Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:56

Jildau schreef:
En hoe zit het dan met de westernruiter/cowboys? Quarters zijn maar kleine paarden en de gemiddelde cowboy zal ook wel zwaarder zijn dan 80 kilo. Is dit not done of kan een Quarter dan meer aan?

+ daar komt ook nog eens een zadel van 15-20 kg bij.
TS zegt dat het paard breed gebouwd is, ruiter en paard zijn (qua lengte/stokmaat) goed in verhouding met elkaar, eens in de 2 weken een buitenritje! .. ik snap niet dat mensen twijfelen of het paard het aan kan. Uiteraard ga ik er nu vanuit dat het paard gezond is en niet mega overgewicht heeft oid.. maar ik denk dat het prima past hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:00

De vergelijking met springruiters die dus goed kunnen rijden, slaat nergens op.
Het gaat om een beginner.

wendyenbram: dat lijstje (waar ik hem ooit heb gelezen, zijn er meerdere die ongv hetzelfde zijn) staat niet op zichzelf maar komt van een site waarbij staat dat het gaat om volgroeide paarden met een goede conditie en gezond gewicht, waarbij de ruiter ook nog redelijk kan rijden en dus geen beginner is.

Axel_Clauw: tuurlijk is zo'n lijstje een richtlijn.

TS: ik zou vooral ook kijken hoe het paard reageert. Tijdens de ritten veel stappen tussendoor en de draf en galop dus niet te lang achter elkaar doen.
Moet kunnen volgens mij, zoals jij het paard ook omschrijft.

Anoeska

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:21

Het gaat er mij niet om of het kan. Alles kan, en je paard zal vast niet meteen door z'n stutten zakken. Het gaat mij er meer om waarom het nodig is. Waarom zou je de grenzen opzoeken van wat een paard nog aan kan. Waarom zou je niet als ruiter of als eigenaar wat meer je best doen om het leven van je paard zo comfortabel mogelijk te maken. En dat kan op 100.000 manieren, maar dit topic gaat over gewicht van de ruiter. Ik vind het dan ook niet nodig dat mijn paard met een beginner van 90 kilo moet rondzeulen. Ik kan me niet voorstellen dat dat comforabel is. Dus IK begin er niet aan. En voor de rest moet iedereen zelf weten wat 'ie met z'n paard wil doen :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:35

Anoeska schreef:
Het gaat er mij niet om of het kan. Alles kan, en je paard zal vast niet meteen door z'n stutten zakken. Het gaat mij er meer om waarom het nodig is. Waarom zou je de grenzen opzoeken van wat een paard nog aan kan. Waarom zou je niet als ruiter of als eigenaar wat meer je best doen om het leven van je paard zo comfortabel mogelijk te maken. En dat kan op 100.000 manieren, maar dit topic gaat over gewicht van de ruiter. Ik vind het dan ook niet nodig dat mijn paard met een beginner van 90 kilo moet rondzeulen. Ik kan me niet voorstellen dat dat comforabel is. Dus IK begin er niet aan. En voor de rest moet iedereen zelf weten wat 'ie met z'n paard wil doen :D

Ben ik met je eens. Het gaat mij er ook niet om of het kán, maar of het niet schadelijk (op lange termijn) of pijnlijk oid voor het paard is. Maar ik denk dat dat ook aan elkaar gelinkt wordt in het aangeven van grenzen.

Als jij gewoon op een rug van het paard gaat zitten is dat ook niet comfortabel, pas als het dier zijn lichaam goed (dressuurmatig) gebruikt kan het paard je op een goede manier dragen. Het hoeft dan ook niet per se comfortabel te zijn, als het maar niet pijnlijk of moeilijk voor het paard is. Want dat is hoe een paard denkt.

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:16

ik heb wel zwaardere mensen op een paard gezien en dat was ook geen probleem niet dat ik het goed vind hoor maar 90 kilo moet kunnen:p

bwpLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:38

Het gaat hier om een breed gebouwd paard. In mijn ogen zou het geen kwaad kunnen, mits er natuurlijk niet iedere dag gereden word. Er zijn immers ook mensen die ver boven de 90 kilo zitten en toch nog paard rijden. Het hangt een beetje van het soort paard af natuurlijk..

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:02

Als het paard lekker breed gebouwd is en het aankan lijkt het me geen probleem :)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:29

Ik heb ongeveer één keer in de week iemand op me rug die even zwaar weegt als mij en daar ren ik gewoon mee rond voor een minuut of tien. Ik kan veel langer als ik tussendoor stap om even op adem te komen. Het is gewoon goed te doen.
Heb ooit me broertje een stukje gedragen. Hij weegt bijna het dubbele van mij. Nee ik overdrijf niet.

