Hoe ben je een pony de baas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:35

Maar als Ts al les zou nemen, dan moet ze wel een goede instructrice uitkiezen en zo te zien kan ze dat nog niet.
Toen ik nog op een FNRS manege reedt moest ik ook van een gediplomeerde instructrice mijn paard een harde tik geven. Ik was bang en daardoor gingen de paarden er altijd bij mij vandoor etc.
Maar als er iemand op gaat zitten die rustig en zelfverzekerd overkomt is dat voor de pony ook fijn en luistert dan wel.

Maar TS even voor de duidelijkheid: Ga je paard niet zomaar slaan, een paard zit niet zo in elkaar als wij, dus moet ook anders behandeld worden, met respect en vertrouwen en dus niet door hem een ferme tik te geven.

Hopelijk volg je de goed bedoelde adviezen van de bokkers een beetje op. :)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:37

DeEenhoorn schreef:
TS, je bent 11. Ik was op die leeftijd al echt te groot voor een A-pony, en echt groot ben ik nooit geweest... 3 jaar geleden was ik 1.50M... een A-pony is gewoon nooit groter dan 1.18, zou hier graag een foto van willen zien, om te kijken of je niet met j voeten ergens onder de buik bungelt, want nee, volgens mij ben je gewoon te groot...

Ts heeft geen foto's van haar en de pony zegt ze..

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:40

Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor dit gedrag.
Misschien heeft ze ergens pijn of zit er iets niet lekker, maar aangezien ze wel normaal is als iemand anders erbij is denk ik niet dat, dat het geval is.
Les nemen is sowieso heel handig, hoe meer je leert hoe handiger en leuker het kan zijn!
Maar misschien heeft het paard door, dat hij nu de leiding heeft als jullie alleen zijn, misschien beginnen met wat grondoefeningen dat ze meer respect voor jou gaat krijgen? en dat jij haar kan laten zien dat jij de baas bent.
Wat ze natuurlijk ook voelt is dat je zenuwachtig word als je gaat rijden omdat je weet dat ze vervelend kan doen ( ik weet niet of je idd zenuwachtig word) maar als jij uitstraalt dat je zeker bent van jezelf dan gaat ze er minder tegen in. een paard spiegelt zich vaak aan hoe jij je gedraagt.
Hoe is ze bij het longeren? gewoon braaf?
misschien heeft het er ook mee te maken dat je op een verkeerde manier erop zit, en dat ze daar gevoelig voor is..
Ik denk dat les en grondoefeningen de beste oplossingen zijn in jouw geval. :j
Btw, slaan is geen oplossing en al helemaal niet op de hals !!!! niet meer doen. als je een tikje geeft liever op de kont.
Laatst bijgewerkt door kroontje98 op 02-01-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:42

esmeerambo schreef:
DeEenhoorn schreef:
TS, je bent 11. Ik was op die leeftijd al echt te groot voor een A-pony, en echt groot ben ik nooit geweest... 3 jaar geleden was ik 1.50M... een A-pony is gewoon nooit groter dan 1.18, zou hier graag een foto van willen zien, om te kijken of je niet met j voeten ergens onder de buik bungelt, want nee, volgens mij ben je gewoon te groot...

Ts heeft geen foto's van haar en de pony zegt ze..

Simpel zat om er even een te maken toch? foto maken, op de pc zetten, evt verkleinen en hier neerzetten... bokkers hier doen dat met een of 2 dagen... met uitzondering tot de 5 dagen..

rapunzelx

Re: Hoe ben je een pony de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:43

Ik snap het eerlijk gezegd niet echt, mijn laptop staat namelijk helemaal vol met foto's paardlief..

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:49

ezzy160 schreef:
het rijden is geen probleem, dat gaat goed, maar het probleem is gewoon dat hij niet goed luistert. Het is ook niet zo dat ik hem onnodig sla, maar alleen als het echt nodig is. en als ze het goed doe beloon ik hem daar ook goed voor. En dat mijn zus mij helpt, is alleen maar fijn. Dat vind ik ook fijner dan op een manege.

Dan neem je prive les. Als dit zo door gaat verpest je, je paard.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:52

kroontje98 schreef:
ezzy160 schreef:
het rijden is geen probleem, dat gaat goed, maar het probleem is gewoon dat hij niet goed luistert. Het is ook niet zo dat ik hem onnodig sla, maar alleen als het echt nodig is. en als ze het goed doe beloon ik hem daar ook goed voor. En dat mijn zus mij helpt, is alleen maar fijn. Dat vind ik ook fijner dan op een manege.

Dan neem je prive les. Als dit zo door gaat verpest je, je paard.

ze zecht dat ze geen geld hebben voor les, dus geeft haar zus haar maar les ofzo, maar mij lijkt het als ze geen geld voor les hebben dat ze dan al helemaal geen geld voor het paard hebbem

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:52

Bokkers bedoelen het allemaal goed :) ze willen je helpen ;) als jij hun vragen niet of onduidelijk beantwoord is het voor hun minder begrijpelijk, je kan tog wel snel een fototje doorsturen hoe groot ie is? Inmiddels heeft iedereen wel zon handig mobieltje bij de hand met een camera..
Lesnemen kan maar als je het geld er niet voor hebt hoe kan je je pony dan betalen? Heb je uberhaupt ooit les gehad?
Ik wil je zeker niet afkatten enz want door het hele topic heen gelezen te hebben heb ik wel wat medelijden met je...
Als ik jou was lees het topic en alle antwoorden even goed door ! Dan kan je ze beantwoorden hoop ik !

