Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vur schreef:Ik denk dat als je deze paarden in de wei zet en er niets mee doet, ze ook wel blokkadevrij worden.
Citaat:Dus jij denkt een paard te kunnen trainen met een loshangend teugeltje? Ooit een topsporter zien trainen op zn elfendertigste? Dressuur is het fit houden van lichaam en geest, net zoals sport voor ons ook is. Dit kun je op normaal nivo doen maar ook op top nivo en bij beide heb je 100% inzet nodig en kun je niet 'half' werken.
Voor diegene die denken dat een paard beter wordt door niks te hoeven doen, kun je nog lang dromen.
Mensen kijken enkel naar spoorgebruik en bitgebruik, dressuur is zoveel meer dan dat en het feit dat er alleen naar die dingen gekeken wordt wil zeggen dat het nivo bedroevend laag is. Als je namelijk weet waarvoor alles gedaan wordt dan zijn die kleine dingen slechts bijzaak.
Caira schreef:xmarliez schreef:Ik zeg nergens dat ik het eens ben met de reguliere wedstrijdsport maar ik denk dat die mensen in iedergeval nog enigzinds voorwaarts denken en dat is al beter dan het rond gesjok van die paarden op het filmpje.
Daarnaast zeg ik nergens de waarheid in pacht te hebben maar vertel gewoon wat IK zie. Ik zie hier nergens antwoorden op mijn vragen dus dat zegt dan ook al voldoende.
Dit is wat mij betreft nou echt dressuur.
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 7666458736
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 8219018346
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 4307045407
Sorry ik zie GEEN onafhankelijke zit, ik zie ruiters die bij elke pas aandrijven en ik zie een hele stugge hand, is dat dan 'echt' dressuur?
ina_1994 schreef:Als eerste ik zeg niet dat alles kan met een los teugeltje. Maar als ik zie naar de topsport zie ik meer dwang dan dat ik naar de AR kijk.
Ik wordt er niet vrolijk van in ieder geval, van de klassieke dressuur (uitzonderingen daar gelaten)
Caira schreef:xmarliez schreef:Mensen kijken enkel naar spoorgebruik en bitgebruik, dressuur is zoveel meer dan dat en het feit dat er alleen naar die dingen gekeken wordt wil zeggen dat het nivo bedroevend laag is. Als je namelijk weet waarvoor alles gedaan wordt dan zijn die kleine dingen slechts bijzaak.
oeh dame, je laat je wel kennen hier zeg, het zou je sieren als je respect blijft houden voor je gesprekspartners. Alleen zij die met een open blik blijven kijken kunnen leren. Mijn paarden zijn van flegmatiek naar extreem gevoelig en werkwillig geworden, enkel voorwaarts denken is voldoende inmiddels en dat is waar ik zo blij van wordt bij de academische rijkunst.
Paperboy schreef:Tsjonge je bent wel erg fanatiek zeg......
Alle gangen worden gereden, zoals je ook op alle filmpjes op internet kunt zien. Alleen in de aanleerfase begin je in de stap, een correcte lengtebuiging, de schouderbinnenwaarts, travers, etc. Als je bepaalde oefeningen in stap goed voor elkaar hebt ga je deze in draf doen en vervolgens in galop. Het heeft weinig zin om als het in stap al niet lukt te gaan draven of galopperen. Maargoed dan komen we weer op het geduld wat de AR met zich meebrengt...
ina_1994 schreef:Als eerste ik zeg niet dat alles kan met een los teugeltje. Maar als ik zie naar de topsport zie ik meer dwang dan dat ik naar de AR kijk.
Ik wordt er niet vrolijk van in ieder geval, van de klassieke dressuur (uitzonderingen daar gelaten) En ik weet donders goed waarvoor sporen worden gebruikt en een S&T. Maar heel veel mensen vergeten dit soms ook en legio mensen kunnen er niet eens mee rijden.
Een paard wat continu wordt geprikt met sporen is naar mijn weten niet voorwaarts of niet aan de hulpen. Tenminste als sporen voor de verfijning zijn... Maar goed dat is even wat anders....
