slofteugel gebruiken bij shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:52

ja zep je hebt gelijk, in dat geval, ja een slof kan gebruik worden van shetlander tot ezel en van dressuurpaard tot olifant. Als kan als je het zo bekijkt...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:54

Fasel"]
[quote="sherwood schreef:
jaaa een thiedeman, die kan je tenmiste niet meer loslaten als ie lekker loopt, nee da's pas fijn. Dit was wat ik bedoelde. Ik gebruik graag een slof, maar als je je er te veel over uitlaat, dan krijg je pb's van penny meisjes die zeggen dat ze het allemaal veel beter weten enzo.... zucht.


Pennymeisjes??? Proest!! Nou ik hoop dat je weet wat je zegt want dit zijn geenszins pennymeisjes.

En een thiedemann niet loslaten? Heb heel andere ervaringen. Maar goed, dat is mijn idee.
[/quote]


idd een thiedemann laat wel degelijk los op het punt dat het paard in de juiste houding loopt
ik ben gigantisch tegen de slof als een jong kind of een onervaren ruiter daarmee gaat rijden, als ik zoiets ergens zie dan ben ik goed in staat dat kind eraf te schuppen en de slof eraf te halen,je kent je eigen kracht niet met die slof, door de katrolwerking komt je hand TIG KEER harder in, wat je zelf dus niet merkt, ondertussen trrek je het hele beest in de vernieling, maar "goh wat loopt ie toch mooi " Verward Boos!
een thiedemann of een halsverlenger hebben beide wat dat betrefd een veel zachtere inwerking, omdat de hand de inwerking daarvan niet kan versterken.
ik vind het dus niet zo'n slimme actie

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 14:44

en dat is ook precies het egvaar van een thiedeman, want paarden die ertegenin blijven lopen worden er absoluut niet beter van.

DIe kinders met hun shetten: leer eerst maar eens paardrijden!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 15:37

dat is ook precies wat ik bedoel. Als een paard er tegen in blijft gaan kun je met een tiedeman niks anders doen dan "trekken" immers je rijd hem dan niet meer op de teugel, maar op de tiedeman, want de teugel hangt in zo'n geval slap. Daar ben ik op tegen. Als een paard met de slof er tegen in blijft gaan, dan kun je die langer laten worden, en er zelf meer aan gaan werken. Dat is gewoonweg onmogelijk met een thiedeman. En daar zit 'm de kneep. Mensen gaan dat ding steeds strakker doen, en zien dan het gevaar er niet van in. Maar in feite werk je dan gewoon met een te korte vaste slof! Dat is vast je bedoeling niet. Iig is geen hulpteugel in de handen van kinderen een hulpteugel, maar een martelwerktuig. Tenzij ze er op gewezen worden wanneer het fout gebruikt wordt.

Charaz

Berichten: 24374
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 18:18

Novelle schreef:
slof gebrijk ben ik niet op tegen mits het maar 'eerlijk' gebeurt.
alleen bij een shet vind ik het toch anders,
kleine halsje dat naar beneden moet,
ik heb niets tegen haflingers fjorden en tinkers, maar ik vind niet dat die op de slof gereden hoeven te worden.

en wat al eerder is gezegd hij hoeft geen GP te lopen


En waarom zou een KWPN wel met een slof gereden mogen worden en een Haflinger niet??
Ik verwacht van mijn Haflinger ook dat ze ontspannen en nageeflijk loopt, niet elke Haflinger is een recreatie sjok knol.

*ademt in en ademt uit*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:27

Idd, maar wat ik eng vind bij een slof bij een shet, is dat ze zo kort op de grond zitten en erin gaan staan.
De meeste die echt op de juiste manier met een slof kunnen rijden zijn ook te groot voor een shet.

Naadjuh4Live

Berichten: 421
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:12

je kan denk ik wel een slof gebruiken maar...
je moet hem goed gebruiken en niet zomaar gaan trekken ofzow...
Dan doe je je shet pijn...maar kep der geen verstand van...(ik gebruik zelf ook GEEN slof voor mijn verzorgpony...)<------ook eeen shet

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:19

ik snap het niet......... waarom zou je in hemelsnaam een neanderthealer kaarsrecht willen laten lopen...........

