De goede gallop HELP!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:27

Daphne__ schreef:
Ik denk dat je ten eerste vééééél te veel vraagt van een 4 jarige pony... Nee, dat weet ik wel zeker.

Ten tweede is het volkomen normaal dat een jong paard niet direct goed aanspringt, dat moet je gewoon oefenen :)

Ik denk dat het handig is als je iemand zoekt die jouw kan helpen je pony alles goed te leren :) Een paard opleiden is ook niet niks, zeker niet voor een 13 jarige.

Dit dus! Je pony is pas 4.Verwacht niet teveel van haar en blijf rustig en ontspannen oefenen!
22 februari een wedstrijd met deze pony? Klinkt mij behoorlijk snel in de oren :x r

Het is knap dat het je al eerder gelukt is! Misschien is het voor dit paard allemaal wat moeilijker en wil jij hierdoor te snel? Omdat je hebt gezien hoe jouw vorige paard het "zonder moeite" allemaal kan? Het ene paard is het andere niet.

Heeft je instructrice misschien ook iets over je zit gezegd? Aangezien je pony aan de longe goed aanspringt zou het ook kunnen zijn dat jij aan jouw hulpen en zit moet werken ipv jouw pony aan haar galop!

Gun het even de tijd, een paard beleren kost nou eenmaal tijd. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je nu geen foute dingen gaat leren. Zou zou ik dus niet van te voren op het verkeerde been gaan lichtrijen. Later over een paar jaar moet ze het ook meteen goed kunnen, zeker als je er op wedstrijd mee wilt.

Veel succes, ben benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat aanpakken :D

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:37

lindas84 schreef:
soms even de tijd gunnen, gewoon door gaan in het draf werk, sterker maken, meer in balans rijden. Niet te veel focussen op wat niet lukt.
Als ie sterker is, rechter en in balans komt lukt het vaak wel. Zelf recht zitten. voor je uit kijken. Naar beneden kijken kan al genoeg zijn om je paard uit balans te halen.
en je neemt springles, als hij land in galop zit ie dan wel goed?
ben ook wel benieuwt hoe het er uit ziet... filmpje?

tijdens springen wisselt ze zelf van gallop, ook in de goede. In een parcoursje maak je natuurlijk bochten en verander je veel van hand na hindernissen hierbij gallopeerd ze ook gewoon goed (ook op de rechter hand)

waar wil je een filmpje van? van springen of rechter gallop? of gewoon rijden?

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:43

Mooblie schreef:
Daphne__ schreef:
Ik denk dat je ten eerste vééééél te veel vraagt van een 4 jarige pony... Nee, dat weet ik wel zeker.

Ten tweede is het volkomen normaal dat een jong paard niet direct goed aanspringt, dat moet je gewoon oefenen :)

Ik denk dat het handig is als je iemand zoekt die jouw kan helpen je pony alles goed te leren :) Een paard opleiden is ook niet niks, zeker niet voor een 13 jarige.

Dit dus! Je pony is pas 4.Verwacht niet teveel van haar en blijf rustig en ontspannen oefenen!
22 februari een wedstrijd met deze pony? Klinkt mij behoorlijk snel in de oren :x r

Het is knap dat het je al eerder gelukt is! Misschien is het voor dit paard allemaal wat moeilijker en wil jij hierdoor te snel? Omdat je hebt gezien hoe jouw vorige paard het "zonder moeite" allemaal kan? Het ene paard is het andere niet.

Heeft je instructrice misschien ook iets over je zit gezegd? Aangezien je pony aan de longe goed aanspringt zou het ook kunnen zijn dat jij aan jouw hulpen en zit moet werken ipv jouw pony aan haar galop!

Gun het even de tijd, een paard beleren kost nou eenmaal tijd. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je nu geen foute dingen gaat leren. Zou zou ik dus niet van te voren op het verkeerde been gaan lichtrijen. Later over een paar jaar moet ze het ook meteen goed kunnen, zeker als je er op wedstrijd mee wilt.

Veel succes, ben benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat aanpakken :D

Dankjewel! 22 feb is vooral voor ervaring en plezier :j ik heb al een keer eerder wedstrijd dressuur gedaan ging niet perfect maar toch 189 punten *\o/* En mijn instructrice heeft nooit wat aangemerkt op mijn houding en zit, ze zegt altijd dat ik het goed doe... Maar ik ga aankomende les het wel even vragen! Als het aan mij zou liggen wil ik daar natuurlijk ook aan werken :j En ik zal het op dit forum laten weten hoe het gegaan is als het uiteindelijk gelukt is *\o/* ik laat het dan gelijk weten hoe het gaat!

