Niet rond genoeg rijden..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: Niet rond genoeg rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:36

Klopt! Gewoon een soort stopwatch zetten hihi. Misschien is mijn kippendans wel wat makkelijker te herkennen dan het correct recht zitten ja, bedankt voor de tip! Misschien is beugels aan de tenen en hakken laag ook nog een mooi punt... dat vind ik namelijk gek genoeg ook lastig, het is bij mij óf doorzitten, óf hakken naar beneden en benen lang. Het gaat wel al beter maar nog steeds niet perfect.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:39

Ik ben stiekem een stille volger, maar vind het al top dat je zo erg je best doet om te verbeteren.
En inderdaad ik denk dat het al veel helpt als iemand je continu helpt herinneren aan je zit etc.
Zo vergat ik de mijne ook snel in het begin, was veel met andere dingen bezig.
Op een gegeven moment ga je hier dan zelf ook meer op letten.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:39

Precies, focus je op een paar dingen, niet alles tegelijk willen. Leren paardrijden doe je je hele leven lang, tenzij je natuurlijk de lol kwijtraakt, dus gewoon genieten en geconcentreerd rijden en op den duur wordt alles vanzelf makkelijker.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:44

Ja dat klopt allemaal ook wel gelukkig. Alleen zou het zonde zijn als ik deze mooie kans mis om zo veel bij te leren, zoveel les en goede raad krijg je niet snel van iemand, zomaar en voor niks.
Zo heb ik in de laatste 3 dagen voor mijn gevoel meer over het lichaam van het paard geleerd en meer over het nut van sommige oefeningen bij het rijden dan tijdens de 8 jaar les op een manege(niet om de manege af te kraken ofzo!).
Op de manege kreeg je gewoon geleerd dat een volte goed was om een paard langzamer te laten gaan, da's alles. Maar natuurlijk is het ook zo dat je op een manege alleen het in-geval-van-nood paardrijden leert, maar zelden de dingen die je helpen echt met een paard samen te werken.

Dan geld natuurlijk ook weer, hoe krijg je nou echt een band met een paard waar iedere dag weer 2 anderen op zitten die het paard geen zekerheid in rijstijl kunnen geven? Niet dus...

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:45

Welkom in de wondere wereld van de bijrijders ;-)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:46

Ik heb als bijrijder ook meer geleerd dan in m'n jaren op de manege.
Manege is oké voor de basis, maar als je meer wil is dit inderdaad ideaal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:47

Van verschillende manegepaarden kan je heel veel leren.
Ik heb het altijd heel leerzaam gevonden.

Wat ik wel veel leuker vond aan een verzorgpaard en later eigen paard is dat je elkaar beter leert kennen en samen dingen gaat leren en daar elke keer samen mee verder kan.
In plaats van dat je wel hebt bijgeleerd, maar elke keer weer op een ander paard maar moet kijken hoe het gaat.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:53

Sjolvir schreef:
Van verschillende manegepaarden kan je heel veel leren.
Ik heb het altijd heel leerzaam gevonden.

Wat ik wel veel leuker vond aan een verzorgpaard en later eigen paard is dat je elkaar beter leert kennen en samen dingen gaat leren en daar elke keer samen mee verder kan.
In plaats van dat je wel hebt bijgeleerd, maar elke keer weer op een ander paard maar moet kijken hoe het gaat.

Dit bedoel ik ook, alleen heb ik het denk ik een beetje kortaf en bot verwoord.

Het is ook zo leuk dat ik graag later een shire of tinker zou willen hebben, en nu dus een tinker toevallig als bijrijdpaard gevonden heb. Nu blijkt dus net dat de eigenaresse ook nog een belgisch trekpaard heeft staan. Zo kan ik me al heel goed inbeelden hoe het dan later zal zijn en welk ras ik nou zou kiezen. Vooral omdat ik ook help met schoonmaken/poetsen van mijn BP zowel als "de reus"/naar binnen halen(heeft me toch wel even doen inzien dat ik misschien niet sterk genoeg ben om zo'n reus tegen te houden als hij eten ziet :+ het lukte nog maar net). Zo'n dingen zijn ook allemaal heel leuk, toevallig en leerzaam.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:56

Ach joh.. dat kleine beige ding van mij tegen houden als ze eten ziet is ook al een uitdaging :D
Hoeven ze niet groot voor te zijn. :Y)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:00

momopaws schreef:
Ja dat weet ik... we beginnen gelukkig volgende weekend ook aan zitlessen(als ik eindelijk 100% in balans zit kan ik me gaan focussen op het paard in balans krijgen... anders gooi ik haar ook steeds uit haar balans, en dat schiet niks op.) Blij om te horen dat ik toch wel een aardige zit heb! :+
Ze is inderdaad liever lui dan moe... veel liever lui dan moe. Ook is het zo dat ze nogal moeite heeft met het juiste tempo (spoor je aan heb je een racewagen, neem je een beetje terug heb je een slak... en een racewagen met zo veel bochten gaat m ook niet worden.)

