Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:40

ik wil alleen even kwijt dat ik het SUPER van je vind dat je gewoon eerlijk aanvaard dat je paard een hoger niveau heeft dan jij. Echt petje af. En als het besef er is dan kun je er mee aan de slag.

Geen goede tips, wil je alleen heel veel success wensen & nogmaals, petje af voor je eerlijke aanpak!

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:41

xMercury schreef:
Er valt ook helemaal niks te ZIEN want de foto's zijn net verwijderd :P

Huh? Ik heb nooit foto's geplaatst? :P
Ik heb geen foto's van mij op mn paard, ja hele oude waar hij wel ok liep maar die zet ik liever niet neer want wil een beetje anoniem blijven hier op bokt door omstandigheden. stalkers

suikermeisje

Re: Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:42

Foto's waren van iemand anders dan TS.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:44

oh, dan had ik het ook verkeerd begrepen :)

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:51

vanLotje schreef:
ik wil alleen even kwijt dat ik het SUPER van je vind dat je gewoon eerlijk aanvaard dat je paard een hoger niveau heeft dan jij. Echt petje af. En als het besef er is dan kun je er mee aan de slag.

Geen goede tips, wil je alleen heel veel success wensen & nogmaals, petje af voor je eerlijke aanpak!

Dankjewel! :)
Ja het is niet zo dat ik een paardje heb die niks kan idd, ik ben erachter gekomen dat ik een dressuurpaardje heb die nageeflijk kan lopen, wijken, schouderbinnenwaarts, galopswissels, keertwendingen enz. Hij zou heel misschien met een goede ruiter M/Z kunnen worden. Dat hij niet bij mij (meer) zo loopt, tsja.. Ben blij dat ik iig een goed paardje heb en al kan ik t er nog niet uitrijden, daar wordt hij niet minder goed van hoop ik. Ik ben altijd bang dat hij erop achteruit ga als ik hem niet nageeflijk rijd, dit slecht is voor zijn rug. Klopt dit? Of hoef ik niet bang te zijn dat ik hem kapot rijd omdat hij niet nageeflijk loopt?

Ik ga strax weer rijden, en al loopt hij met zn hoofd omhoog, jammer dan. :P Gewoon weer ff genieten van het rijden ipv willen dressuren wat nu toch ff niet lukt :P Ook dan is het nog een plaatje om te zien. Iedereen op stal is weg van hem.

Ik heb trouwens geen zin in hulpteugeltjes die hem in de krul trekken want dat vind ik niet goed voelen, ik wil hem niet dwingen.

Ik ga wel ff sparen voor een longeersingel en dan wil ik hem met dubbele lijnen longeren.
Laatst bijgewerkt door Luna1981 op 12-07-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:52

Heb je eigenlijk wel les? :)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:56

Luna1981 schreef:
Ik ga strax weer rijden, en al loopt hij met zn hoofd omhoog, jammer dan. :P Gewoon weer ff genieten van het rijden ipv willen dressuren wat nu toch ff niet lukt :P Ook dan is het nog een plaatje om te zien. Iedereen op stal is weg van hem.

Ik heb trouwens geen zin in hulpteugeltjes die hem in de krul trekken want dat vind ik niet goed voelen, ik wil hem niet dwingen.

+:)+ Goed zo! Met zo'n instelling kom je er wel. Veel plezier met rijden straks!
Hulpteugels hebben geen zin, dwingen is nergens voor nodig. Zodra je paard en jij er allebei aan toe zijn, dan komt het vanzelf.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:57

little_king schreef:
Zowel voor ts als muffin,
Het belangrijkste is je handen ontspannen houden.
Ga werken aan je paard eerst goed te laten reageren op je been, zonder dat zal hij nooit aan de teugel kunnen lopen.
Dus een kneepje met de kuit moet hup meteen naar voren reactie geven.
Je zult merken dat ze vaak al op gewoon jou ontspannen hand aan de teugel terwijl jij denkt dat je er niets mee doet.
Een iets moeilijkere moet je dan een beetje mee helpen, maar echt eerst zorgen dat hij naar voren is op de eerste kleine kuitdruk.

