Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:21

Dat was geen puur geluk en ik had begeleiding destijds op de manege en anders was ik zeker weten achterover geklapt met haar. En dan had ik er waarschijnlijk wel ondergelegen. Zij ging door tot het bittere eind en voornamelijk wel om je van haar rug af te krijgen. Nee was niet medisch of mankement aan tuig. Wel een jonge pony die wist hoe ze je eraf kon krijgen. Uiteindelijk een topper, maar niet zonder slag of stoot. Nu houd ik ermee op anders word t een welles nietes gevalletje.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:22

Handrem heeft het vaak wel mee te maken, daar heeft het op een uitzondering na bijna altijd mee te maken. (medisch uitgesloten uiteraard)
Bij een jong paard moet je dan niet meteen denken aan een ruiter die zit te melken als een maf, maar een beetje tegenhouden kan bij een jong paard al een handrem zijn.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:25

Marion71 schreef:
Mijn instructrice heeft me altijd geleerd dat steigeren ohz aangeleerd is. Het is dus aan degene op z'n rug om te voorkomen dat dit gebeurt.

Veel paarden steigeren omdat ze niet anders kunnen dan de lucht inkomen. Als er met been gas wordt gegeven dat vervolgens met de hand wordt opgevangen, kan een paard niet anders dan omhoog komen. Als jouw paard schrikt, komt hij niet ogenblikkelijk de lucht in. Dat doet hij pas nadat jij die schrikreactie (paar voorwaartse passen) hebt opgevangen. Vang die voortwaartse drang op in een kleine volte en blijf van je hand af.

Jonge paarden die erg terugdenken, komen sneller omhoog. Bij een jonkie moet er dus met hulp vanaf de grond naar voren worden gestuurd. Een paard ontdekt reuzesnel dat als hij omhoog staat, degene op z'n rug eigenlijk niets meer doet. Eenmaal aangeleerd, is dat reuze lastig om weer af te leren. Steigeren kun je voorkomen door het voorwaarts op te lossen en van de rem (mond) af te blijven. Alle knutsels, elastieken, hulpteugels moet je in de kast laten hangen. Deskundige hulp erbij halen levert meer op.
Uiteraard moet je medische problemen uitsluiten. Je zou niet de eerste zijn die op een vals steigerend paard zit met een kapotte rug.

Hier ben ik het niet mee eens, mijn paard schrikt en komt dan gelijk de lucht in, ik drijf hem na de schrikreactie niet gelijk voorwaarts omdat het in een luttele seconde gebeurd. Daarbij is het paardje heel voorwaarts gericht, en ik rijd haar ook voorwaarts. Ik '' leer'' haar dus niet aan om te steigeren.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:26

Soraya10 schreef:
Dat was geen puur geluk en ik had begeleiding destijds op de manege en anders was ik zeker weten achterover geklapt met haar. En dan had ik er waarschijnlijk wel ondergelegen. Zij ging door tot het bittere eind en voornamelijk wel om je van haar rug af te krijgen. Nee was niet medisch of mankement aan tuig. Wel een jonge pony die wist hoe ze je eraf kon krijgen. Uiteindelijk een topper, maar niet zonder slag of stoot. Nu houd ik ermee op anders word t een welles nietes gevalletje.

Geef alleen deze tip nooit meer aan een ander.
Fijn dat het voor jou geholpen heeft, maar 9 van de 10 keer gaat het niet goed omdat het paard zijn evenwicht kwijt is. En de meeste echt wel omhoog gaan als ze vast zitten, beter gezegd juist omhoog gaan om er van te ontsnappen.
Zelfde idee eigenlijk als de handrem van een hand.
Voordeel hand is sneller los te gooien dan een slof. Daarom moet je met de handen ook de hals vast grijpen of in ieder geval de handen naar voren brengen, hou je vast verliest hij zijn evenwicht en lig je er onder.
Dat is met een slof niet anders.

Maar ik hou er ook over op, maar echt nooit meer als tip geven aub :)

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:36

Ik schriktraining niet iets?.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:38

Die luttele seconden. Je hebt er hooguit 2! daarna is een paard vergeten wat er daarvoor gebeurde. Je moet zelfs in de schrikreactie naar voren rijden en daarna opvangen. Je bent dus al die luttele seconden te laat. Da's niet erg, maar dat is het verschil tussen een prof en een amateur. Je leert het haar dus wel degelijk. Niet bewust of bedoeld, maar de associatie legt je paard wel degelijk. Denken kan een paard niet zo goed, maar in verbanden leggen zijn ze goed.