Dat een gezond, stevig en groot gebouwd paard van 600 kilo een man van zo'n 90 kilo die er netjes op zit niet een half uurtje rond kan sjouwen met maar een paar rondjes galop... Nee dat gaat er bij mij echt niet in, sorry hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 00:25

Mayling27 schreef:
ElCamino schreef:
Misschien zeuren we teveel de laatste jaren.....vroeger reed iedereen op een paard.
En we fokken tegenwoordige veel luxere poppetjes....dat is ook weer waar maar ik denk dat een paard meer kan dragen dan de meeste mensen denken...

Eindelijk een keer iemand met een goeie opmerking!!! _/-\o_

Ik ben het er mee eens dat een man van 90kg op een flink en goed getraind paard geen kwaad kan, maar ik vind dit echt een rare opmerking. Wanneer was vroeger precies, hoezo reed iedereen toen paard?? In de tijd van mijn oma had iedereen paarden maar het grootste deel reed er niet op maar spande het ergens voor :? Mensen zijn trouwens langer en dikker geworden dus iedereen is nu gemiddeld zwaarder dan vroegah en de paarden zijn smaller dus opzich niet gek dat veel mensen zich afvragen of iedereen er nog wel op past....

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 01:03

t Is nu dat er vaak geroepen wordt dat als de ruiter ervaring heeft dat t misschien wel even kan...
Maar hoe krijgt zo iemand van 90 + kilo ooit ervaring als niemand hem of haar op zijn paard zou laten?
Mensen moeten toch léren paardrijden. En leren paardrijden gaat onder welk gewicht dan ook gepaard met gehots en gebonk. Hoe ellendig dan ook voor paardlief. Bijna niemand is een natuurtalent.
Ik ben van mening dat een beetje stevig paard, ook best een beetje stevig iemand kan ronddragen. En hoe meer ervaring de ruiter heeft, hoe langer zo'n ritje kan duren zonder het paard te overbelasten.
Gewoon goed in de gaten houden hoe paard zich houdt.

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 01:58

Gewoon eerst nog effe lekker in de bak oefenen zodat je vriend toch net dat tikkeltje meer evenwicht heeft.
Je paard is breed gebouwd, en heeft of loopt nog steeds manegelessen dus die kan het hebben als de ruiter niet altijd even stabiel zit. Als je paard genoeg conditie heeft en je vriend m niet in de weg zit is er geen probleem toch..
Gewoon lekker rustige buitenritjes en dan steeds meer opbouwen. Gewoon lol met je knol!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 02:01

Ik reed een jaar geleden klasse I met m'n draver van ongeveer 1.53.
Vond het zo vreemd dat hij het af en toe zo moeilijk had.. Bleek dat ik qua gewicht al boven de 90 kilo zat.. :=
Dus nee, in mijn geval kon ik niet meer op m'n paard! Heb die periode enkel wat stapritjes gemaakt (zit niet tegen, maar ik vond het zelf geen fijn idee..) en ben gaan afvallen! :)

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 02:41

Sok schreef:
Ik reed een jaar geleden klasse I met m'n draver van ongeveer 1.53.
Vond het zo vreemd dat hij het af en toe zo moeilijk had.. Bleek dat ik qua gewicht al boven de 90 kilo zat.. :=
Dus nee, in mijn geval kon ik niet meer op m'n paard! Heb die periode enkel wat stapritjes gemaakt (zit niet tegen, maar ik vond het zelf geen fijn idee..) en ben gaan afvallen! :)

Dat vind ik echt knap van je! En gewoon lekker rustig aan doen totdat je merkt dat je paard het steeds beter trekt. (Ik bedoel dus tijdens het afvallen).

Daarom zeg ik al, gewoon proberen en je ziet toch meteen of het goed gaat of niet.
En als je het paard sowieso maar 1x in de 2 weken laat lopen met hem erop is het toch goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 07:14

Wordt er ook naar het paard zelf gekeken ipv alleen cijfers? Het zijn wel ruggewervels die echt niet ineens een stuk sterker zijn omdat het paard breed in de gewrichten en pijnbeenderen, meer dan een bv een arabier.

15 jaar al flink gesleten voor een paard om te verwachten dat hij zwaar werk wel even zal doen. Dat bij gehobbel is gewend als manegepaard vind ik eigenlijk best sneu om als criteria te nemen.

Om niemand verdrietig te maken...een beginner met zoveel gewicht op een ouder paard dat niet correct getraint is in zijn spiercorset, vind ik eigenlijk niet paardvriendelijk. Niet alleen het gewicht, ook het balans, de onrustige hand, onbewust en ongewild trekwerk, alles bijelkaar maakt het een belasting.

Als het mijn paard zou zijn, zou ik de tranen in mijn ogen hebben schieten...

De rug van dit paard heeft al genoeg te verduren gehad....waardoor belasting in welke verkeerde vorm dan ook, een zadel dat bv net te klein is voor een bep. persoon waardoor er op de lepel gezeten wordt, is iets wat ook niet vergeten mag worden...