En omdat hij het bij andere wel doet heb je het juiste leerpaard gevonden.

Maar je moet die energie van achteren toch opvangen van voren? en contact houden en halve ophoudingen maken en weer loslaten op t juiste moment? Bij mijn paard moet je heel snel zijn daarmee.

Als je alleen zachtjes de teugels vasthoudt en niks van voren doet gaat hij ook niet nageeflijk namelijk dan gaat de energie van achteren aan de voorkant weg en loopt met zn hoofd omhoog zoals bij mij.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:58

Je moet met je been je paard naar je hand toedrijven. Dus van achter energie opwekken en die van voor opvangen. Je paard moet wel echt actief lopen dan!

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:59

xMercury schreef:
Heb je eigenlijk wel les? :)

Niet meer sinds ik op de nieuwe stal sta, komt wel verandering in. Hoop zsm weer te lessen (bij iemand anders omdat mn vorige instructrice niet op deze stal mag komen van de staleigenaren en een paar klanten hebben een hekel aan haar, ruzie gehad met haar). Jammer want als zij mij les gaf liep hij met een ontspannen rug en mooi nageeflijk, ruime passen in draf. Maar misschien kan het geen kwaad om een keer iets nieuws te proberen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:01

Kun je niet te voet of met de trailer naar een bak in de buurt waar je oude instructrice wel kan komen?
Als zij fijn les gaf zou ik niet veranderen :)

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:01

xMercury schreef:
Je moet met je been je paard naar je hand toedrijven. Dus van achter energie opwekken en die van voor opvangen. Je paard moet wel echt actief lopen dan!

Met buitenrijden was hij lekker voorwaarts dus veel energie van achteren en daarna vanzelf nageeflijk lopen. Maar hier zijn geen uitrijmogelijkheden op de nieuwe stal.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:04

little_king schreef:
Kun je niet te voet of met de trailer naar een bak in de buurt waar je oude instructrice wel kan komen?
Als zij fijn les gaf zou ik niet veranderen :)

Trailer huren is 50 euro dus dan wordt t 75 euro voor een lesje. :P
Ik kan erheen rijden misschien maar is erg ver en vooral drukke weg die ik moet oversteken maar ik ga kijken of dit kan. Hopelijk is mn paardje braaf genoeg.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:04

Van zo'n paardje kan je juist heel veel leren.
Als je geen geld hebt voor nieuwe lesgever, of denkt dat het niet klikt vraag dan aan een van die mensen die haar af en toe rijd of zei je eens willen helpen. Vanachter een computer is het moeilijk helpen.
Waar woon je trouwens ergens?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:04

Maar misschien loopt het paard van TS al wel actief genoeg? Dat kunnen wij hier niet zo goed oordelen... Principe blijft wel hetzelfde, je rijdt van achteren naar voren. De energie die je aan de achterkant erbij drijft, moet je aan de voorkant kunnen opvangen. Je houdt een constante verbinding met de mond van je paard. Dus geen druk, maar contact. Gaat je paard te hard, dan vang je hem op door een halve ophouding te maken. Maar niet loslaten op het moment dat je de ophouding hebt gegeven, ook daarna blijf je contact houden. Die ophouding is alleen om het tempo te bepalen.
Waar je ook mee kunt oefenen is tempo wisselingen. Doe eens een paar passen (niet meteen de hele lange zijde) middendraf en weer terug, of probeer om zo langzaam mogelijk te draven, met behoud van activiteit. Steeds een paar passen en dan weer normaal, daarmee train je de gehoorzaamheid en activiteit.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:09

xMercury schreef:

