hoe leer je je paard meteen aan te springen in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: hoe leer je je paard meteen aan te springen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:40

maar het zou ook kunne helpen om 'omhoog' te denken in plaats van 'vooruit in draf'
dus dat lijkt me niet het eerste

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 14:03

Airnt schreef:
maar het zou ook kunne helpen om 'omhoog' te denken in plaats van 'vooruit in draf'

dit begrijp ik niet zo goed :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:10

Het commando galop(stap en draf ook nattuurlijk) goed aanleren aan de longe is wat wij altijd doen bij jonge paarden. Daar kun je dan tijdens het rijden ook gebruik van maken. Uiteraard de goede hulpen daarbij geven, als het echt heel lastig is bij een paard blijven we ook wel eens lichtrijden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:39

jasmien1008 schreef:
Airnt schreef:

dit begrijp ik niet zo goed :)

Vaak als jij in jezelf denkt 'we moeten hard vooruit' geef je dit over aan je paard.
Mijn paard is hier ook heel gevoelig voor. Ik hoef bij wijze van spreken maar te denken galop en zij zit in galop.
Als jij dus bezig bent met alleen maar harder vooruit in je hoofd kan het zijn dat je paard dus alleen maar keihard gaat draven en niet in galop gaat.
Ik snap dit commentaar ook wel, alleen als het paard dit lichamelijk niet kan 'omhoog' zul je toch eerst hard moeten gaan om in galop te komen.
Vaak werkt het denken in jezelf en je daarvan bewust zijn wel heel goed, dus het is wel een goede tip.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:03

inderdaad:

het zadel komt aan de voorkant omhoog, bij een andalusier ofzo is dat echt heel duidelijk, bij een warmbloed moet je daar soms harder aan werken. Maar deels is dat omdat bijna niemand dat echt in z'n hoofd heeft en toestaat. (voelt een beetje als een speedboat of waterski die in het water gasgeeft: de schroeven (achter) komen lager en de boeg komt omhoog op de boeggolf)

het paard heft z'n voorhand om zeg maar (voor je gevoel) ruimte te maken voor het ondertreden van de achterbenen.

dus je wilt met je schouders goed naar achteren blijven zitten. (zonder dat dan je teugels te kort worden!) met je heupen een opwaartse, voorwaartse beweging van het paard toelaten (voor je navel uit), terwijl je je knieen niet naar voren laat komen, en je benen natuurlijk ook op de gebruikelijke plaats aanlegd.

Ik vind het echt veel makkelijker (ook bij jongere paarden) om uit stap of achterhandwending aan te springen dan uit draf.

Vooral als de draf ietsje sneller wordt kun je gewoon veel moeilijker doorzitten dan in stap en zonder goeie zithulp krijg je nooit een mooie overgang.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:11

Ik denk dat je wel het type paard in de gaten moet houden.
Kort gebouwde paarden en paarden die echt gefokt zijn op verzameling (spaanse bv.) zullen galop makkelijker vinden en inderdaad als ze jong zijn in stap aan kunnen springen in galop.
Als je een lang paard hebt minder goed in balans, kan dit supermoeilijk zijn voor zo'n paard.
Dan denk ik dat je niet meteen moet denken aan 'een mooie overgang' maar blij moet zijn als hij op jouw hulp in galop gaat. En dan ga je dit langzaam uitbreiden naar gecontroleerde galop en mooi aanspringen.
De tips van Airnt voor je zit zijn super, dat moet je sowieso gewoon doen als je gaat aan galopperen.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:50

nu begrijp ik dat 'omhoog' denken :D ga er rekening met houden.
Heb hem ook geleerd om aan de longe in galop te gaan wanneer ik zeg 'galop'. Dit lukt al aardig.
Tijdens het buiten rijden galoperen ging ook heel vlot, hij sprong zeer snel in galop, hierbij gebruikte ik ook weer het 'galop' commando. In de piste gaat het wat trager maar naar mijn mening sneller dan in het begin.

Tips blijven nog steeds welkom :D Ik wil natuurlijk werken aan het aan galopperen vanuit een rustige draf en later vanuit stap :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:11

Ik mis iets essentieels in de hulpen bij de aansprong, je achterbeen gaat naar achteren maar je binnenbeen geeft net achter de singel de galophulp! Het buitenbeen begrenst alleen de achterhand maar geeft geen galophulp, dat doet het binnenbeen.

Om een paard aan te leren dat hij op het binnenbeen moet aanspringen, moet je de hulp duidelijk geven. Je been even aanleggen is in het begin niet genoeg, het moet een duidelijke tik van je been/voet zijn waarop je paard kan reageren. Als hij dan wat versnelt, moet je de hulp herhalen net zolang tot hij galop aanspringt, eens in de galop neem je rustig het tempo terug tot een normaal tempo (al duurt dat enkele voltes). Als je dit enkele keren herhaalt, herkent je paard de precieze aanspringhulp en kan je hulp steeds lichter worden totdat je eigenlijk niet eens meer je been moet bewegen maar alleen je spieren aanspant. Op dezelfde manier leer je je paard vanuit de stap aan te galopperen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:53

ik zou nooit binnenbeen over buitenbeen prefereren.
binnenbeen zorgt voor buiging, maar het buiten achterbeen moet stuwen en dragen in deze. dus het buitenbeen is degene die de gang inzet als je van achter naar voren wilt rijden.

naja, het maakt in het begin geen bal uit, maar later kom je in de problemen. als je echt verzameld wilt galopperen moet je de impuls echt ook buiten erin kunnen rijden (pirouettes enzo)

op het buitenbeen aangalopperen geeft makkelijker (een mate van) verzameling, daarmee mooiere overgangen, makkelijker zitten dus ook een ontspannener ruiter en vaak een veel durchlässiger paard.

