Voorwaarts geen probleem, maar loopt onder mij uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Voorwaarts geen probleem, maar loopt onder mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:46

Update: het gaat momenteel PER KEER beter, soepeler, makkelijker (het moet niet TE makkelijk worden, hahaha).

Na Jaopie z'n 1,2 jaar vakantie in de weide heb ik hem volgens mijn Logboek op 13 juni dit jaar weer eens( meteen onder het zadel) opgepakt, dus circa drie maanden nu, vanochtend zat ik er sedert die datum dus voor de 34ste keer op.
Het allerbelangrijkste is dat hij niet meer onder me uitloopt. en aanzienlijk in elasticiteit en buigzaamheid is toegenomen. Inmiddels rijd ik de laatste paar keren ook weer zonder spoortjes. Ik wilde eens kijken of dat iets uitmaakte in zijn bewegingen op zich.
Ja, het maakt uit.
Hij gaat beter zonder, dat komt ongetwijfeld doordat ik nu de makkelijkste weg niet meer kan nemen (effe aanprikken), maar de kuit weer gebruik. Heb ik dan zulke zwaaipoten dat ik die spoor er niet vanaf kan houden? Nee, helemaal niet, integendeel zelfs, maar je bent geneigd om met een spoor de makkelijkste weg te kiezen en dan toch maar even PRIK ipv hak omlaag en die kuit in te zetten.
Dit weglaten geeft ons beiden rust, hij begrijpt me beter zonder spoor, en gaat beter voorwaarts, ijlt echter niet meer overhaast. De spoor is dus onnodig in dit stadium.
Zonder spoor heb ik ook een beter beengebruik, ik trek die hak niet meer op om aan te sporen, maar doe 'm juist omlaag om die kuit aan te drukken, dat is sowieso een rustiger beenhouding, waardoor je ook dieper blijft zitten.
In feite reageert hij "electrischer" op mijn kuit dan op die korte knopspoortjes, dus dit houd ik voorlopig zo.
Het is eigenlijk ook "eerlijker" rijden zo, dat vindt hij duidelijk zelf ook.
Nog een feit verder gebruikte ik de sporen ook oneigenlijk, dus niet ter verfijning van de hulpen, maar een beetje ter vergemakkelijking van het voorwaarts gaan. Daarbij zag ik over het hoofd dat "prik" bij hem juist een reactie van terughoudende irritatie opriep, ergo: het deed hem zijn spieren opeens aanspannen, hetgeen niet bijdroeg tot de ontspannenheid die we zochten, integendeel.

In de intensieve dressuurdagen (geen wedstrijden) reed ik 'm later ook zonder sporen. en we komen nu toch weer vrij snel naar de conditie waarin hij toen was. De sporen waren overigens NOOIT de oorzaak of aanleiding van het overijlde onder me uit lopen, want toen ik 'm weer oppakte reed ik ook spoorloos.

Ben erg happy met de ontwikkelingen op dit moment, en Jaopie merkbaar ook. Fysiek is hij ook zichtbaar veranderd, eigenlijk meer dan indertijd, in onze "dressuurperiode" het wordt eens hoog tijd voor foto en filmmateriaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:55

Fijn dat het weer goed gaat. Het 'vluchterige' onder je uit willen lopen heeft dan duidelijk wel met de bespiering te maken gehad.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:23

Ja, dat is wel zeker, balans en kracht waren natuurlijk volgens dressuurnormen "niets meer".
Ik dacht: dat pak ik zo wel weer even mee.
Ja, fout, dat heeft gewoon na zo een lange periode 24/7 dag en nacht in de weide weer tijd en regelmatige training nodig.
Maar ik was weer te ongeduldig natuurlijk, dit is waarlijk een hele slechte eigenschap van mij. Hij leert mij echter wel, dat "Easy Does It" een hele belangrijke voorwaarde is om ooit tot saamhorigheid met je paard te komen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:47

Update: het gaat eigenlijk mega-goed, zeker heeft de tijd diens werk gedaan, maar ook de tips en invalshoeken van diegenen die in dit topic hun visie en adviezen hebben gegeven.

Er is veel ten goede veranderd en "bereikt", de voorheen "dressuur"-Jaopie is het niet meer geworden, maar beter dan dat, het is nu meer en meer een allrounder aan het worden, daardoor gaat het dressuren nu ook veel beter en ongedwongener dan voorheen.