Hij wil niet echt naar voren bij kuitdruk (bij mij dan) en als ik een tik met de zweep geef voel ik me meteen onwijs schuldig en geeft hij een bok, waarbij ik dan denk van misschien heb ik die bok verdient want hij doet al zn best. Ik zou dit echt in een lesje moeten doen want ik kan/wil hem niet teveel 'aanpakken', of hoe zeg je dat? Ik ben ook iets te lief voor hem denk ik. Vind t al snel zielig. :') :o :P Ik weet t, t is heel suf.. Daarom in een lesje zodat ik ff een schop onder mn kont krijg en hem gewoon durf te rijden en precies hoor wat en wanneer ik welke hulp moet geven op welk moment.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:10

marleeentje schreef:
Maar misschien loopt het paard van TS al wel actief genoeg? Dat kunnen wij hier niet zo goed oordelen... Principe blijft wel hetzelfde, je rijdt van achteren naar voren. De energie die je aan de achterkant erbij drijft, moet je aan de voorkant kunnen opvangen. Je houdt een constante verbinding met de mond van je paard. Dus geen druk, maar contact. Gaat je paard te hard, dan vang je hem op door een halve ophouding te maken. Maar niet loslaten op het moment dat je de ophouding hebt gegeven, ook daarna blijf je contact houden. Die ophouding is alleen om het tempo te bepalen.
Waar je ook mee kunt oefenen is tempo wisselingen. Doe eens een paar passen (niet meteen de hele lange zijde) middendraf en weer terug, of probeer om zo langzaam mogelijk te draven, met behoud van activiteit. Steeds een paar passen en dan weer normaal, daarmee train je de gehoorzaamheid en activiteit.

ik denk dat jullie gelijk hebben, hij loopt bij mij niet actief genoeg nee. Hij heeft een bepaald tempo die niet heel sloom is maar ook niet supersnel, gewoon middenin. Maar als ik hem toch iets voorwaartser wil dan reageerd hij er niet op. In de winter is hij fris en druk en moet ik hem juist inhouden en dan gaat hij wel nageeflijk lopen. Daar ligt misschien een probleem idd, was t maar altijd winter hahahaha. :P
Laatst bijgewerkt door Luna1981 op 12-07-13 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:12

Actief staat niet gelijk met aan het been zijn :)
Daar begint elke basis bij elk paard. kuitdruk is reactie.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:14

little_king schreef:
Actief staat niet gelijk met aan het been zijn :)
Daar begint elke basis bij elk paard. kuitdruk is reactie.

Ok ik ga zometeen ff oefenen hiermee en als ik les krijg ook dit oefenen. Misschien is dat stap 1. Daarna dan die halve ophoudingen enz op t juiste moment, dat 'knopje' in mijn handen mis ik gewoon.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:15

Wat goed dat je zelf beseft dat het aan jouw rijden ligt dat het nog niet helemaal lukt met je paardje... MAAR... Dat is juist stap 1 in de goede richting. Zoveel mensen die nooit toe zullen geven dat het aan hen ligt en maar door sukkelen.

Juist als je paard meer kan dan jij zelf, kan je er dus ook heel veel van leren. Nu alleen op zoek naar iemand die je daar bij kan helpen. Hebben je stalgenoten wel les? Of geeft er op je stal misschien iemand les die je wel prettig vindt rijden? Als je het bij 1 instructrice kon, kan je dat bij een andere ook weer vinden. Zoek anders op marktplaats of hier op bokt markt naar een instructeur. Lessen is zo belangrijk!

En bedenk ook goed dat op de juiste manier nageeflijk rijden iets is wat bijna iedereen lastig vindt om te leren. Het lastige is namelijk dat je je paard niet kan afdwingen om te ontspannen en af te buigen. Het hele plaatje moet helemaal kloppen. En juist als je het zo graag wilt, heb je vaak ongemerkt meer spanning in je eigen lijf, waardoor je het niet ontspannen kan vragen.

