2,5 jarig paard is te lui om te werken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:12

xanax schreef:
al dat gezeur over dat TS haar paard te jong is om gelongeerd te worden vind ik hier niet echt nodig.

Op basis van wanneer je paard zadelmak gemaakt zal worden zal je hem longeren aanleren.

Niet iedereen gaat wachten tot zijn paard 5 jaar is om er is iets mee te gaan doen. (Hij loopt al 2 jaar achter in zijn scholing dan is de andere redenering).

Volte moet voldoende groot zijn, eventueel met lint en prikpaaltjes een omheining maken als je niet over een longeercirkel beschikt.
Zonder longeercirkel is het niet zo eenvoudig voor een jong paard om de bedoeling van longeren te achterhalen (en dan wordt ie er dus niet beter van)

Nou, er zitten gelukkig ook mensen met verstand van zaken hier.... en dat is maar goed ook, anders staan er nog meer 'stukke' paarden op marktplaats straks ;-)
Het is dus geen 'gezeur', maar een kwestie van kennis en je gezonde verstand gebruiken! ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:14

xanax schreef:
Nope, TS wil haar paard gewoon leren aan een touwtje op een grote volte te lopen, zodat men hier niet meer mee moet beginnen als het paard volgende winter daadwerkelijk zadelmak gemaakt dient te worden.

Maar dat is toch juist uitstekend? Ik zou lekker wachten tot dat moment... waarom zoveel haast? We weten nu toch wel z'n allen dat dit er alleen maar voor zorgt dat je paard sneller afgeschreven is?

ellenlouise

Re: 2,5 jarig paard is te lui om te werken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:56

Precies Ninx. Op een cirkel wordt een paard eenzijdig belast. En dat is een enorme aanslag op het kraakbeen. Pas met 6 jaar zijn de groeischijven gesloten. Door je paard voor die tijd te belasten loop je risico op beschadiging. En die komt er pas later uit. Kijk eens om je heen. Hoeveel paarden hebben er geen problemen?

Met 3 jaar inrijden vind ik zelf eigenlijk ook al heel jong. Maar dit is 'maatschappelijk geaccepteerd'. Met als gevolg dat ook aan die leeftijd weer getornd wordt en mensen al met 2 jaar gaan longeren en er met 2,5 eens op gaan zitten.
Daarnaast heb je natuurlijk inrijden en inrijden. Als je er met 3 of 3,5 jaar eens op gaat zitten en wat basisdingen aaanleert en het paard daarna weer lekker een half jaar op de wei zet zal er heus niet zoveel fout gaan. Veel mensen vragen en verwachten veel te veel van een jong paard. Omdat het dier het niet aangeeft en maar door blijft lopen. Ondertussen beschadig je hem wel.....

bentley11

Re: 2,5 jarig paard is te lui om te werken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:06

hoi hoi,
ik zal jullie eens iets vertellen ...
een vriendin van mijn mama heeft een een ruin van 2j en 4maanden...
zij doet met dit paard al;
-erop zitten stap en draf op zijn rug...
-longeren met bijzetteugels...
-longeren met dubbele koord...
-dressuur aan de hand wijken,schouderbinnenwaarts...
maar zij vroeg aan mij om haar paardje vast te houden omdat ze de benen ging afspoelen...
dit lief paardje dat ''alles'' al kan...ging op zijn achterste poten staan voor water...
voetjes geven...tot sjotten toe...
als ze de dazen spray nog maar laat zien begint hij te steigeren als je hem vasthoud...

je zult ervoor beloont worden als je iets later begint met je paardje te longeren en zadelmak te maken...

bij deze nog heel veel succes met je paardje in de toekomst en nu !!!
grtjes bentley11