Kijkerig en schrikkerig paard erdoorheen rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Re: Kijkerig en schrikkerig paard erdoorheen rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:10

2 kg onderhoudsbrok? Vind ik nogal gek. Ik denk dat bij veel paarden het aan het rantsoen ook ligt.
Mijne heeft hetzelfde karakter en ze krijgt 1 schep onderhoud + sportsfit van Pavo hier is zij heet genoeg van.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:26

Die van mij is ook heel erg kijkerig. Ik werd er echt moedeloos van. Eerst werd ik boos, maar daar kwam ik achter dat dat natuurlijk niet werkt. Nu ben ik bezig met negeren, dat werkt veel beter.
Ook geef ik hem magnesium en daar ben ik echt super over te spreken. Hij is nog wel eens kijkerig, maar hij reageert niet meer zo verschrikkelijk extreem zoals hij eerst deed. Misschien moet je dat eens gaan proberen. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:35

Ik zou net zoals een paar anderen hier zeggen. Eerst eens kijken naar je voer. Kan best zijn dat het daardoor krijgt. Zou dat eerst eens gaan minderen. Heb er zelf ook eentje gehad, die dit gedrag ging vertonen als ze teveel krachtvoer kreeg. Die had genoeg aan een handjevol per dag.

En voor de rest ben ik het met simpelman eens.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:38

Ik wil niet zeggen dat het nooit helpt hoor, magnesium. Maar het zou wel heel makkelijk zijn om de oplossing uit een potje te halen zonder kritisch naar jezelf te zijn.
Het mooie van dit paard is dat het je heel veel kan leren over jezelf en je benadering van het dier. Het paard moet leren dat jij zijn leider bent en als jij zegt het is goed dat hij daar op kan vertrouwen.
Jij moet je dus als zijn leider gedragen. Is niet altijd eenvoudig maar zijn waardevolle ervaringen waar je altijd weer wat aan hebt.
Wil je toch voor de snelle oplossing uit het potje? Leg dan voor je gaat rijden wat suikerklontjes of stukjes wortel op de stressplekken. Vaak schiet je daar ook erg mee op. Heel penny maar wel effectief.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:39

Cassidy schreef:
Op het moment dat ze iets eng vinden en ze er langs zijn, omdraaien en er weer langs. En weer, en weer. Paard het enge object van beide kanten laten zien. Misschien 100 keer, misschien 200 keer. Pas doorrijden als ze geen krimp meer geven. Dan pas ben je aan het desensibiliseren. Van binnenbeen erbij, en dan snel doorrijden als ze er langs zijn leert een paard niets.

Deze situatie zal zich meestal voordoen. Iets engs buiten de bak of ruiterpad waar je niet omheen kunt rijden. Je moet er langs. In de bak kun je bovenstaande nog doen.
Het verschil met wat Simpelman omschreef vind ik toch het stukje dwang. 100 of 200 x ergens langsrijden kan bij een erg stressvol paard 100 of 200 x stress op en het risico een paard over de zeik te rijden. Resultaat: flink wat negatieve ervaringen. Als het na 10x niet betert heeft 100 of 200 x helemaal geen zin.
Wat Simpelman omschrijft is het paard zijn eigen angst te laten overwinnen. Wat een positieve ervaring oplevert.
Beide methoden zijn niet verkeerd, maar je moet als ruiter gewoon goed kunnen onderscheiden welke methode op welk moment zin heeft en het beste bij je paard past. En bij jou (het laatste ook niet onbelangrijk).

Zelf heb ik bijvoorbeeld een niet erg stressvol paard, maar wel heel kijkerig (geweest). Bij hem kies ik er juist voor om hem helemaal niet te laten kijken naar iets engs, maar hem gewoon goed bezig te houden. Dat werkt zeker op wedstrijd altijd het beste.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-10-13 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:42

@Kostolany ik gebruik gewoon magnesium van Treurniet (gele zak), 12.00 euro. Doe ik bijna 2 maanden mee. Dat gaat gewoon over het voer. Mijn pony eet echt alles dus ik zou niet weten of het de eetlust vermindert. Bij hem in ieder geval niet.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:51

Babootje schreef:
@Kostolany ik gebruik gewoon magnesium van Treurniet (gele zak), 12.00 euro. Doe ik bijna 2 maanden mee. Dat gaat gewoon over het voer. Mijn pony eet echt alles dus ik zou niet weten of het de eetlust vermindert. Bij hem in ieder geval niet.