Om weer terug te komen op de zitlessen, als ze door de bocht gaat, te snel, word het hoekerig en verlies ik mijn balans wel eens, waardoor ik, (ja ik weet HEEL slechte gewoonte) mij soms een beetje aan de teugels terug op het paard trek, en haar daarmee ook weer bijna stil laat staan.

Met andere woorden, vanuit alle oogpunten lijkt het mij en de eigenaresse het dus het slimst om met zitlessen te beginnen. Iemand daar nog meningen over? Wil alles wel horen om daarna een goed overwogen beslissing te kunnen nemen, en hoe meer argumenten ik voor iets weet hoe makkelijker het is een keuze te maken natuurlijk.

Ik wou dat meer mensen dit deden +:)+

Hele verstandige keuze waar je de rest van je paardrij jaren echt profijt van gaat hebben. Eerst zelf goed op het paard zitten dan kun je pas je paard goed sturen en verder leren.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 21:02

Dat klopt dan ook weer ja haha, maar als je als meisje van 1.70 naast een (geweldige :o ) reus van 1.80 staat die schrikt van een hond die blaft... Reusjelief trok zijn hoofd omhoog en ik vloog even door de lucht hihi, daarna zette hij het op een drafje dat je van een arabiertje zou verwachten, zo heel lichtvoetig, echt gewoon hilarisch om te zien maar wel even schrikken en vechten om hem terug te houden voordat hij bij de weg kwam :+

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:04

misschien kun je eens om de tafel gaan zitten met de eigenaar, en daar je verhaal doen dat je het erg vervelend vind dat het zo gelopen is, en dat je niet wist dat dit fout zou zijn.
en dat je niet wist dat je hem over de rug moest rijden, en dat je dat graag zou willen leren.
zolang je aardig en eerlijk blijft, zijn ze vaak ook aardig terug tegen jou!

heel veel succes!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 21:06

@JenW dit gesprek heb ik toevallig eergisteren(geloof ik... kan ook de dag daarvoor geweest zijn :+ ) Met de eigenaresse gehad, hierdoor voel ik me al een stuk prettiger en ben ik er echt klaar voor hard eraan te gaan werken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 10:48

Hier een vervolgje op dit verhaal: [VP] Bijna alles kwijt
Het hoorde meer bij verzorgpaardenpraat dan bij rijtechnisch, dus heb ik besloten er een nieuw topic voor te openen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:54

Tjaaaaaaaaaa........... eigenaar rijdt heel proffessioneel en erg rond dan kan ze echt niet van een 15 jarig iemand verwachten dat op een manege rijdt dat ie dat ook kan.

Die had gewoon op zoek moeten gaan naar iemand van eigen rijniveau, maar dat is wat ik ervan vind.

Wat ik ook raar vind is........ als ie zo op haar paard gesteld en er zuinig mee is, waarom is ze dan niet gaan kijken hoe je rijdt op haar paard? En heeft ze niet even met je erover gehad?

Zodat jullie beiden weten wat jullie van elkaar kunnen verwachten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 10:58

Zoals al eerder gezegd is dit probleem grotendeels opgelost. We gaan binnenkort trainen zodat ook ik het paard redelijk rond zou kunnen gaan rijden. Ik hoop natuurlijk dat dit ons gaat lukken, want ik ben helemaal verliefd geworden op die gekke vreetzak van een tinkermerrie.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:10

Raar wijf, want idd je kijkt eerst toch ff hoe degene rijd voor je een persoon kiest als bijrijder.
Als advies kan ik alleen zeggen... toen je van goede wil.
Ga rond de tafel zitten en bied sowieso je excuses aan (ook al vind je dat je in je gelijk staat) doel heiligt de middelen.
Overleg goed wat ze van je verwacht en wat ze absoluut niet wil(schrijf t desnoods op)
En om je goede wil te tonen neem voorlopig les om te leren hoe je dat paard beter kan rijden.
Dan komt alles vast wel goed.
Succes!!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:09

Soraya10 schreef:
Raar wijf, want idd je kijkt eerst toch ff hoe degene rijd voor je een persoon kiest als bijrijder.
Als advies kan ik alleen zeggen... toen je van goede wil.
Ga rond de tafel zitten en bied sowieso je excuses aan (ook al vind je dat je in je gelijk staat) doel heiligt de middelen.
Overleg goed wat ze van je verwacht en wat ze absoluut niet wil(schrijf t desnoods op)
En om je goede wil te tonen neem voorlopig les om te leren hoe je dat paard beter kan rijden.
Dan komt alles vast wel goed.
Succes!!