Dat een jonge pony weet hoe hij je eraf kan krijgen, is omdat het hem gelukt is. Door te steigeren of te bokken, raakt hij dat akelige gemieter op z'n rug kwijt. Als jij niet loopt te mieteren, hoeft hij je er niet af te krijgen. Wederom de kunst van het associeren. Opleiden is iets heel anders dan doen en er bovenop gaan zitten. Opleiden is voor lang niet iedereen weggelegd. Jonge paarden opleiden is een vak. Verpesten kan iedereen en daarna het paard de schuld geven ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:41

iloveDreamer schreef:
Dankje :) Ik heb ook een tijdje een bijrijdpaard gehad, waar ook Jazz achter zat, en ik weet precies wat je bedoelt haha, drama.. Die zijn zo gevoelig, ik heb m in totaal 8 maanden gereden en nog steeds kon ik ook niet fatsoenlijk in een andere omgeving rijden :p

Oh nog even voor iedereen voor de duidelijkheid: Ik stap NOOIT op een jong paard zonder het vooraf te hebben gelongeerd of 10 minuten los in de bak heb laten rennen! Dus dat is totaal niet van de orde, zij krijgt genoeg kans om haar opgekropte energie kwijt te raken, plus ze staat elke dag op 't grote land.

De oplossing ligt bij het aan het werk zetten, waar de meesten ook mee reageren, maar dan heb je het dilemma van wat kun je al wel en wat niet vragen van een driejarige. Maar idg figuren en overgangen ga ik nu meenemen met haar

En dat is precies waarom je les moet gaan nemen. Iets aanleren is gemakkelijker dan iets afleren.

little_king

Re: Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:44

Je kunt een 3 jarige beter een kwartier echt aan het werk zetten zodat hij bij de les blijft dan een half uurtje rustiger aan hobbelen maar hij wel de tijd krijgt om spoken te vinden.
Maar zoals Mindin ook al aangeeft, dat zijn allemaal dingen waarom juist bij een jong paard les nemen fijn is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:49

Mindim schreef:
iloveDreamer schreef:
Dankje :) Ik heb ook een tijdje een bijrijdpaard gehad, waar ook Jazz achter zat, en ik weet precies wat je bedoelt haha, drama.. Die zijn zo gevoelig, ik heb m in totaal 8 maanden gereden en nog steeds kon ik ook niet fatsoenlijk in een andere omgeving rijden :p

Oh nog even voor iedereen voor de duidelijkheid: Ik stap NOOIT op een jong paard zonder het vooraf te hebben gelongeerd of 10 minuten los in de bak heb laten rennen! Dus dat is totaal niet van de orde, zij krijgt genoeg kans om haar opgekropte energie kwijt te raken, plus ze staat elke dag op 't grote land.

De oplossing ligt bij het aan het werk zetten, waar de meesten ook mee reageren, maar dan heb je het dilemma van wat kun je al wel en wat niet vragen van een driejarige. Maar idg figuren en overgangen ga ik nu meenemen met haar

En dat is precies waarom je les moet gaan nemen. Iets aanleren is gemakkelijker dan iets afleren.

Exact :j al neem je een halfuurtje per week les, je instructie kan je ook tips geven waar je dan zelf de rest van de week mee aan de slag kan.

Hoe lang heb je je paard al? Heb je ook schriktraining/grondwerk gedaan?

Een slim paard dat zich verveelt of even de kluts kwijt is kan prima even voor zichzelf lol gaan maken (steigeren of bokken of rennen..) om ofwel zich te vermaken ofwel om de spanning kwijt te raken. Les nemen is juist nu zo belangrijk omdat je onbewust(!!) dingetjes kan doen die je paard aanleiding geven om dit soort streken uit te halen.

Top in elk geval dat ze zo braaf is geweest +:)+ zorg dat je goede begeleiding krijgt en het komt helemaal goed!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:55

Suelza schreef:
unihorses schreef:
ik zou vooral haar hoofd voor haar lichaam weg halen.. en hoofd hoog houden, kan het niet te gevaarlijk worden.

Hij kan hooguit achterover klappen...

en dat is niet erg?
been there, done that en dat is niet cool :n
en stijgeren als hij op de handremstaat? het eerste wat ik doe is teugels los....
en dan stijgert ze en nog eenx en nog een x en nog een x....
gas erop,... en voorkomen dat ze kan stijgeren. zie een paard nog niet hoog stijgeren als ie in stelling staat dacht ik zo...
en niet met elastieken gaan klooien... juist door die tegendruk die er niet af gaat gaat het mis. . .

en figuren rijden is standaard bij ieder , jong of oud paard.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:08

Ik denk dat Suelza die opmerking sarcastisch bedoelde..als in dus wel erg.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:10

AronenLoutje schreef:
Ik denk dat Suelza die opmerking sarcastisch bedoelde..als in dus wel erg.

aah :z
was vroeg vanochtend :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:22

unihorses schreef:
het eerste wat ik doe is teugels los....