Misschien moet je voor jezelf eens een potje magnesium halen en elke dag een tabletje nemen. Dan kom je erachter dat je je daar heel vreemd van kan voelen. Dit is niet naar bedoeld hoor maar voor mij was het echt een eye opener.
Laatst bijgewerkt door JJane op 08-10-13 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:51

steflyn schreef:
2 kg onderhoudsbrok? Vind ik nogal gek. Ik denk dat bij veel paarden het aan het rantsoen ook ligt.
Mijne heeft hetzelfde karakter en ze krijgt 1 schep onderhoud + sportsfit van Pavo hier is zij heet genoeg van.

Ik heb gelezen dat hij 1 kg onderhouds-/recreatiemix krijgt. Dus dat is niet te veel lijkt me.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:53

Ook 1kg. kan soms al teveel zijn, Babootje.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:03

Ik heb niet alles hierboven gelezen maar ik herken me zelf helemaal in wat je in het begin schreef. Mijn paard deed 1 jaar precies hetzelfde. Ik kan de bak niet eens doorrijden want ze was steeds aan het schrikken. Ik wist dat ze nergens last van had, ze wordt iedere 3 maanden nagekeken maar het zat echt in haar hoofd. Op advies van Laarakker heb ik onrust druppels gegeven. Ze moest zich leren ontspannen want ik was soms een uur bezig om de bak rond te komen ipv te trainen. Dit hielp (niet dezelfde dag hoor) en doordat ze zich meer ontspande werd het ook minder eng. Nu ben ik een jaar verder, en we rijden nu B cross. dat had ik nooit verwacht van mijn kijkerig paard.

Maar ik ben er wel veel mee bezig geweest, ook al vond ik het eng. Haar veel vertrouwen geven, overal mee naar toe nemen ook al staat ze te steigeren en te bokken in het begin ( dat wordt minder) Toch wedstrijden blijven rijden ( in het begin met bodyprotector omdat dit veiliger voelde voor mezelf en ik hierdoor ook haar durfde aan te pakken als ze schrok) ondanks dat we de bak niet doorkwamen. En nu staat ze te slapen naast de trailer, kan ik haar overal mee naar toe nemen en rijden. En ze heeft het nog steeds wel als ze gespannen is dat ze overal kabouters ziet maar dan is ze er wel sneller doorheen. Ik geef het nu ook niet meer want het gaat goed met haar.

http://www.holistischdierenarts.nl/onru ... nrust.html

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:06

JJane schreef:
Babootje schreef:

Misschien moet je voor jezelf eens een potje magnesium halen en elke dag een tabletje nemen. Dan kom je erachter dat je je daar heel vreemd van kan voelen. Dit is niet naar bedoeld hoor maar voor mij was het echt een eye opener.

En wat wil je daarmee zeggen?
Dat je het dan maar niet moet geven? De meeste paarden hebben er wel baat bij en je merkt snel genoeg of het werkt of niet. Als het niet werkt, hoef je er niet mee door te gaan.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:13

@streep: was jouw paard ook heet van zichzelf? Wel fijn dat die druppels helpen.

@Ts: ik herken het heel erg, het paard wat ik voorheen reed was ook enorm kijkerig en ook iedere training was het weer een heel gedoe om haar langs die ene hoek te krijgen zonder weg schieten. Maar ook schrok ze zowieso al heel snel. Wat er genoemd word door kostolany dat het paard anders geen M2 zou kunnen worden ben ik het niet mee eens.
De merrie die ik in de wedstrijden reed was voor mij met 2 verschillende amazones Z gestart met eigenlijk altijd prijs en winst. Maar in bepaalde binnenhallen hoefde je met haar niet te gaan starten.