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:44

sherwood schreef:
dat is ook precies wat ik bedoel. Als een paard er tegen in blijft gaan kun je met een tiedeman niks anders doen dan "trekken" immers je rijd hem dan niet meer op de teugel, maar op de tiedeman, want de teugel hangt in zo'n geval slap. Daar ben ik op tegen. Als een paard met de slof er tegen in blijft gaan, dan kun je die langer laten worden, en er zelf meer aan gaan werken. Dat is gewoonweg onmogelijk met een thiedeman. En daar zit 'm de kneep. Mensen gaan dat ding steeds strakker doen, en zien dan het gevaar er niet van in. Maar in feite werk je dan gewoon met een te korte vaste slof! Dat is vast je bedoeling niet. Iig is geen hulpteugel in de handen van kinderen een hulpteugel, maar een martelwerktuig. Tenzij ze er op gewezen worden wanneer het fout gebruikt wordt.


Oke, maar wat doe je dan met een slof in hetzelfde geval?

Kendra

Berichten: 8765
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:42

Ik was van plan m'n shet met stang en trens te gaan rijden.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:44

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ben geen voorstander van een slof in handen van kinderen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:47

Kendra schreef:
Ik was van plan m'n shet met stang en trens te gaan rijden.


Zou je dan een foto kunnen plaatsen?
Want ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet een volwassen vrouw van 42 jr op en shet met stang en trens Verward

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:54

Samsam schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ben geen voorstander van een slof in handen van kinderen.


Ik ook niet

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 15:28

Aqua8horse"]
[quote="sherwood schreef:
dat is ook precies wat ik bedoel. Als een paard er tegen in blijft gaan kun je met een tiedeman niks anders doen dan "trekken" immers je rijd hem dan niet meer op de teugel, maar op de tiedeman, want de teugel hangt in zo'n geval slap. Daar ben ik op tegen. Als een paard met de slof er tegen in blijft gaan, dan kun je die langer laten worden, en er zelf meer aan gaan werken. Dat is gewoonweg onmogelijk met een thiedeman. En daar zit 'm de kneep. Mensen gaan dat ding steeds strakker doen, en zien dan het gevaar er niet van in. Maar in feite werk je dan gewoon met een te korte vaste slof! Dat is vast je bedoeling niet. Iig is geen hulpteugel in de handen van kinderen een hulpteugel, maar een martelwerktuig. Tenzij ze er op gewezen worden wanneer het fout gebruikt wordt.


Oke, maar wat doe je dan met een slof in hetzelfde geval?
[/quote]
in dat geval laat ik de slof een stuk losser komen. Dan ga ik eerst even wat anders proberen. Gewoon bovenin blijven spelen tot je meer contact hebt. Op dat moment neem ik iets druk op de slof opdat het duidelijker wordt wat ik van hem vraag. Meestal komen ze dan naar beneden. Doen ze dat niet, dan is er iets mis in de basis, en zul je eerst weer moeten gaan longeren. Persoonlijk doe ik dat dan met een bijzet. Nee dan trek ik hem niet in de krul, maar dan begrens ik hem zo ver dat het sterrenkijken niet meer mogelijk is, en dan mag ie zelf gaan zoeken waar hij dan wil lopen. Geloof me lopen met de neus strak in de bijzet, daar kiest geen enkel paard voor. Dan gaan ze meestal met de neus over de grond lopen. En dat is al een hele verbetering. vannuit daar kun je weer onder het zadel verder werken.

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:14

Ik rijd zelf dressuur op een shetlander en dan ook de wat "moeilijkere" oefeningen. Hij vind het eigenlijk niet echt moeilijk en buigt wel diep en rond, ik heb weer eens de uitzondering waarschijnlijk Haha!

Maar weer ff on-topic. Ik denk niet dat het heel verstandig is om zonder profesionele hulp met een slof te gaan rijden (maakt niet uit bij welk ras) Dus als je geen les krijgt kun je het beter niet doen. Rijd je pony lekker los met goed contact dan komen ze meestal vanzelf een stukje naar beneden, veel voltes en aan je been houden......

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:40

sherwood"]
[quote="Aqua8horse"][quote="sherwood schreef:
dat is ook precies wat ik bedoel. Als een paard er tegen in blijft gaan kun je met een tiedeman niks anders doen dan "trekken" immers je rijd hem dan niet meer op de teugel, maar op de tiedeman, want de teugel hangt in zo'n geval slap. Daar ben ik op tegen. Als een paard met de slof er tegen in blijft gaan, dan kun je die langer laten worden, en er zelf meer aan gaan werken. Dat is gewoonweg onmogelijk met een thiedeman. En daar zit 'm de kneep. Mensen gaan dat ding steeds strakker doen, en zien dan het gevaar er niet van in. Maar in feite werk je dan gewoon met een te korte vaste slof! Dat is vast je bedoeling niet. Iig is geen hulpteugel in de handen van kinderen een hulpteugel, maar een martelwerktuig. Tenzij ze er op gewezen worden wanneer het fout gebruikt wordt.