Ik snap dat je in Nederland steevast hoort 'binnenbeen' maar ik ben het dus, met alle respect, niet met je eens Ibonn

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:37

De vraag was: hoe leer je het aan en dat doe je het makkelijkst op binnenbeen is mijn ervaring, later in de africhting komt buitenbeen en buitenteugel steeds meer in beeld. Maar voor een onervaren paard/ruiter/amazone is het veel te complex om een buitenhulp te geven als het lichaam naar binnen gebogen is. Dat is een coördinatie die aangeleerd moet worden, is mijn ervaring... Dus daar zijn we het over eens :D

Verder ben ik van mening dat er meerdere wegen naar Rome leiden en iedereen moet uitzoeken wat voor hem/haar werkt. Als de coördinatie en samenspel van hulpen beter loopt aan de binnenkant, dan leer ik het mijn leerlingen aan op de binnenkant. Persoonlijk is voor mij binnenkant de aansprong en buitenkant de wissel maar ik zou mijn paard ook kunnen leren te wisselen of aanspringen op geklik of het draaien aan het oor (oude spreuk van mijn leraar ;-) ) Het gaat vooral om consequent de juiste hulp geven, te herhalen en daarmee het paard de hulp aan te leren. De rest volgt later als paard en ruiter er klaar voor zijn, te vroeg met complexe hulpen beginnen is alleen maar verwarrend en demotiverend is mijn mening...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:51

volledig eens met dat het vanalles kan zijn, maar als je de zit van de ruiter in de overgang beinvoed kan dat wel uitmaken. (en vele wegen leiden naar rome, inderdaad) :)

Het is gewoon een anders stukje gereedschap in de toolbox dat je kunt proberen als het niet werkt.

Ik vind het met het buitenbeen begrijpelijker voor het paard, consequenter, makkelijker qua zit en hulpen, eenvoudiger voor de ruiter te begrijpen, en daarmee consequenter.

maar inderdaad: wissels, pirouetten, appuyementen... allemaal buitenbeen. dus waarom niet het aanspringen? dan hebben we een hulp voor dezelfde beweging van het buitenachtebeen. de heupen van de ruiter bewegen hetzelfde voordezelfde beweging van de rug onder het zadel in dezeldfe fase van dezelfde pas.

en als we dit probeelm in de kern hebben opgelost, dan wordt de rest ook eenvoudig.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:34

Dat is heel academisch gesproken en als je eenmaal zover bent, heel begrijpelijk maar beginnende ruiters en paarden kunnen er een flinke kluif aan hebben en niet iedereen wil studeren op paardrijden...
Ikzelf gebruik veel dingen vh academisch ook voor mijn rijden en lessen maar blijf erbij dat het te complex is om mee te beginnen... Als een ruiter zover is en er open voor staat, ga ik meer die kant op maar uit ervaring weet ik dat ruiters soms afhaken als het te ingewikkeld of theoretish wordt.

Dan een vraag, ik ga er van uit dat het binnenachterbeen geactiveerd moet worden in de aansprong en verzameling, waarop baseer jij het aanspringen op het buitenachterbeen?
Zelf rij ik de impuls erin met binnenbeen en begrens ik waar nodig en zet wendingen in met buitenbeen. Mijn buitenbeen vraagt dus nooit impuls, zelfs niet in de kleinste volte of arbeidspirouette, buitenbeen werkt dan alleen zijwaarts of begrenzend terwijl ik activiteit met binnenbeen vraag. Als ik activiteit met buitenbeen vraag, verlies ik in mijn ogen de begrenzende of drijvende werking want een beenhulp kan niet 2dingen tegelijkertijd betekenen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:48

ik heb niet het idee dat mijn paard dat zo ervaart.

de voorwaartsheid komt toch ook wel grotendeels uit een zithulp... of liever, hoe het paard de impuls laat vloeien.

mijn binnenbeen buigt het paard hoofdzakelijk, vraagt om schouder binnewaarts etc, maar vrijwel alles waar ik impuls nodig heb gebruik ik buitenbeen of beide benen. de heupbeweging van de ruiter geeft eiegnlijk hoofdzakelijk de gang en de richting aan.

Ik snap dat het allemaal heel ingewikkeld klinkt omdat ik het probeer uit te schrijven, maar dat maakt het nog niet academisch . (ik ben ook echt zeker geen AR ruiter) mij lijkt een kliner aantal hulpen eenvoudiger te leren.

Ik heb er eigenlijk nooit aan gemerkt dat ik met voorwaartsheid in de problemen kwam.