Voor de betere ruiters met gevoel: niet compleet losgooien, contact blijven houden. Losgooien is belonen, wil je niet, in de mond trekken of vasthouden is nog hoger en evt. achterover, wil je ook niet. Zoek de middenweg.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:31

Urielle schreef:
unihorses schreef:
het eerste wat ik doe is teugels los....

Voor de betere ruiters met gevoel: niet compleet losgooien, contact blijven houden. Losgooien is belonen, wil je niet, in de mond trekken of vasthouden is nog hoger en evt. achterover, wil je ook niet. Zoek de middenweg.

jaa dat :+ zeg maar zo dat ik haar er niet achteruit trek... net zoals boven de sprong... zeg ook losgoooien maar bedoel dan eerder begeleiden denk ik....
bovensprong sta je ook alleen maar meer ruimte toen...
( mijn teugels blijven net zo strak in mijn handen, hand alleen voor of achter. )
bedoelen wij het zelfde? :+

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:37

Jeetje wat een lastig verhaal. Zou graag een filmpje van zijn gedrag willen zien, en jou reactie daarop.
Wat ik nu alleen maar als tip kan geven;
GOOI ER ABSOLUUT GEEN SLOF OF EEN DERGELIJKS HULPTEUGEL AAN! Niet aanvallend bedoelt naar de mensen die het hier wel als tip gaven, misschien hebben zij er wel veel ervaring mee en weten zij hier ze hiermee om moeten gaan. Ik raad iedereen met een jong paard af om een slof eraan te gooien. Stel hij voelt de druk, gaat omhoog en verliest zijn evenwicht. Dit is heel goed mogelijk puur omdat de MEESTE jongen paarden nog niet zo'n goede balans hebben.
Daarnaast zou ik er persoonlijk zeker professionele hulp bij zoeken. Het is een jong paard en je zit nu op het punt dat je hem kunt breken (hem dit gedrag af kunt leren) of kunt verpesten (hij blijft dit voor de rest van zijn leven doen) Met professionele hulp bedoel ik iemand die ervaring heeft met het opleiden van jonge (probleem) paarden. Dit kan d.m.v les maar ook door er iemand die er een paar keer op gaat en daarna jou een paar keer mee helpt.
Verder echt proberen je paard zo voorwaarts mogelijk te rijden. Probeer goed aan de voelen wanneer je paard wil gaan schrikken. Kijk goed naar zijn oren, probeer zijn spanning te voelen en meestal verandert er ook wel iets in de houding van het paard. Zo snel je voelt dat hij spanning maakt rij je voorwaarts met je benen. Druk op de teugels niet toe laten nemen en desnoods even een volte maken of weg draaien van het "enge". Laat de spanning weer afvloeien en probeer het daarna rustig nog eens.
Het lastige aan steigeren en bokken is dat je met steigeren nou juist wat extra nageefelijkheid wil, met bokken wil je juist dat ie zn 'koppie er iets meer op houd'. puur om te voorkomen dat ie zn hoofd tussen zn benen doet.

Heel veel succes! Hoop dat je er iets aan hebt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:31

unihorses schreef:
jaa dat :+ zeg maar zo dat ik haar er niet achteruit trek... net zoals boven de sprong... zeg ook losgoooien maar bedoel dan eerder begeleiden denk ik....
bovensprong sta je ook alleen maar meer ruimte toen...
( mijn teugels blijven net zo strak in mijn handen, hand alleen voor of achter. )
bedoelen wij het zelfde? :+

Ja, contact houden :j
Je ziet ook mensen de teugels compleet losgooien omdat ze bang zijn te trekken (is ook de beste van de twee kwaden). Maar dan beloon je het paard voor het steigeren dus :=

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:19

Urielle schreef:
Je ziet ook mensen de teugels compleet losgooien omdat ze bang zijn te trekken (is ook de beste van de twee kwaden). Maar dan beloon je het paard voor het steigeren dus :=

Dat is onzin... zo ziet een paard dat niet... Wil je het paard daadwerkelijk het steigeren afleren, zul je het óf voor moeten zijn óf, bij te laat ingrijpen, onverstoorbaar verder moeten gaan met datgene wat je voor die explosie aan het doen was. Alleen dan kun je het paard iets (af)leren... Op het moment van steigeren heeft het paard stress, dan heeft zowel belonen als straffen weinig zin. Hij neemt het namelijk niet op. Het leervermogen is uitgeschakeld en hij reageert niet meer vanuit zijn neocortex, het deel van het brein waar het paard mee denken kan. Hij reageert puur instinctief. Ik ben bang/boos of ik heb pijn en ik wil NU uit deze situatie.