De issues waar ik dit topic mee begon zijn er inmiddels niet meer, maar op de weg daartoe heb ik wel alles op ALLE fronten moeten aanpakken, van tandarts tot complete (bewuste!) verandering in eigen rijstijll, denkwijze, instelling en aanpak.

De resultaten zijn er ook naar, Bonte Japie is helemaal zichzelf gelaten in hantering en beweging.
Hij komt weer fijn uit het voorbeen (voor zijn doen), en is lekker bij de pinken (en het is ook niet meer dan dat).

Ten eerste heb ik me absoluut weerhouden om hem nog "tegen te houden" met mijn handen (dat had toch al geen zin, dan dook hij er gewoon achter). Gaf je mee, dan ging hij er in zijn eigen tempo onderuit lopen. Zodra de (ongewenste) vaart er weer in kwam ging ik afwenden, en soms keertwendingen rijden.
De tandarts is gekomen... ik heb de kneveltrens in de kast gehangen en er een dubbelgebroken KY Rotary in gehangen. Daarmee kun je per kant veel onafhankelijker en subtieler aanwijzingen geven. De sporen zijn er niet meer. De stijgbeugels zijn veranderd, zodat ik makkelijker met een klein duikje van de hiel (ipv van hak optrekken om de spoor in te zetten) de kuitspieren aan kan zetten.

Hij is natuurlijk inmiddels sterker en soepeler geworden, waardoor ik ook veel makkelijker terug kan rijden, en hij meer tot dragen komt. We hebben een veel betere communicatie, doordat ik mij in alles laat leiden door wat hij aanbiedt, ik begrijp dus nu ook meer dan ooit wat het betekent als je paard zelf het aan de teugel aanbiedt. Alles gaat veel lichter en makkelijker nu.
De eerste geslaagde vliegende galopwissel hebben we er op zitten.

Dat was een ware openbaring in gevoel, alsof er een soort golfslag onder je plaatsvindt, door je been op het juiste moment te verleggen. Dacht niet eerder dat wij dat konden.

Het wordt langzaamaan tijd dat we weer serieus dressuur les gaan nemen, om wat verder te komen, nu we elkaar goed hebben leren verstaan. We zijn er nu wel weer eens aan toe.

Nu nog een instructeur die bij ons thuis wil komen, zoeken!

Suggesties?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:27

Jammer dat helemaal niemand in dit topic meer ergens op reageert, zo begint het een beetje een eenzijdig soort BLOG te worden van mijn kant uit, wat niet de bedoeling is... ik hoopte toch eigenlijk nog op wat commentaar, tips, invalshoeken.
Die zijn er dan niet?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:49

Tips of commentaar heb ik niet, het enige wat ik vind naar wat ik lees, dat je goed bezig bent. Ik hoop dat je een fijne instructie vindt, dat is zo belangrijk! Ik heb ook even gezocht, en daardoor een tijd stil gestaan. Zat mensen die les geven, maar niet op de manier waar ik dat op wil. Nu echt een top meid gevonden, en we gaan met sprongen vooruit! En sommige dingen zul je zelf voelen, maar andere dingen is het fijn om de bevestiging te krijgen, dát het ook goed is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:57

Ja dat is ook zowat: goede instructie, ik zit hier in een moeilijke uithoek in een micro-dorpje, ik had voorheen les van Mark van de Donk, die mijn paard ook enige tijd heeft doorgereden, maar die is op de vleugels van zijn talent op een bepaald moment verder weg gevlogen.
Zijn we al toe aan instructie nu weer?
Ja, ik denk het wel. Maar ik kan er niet heen (geen auto, geen trailer) , groepslessen zie ik niks in, ik ben zelf (en mijn paard) het beste af met 1-op-1 instructie.
Ik ga er eens een advertentie op zetten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:11

Ja, ik wilde ook privéles, en dan ook nog iemand die aan huis komt, want ik beschik niet over een trailer. De eigenaar brengt ons weleens weg naar les, maar daar wil ik niet teveel op rekenen, dus moest het in de buurt zijn. (ik rij vaak in de binnenbak dan, ruim 30 minuten stappen van stal, trailer nog geen 5 minuten..)