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:14

Als het paard gezond is en geen blessures heeft, waarom zou het niet kunnen? Zeker als dit niet elke dag is maar één keer in de twee weken.. ik zou zeggen, laat de jongen lekker genieten van t paardrijden, misschien krijgt ie t virus ook ;)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:58

Ik vind eigenlijk elk paard beter lopen zonder ruiter dan met. Of dat nu iemand is die net begint of die in de Z dressuur start. Misschien kun je maar beter gewoon helemaal niet meer op je paard gaan zitten, of helemaal niet meer vast binden met longeren :+

Qua gewicht denk ik dat het veel te maken heeft met de balans van de ruiter. En ik denk toch echt dat het uitmaakt of het vet of spier is. Vet is namelijk als een zak water aan je lichaam. Als jouw billen in het zadel terecht komen, komt daarna nog eens gestuiter van het extra gewicht.
We zoeken allemaal naar wat het beste is voor ons paard toch? En het beste als ruiter is, naar mijn mening, als je een licht poppetje bent met een prachtige houding en goed in balans is. Helaas zijn we niet allemaal zo en kunnen we alleen maar ons best doen en goed naar jezelf blijven kijken.
Verzet is nooit zomaar.

Ik denk dat je, als je rustig aan doet gezien het een beginnend ruiter is, best je vriend op dit paard kunt zetten. Als je vriend wat meer balans gaat krijgen (wat hij ook naast het paard kan gaan ontwikkelen), kun je altijd kijken of je wat stappen verder kunt met de combinatie.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:44

Hij kan beter gaan mennen m.i.

Danieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:47

op een breeder gebouwdt paard zou het gewoon moeten kunnen
en manege paarden/pony's zijn best veel gewend...
maar ik zeg niet dat het op elk paard kan
gr

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:46

Een meisje die ik ken rijdt op een pony van 1,25

Zij is 90/100 kilo
Voor foto's mag je een bericht sturen. maar dat vindt ik zielig

Pony is trouwens een welsh

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:51

Espritfan schreef:
Een meisje die ik ken rijdt op een pony van 1,25

Zij is 90/100 kilo
Voor foto's mag je een bericht sturen. maar dat vindt ik zielig

Pony is trouwens een welsh

Heb je gevraagd hoeveel ze weegt? En misschien kan iemand haar tippen dat ze beter past op een grote, zwaar gebouwd paard. ;)

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:00

paard is breed gebouwd dus het kan prima. qua lengte is het geen 'mooi plaatje' maar voor lekkere bosritjes hoeft dat ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:10

Ik weeg ook 95 kilo en rijd regelmatig op de wat bredere paarden , ik ben van mening als ze groot genoeg zijn het nog kan..

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:28

Er zit natuurlijk een heel groot verschil tussen 90 kilo vet of 90 kilo spier.

Vet gaat ALTIJD tegen de beweging van het paard in hoe goed je ook kan rijden...... hoe vervelend dat voor sommige mensen ook klinkt. Vet is namelijk iets waar je geen controle overhebt. Dit zal dus bij iedereen en ten alle tijden achter de beweging aan komen. (denk aan een heel dik rennend persoon.... zie heb beeld voor je) of zie: http://www.youtube.com/watch?v=BdfLKSq4gac

Iemand die dus 90 kilo aan spieren heeft is voor een paard VEEEEL minder storend (indien deze persoon kan rijden). Want spieren is juist het geen wat je helpt je balans op het paard te houden. Overigens is iemand van 90 kilo aan spier die niet kan rijden lichamelijk beter/ sneller is staat te leren rijden omdat zijn of haar lichaam niet tegen werkt (uitzonderingen daar gelaten).

Ik ben van mening dat je als wat zwaarder persoon gerust kunt paardrijden op een paard dat bij jou lichaamsbouw/ gewicht past.

Maar ik vind dat je op het moment dat je daadwerkelijk sportprestaties van een paard verwacht je die ook van je zelf zou moeten eisen en aan je eigen lichaam en conditie moet werken ...... maar dat is een hele andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:34

Mijn haflinger van 1.49 (breed gebouwd) had wel moeite met mijn vriend van 100 kilo (ook gespierd)
Maar mijn quarter van 1.53 totaal niet. Die is zelfook 1 en al spier :) en er op gebouwd.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:39

Lisaterburg schreef:
als het paard ook breed gebouwd is kan het denk ik niet veel kwaad...
op een tinker of iets degelijks zou het prima gaan naar mijn mening :-)

Een Tinker heeft over het algemeen geen sterke rug, eerder een weke rug.
Ook hun bouw helpt niet mee, korte rug, korte hals etc etc

Dus die mening deel ik niet met je.
Ik ben zelf 1.96m en weeg 93kg en mijn paard is 1.65 ze is barok gebouwd met een sterke rug!
Dat geeft geen problemen.

Ik zou dus eerder zoeken naar een paard die een sterke rug heeft, en geen weke rug