Mooblie

Re: De goede gallop HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:05

Klinkt als de goeie instelling :) Ik denk dat ze een filmpje wat zien van het rijden. Waarin je haar galopsprong laat zien. Misschien ziet zij hier dan ergens een klein foutje in terug waar ze je mee kan helpen.

Ik zie zelf de foutjes in filmpjes en foto's niet zo makkelijk terug. Maar misschien dat iemand anders je ermee kan helpen. Persoonlijk zou ik wel je focussen op wat je instructrice zegt. Zei is er namelijk zelf bij en heeft er voor geleerd + dat ze het paard van begin af aan al kent, en weet wat wel en niet helpt.

Oke, dan snap ik je al wat beter. Voor de ervaring en het plezier is het wellicht niet zo'n slecht idee als ik aanvankelijk dacht.

Veel plezier!

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:06

ja een filmpje hoe het er uit ziet hoe je pony aanspringt. Dat kan je soms zien wat het probleem is waarom het aanspringen dan niet lukt. Dus stukje rijden, wat draf, en het aanspringen linksom & rechtsom..
Dat hij het tijdens het springen gewoon goed doet, is mooi!

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 17:11

lindas84 schreef:
ja een filmpje hoe het er uit ziet hoe je pony aanspringt. Dat kan je soms zien wat het probleem is waarom het aanspringen dan niet lukt. Dus stukje rijden, wat draf, en het aanspringen linksom & rechtsom..
Dat hij het tijdens het springen gewoon goed doet, is mooi!

oke ik zal er binnekort (misschien morgen) een maken /3

xChanelxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:25

Dit lijkt inderdaad een balansprobleem, dus het is waarschijnlijk niet dat ze het niet wil, of niet snapt. Ze kán het nog niet. Geef haar de tijd en wil.niet teveel.
Springt ze goed aan, galoppeer dan een of twee passen, ga terug naar de draf en beloon haar.
En verder, héél veel oefenen. Probeer een manier te.vinden waarop ze wel goed aanspringt, of dat nu met of zonder stelling naar binnen/buiten is.

Verder kun je het een keer proberen aan de longe als jij er op zit. Dan kun jij je alleen bezig houden met zitten en kan de longeur je paard in galop zetten.

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 22:10

lindas84: ik heb vandaag gereden maar ze was nogal hyper dus heb haar niet even normaal kunnen galloperen, was meer bezig met haar niet weg laten schieten dus filmpje komt een andere keer

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 22:10

xChanelxx schreef:
Dit lijkt inderdaad een balansprobleem, dus het is waarschijnlijk niet dat ze het niet wil, of niet snapt. Ze kán het nog niet. Geef haar de tijd en wil.niet teveel.
Springt ze goed aan, galoppeer dan een of twee passen, ga terug naar de draf en beloon haar.
En verder, héél veel oefenen. Probeer een manier te.vinden waarop ze wel goed aanspringt, of dat nu met of zonder stelling naar binnen/buiten is.

Verder kun je het een keer proberen aan de longe als jij er op zit. Dan kun jij je alleen bezig houden met zitten en kan de longeur je paard in galop zetten.

dankje die van de longe ga ik zeker doen! :j

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:17

je paard is nog maar 4 neem gerust de tijd. ga nog eens wat vaker oefenen op een ander paard altans vraag het aan je instructrice. En officieel is je paard pas vanaf zijn 6 tot 8 volwassen, alleen in nederland rijden wij al vanaf hun derde jaar in. En sommige mensen al vanaf hun 2,5 jaar (wat ik dus niet zou doen).
iniedergeval nog veel succes en plezier met je pony!

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 16:54

paardjesbokt schreef:
je paard is nog maar 4 neem gerust de tijd. ga nog eens wat vaker oefenen op een ander paard altans vraag het aan je instructrice. En officieel is je paard pas vanaf zijn 6 tot 8 volwassen, alleen in nederland rijden wij al vanaf hun derde jaar in. En sommige mensen al vanaf hun 2,5 jaar (wat ik dus niet zou doen).
iniedergeval nog veel succes en plezier met je pony!

dankjewel
:)

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 14:09

voor de mensen die dit nog lezen, de gallop lukt nu! Het was denk ik gewoon een evenwichtsprobleem want als er eerst een grond balkje lag sprong ze eroverheen inplaats van gewoon draven en ik heb ooit iets gelezen dat als een jonge pony dat doet dat het waschrijnlijk aan het evenwicht licht. Nu doet ze dat ook niet meer sinds ze ook goed aanspringt ik druk nu mijn binnenbeen aan en leg mijn achterbeen naar achter en gallopeer aan dit werkt! Bedankt voor alle tips hier een slotje