Of je het met of zonder verbinding moet oplossen hangt heel erg van de situatie af. Bij sommige paarden laat ik bewust de teugels los, bij andere juist niet... Ik zou in ieder geval niet zomaar wat gaan uitproberen. Je moet wel weten wat je doet, dit kunnen gevaarlijke grappen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 06:03

Een gestresst paard neemt nog wel degelijk iets op, tenzij er echt blinde paniek is, maar dan kom je eerder rennen tegen dan steigeren.
En in dit geval geloof ik totaal niet dat het aan de orde is hoor, maar ook genoeg hufters die ooit een keer van schrik gesteigerd hebben en het daarna in gaan zetten omdat er niet adequaat op gereageerd is. Dus die volkomen koel in de kop omhoog komen.
Steigeren is echt wel af te leren door je gedrag in het zadel, zo heb ik er vroeger meerdere voor anderen weer terug op het pad gezet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 06:28

Urielle schreef:
Een gestresst paard neemt nog wel degelijk iets op, tenzij er echt blinde paniek is, maar dan kom je eerder rennen tegen dan steigeren.
En in dit geval geloof ik totaal niet dat het aan de orde is hoor, maar ook genoeg hufters die ooit een keer van schrik gesteigerd hebben en het daarna in gaan zetten omdat er niet adequaat op gereageerd is. Dus die volkomen koel in de kop omhoog komen.
Steigeren is echt wel af te leren door je gedrag in het zadel, zo heb ik er vroeger meerdere voor anderen weer terug op het pad gezet.

Ach ja... ik heb er ook geen verstand van... Laat mij maar lekker dressuurproefjes rijden :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:03

Dat zeg ik niet Suelza, maar ik rij ook al wat langer dan vandaag, mn zadelmak maken en correctiewerk, dus mijn bijdrage hoeft ook niet afgebroken te worden :)
Overigens heb ik de eyeopener om contact te houden ook nog eens niet zelf bedacht, maar ook ooit opgepikt van een bekende prof. Maar die zal er vast ook geen verstand van hebben ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:04

Urielle schreef:
Dat zeg ik niet Suelza, maar ik rij ook al wat langer dan vandaag, mn zadelmak maken en correctiewerk, dus mijn bijdrage hoeft ook niet afgebroken te worden :)
Overigens heb ik de eyeopener om contact te houden ook nog eens niet zelf bedacht, maar ook ooit opgepikt van een bekende prof. Maar die zal er vast ook geen verstand van hebben ;)

Ik breek jouw post niet af, ik zeg gewoon dat ik er geen verstand van heb :')

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 07:35

Marion71 schreef:
Die luttele seconden. Je hebt er hooguit 2! daarna is een paard vergeten wat er daarvoor gebeurde. Je moet zelfs in de schrikreactie naar voren rijden en daarna opvangen. Je bent dus al die luttele seconden te laat. Da's niet erg, maar dat is het verschil tussen een prof en een amateur. Je leert het haar dus wel degelijk. Niet bewust of bedoeld, maar de associatie legt je paard wel degelijk. Denken kan een paard niet zo goed, maar in verbanden leggen zijn ze goed.

Dat een jonge pony weet hoe hij je eraf kan krijgen, is omdat het hem gelukt is. Door te steigeren of te bokken, raakt hij dat akelige gemieter op z'n rug kwijt. Als jij niet loopt te mieteren, hoeft hij je er niet af te krijgen. Wederom de kunst van het associeren. Opleiden is iets heel anders dan doen en er bovenop gaan zitten. Opleiden is voor lang niet iedereen weggelegd. Jonge paarden opleiden is een vak. Verpesten kan iedereen en daarna het paard de schuld geven ook.

Sorry, maar ik heb al meerdere jonge paarden doorgereden, en ik weet echt wel wat ik doe.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:36

Ik gooi wel los bij een die echt hoog komt.
1 die half komt wil ik nog wel eens opzij halen, maar bij echt gemeen steigeren, los die handel.
En er is er geen 1 die het blijvend heeft gedaan, dus zo erg fout zal het niet zijn geweest :)
En dat waren paarden die al geleerd hadden bij vorige ruiter dat steigeren profijt opleverde.

Ilover Dreamer, waarom dan de vraag wat je met een 3 jarige kan en mag doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:47

iloveDreamer schreef:
Sorry, maar ik heb al meerdere jonge paarden doorgereden, en ik weet echt wel wat ik doe.

Schijnbaar niet ;)

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 07:50

Mindim schreef:
iloveDreamer schreef:

Schijnbaar niet ;)

Dat zeg jij, dat weet jij niet.
Dat dit paard moeilijker moet doen dan de anderen, tja.
Ik heb dit bericht geplaatst voor tips om steigeren en bokken het beste te kunnen tegengaan, niet om berichten te krijgen dat ik niet weet wat ik doe.