Mijn eigen paard nu schiet snel weg, die is totaal niet heet tijdens het werk .
Maar enorm schrikkerig, ook niet op bepaalde plaatsen het kan echt overal zomaar ineens gebeuren.
En het is ook niet dat ze ergens niet langs wil, ze gaat overal zonder problemen langs.
Voor mij weer de kunst te blijven zitten en haar terug te halen, ik negeerde het gewoon en reed weer verder. Maar sinds gister heb ik haar toch een aantal keer echt op de HO gezet want ik kan soms niet eens normaal in en uitstappen. Je voelt het ook niet aankomen. Ik vraag me af wat ik hier het beste aan kan doen? Iemand ideeen?
Het is niet dat het door mijn eigen spanning komt, want aan de longe precies het zelfde en ook aan de hand met verschillende personen....Maakt niet of je nou een zeker persoon hebt of een onzekere.
Ik minder ook al met voer want daardoor werd het echt veeel erger. Ze krijgt momenteel een handje vol met wat vitamines erdoor heen.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:19

Ja Marus die van mij is wel heet. Ik train haar wel intensief want rust vindt ze niets. Tijdens een rustdag, kan ze in de wei maar doe ik ook nog vrij spel met haar. Ik heb ook van alles geprobeerd, magnesium verschillende merken, het voer verminderd, geen brok alleen muesli,....... Werd er gek van
Ik geef nu luzerne naast haar brok. En slobber na een intensieve training. En als ik de volgende dag ga crossen krijgt ze een kilo muesli extra En nu doet ze het echt perfect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:19

Misschien moet je voor jezelf eens een potje magnesium halen en elke dag een tabletje nemen. Dan kom je erachter dat je je daar heel vreemd van kan voelen. Dit is niet naar bedoeld hoor maar voor mij was het echt een eye opener.[/quote]

En wat wil je daarmee zeggen?
Dat je het dan maar niet moet geven? De meeste paarden hebben er wel baat bij en je merkt snel genoeg of het werkt of niet. Als het niet werkt, hoef je er niet mee door te gaan.[/quote]

Sorry maar ik begrijp deze opmerking ook niet helemaal; Nu is het bij magnesium toevallig wel zo dat mens en paard dezelfde symptomen en resultaten kunnen hebben, maar als je toch merkt dat magnesium geen goed doet bij je paard, stop je er toch gewoon gelijk weer mee? Het bijvoeren kan geen kwaad en is over het algemeen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) veilig te geven en stukken goedkoper uitproberen, dan bloed gaan testen bv.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:20

@Streep: ik lees vaker dat mensen slobber geven aan paarden die wat heter worden van biks/muesli?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:24

Gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is. Als er een enge hoek is ga je daar op de volte en ga je er een paar keer langs.
Als je er echt op reageert bevestig je voor het paard dat er ook iets aan de hand is. Het beste wat je kunt doen is dus eigenlijk "niks" en naar voren rijden. Zolang je maar niet gaat trekken of gelijk vol op de rem gaat.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:26

Marus, bij mij werkt slobber goed. Ik geef het zelf in de zomer en museli alleen als ze erg hard moet werken de vlgd dag. En als ze een rustdag heeft krijgt ze luzerne ipv slobber

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:31

Ik denk dat je moet oppassen met het idee "erdoorheen rijden". Het probleem is dat je een paard wel (met de nodige moeite) langs een eng object(van mij part een levensgevaarlijk lolliepapiertje dat glimt) kan krijgen, maar de spanning blijft er dan toch wel een beetje inzitten en bij een volgend object schrikt hij alleen maar sneller en harder, met als risico dat hij op ten duur "ontploft". Tuurlijk wordt hij moe op ten duur en zal het dan minder worden, maar het paard heeft niets geleerd. Ik geloof niet zo in paarden die maar klieren om het jou lastig te maken, maar zelfs als je dat denkt werkt het beter om tot ontspanning te rijden dan erdoor te duwen.

Mijn mening is dat je beter bij het object van "schrik" kan blijven, daar aan het werk gaan om ontspanning te verkrijgen, dus niet "erdoorheen rijden" maar tot ontspanning rijden(of met grondwerk als je niet veilig erop kan blijven). Was het maar een kleine schrik, wat kijkerig, dan kan je evt verder gaan na die ontspanning. Was het een grote schrik dan doe je er beter aan na die ontspanning terug te keren naar huis en de volgende keer het ontspanningsstukje herhalen dan(dan is het hopelijk alweer een kleinere reactie daar). Wel echt na ontspanning, duidelijke ontspanning, dan wordt het paard beloond voor het ontspannen.

