aantal mensen raden aan een ander bit te proberen, dubbelgebroken of ongebroken. Ik snap dat je met een dubbelgebroken bit minder een notenkrakereffect hebt en dat er geen ‘punt’ maar een plat stukje richting gehemelte gaat bij bepaalde hulpen. Maar wat is dan het effect met een ongebroken trens?
Tandarts/dierenarts: Het is een idee om eens een andere tandarts naar haar mond te laten kijken. Ik contacteer vandaag een vriendin voor het nummer van haar paardentandarts… Inderdaad eens bekijken hoe het zit met de ruimte in haar mond, tong en dergelijke.
Lage neusriem: Ik heb sinds kort een lage neusriem hangen, maar heeft volgens mij het zelfde effect als een sperriem? Ligt onder het bit en zorgt dat de mond niet open kan + iets meer stabiliteit van het bit? Kan iemand uitleggen waar het verschil zit?
Aan het been en balans: Mijn paardje is duidelijk nog scheef, ze is linksgebogen. We werken hier aan door veel voltewerk te doen, wendingen,… en hier het tempo, dus de reactie op mijn been, te bewaren. Ik snap dat het hangen hier vandaan kan komen, het ‘vijfde been’ inderdaad. Alleen verklaart dat het wriemelen met het bit niet.
Bijten of wiebelen met het bit: Geen idee wat ze precies doet. Voor toeschouwers lijkt het zo dat het bit voortdurend beweegt, maar of dat nu is omdat ze er op bijt of met haar tong mee speelt kan ik niet zeggen…
Rug/achterhand: Als mijn paard op rust staat, staat ze met haar bekken heel erg scheef. Dit leek me niet verontrustend, maar als het probleem vanuit de achterhand of rug zou kunnen komen, kan ik dit natuurlijk eens laten nakijken. Gelukkig is mijn instructeur ook paardenosteopaat, ik vraag hem maandag aanstaande om haar eens uitgebreid te bekijken.
Bedankt voor het meedenken in elk geval. Ik geef eerlijk toe dat ik haar reactie op het bit als een ondeugd zie, iets dat ze opgepakt heeft. Al van in het begin probeerde ze haar tong over het bit te gooien, door het gebruik van een neusriem kan ze dit niet meer, maar de fixatie is gebleven door de jaren. Ik ga er altijd van uit dat als ze de ‘strijd’ met het bit opgeeft, we ook door zullen kunnen trainen, dus de rugversterkende oefeningen beter en dus effectiever zullen kunnen uitoefenen.
Benieuwd of ik de komende weken wijzer word!
Wat vervelend dat na al die tijd, je paardje het bit nog niet goed wilt aannemen. Zoals meerdere hier voor mij al zeiden, zou ik als ik jou was eens een dubbelgebroken bit proberen of een ongebroken bit. Een ongebroken en een dubbelgebroken bit zullen niet gaan prikken in het gehemelte zoals een enkelgebroken bit dat doet.
Verder, wat je zei over je paard op rust, dat ze dan scheef staat met haar bekken, ik zie niet in hoe dit betekend dat het paard lichaamsproblemen heeft of hoe dat scheefheid aantoont. Naar mijn idee staat elk paard scheef met z'n bekken op het moment dat het dier op rust staat. Hij neemt gewicht van zijn ene achterbeen en zet deze iets meer naar voren. Doordat dier geen gewicht meer op staat en het been naar voren is geplaatst zal het dier automatisch zakken met zijn ene heup en zullen de bekken hierdoor scheef staan. Dit is bij elk paard te zien. Zelf geef je al aan dat het zadel vaak wordt gecontroleerd en ook zul je zelf wel merken als er wat mis is in het lichaam van het paard. Zonder bit in, tijdens borstelen en zadelen bijvoorbeeld, zou je moeten merken dat de rug/achterhand/ benen oid gevoelig(er) zijn mocht er iets mis zijn. Als je zelf druk uit oefent op de spieren langs de wervelkolom van schoft duwend naar de staart, moet het paard aangeven mocht er iets mis zijn. Het kan dus ook gewoon zijn dat het paard het bit erg onprettig vind en hierdoor zo aan het "klieren" is. Dit hoeft niet per direct een probleem te zijn in het lichaam. Als je een ander bit in doet, zoals een dubbelgebroken of een ongebroken trensje, kun je altijd proberen wat musli te geven zodat ze knabbelt op het bit op een positieve manier, ik weet niet of dit baat.
Hoe dan ook, erg veel succes met je paardje en ik hoop dat je snel de oplossing vindt!