Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xMercury schreef:Er valt ook helemaal niks te ZIEN want de foto's zijn net verwijderd

vanLotje schreef:ik wil alleen even kwijt dat ik het SUPER van je vind dat je gewoon eerlijk aanvaard dat je paard een hoger niveau heeft dan jij. Echt petje af. En als het besef er is dan kun je er mee aan de slag.
Geen goede tips, wil je alleen heel veel success wensen & nogmaals, petje af voor je eerlijke aanpak!
Gewoon weer ff genieten van het rijden ipv willen dressuren wat nu toch ff niet lukt
Ook dan is het nog een plaatje om te zien. Iedereen op stal is weg van hem.
Luna1981 schreef:Ik ga strax weer rijden, en al loopt hij met zn hoofd omhoog, jammer dan.Gewoon weer ff genieten van het rijden ipv willen dressuren wat nu toch ff niet lukt
Ook dan is het nog een plaatje om te zien. Iedereen op stal is weg van hem.
Ik heb trouwens geen zin in hulpteugeltjes die hem in de krul trekken want dat vind ik niet goed voelen, ik wil hem niet dwingen.
little_king schreef:Zowel voor ts als muffin,
Het belangrijkste is je handen ontspannen houden.
Ga werken aan je paard eerst goed te laten reageren op je been, zonder dat zal hij nooit aan de teugel kunnen lopen.
Dus een kneepje met de kuit moet hup meteen naar voren reactie geven.
Je zult merken dat ze vaak al op gewoon jou ontspannen hand aan de teugel terwijl jij denkt dat je er niets mee doet.
Een iets moeilijkere moet je dan een beetje mee helpen, maar echt eerst zorgen dat hij naar voren is op de eerste kleine kuitdruk.
En omdat hij het bij andere wel doet heb je het juiste leerpaard gevonden.
xMercury schreef:Heb je eigenlijk wel les?

xMercury schreef:Je moet met je been je paard naar je hand toedrijven. Dus van achter energie opwekken en die van voor opvangen. Je paard moet wel echt actief lopen dan!
little_king schreef:Kun je niet te voet of met de trailer naar een bak in de buurt waar je oude instructrice wel kan komen?
Als zij fijn les gaf zou ik niet veranderen
xMercury schreef:Je moet met je been je paard naar je hand toedrijven. Dus van achter energie opwekken en die van voor opvangen. Je paard moet wel echt actief lopen dan!
Ik weet t, t is heel suf.. Daarom in een lesje zodat ik ff een schop onder mn kont krijg en hem gewoon durf te rijden en precies hoor wat en wanneer ik welke hulp moet geven op welk moment. marleeentje schreef:Maar misschien loopt het paard van TS al wel actief genoeg? Dat kunnen wij hier niet zo goed oordelen... Principe blijft wel hetzelfde, je rijdt van achteren naar voren. De energie die je aan de achterkant erbij drijft, moet je aan de voorkant kunnen opvangen. Je houdt een constante verbinding met de mond van je paard. Dus geen druk, maar contact. Gaat je paard te hard, dan vang je hem op door een halve ophouding te maken. Maar niet loslaten op het moment dat je de ophouding hebt gegeven, ook daarna blijf je contact houden. Die ophouding is alleen om het tempo te bepalen.
Waar je ook mee kunt oefenen is tempo wisselingen. Doe eens een paar passen (niet meteen de hele lange zijde) middendraf en weer terug, of probeer om zo langzaam mogelijk te draven, met behoud van activiteit. Steeds een paar passen en dan weer normaal, daarmee train je de gehoorzaamheid en activiteit.

little_king schreef:Actief staat niet gelijk met aan het been zijn
Daar begint elke basis bij elk paard. kuitdruk is reactie.
GUSTIxBILL schreef:Van zo'n paardje kan je juist heel veel leren.
Als je geen geld hebt voor nieuwe lesgever, of denkt dat het niet klikt vraag dan aan een van die mensen die haar af en toe rijd of zei je eens willen helpen. Vanachter een computer is het moeilijk helpen.
Waar woon je trouwens ergens?

)little_king schreef:Ik merk bij mijn tinkertje dat hij altijd opstart als een dieseltje.
Dan is hij niet aan het been en zou ik hem ook echt niet aan de teugel krijgen omdat hij dan nog taai is in zijn mond.
dat hoort allebei samen.
Ik hou mijn handen dan ontspannen en denk niet eens na over zijn hoofdhouding.
Ik ga dan zorgen dat hij goed doorstapt.
Dan ga ik draven, daar maak ik tempo wisselingen in.
Naar voren met mijn kuit, zachter door mijn zit.
En dat ga ik herhalen.
Stap tussendoor en als ik aandraaf wil ik zoef weg zijn. (hij is zelf niet van de zoef)
En na een kwartiertje ga ik merken dat hij wel actief weg gaat voor mijn kuit en ineens, zonder dat ik wat doe gaat dat koppie al naar bijna de goede houding.
En dan is hij ineens licht in mijn handen, heel fijn.
En dan hoef ik maar een licht in te komen met mijn hand en hij is perfect aan de teugel.
Eerder hoef het ook niet te proberen want dan wordt het geen gelul maar in de krul.
Toen hij nog jonger was lukte dit per ongeluk eens een volte of een rondje.
Nu is het steeds eerder en langer.
Ik denk als jij zo ook aan de gang gaat dat het ook wel gaat komen.
janouk schreef:Zie het juist als een zegen: een fijne leermeester voor je is dit paard.
Focus niet teveel op wat andere kunnen met je paard, maar leer lekker van dit paard.
Luna1981 schreef:GUSTIxBILL schreef:Van zo'n paardje kan je juist heel veel leren.
Als je geen geld hebt voor nieuwe lesgever, of denkt dat het niet klikt vraag dan aan een van die mensen die haar af en toe rijd of zei je eens willen helpen. Vanachter een computer is het moeilijk helpen.
Waar woon je trouwens ergens?
Zuidholland.