Misschien kom je zo de eerste tijd niet verder dan de poort van het erf af, dat is niet erg, je zal stapje voor stapje steeds verder komen.
In een bak heb je het daarin makkelijker omdat je dan vrijwel automatisch bij het object blijft en er steeds langs gaat, maar ook daar, zorg dat als het paard ontspant jij goed beloond, ik zou zelfs zeggen, stoppen met "werken".
Dus ontwijk de zaken niet, maar gooi je paard ook niet teveel in het diepe, zoek dat punt waar er wel een reactie is, maar deze niet zo groot is dat je amper meer door kan dringen en bouw die grens uit. Zie het niet als een "verlies" van je leuke buitenritje, zie het als een toekomst bouwen van vele echt leuke buitenritjes.

Thuis, in een veilige omgeving, kan je ook werken aan meer "dapperheid", leg eens een zeil in de bak als je gaat grondwerken/rijden, werk daar eens mee. Neem eens iemand mee met een papaplu om die open en dicht te doen(ritmisch beginnen en niet gelijk vlakbij het paard natuurlijk ;) ), pak eens een fitnessbal en klooie daar wat mee met het paard. Altijd gericht op ontspanning en met de wetenschap dat als je met het object van het paard afgaat(er achteraan loopt met het paard ook) het een stuk minder eng is en eerder nieuwschierigheid opwekt. Schriktraining dus, maar op een constructieve manier, het paard nieuwschierig en "dapper" krijgen.
Dapper tussen haakjes, want het blijft een paard. Denk ook niet dat als hij thuis in die veilige omgeving goed is met allerlei objecten hij dat buiten ook zal zijn, het is een hulpje, geen volledige oplossing. Het helpt je vooral om "technieken" in de vingers te krijgen die werken voor jou en je paard.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:23

Voor de mensen die de opmerking niet begrepen: de magnesium werkte inderdaad erg goed tegen de spierpijn en het stijf zijn maar ik liep regelmatig met stevige hartkloppingen rond terwijl ik maar een lage dosering gebruikte. En dat zijn dingen die je niet gelijk ziet aan een paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:38

JJane schreef:
Voor de mensen die de opmerking niet begrepen: de magnesium werkte inderdaad erg goed tegen de spierpijn en het stijf zijn maar ik liep regelmatig met stevige hartkloppingen rond terwijl ik maar een lage dosering gebruikte. En dat zijn dingen die je niet gelijk ziet aan een paard.

Even off topic: Nooit van gehoord. Heb je een puur magnesium preparaat gebruikt of eentje gecombineerd met bijvoorbeeld Taurine. In dat geval zou ik het me nog kunnen voorstellen. Het hebben van hartkloppingen is juist vaak een symptoom van magnesiumtekort.

Enfin, ik denk dat je best merkt aan je paard als hij zich niet optimaal voelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:51

Bowen schreef:
Ik denk dat je moet oppassen met het idee "erdoorheen rijden". Het probleem is dat je een paard wel (met de nodige moeite) langs een eng object(van mij part een levensgevaarlijk lolliepapiertje dat glimt) kan krijgen, maar de spanning blijft er dan toch wel een beetje inzitten en bij een volgend object schrikt hij alleen maar sneller en harder, met als risico dat hij op ten duur "ontploft". Tuurlijk wordt hij moe op ten duur en zal het dan minder worden, maar het paard heeft niets geleerd. Ik geloof niet zo in paarden die maar klieren om het jou lastig te maken, maar zelfs als je dat denkt werkt het beter om tot ontspanning te rijden dan erdoor te duwen.

En daarom is het zo belangrijk om de spanning af te laten vloeien door zijn voeten te laten bewegen en door te gaan totdat het dier bij dat lolliepapiertje geen krimp meer geeft. Is er ook geen overgebleven spanning die tot eventuele ontploffingen kan leiden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-10-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:56

Babootje schreef:
Cassidy schreef:
Op het moment dat ze iets eng vinden en ze er langs zijn, omdraaien en er weer langs. En weer, en weer. Paard het enge object van beide kanten laten zien. Misschien 100 keer, misschien 200 keer. Pas doorrijden als ze geen krimp meer geven. Dan pas ben je aan het desensibiliseren. Van binnenbeen erbij, en dan snel doorrijden als ze er langs zijn leert een paard niets.

