Rechtrichten,waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:37

Hoi heb even je filmpje gekeken, maar naar mijn mening moet je een paar stappen terug gaan met de training om haar weer goed te krijgen. Niet erop, maar ernaast lopen. Kijk naar waar je paarden zijn benen neerzet. Leer te kijken naar haar lijf. Waar kan ze verbeteren. Wat doet ze nu niet goed? Wordt een trainer ipv een ruiter.
WB het filmpje, je paard maakt geen enkele connectie tussen voor en achterhand. Achterhand bungelt er los achteraan. Dan kan je heel veel voor gaan pulken, maar je zal toch eerst moeten zorgen dat haar achterhand aan gaat koppelen, dan kan ze pas haar rug los gaan leren laten. Zoals je nu oefent, heb ik het idee dat het paard datgene doet wat ze denkt dat van haar verwacht wordt, zoals je het haar ws hebt geleerd: haar nek knikken en achter de loodlijn kruipen. Dan weet je zeker dat haar rug vastzit als ze zo loopt.
Veel succes, en ik snap dat je geen zin hebt in gepriegel op de volte, wat je veel ziet bij (slechte) academische rijkunst, maar probeer iemand te vinden die niet in extremiteiten vervalt maar ook let op puls, ritme en voorwaartse drang, naast de juiste (lengte)buiging etc.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 18:52

fijn, dacht dat ik op de goede weg was, maar niet dus wordt hier echt vrij moedeloos van. wat moet ik nu veranderen iniedergeval niet met m`n binnenhand trekken maar vragen. maar hoe zorg ik er ooit voor dat ze haar achthand activeerd terwijl ze in jog tempo moet lopen? en waarom is ze door deze manier van rijden (om de dag rijden en longeren) minder gaan kreupelen of is dat niet eens zo?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 19:07

trouwens ik zat eens op internet te speuren en zag dat de houding waarop mijn paard in het filmpje loopt niet erg veel op ldr?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:08

Niet te snel moedeloos worden! Je bent je pas net aan t verdiepen.... geef jezelf en vooral je paard tijd! En denk niet effe snel snel wat anders en ploep je paard is weer helemaal heel.
Neem een jaar of zo. Om dit met goede begeleiding te gaan repareren. En ondertussen jezelf ook te vormen. Als je er geen druk op zet en gaat beginnen met een goede instructrice, dan heb je de beste kans van slagen. Je paard moet leren zijn lichaam heel anders te gaan gebruiken, zie het als fysiotherapie, daar moeten mensen ook heen om slechte houdingen te verbeteren en een andere houding/gebruik van spieren te gaan trainen.
Maar wen er vooral aan dat dit tijd gaat kosten. En gun het ook tijd, anders gaat je paard echt definitief kapot en daar zit je niet op te wachten.

Welke regio woon je ergens??

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 19:14

tja dat is waar, t is gewoon best lastig en ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. het enige wat ik weet is dat ik volgende week weer ga lessen en vanuit die lessen verder ga, maar wat dat in zal houden??? maar goed omdat ik het niet zo goed weet ben ik dit topic ook gestart om infomatie op te doen!

LiVetime

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:16

Waar woon je precies TS?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 19:28

woudenberg,provintie utrecht

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:19

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:12

dressuur518 schreef:
Ik ben nog opzoek naar goede instructie en ga eerst eens kijken wat het nou precies inhoud en welke instructie mij daar het best bij kan helpen, maar ik heb er geen haast bij aangezien ik de eerste paar weken sowieso bij het revalidatie centrum les. Ik had nu als opdracht mee gekregen mijn paard met de binnenteugel stelling te vragen buiten hand er bij te houden en binnenbeen er aan, dit alles in jog tempo en als ze dan zich "in de hand liep vallen" met de hand ook meegeven.
Ik heb een filmpje gemaakt van de eerste keer dat ik "mijn huiswerk" deed. Naar mijn idee loopt ze dan al aardig regelmatig, ook heb ik na de training weer aan haar rug gevoeld en maakt ze de rug na de training niet meer hol. Dus ik denk wel dat het opzich een goede manier is zoals de DA mij heeft voorgeschreven.

