Gezocht: jan zonder vrees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:04

Misschien eens een 2nd opinion bij een andere DA?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:30

amouroke schreef:
Ik heb ook nooit geloofd in 'testen', ik ben de eerste dat gaat zeggen: oorzaak opzoeken! maar aangezien ik nu denk alles te hebben geprobeerd begint hij toch meer onder die eerste noemer te vallen jammer genoeg...

Op de weide is hij trouwens niet te stoppen: als ze 's avonds binnenkomen trekt hij een serieuze sprint, springt hij over een serieuze berg zand (die ligt er voor wat relief voor de paarden, mijn paard staat daar super graag op uitkijk :)) om dan volledig alles toe te trekken aan de poort.
Lijkt me geen gevalletje: baasje ik heb pijn?

Als paarden echt willen lopen ze wel door wat pijn heen hoor. Misschien heeft hij ook alleen pijn als je erop zit (zie rugproblemen). Loopt je paard nu niet kreupel meer?

witteRaaf

Re: Gezocht: jan zonder vrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:39

Dat denk ik ook al jaren, dat hij mijn gewicht niet kan dragen. Dat hij daar anatomisch gezien niet voor in staat is.. Maar dan denk ik bij mezelf waarom niet? En iedereen (zelfs DA'en) waar ik dit tegen zeg bekijken me alsof ik een emmer stront op mijn kop heb staan bij wijze van spreken.
Ik weeg nog geen 10% van zijn lichaamsgewicht.
Mijn paard loopt nu helemaal goed, niet manken, geen tekens van pijn. Niet op de weide, niet bij het longeren, nergens..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:40

En plus dat hij op wandeling super ontspannen loopt, dat doet hij graag. Hoofd duikt naar beneden en ik voel hem ontspannen. Maar ja, daar 'vraag' ik ook weinig.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:48

Ik weet niet of het al gezegd is of dat jij het al geprobeerd heb. Mijn verzorgpony houdt ook van bokken, maar dan wel op buitenrit want we rijden niet in de bak, het zijn vreugdebokken, hij heeft het altijd gedaan, maar genoeg is genoeg, want soms wordt hij een duiveltje }:) Wat bij hem helpt is hard 'EJ!!' roepen, oid, gewoon even je stem verheffen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:50

Het lijkt me ook niet dat je paard je gewicht niet kan dragen. Toch kan hij een probleem in zijn rug hebben door bijvoorbeeld een verkeerd zadel. Soms zijn rugproblemen erfelijk zoals kissing spines. Zijn er bij jouw paard bijvoorbeeld ook foto's van de rug gemaakt?
Heb je voorgereden met je paard bij je DA? Hebben ze goed naar je zadel gekeken?
Stijfheid bij een paard van 8 vind ik niet normaal. Is er bijvoorbeeld gekeken naar zijn glucosewaarden? Een overgevoeligheid voor suiker geeft ook spierstijfheid. Daar is een apart bloedonderzoek voor nodig ( niet standaard). DA's kunnen er een aparte testkit voor aanvragen en het paard mag geloof ik een dag geen krachtvoer meer krijgen, alleen hooi. Ik vind je paard namelijk echt te zwaar dus dat zou ook nog kunnen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:58

Eigenlijk schrok ik van je profiel foto's van je paard! Wat een kreng. Zou hem zeker nooit weer met paarden/ponies in het land doen, waar hij zo fel op is. Dat kan echt niet.
Zo is hij dus ook tegen jou. Bij ons was zo'n paard de deur uitgegaan, voordat er ongelukken door gebeurden.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:59

Foto's van rug zijn gemaakt om kissing spines uit te sluiten, was allemaal negatief. De kliniek kon niet achterhalen wat het probleem was. Toen had ik al 4 maanden niet meer gereden. Dan een zadel laten maken vanaf de kale boom (omdat dit mijn enige optie leek wat de oorzaak nog zou kunnen zijn), dat kreeg ik dan ook pas binnen in maart 2012 dus tot dan niet meer gereden. Hij heeft dus een half jaar stil gestaan, buiten wat longeren en aan de hand wandelen om. Met het nieuwe zadel liep hij veel beter dus ik dacht dat mijn probleem was opgelost.
Mijn zadel past gewoon nog goed. Drukt nergens, hij heeft voldoende schoudervrijheid, is ook niet te groot of knelt niet.
Daarbij denk ik nog steeds dat mijn vorig zadel één van redenen is geweest in 2011 waardoor hij problemen is beginnen krijgen.
En toen lag het zadel voor geen meter, en toch toonde hij niks. Hij heeft toen nooit gebokt of dergelijke.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:02

haha Johanna, hij is geen kreng hoor, hij is 'gewoon' dominant :). Zijn misschien foto's die door dit topic in een andere context worden gezien.
Elke merrie komt bij hem vleien, hij stampt niet naar ze, hooguit wat knabbelen met z'n mond. Mocht hij onaanvaardbaar gedrag tonen zou hij no way tussen de andere paarden mogen. Maar daar is echt geen reden toe. Ongelukken zie ik dus ook niet gebeuren (tenzij dat hij zichzelf bezeerd door zijn gekke sprongen), al pas ik wel op mezelf bij het rijden.

LJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:19

Hallo TS,

Dit soort problemen zijn altijd lastig. Ik vind het super dat je alle medische zaken uitgesloten hebt. Dan weet je in ieder geval dat je je daar niet zorgen om hoeft te maken. Mijn paard heeft af en toe het zelfde ook al zijn het niet hele gemene bokken. Ik ben er over na gaan denken waarom dit zou zijn. Als ik niets vraag is er geen probleem maar zodra ik iets meer buiging vraag o.i.d. krijg ik er soms ook behoorlijk van langs. Veel mensen zeggen het is een dominantie probleem of het is verzet want je hebt een pittig paard die hoog in het bloed staat. Aan de longe doet ze geen stap verkeerd. Heb je al eens gedacht aan rechtrichten? Ook al begin je op de grond aan bijvoorbeeld een kaptoom. Als je dit een paar keer hebt gedaan kun je dit doen met het zadel er op. Als dit geen problemen veroorzaakt kun je het vervolgens in het zadel proberen. Desnoods laat je iemand vanaf de grond met hem werken maar dat jij er wel op zit. Hier worden hele goede resultaten mee gehaald. Ik merk aan mijn paard dat ze ontspannen is en dat ze op mij let. Daarnaast is het denk ik belangrijk dat je de afspraken goed op papier zet. Ho is ho. stap is stap en terug is terug en alleen als jij het vraagt. Af en toe even deze afspraken vanaf de grond weer helder krijgen kan heel goed helpen om ook weer prettiger in het zadel te kunnen zitten.

Als ik je verhaal zo lees merk ik dat het vertrouwen aan jouw kant weg is (vooral als je er op zit) daardoor gaat hij jou ook minder vertrouwen. Zorg ervoor dat hij weer respect voor je krijgt en dat hij het werk leuk vindt en dat het werken hem geen pijn doet omdat hij b.v. scheef is of te weinig spiermassa etc.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
En blijf in gedachten houden dat je van elk paard wat kan maken met veel geduld, consequentie en vertrouwen.

Blijf je ons op de hoogte houden hoe het gaat?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:30

LJE: kan idd aan scheefheid liggen. Dat was ook de aanleiding (buiten zijn gewicht) waarom ik meer met hem aan de slag wou gaan, met oefeningen zoals het rechtrichten en dan puur op gewichtsverlies (veel wandelen op sneller tempo).
Ik had een tijd ervoor al wat lessen genomen van rechtrichten (ernaast) en was die terug gaan doen. Dat ging goed (al verliest hij vreselijk snel zijn aandacht en begint hij zich te vervelen en dus irritant te wezen :) ) dus begon ik aan mijn oefeningen erop.
En het is sindsdien dat hij is beginnen verzetten.
Dus ik ben toen weer meer gaan longeren en dan nadien terug wat meer rijden. En sindsdien is hij die streken beginnen uithalen onder het zadel waarna hij uiteindelijk ook mank stond (maar kon dan ook zijn van een stom voorval op de weide?). De rest van het verhaal is datgene wat ik heb gepost in OP.

Goh, ik vergeet precies soms flarden, nu je begon over dat rechtrichten herinnerde ik mij terug. Het wordt gewoon ook zooooveel om te onthouden op de duur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:42

Lijkt me ook aan dominantie liggen en ik heb het gevoel dat je gewoon heel goed bezig bent en lichamelijk ongemak heb je toch wel goed onderzocht of daar wel of niet sprake van is.
Heb het ook een tijdje gehad en vanwege kapotte rug en leeftijd kan ik zoiets niet zelf oplossen. Dus jong meisje (met toestemming van ouders na uitleggen van het probleem) die goed kan rijden ging er iedere keer op en eerst ging ik uitstappen als ze klaar was en steeds eerder ging ik erop totdat ik zelf gewoon weer kon beginnen met rijden zonder dat zij eerst erop ging. Heeft een weekje geduurd en toen was mijn angst over en begreep ik dat ik uitgetest werd (was toen ik paard net had). Problemen zijn al lang helemaal over want hengst is ruin inmiddels en super braaf voor kinderen want we zijn 14 jaar verder. Hij was gewoon dominant en me uit aan het proberen en had helemaal niets.
Dus ga zo door zoals je bezig bent en mocht je toch te bang worden zorg dan op afspraak dat er iemand bij je is die het gelijk kan over nemen zodat jij later er weer op kan. Mijn paard had al snel door dat een ander het dan ging oplossen waarna ik kwam en dat hem dat dus ook niet hielp.

LJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:13

Vaak zijn het meerdere factoren bij elkaar. Ik vind je wel een doorzetter hoor! als je Paard weer plezier in het werk krijgt dan krijgt hij vast ook weer minder praatjes. Volgens mij ben je lekker bezig. Ondertussen al een galopje meegepakt? Door lekker bezig bezig te blijven en veel figuren te rijden en zo weinig mogelijk op de hoefslag zorgt ervoor dat je Paard meer balans krijgt en rechter wordt..

Veel succes in ieder geval!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:42

Ik denk ook dat hij het moeilijk vindt in de piste met jou erop. Het zand is zwaarder, jij zit erop en hij moet veel bochten maken.

Wat voor rechtrichten heb je vanaf de grond gedaan? En hoe gaat dat nu? Op wat voor manier is/was hij scheef?
Hoe zit het met zijn buikspieren? Die heeft hij nodig om zijn rug omhoog te brengen en dus zijn rug te kunnen ontspannen. Als jij erop zit, heeft hij dus beduidend meer buikspier nodig dan wanneer jij niet bovenop zijn rug zit.

Dat, gecombineerd met een dominant karakter, kan ervoor zorgen dat hij de lol er niet meer van in ziet in de piste. En ik denk eigenlijk dat je daar eerst mee bezig moet gaan. Trainen vanaf de grond, en lol maken er op. Doe eens een keer iets heel anders in de bak, rijden zou geen strijd moeten zijn. (Waarmee ik niet zeg dat hij alles maar mag, maar wel dat je naar een leuke manier zoekt om samen aan het werk te gaan)