Deze situatie zal zich meestal voordoen. Iets engs buiten de bak of ruiterpad waar je niet omheen kunt rijden. Je moet er langs. In de bak kun je bovenstaande nog doen.
Het verschil met wat Simpelman omschreef vind ik toch het stukje dwang. 100 of 200 x ergens langsrijden kan bij een erg stressvol paard 100 of 200 x stress op en het risico een paard over de zeik te rijden. Resultaat: flink wat negatieve ervaringen. Als het na 10x niet betert heeft 100 of 200 x helemaal geen zin.
Wat Simpelman omschrijft is het paard zijn eigen angst te laten overwinnen. Wat een positieve ervaring oplevert.
Beide methoden zijn niet verkeerd, maar je moet als ruiter gewoon goed kunnen onderscheiden welke methode op welk moment zin heeft en het beste bij je paard past. En bij jou (het laatste ook niet onbelangrijk).

Ook op een buitenrit kun je dit soort dingen doen. De enge brievenbus, de vuilniszak, dat aanplakbiljet, als je alleen op een buitenrit bent of je hebt iig mensen mee die snappen dat je even de tijd hebt om problemen op te lossen die je met je paard hebt en op je wachten in een dergelijk geval, dan kan dat ook buiten de bak.

Simpelman roept dat zijn methode voor een select happy few werkt, ik beweer dat Parelli methode voor iedereen werkt. En nee, 100 keer of 200 keer erlangs - mits goed aangepakt en een solide basis aanwezig - is geen opbouw van stress maar een afbouw van stress. En 10 x erlangs is niet voldoende. Ze moeten erlangs tot ze geen krimp meer geven. En dan niet een dag een sessie inlassen en vervolgens er niet meer mee confronteren. Blijven herhalen. Een politiepaard moet ook wennen aan vuurwerk en zwaailichten, en al die training moet tzt worden herhaald zodat het actueel blijft want anders zakt het weg.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:23

Cassidy schreef:
Simpelman roept dat zijn methode voor een select happy few werkt, ik beweer dat Parelli methode voor iedereen werkt.

????? Waar?

Parelli werkt voornamelijk met behaviorisme, druk, druk wegnemen.
Goed belonen, verkeerd moeilijk maken.

200 Keer erlangs gaan kun je ook noemen murw maken, dit komt ook uit cowboyland.

Zoals ik al zei, bovenstaande werkt, maar er is meer mogelijk.
Een paard leren om met zijn angst om te gaan en moed en zelfvertrouwen te krijgen werkt op een heel ander vlak.

"Een paard heeft aanmoediging en beloning nodig voor het miniemste beetje "moed" dat het toont.
Je moet met het paard meegaan.
Ga zo ver als je paard aankan en nooit verder, wacht dan af en BELOON voor niets, ontspan je, spreek zachtjes en kozend, stap zo nodig af en laat zien hoe het moet.
Denk hier over na, het vraagt wat intelligentie, (de selecte happy few waarschijnlijk....) vergeet de raad van alle "kenners" om je heen, werk alleen.

Sluit je ego uit, vergeet het "lekker" rijden, denk alleen maar aan het opnieuw vertrouwen geven aan je paard.
Uitsluitend met vertrouwen in jou en hemzelf kom je verder.
Neem de tijd, heb geduld (maanden)."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:33

s

edit;
wilde geen reactie plaatsen, foutje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:42

Simpelman schreef:
Cassidy schreef:
Simpelman roept dat zijn methode voor een select happy few werkt, ik beweer dat Parelli methode voor iedereen werkt.

????? Waar?

Hier:

Simpelman schreef:
Het vraagt van de begeleider een hoog niveau van sensibiliteit.

Ik kan van mezelf sowieso al zeggen dat ik dat niet heb, en er zijn er waarschijnlijk meer. IQ ruim voldoende, sensibiliteit laat te wensen over. Wordt aan gewerkt. En ik vermoed dat er meer mensen niet hoog sensibel zijn.
Conclusie: Simpelman aanpak fantastisch, echter niet geschikt voor ieder mens :D. Parelli wel. En met dat voordeel dat je die gevoeligheid bij Parelli kunt ontwikkelen. Methode Simpelman moet hij al ontwikkeld zijn.