Hier het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=9z1aCoHyuQE

Volgens mij zijn dit de eerste twee stappen van het "rechtrichten" namelijk stelling en buiging en de hals laten zakken, maar hoe kom je dan bij het ondertreden? Dat is de volgende stap toch? Kun je dat alleen bereiken via schouderbinnenwaarts? Daar is ze denk ik nog niet helemaal aan toe, maar dat zullen we volgende week in de lessen allemaal wel even overleggen met de begeleiding.

ik vind het helemaalniet zo verkeerd wat je daar aan het doen bent hoor. zij het at ie nog wat teveel op de voorhand is. maar stap 1 is alle 2 de kanten op hen in de lengtebuiging zo gelijk.mogelijk te krijgen. mag je best wel eens doorbuigen(vragen).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:26

Babootje, waar zie jij op dat filmpje de vraag?
Lengtebuiging valt niet af te dwingen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 23:47

Air schreef:

maar volgens mij lijkt het of ik op het filmpje of ik echt dwing, terwijl ik voor mijn gevoel gewoon alleen m`n hand opzij doe. ik denk dat door de kwaliteit van het filmpje het beeld van mijn hand ook wat strenger lijkt, omdat je niet kunt zien wat ik precies met mijn hand doe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:35

Air schreef:

Dat is onzin natuurlijk. Een scheef paard met te korte spieren aan 1 kant gaat nooit uit zichzelf buigen. Daar zul je hem bij moet helpen. Beetje vragen en weer ontspannen. Hoe gelijker de bespiering wordt, hoe kleiner je je hulpen kunt maken. Afdwingen is ook niet het woord daarvoor. Ik vind dat TS dat op de film netjes doet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:49

Babootje schreef:
Air schreef:

Dat is onzin natuurlijk. Een scheef paard met te korte spieren aan 1 kant gaat nooit uit zichzelf buigen. Daar zul je hem bij moet helpen. Beetje vragen en weer ontspannen. Hoe gelijker de bespiering wordt, hoe kleiner je je hulpen kunt maken. Afdwingen is ook niet het woord daarvoor. Ik vind dat TS dat op de film netjes doet.

Paard op het filmpje moet in eerste instantie veel meer voorwaarts gereden worden, hij valt nog net niet om. Aan het staart gezwiep is te zien dat er heel veel spanning is.

En buiging kun je pas vragen wanneer paard recht en ontspannen is.

Ik hoop dat het TS lukt een goede instructeur te vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:08

Babootje schreef:
Air schreef:

Cowgirl schreef:
Paard op het filmpje moet in eerste instantie veel meer voorwaarts gereden worden, hij valt nog net niet om. Aan het staart gezwiep is te zien dat er heel veel spanning is.

En buiging kun je pas vragen wanneer paard recht en ontspannen is.
Ik hoop dat het TS lukt een goede instructeur te vinden.

Ik heb begrepen dat het (jog) tempo haar door de DA is geadviseerd. Dus daar gaan we het dan niet over hebben. En het zwiepen van de staart. Ja natuurlijk doet ie dat. Het paard heeft nog een probleem in de rug, dus hij zal het niet gemakkelijk vinden. En "buiging kun je pas vragen wanneer een paard recht en ontspannen is" ehm... in dit geval buig je om het paard recht te maken. Een paard dat recht en ontspannen is hoef je niet te buigen.
Wat betreft het zoeken naar goede instructie ben ik het geheel mee eens.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:41

Het vragen van lengtebuiging mag nooit resulteren in een paard dat achter de teugel loopt. Dan moet er eerst gewerkt worden aan voorwaarts neerwaarts. Daarom goed dat je les gaat nemen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:31

Ik dacht altijd dat "klassieke" en "academische" rijkunst hetzelfde zijn... tenminste hoort het zo te zijn omdat ze dezelfde oorsprong hebben en op dezelfde oudmeesters leunen. Probleem vandaag is gewoon dat men de basis vergeet en te veel in de krul getrokken wordt. Ik heb het filmpje niet bekeken, maar ik vind sommige commentaren tegen TS veel te hard. Zij zoekt gewoon advies en niet dat ze in de grond getrapt wordt...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:37

Verder is met recht richten niets mis...alleen is t mode en bij velen betaal je je scheel voor wazige uitleg...heb veel boeken gelezen,veel "goeroes" ff bekeken en kom altijd weer terug naar Penquitt... sinds 20 jaar al. Zijn boek is duidelijk,de hulpen duidelijk en hij beschrijft ook wat mis kan gaan en waarom ... en last but not least : ook met de jog :)
TS succes met de zoektocht

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:07

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:35

Ik sluit me aan bij de voorgaande post dat men wel erg negatief is...
Dat is blijkbaar toch een NL trekje, alles afzeiken dat buiten je eigen kader valt.

In het geval van ts denk ik: kruip eraf, en ga werken op de grond. Dit dier heeft kissing spines, alles wat je kunt doen om het dier sterker, gebalanceerde te maken zonder dat je erop zit, vergroot de kansen dat je hem weer pijnloos (pijnloos voor het paard) kunt rijden.
Dit geeft je ook de kans om te 'zien' waar je naartoe moet wanneer je straks vanuit het zadel dezelfde zaken vraagt.
Op het filmpje lijkt het alsof je zelf ook nog aan het begin van je ontwikkeling staat (wie niet?!), en dan is juist het werken aan de hand erg mooi om inzicht te krijgen in hoe je je paard correct kunt trainen... je kunt waarnemen wanneer het wel/ niet goed gaat.
Bovendien zit je zelf het paard niet in de weg in zijn ontwikkeling.