Heel veel succes, dit is echt iets wat helemaal goed kan komen, met de juiste hulp!

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:16

GUSTIxBILL schreef:
Als je geen geld hebt voor nieuwe lesgever, of denkt dat het niet klikt vraag dan aan een van die mensen die haar af en toe rijd of zei je eens willen helpen. Vanachter een computer is het moeilijk helpen.

Zuidholland.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:20

Ik merk bij mijn tinkertje dat hij altijd opstart als een dieseltje.
Dan is hij niet aan het been en zou ik hem ook echt niet aan de teugel krijgen omdat hij dan nog taai is in zijn mond.
dat hoort allebei samen.
Ik hou mijn handen dan ontspannen en denk niet eens na over zijn hoofdhouding.

Ik ga dan zorgen dat hij goed doorstapt.
Dan ga ik draven, daar maak ik tempo wisselingen in.
Naar voren met mijn kuit, zachter door mijn zit.
En dat ga ik herhalen.
Stap tussendoor en als ik aandraaf wil ik zoef weg zijn. (hij is zelf niet van de zoef :+ )
En na een kwartiertje ga ik merken dat hij wel actief weg gaat voor mijn kuit en ineens, zonder dat ik wat doe gaat dat koppie al naar bijna de goede houding.
En dan is hij ineens licht in mijn handen, heel fijn.
En dan hoef ik maar een licht in te komen met mijn hand en hij is perfect aan de teugel.

Eerder hoef het ook niet te proberen want dan wordt het geen gelul maar in de krul.
Toen hij nog jonger was lukte dit per ongeluk eens een volte of een rondje.
Nu is het steeds eerder en langer.

Ik denk als jij zo ook aan de gang gaat dat het ook wel gaat komen.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:26

little_king schreef:
Ik merk bij mijn tinkertje dat hij altijd opstart als een dieseltje.
Dan is hij niet aan het been en zou ik hem ook echt niet aan de teugel krijgen omdat hij dan nog taai is in zijn mond.
dat hoort allebei samen.
Ik hou mijn handen dan ontspannen en denk niet eens na over zijn hoofdhouding.

Ik ga dan zorgen dat hij goed doorstapt.
Dan ga ik draven, daar maak ik tempo wisselingen in.
Naar voren met mijn kuit, zachter door mijn zit.
En dat ga ik herhalen.
Stap tussendoor en als ik aandraaf wil ik zoef weg zijn. (hij is zelf niet van de zoef :+ )
En na een kwartiertje ga ik merken dat hij wel actief weg gaat voor mijn kuit en ineens, zonder dat ik wat doe gaat dat koppie al naar bijna de goede houding.
En dan is hij ineens licht in mijn handen, heel fijn.
En dan hoef ik maar een licht in te komen met mijn hand en hij is perfect aan de teugel.

Eerder hoef het ook niet te proberen want dan wordt het geen gelul maar in de krul.
Toen hij nog jonger was lukte dit per ongeluk eens een volte of een rondje.
Nu is het steeds eerder en langer.

Ik denk als jij zo ook aan de gang gaat dat het ook wel gaat komen.

Goede tip, ik ga het zo proberen. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:27

janouk schreef:
Zie het juist als een zegen: een fijne leermeester voor je is dit paard.
Focus niet teveel op wat andere kunnen met je paard, maar leer lekker van dit paard.

Het is helemaal niet erg dat jij nog moet leren op je pony. Dat komt wel goed met goede begeleiding / instructie. Je moet gewoon een heleboel kilometers maken voor een goed ruitergevoel.
Zorg er wel voor dat je paard 1 of 2 x per week wordt gereden door een ervaren ruiter die ervoor kan zorgen dat hij niet scheef (gereden) wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:28

Luna1981 schreef:
GUSTIxBILL schreef:

Zuidholland.

Zuidholland is een ruim begrip :D :D :D