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:53

Is het niet een geval van kerstvakantie en verveling?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:53

esmeerambo schreef:
Ik snap het eerlijk gezegd niet echt, mijn laptop staat namelijk helemaal vol met foto's paardlief..

mij lijkt ook dat je heeeeel veeeel foto's wilt van je pony... zou ik ook doen als ik een pony heb.. TS heeft al geluk dat ze een pony heeft..

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:54

Britta31 schreef:
Is het niet een geval van kerstvakantie en verveling?

Dacht ik ook aan voordat ik dit topic aanklikte... weer een penny alarm..

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:55

Mag ik zeggen dat mijn maag helemaal draait Ts van je uitspraken?
Eerst een tik geven voor je aan het werk begint dan is er toch iets helemaal mis hoor.
Ik zelf heb er 1tje gehad die heel dominant was en me er langs de andere kant gewoon terug aftrok deze heeft nooit een klap gehad ondanks haar gedrag we hebben gewoon heel veel variatie gedaan.
Niet elke dag rijden ook aan de hand wandelen,zonder zadel, poetsen,...
Ook wil ik ingaan over je lessen
Deze pony wil ook niet met andere paarden in contact komen ze trapt, etc.. Maar waar een wil is is een weg lintje in haar staart en gaan lessen pony is geen 100% maar 200% vooruit gegaan en centjes zijn makkelijk te verdienen door klusjes ofzo te doen.

Ik heb trouwens een zusje van 10 deze zet ik echt niet op een A pony zij rijd trouwens al een volledig jaar op een grote D pony en kwestie van lengte is deze misschien iets te groot maar een C zou haar zeker te klein zijn.

Trouwens ik heb momenteel nog maar 5 paarden maar volgens mij is er geen 1 de baas onder ons dit noemen ze respect langs 2 kanten krijgen.
Naar om te horen 'De Baas' in vriendschap zit geen baas enkel respect en een leider.

Ga gezellig iets leuker doen met de pony waar jullie beide van kunnen genieten.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:03

sayenti schreef:
Eerst een tik geven voor je aan het werk begint dan is er toch iets helemaal mis hoor.
Ik zelf heb er 1tje gehad die heel dominant was en me er langs de andere kant gewoon terug aftrok deze heeft nooit een klap gehad ondanks haar gedrag we hebben gewoon heel veel variatie gedaan.
Deze pony wil ook niet met andere paarden in contact komen ze trapt, etc.. Maar waar een wil is is een weg lintje in haar staart en gaan lessen pony is geen 100% maar 200% vooruit gegaan en centjes zijn makkelijk te verdienen door klusjes ofzo te doen.

Ik heb trouwens een zusje van 10 deze zet ik echt niet op een A pony zij rijd trouwens al een volledig jaar op een grote D pony en kwestie van lengte is deze misschien iets te groot maar een C zou haar zeker te klein zijn.

Trouwens ik heb momenteel nog maar 5 paarden maar volgens mij is er geen 1 de baas onder ons dit noemen ze respect langs 2 kanten krijgen.
Naar om te horen 'De Baas' in vriendschap zit geen baas enkel respect en een leider.

dat is pas logica :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:05

DeEenhoorn schreef:
sayenti schreef:

Wat is daar fout aan? Ik vraag me trouwens af waarom iedereen hier nog tips etc geeft als TS er toch niks mee doet :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-14 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:06

NesxNas:niet iedere dag rijden MAAR wel zonder zadel, dat is toch ook rijden?

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:08

DeEenhoorn schreef:
sayenti schreef:

Je hebt intensief rijden 7/7 2 uurs of om de dag eens een wandeling aan de hand dat maakt veel verschil hoor

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:09

Nesxnas, als je je er zo aan 'irriteert' dat ts niks met die tips doet en niet op jou vragen antwoord geeft, wat doe je dan nog in dit topic?

Veel afwisseling kan inderdaad helpen, ts..

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:10

ts durft volgens mij niet meer :')

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:11

DeEenhoorn schreef:
NesxNas:niet iedere dag rijden MAAR wel zonder zadel, dat is toch ook rijden?

Er staat een komma tussen dit is variatie die ze door de week kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:11

Ik wacht nog op een eventueel antwoord.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:18

NesxNas schreef:
Ik wacht nog op een eventueel antwoord.

zal wel niet komen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:18

Weet ik, maar ik houd m'n stipje er nog wel bij ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:19

Dat gaat niet komen. Er zijn namelijk geen antwoorden van sla en schop nog wat harder en je bent op de juiste weg als je dat doet.
Daar had ze op gehoopt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:20

ts is ook ofline :)
@little_king
Idd ik denk dat ze op dar soort antwoorden zit te wachten, en het liefst nog dat iemand sporen met kartel wielen adviseert ofzo

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:24

Jup, de scherpste sporen eraan volgens ts. en dan zonder cap gaan rijden :j (ik hoef geen cap discussie)