Oke, maar wat doe je dan met een slof in hetzelfde geval?
[/quote]
in dat geval laat ik de slof een stuk losser komen. Dan ga ik eerst even wat anders proberen. Gewoon bovenin blijven spelen tot je meer contact hebt. Op dat moment neem ik iets druk op de slof opdat het duidelijker wordt wat ik van hem vraag. Meestal komen ze dan naar beneden. Doen ze dat niet, dan is er iets mis in de basis, en zul je eerst weer moeten gaan longeren. Persoonlijk doe ik dat dan met een bijzet. Nee dan trek ik hem niet in de krul, maar dan begrens ik hem zo ver dat het sterrenkijken niet meer mogelijk is, en dan mag ie zelf gaan zoeken waar hij dan wil lopen. Geloof me lopen met de neus strak in de bijzet, daar kiest geen enkel paard voor. Dan gaan ze meestal met de neus over de grond lopen. En dat is al een hele verbetering. vannuit daar kun je weer onder het zadel verder werken.
[/quote]

Oke, dat is duidelijk. Maar waarom lukt het je dan niet om het rijtechnisch op te lossen?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:56

We hebben nu een discussie over met slof rijden...komen we nooit uit maar oke...in de bovenstaande discussie ben ik met sommige dingen wel/niet eens........

Het gaat over een meisje dat een slof aan haar shet hangt......
Ik ben hier wel zo ontzettend op tegen....waar is de tijd van lekker bezig zijn met je paardje..
Leren rijden,leren zitten,je paard aan leren voelen en door met je paardje bezig te zijn echt contact te krijgen..niet kunstmatig in de krul te trekken....maar je paardje naar je toe te rijden...het gaat hier over een shetje met een jong meisje erop...........die moeten lekker met elkaar lol hebben ipv nu al bezig te zijn met hulpmiddellen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:11

Inderdaad: "Waar is de tijd van lekker bezig zijn met je paard?" Dat geldt voor alle ruiters en alle paarden. Laat de rijkunst, rijkunst zijn!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:28

aqua
het gebruik van de slof is voor mij een hulpstuk om een moeilijkere oefening er netjes in te krijgen, niet als basis een paard aan de teugel te krijgen, dat wil rijtechnisch nog wel lukken. Vandaar dus dat ik er op tegen ben een slof op die manier te gebruiken zoals een thiedeman werkt.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:04

Shiloh schreef:
Ik denk dat je zelf moet kijken of je een slof moet gebruiken bij je shet. Maar als je dan besluit het wel te doen, ga het dan niet alleen doen, je trekt je paard snel zonder het door te hebben te ver, en als je de slof er dan weer afhaald heb je alsnog niks bereikt.

Ik vind dat je het prima als hulpmiddel kan gebruiken, als je ook maar blijft doen wat je moet doen om een paard aan de teugel te krijgen. Dus goed voorwaarts rijden en benen eraan houden, en vriendelijk blijven, is je shetje goed aan de teugel dan hoord de slofteugel los te hangen. Als je er iemand bij hebt kan die je erop wijzen wanneer je de teugel te strak aanpakt omdat je dat zelf snel niet doorhebt.

En tegen de rest, ik heb niks tegen de slofteugel MITS die op de goede manier gebruikt word. Afgelopen zaterdag nog heb ik een hele goed manier van slofteugel gebruik gezien. Het paard liep ontzettend te vervelen, en om hem er even goed doorheen te krijgen hadden ze de slof er even omgedaan, maar als het dier netjes liep, hing die hulpteugel netjes los... prima dus..

maar ik heb ook op dezelfde dag een heel ander plaatje gezien...

Afbeelding

en daar kan ik dus gewoon van janken...



wie zit daar op die pony? ik vindt neit dat de HULPteugel hier juist gebruikt word. Zo te zien kan de pony netjes nageeflijk lopen, dus hier helpt de slof de ruiter, en dat is fout. Hij is trouwens ook veelste strak.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:06

Aqua8horse schreef:
Inderdaad: "Waar is de tijd van lekker bezig zijn met je paard?" Dat geldt voor alle ruiters en alle paarden. Laat de rijkunst, rijkunst zijn!


Wat kan jij dat toch altijd mooi zeggen