Ik vind de lesmethode van Marijke de Jong uiterst prettig.
Alle gymnastiserende oefeningen hebben tot doel: een ontspannen rechtgericht paard.
Dus alle prietpraat over wat in welke volgorde wenselijk is, is een beetje overtrokken....
Zo'n methode sluit andere arbeid ook niet uit. Ik werk met mijn jonge paard aan de hand, maar leg ook wekelijks kilometers af aan de fiets.
Ik zou dus eens kijken of je het werken aan de hand kunt leren, dat kun je altijd overal naast doen en staat geen andere discipline in de weg maar ondersteunt deze.
Dat het buiten je kader valt en ingewikkeld lijkt zal vast, het is echter verre van ingewikkeld... en een paard zonder pijn lijkt mij belangrijker dan vooringenomen ideeën over hoe er wel en niet getraind dient te worden.

ps: iedereen wil er dus kost wat kost op zitten.... maar hoe zit het met de balans van deze ruiters? Hun rechtgerichtheid? Fitheid? Kunde? Dit paard heeft een probleem in de rug, ik denk dat kost wat kost dat oplossen vanuit het zadel niet mijn nummer 1 keuze zou zijn.

ps2: 35 of 40 euro voor een goede les is normaal. Mensen hebben geïnvesteerd in hun opleiding, kennis, en hebben iets te bieden dat jou verder helpt. Waarom mag een metselaar of kapper wel een fatsoenlijk bedrag vragen en een instructeur niet?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 13:05

hmmm.... toch een stuk lastiger dan ik dacht dit, iedereen zeg weer wat anders. mijn ouders zijn er helemaal klaar mee eigelijk. ik mag nu 1 iemand uitkiezen om te gaan lessen, keus tussen ervaren rechtricht instructeur of instructeurs van het revalidatie centrum de hofstede. wat zouden jullie doen? als dat niet werkt willen ze m`n paard verkopen.. en een nieuwe opzoeken. help!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:01

Het is moeilijk te zeggen wat ik zou doen, omdat ik de bekwaamheid van de mensen van het revalidatiecentrum niet ken. En ik kan ook niet in jouw portemonnee kijken. Paard verkopen is ook zoiets.. Misschien kun je je ouders vertellen dat je je paard niet verkocht krijgt zoals ie nu loopt. Je kunt in ieder geval de kans wagen om te kijken of een instructeur jou verder kan helpen. Ik snap heel goed dat je met je handen in het haar zit...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:03

Wil je het uit handen geven?
Ik kan je voor de revalidatie www.dressuurnatuurlijk.nl aanbevelen, erg kundig in het rechtrichten en fijn en zeer respectvol in de omgang met paard en eigenaar. Ze kunnen je daarna ook goed begeleiden voordat je weer naar huis gaat.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 14:25

uit handen geven willen we liever niet, net al exstreem dure lessen. de behandeling heeft ook al super veel gekost en mijn ouders willen haar verkopen omdat ze niet nog veel meer geld willen pompen in een paard dat toch kissing spines blijft hebben. want dat blijft altijd onze beperking....

dus vandaar.

over dat ie niet te verkopen is maak ik me geen zorgen want de oude eigenaar is onze buurman en hij heeft gezegt hem terug te kopen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:28

Wat ik zou doen? Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar ga langs bij verschillende instructeurs. Gewoon kijken als zij aan t les geven zijn. Dan zie je hoe ze met paard en ruiter omgaan, hoe ze uitleggen,wat ze vertellen. Daarna bij die bij die je het fijnste gevoel hebt,kennis maken en jou problemen en wensen uitleggen. N goede instructeur laat kijken en neemt ff de tijd... en kost niets,want als, dan weet je dat ie niet om t paard of jou geeft maar voor t geld...dus gewoon ff eerst kijken dan beslissen :-)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:32

dressuur518 schreef:
uit handen geven willen we liever niet, net al exstreem dure lessen. de behandeling heeft ook al super veel gekost en mijn ouders willen haar verkopen omdat ze niet nog veel meer geld willen pompen in een paard dat toch kissing spines blijft hebben. want dat blijft altijd onze beperking....

dus vandaar.

over dat ie niet te verkopen is maak ik me geen zorgen want de oude eigenaar is onze buurman en hij heeft gezegt hem terug te kopen.

Ik heb ook een paard met Kissing Spines en met de juiste benadering hoeft dat geen beperking te zijn. Zie het als een uitdaging!
Liever een keer goed geld insteken(door uit handen geven of door een iets duurdere maar wel goede les), dan een beetje half. Dan zal het nooit beter worden.