Lees anders eerst het topic even :roll:
Eigenaresse helpt TS juist heel erg.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:26

Het is alleen in het begin een groot probleem geweest dat er ook een taalbarrière is (eigenaresse is duits). Daarom is het best moeilijk om de toon van een gesprek te begrijpen. Zo klinkt ze vaak wat boos maar is ze dat niet. Vooral ook in de meeste berichten op whatsapp is het soms moeilijk te begrijpen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:09

Het is een mooie kans om echt goed te leren rijden en hoe het wel moet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:55

momopaws schreef:
Het is alleen in het begin een groot probleem geweest dat er ook een taalbarrière is (eigenaresse is duits). Daarom is het best moeilijk om de toon van een gesprek te begrijpen. Zo klinkt ze vaak wat boos maar is ze dat niet. Vooral ook in de meeste berichten op whatsapp is het soms moeilijk te begrijpen.

Duits klinkt ook vaak zo boos :+

Heel fijn dat de eigenaresse je meehelpt, zo is zij gelukkig met de manier waarop je haar paard rijdt, en jij gelukkig met het paard, en natuurlijk fijn dat je zo stiekem ook erg veel bijleert.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:06

Die langere beugels snap ik niet helemaal, als jij zegt dat je je tenen moet strekken om bij de beugels te kunnen. Natuurlijk moet je niet met opgetrokken benen zitten, maar bij een gewoon zadel moet volgens mij, als je je voeten uit de beugels hebt, de onderkant van je stijgbeugel tot dat knobbeltje op je enkel komen.
Als jij geen grip hebt, kun je nooit correct zitten. Als jij niet correct zit, zal je paard nooit correct kunnen lopen.
Ik wil echt niet zeggen dat het aan jou ligt, dat bedoel ik juist helemaal niet! Ik denk alleen dat jij je moet focussen op je eigen houding en op de reactie van het paard op je hulpen. Dus veel schakelen en dan korte stukjes. Níét aan de voorkant gaan plukken, al ben ik van mening dat je een paard best mag vrágen, maar het constante knijpen/sponsen uitknijpen is een beetje teveel van het goede.
Het paard moet door bijv. overgangen te rijden, eigenlijk zó voorwaarts worden dat jij die energie in het paard kan houden. Dit klinkt heel vaag, maar je rijdt voorwaarts en houdt die energie vast in je handen. Dan kan het paard ontspannen over de rug gaan lopen en dát is goed voor een paard. Gepluk en getrek aan de voorkant en een valse knik of in de krul is slecht. Dan kun je beter met een los teugeltje rond rijden.
Mijn tip: maak duidelijke afspraken met de eigenaresse wat je wel en niet mag en leg uit dat jij dus niet wist dat je het paard zo moest rijden. Zo te horen wil je er alles aan doen om jezelf te verbeteren, dat moet die eigenaresse ook wel doorhebben lijkt mij.
En geloof me, uiteindelijk is een ontspannen paard dat superfijn aan de hulpen is vaak nog leuker dat het galopperen van nu. Als je een paard voor je voelt werken en die ontspanning voelt...Daar kan weinig tegen op.
(Al blijft een rengalopje op z'n tijd ook wel heel leuk, haha.)
Succes en geniet ervan :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:11

Dankjewel! Zoals in de vorige berichten al vermeld ga ik ook beginnen met aan mezelf te werken, dit paard heeft al een dikke 6 jaar aan training achter de rug door een vrouw die paarden fysiotherapie geleerd heeft(de eigenaresse dus). Het lijkt me dus ook hét ideale leerpaard voor iemand die er nog niet zo heel veel van snapt(ik dus).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:00

Duits klinkt boos, hmmm, vind ik wel meevallen..
Maar jij komt uit Kerkrade jullie in het zuiden (niet vervelend bedoeld) praten met zachtere tonen,
ik kom van origine uit het oosten/noorden, daar knauwen we meer dus lijkt het sowieso al op Duits :D ,
maar we zijn niet boos hoor ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:03

Nee dat geloof ik ook, ik praat ook vanaf mijn geboorte een dialect dat erg op Duits lijkt, dus ik heb wel een klein voordeel als het op Duits aankomt. Ik heb wel gemerkt dat mensen uit andere delen van Nederland een beetje bot klinken soms haha.