Als ik dan kijk naar een paard wat aan de hand getraind is en dan de piaffe onder het zadel doet met een kaptoom of kandare en dan kijk naar een paard wat klassiek is beleerd en de piaffe doet denk ik waarom dan met een strakke teugel? Het AR paard doet het net zo goed als een Klassiek paard, toch?
En als tweede. Een klassiek dressuur paard wordt met 3 al onder het zadel gebracht, wordt gelijk veel van gevraagd en dan bedoel ik het ruiter gewicht. Bij de AR wordt het paard eerst aan de hand getraind om zo het ruiter gewicht te kunnen dragen.... En ja dat gaat langzaam aan, alleen maar fysiek beter voor het paard toch?
Sorry als ik dingen verkeerd zie of verwoordEn als dat zo is correct me if i'm wrong.
Leren we alleen maar van toch!?
Ik vind het beide erg dubbel en bij beide manieren van rijden zijn punten waar ik het mee eens ben en waar ik het niet mee eens ben...
Paperboy schreef:xmarliez, je zit zo ontzettend vast in je eigen idee dat je absoluut niet openstaat voor wat andere mensen hier zeggen. Het is met jou geen discussie aangaan maar je wilt je eigen mening opdringen, jammer want hier schiet niemand niet echt wat mee op!
Ansie schreef:Lang verhaal kort, ik krijg dus les onder de noemer AR. We gebruiken oefeningen om het paard te verbeteren en variëren in het rijden van figuren, werken geen stappenplan af, houden altijd het gehele paard plus het effect van mijn hulpen in de gaten, streven naar ontspanning maar hebben wel aanleuning en maken gebruik van halve ophoudingen. Mijn ervaring met AR is dus heel anders dan wat hier beschreven wordt. Ik wil verder niet in discussie, geen tijd voor en geen zin in. Dit heeft me al weer genoeg tijd gekost en doe dit enkel voor de meelezers die naar mijn gevoel te subjectief ingelicht worden. AR is een prima en toegankelijke opstap om ergens te beginnen, zeker met een blessurepaard, daarnaast zelf veel kennis op doen, om je heen blijven kijken en waken voor valkuilen (die je overigens bij iedere vorm van rijden/trainen hebt). Wil hierbij alleen maar duidelijk maken dat er wel degelijk heel diverse ervaringen zijn en heb wel eens het gevoel dat men hier op Bokt wat napraterig is.
Paperboy schreef:xmarliez, je zit zo ontzettend vast in je eigen idee dat je absoluut niet openstaat voor wat andere mensen hier zeggen. Het is met jou geen discussie aangaan maar je wilt je eigen mening opdringen, jammer want hier schiet niemand niet echt wat mee op!
xmarliez schreef:Paperboy schreef:xmarliez, je zit zo ontzettend vast in je eigen idee dat je absoluut niet openstaat voor wat andere mensen hier zeggen. Het is met jou geen discussie aangaan maar je wilt je eigen mening opdringen, jammer want hier schiet niemand niet echt wat mee op!
Een ander doet dat zeker niet? Dat heet nou discussieren 'een gesprek voeren waarbij iedereen zijn mening geeft over een bepaald onderwerp'. Jij de jouwe, ik de mijne.
Ik onderbouw wat ik zeg, stel vragen maar krijg geen antwoord. Stellen jullie mij vragen geef ik wel antwoord, maar dat mag niet.
midgie schreef:Paperboy schreef:xmarliez, je zit zo ontzettend vast in je eigen idee dat je absoluut niet openstaat voor wat andere mensen hier zeggen. Het is met jou geen discussie aangaan maar je wilt je eigen mening opdringen, jammer want hier schiet niemand niet echt wat mee op!
Daar krijg ik ook het idee van.
@xmarliez , het grappige is dat je heel veel dingen zegt die bij de AR ook zo gaan, je hebt het over de halve ophouding die bent geeft , wat is daar mis mee, ik zag B.V een foto in je profiel , de onderste , daar word er toch veel druk op de stang gezet op beide teugel, druk op beide teugels is volgens mij niet fijn voor het paard, zag ik ook in het filmpje terug komen met beide klassieke ruiters, met AR heb je ook contact.
Zonder druk op je teugel kun je ook heel veel, contact kun je zelfs hebben met lange teugel, dus dan kies ik zelf voor de AR in dit geval.