Waarom kan ze nu wel heel erg braaf zijn en kan ik haar nu wel op de pinken overal rijden? Ik weet zeker dat een ander dat niet hoeft te proberen met haar. Precies ze is gehoorzaam geworden ook buiten en zelfs ook in hele moeilijke situaties voor haar luistert ze en geeft ze zich aan mij over.
De rangorde is overal definitief bevestigd, dat vraagt tijd, dat vraagt geduld maar ook eerlijke strengheid door consequent paardje iedere keer terug te zetten. Ga maar eens net zo lang naar buiten met een braaf paard en stap totdat ze uitademt en bij je blijft. Het is niet leuk maar wel noodzakelijk om dat te doen. Paard moet gewoon luisteren en dan is het voor alle partijen leuk. Door te ontkennen dat het een rangorde probleem is kun je het ook niet oplossen want je stopt je hoofd in het zand.
Ik heb mezelf eerlijk in de spiegel durven te kijken en de conclusie getrokken dat paard eerst overal "met mijn voeten speelde" en later alleen buiten. Merens hebben sterk karakter dus het kwam niet uit de lucht gevallen.
Manlief wilde mee oplossen, zoek dus iemand en leg je probleem uit, telefoon op zak en gaan. Zet je paardje zoals ik ook heb gedaan maar keer op keer tussen de struiken (ruin gewoon laten wachten) tegen een boom en laat haar maar eens nadenken... Werkt echt hoor want ze zijn niet gek. Natuurlijk wordt ze boos, want je gaat een probleem een patroon doorbreken, maar door zelf rustig te blijven en niet toe te geven kun je het op gaan lossen.
Vaak zei ik hard op als ze rennerig was door hetigheid: "bang zijn mag fiepen niet", als een soort mantra want mijn paardje was ook nog eens bang voor allerlei spook kabouters. Nu draait ze niet meer om 180 of 360 graden vanuit draf of nog erger in galop om, laat ze zich braaf terug rijden en inderdaad het gebeurd nog wel eens dat ze zoals gisteren opeens vol op de rem gaat en op haar kont nog een stukje door glijdt maar dat is goed uit te zitten en niet zo lastig als dat je opeens een rondje maakt of de andere kant uitkijkt en stilstaat met alle varianten van dien van stuwen en drammen.
€ 10.000,-- vind ik veel te duur. Daar kan ik twee goede merens voor kopen.