Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:15

Je vraagt om advies, maar niks is waar en je hebt overal excuses voor. Jammer hoor, open dan geen topic en blijf lekker zo rondhobbelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:18

Nies_ schreef:
Je vraagt om advies, maar niks is waar en je hebt overal excuses voor. Jammer hoor, open dan geen topic en blijf lekker zo rondhobbelen.

ik zou de slof nog strakker trekken :+

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:24

mijn verzorgpaardje kon ook heel gespannen zijn. ik heb deze winter lang aan ontspanning gewerkt. Ik heb eigenlijk heel de winter lang alleen maar gestapt en zelf heel erg gaan ontspannen en juist niet meer aan de teugels gaan zitten. Verder dingen als losgooien, loswerken, longeren, wandelen, hardlopen verder gedaan. hopelijk werkt dat bij jou paardje ook.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:34

Nies_ schreef:

Rustig rustig, om verdere opheffing te voorkomen TS neemt wel degelijk advies aan! Zo heb ik voorgesteld met een myler bit te rijden en dat gaat ze doen. Wellicht zelfs zonder slof. Ze heeft les en vraagt hier voor verdere tips die gegeven zijn :)

Nu wil ik niet overkomen dat ik alleen aan TS der kant sta, ik sta neutraal maar wil het on toppic houden. ;)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:34

Nies_ schreef:

Ze zegt netjes dankjewel voor het commentaar en probeert er gewoon op in te gaan. Er is naar mijn idee geen sprake van 'niks is waar' Dus zulke reacties hebben al helemaal geen zin?
Als jij van mening bent dat ze het wél anders moet aanpakken kan je dat ook nog een x uit proberen te leggen, of als je dat al hebt gedaan, daar niet zoiets onbenulligs aan toevoegen.

En leuk dat je ook ooit bent begonnen met vrijheidsdressuur. Jammer dat je geen instructrice kan vinden, maar misschien kan je er zelf gewoon wat in verdiepen op het internet etc, en zo op een simpele manier wat simpele dingen uitvoeren, zodat je toch lekker bezig bent met elkaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:40

Slof eraf en weer terug naar de basis. En het is banketstaaf dat het steeds fout gaat, omdat ze regelmatig een veulen krijgt. Hier ook regelmatig op fokmerries gereden. Die dan ook een tijdje stilstonden. Kon na een paar weken zo weer opstappen. En verder gaan met waar we gebleven waren voordat het veulen er was.
Geen ander bit erin doen. Zoek de fout bij jezelf en niet bij het paard. Desnoods stap je de eerste tijd alleen maar. Veel oefeningen doen, zodat ze vanzelf je hand opzoekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:52

Dit is een rijtechnisch probleem en moet je oplossen door te rijden, niet door andere bitten te kiezen, een slofteugel te gebruiken of wat dan ook.
In de eerste plaats kijken hoe je paard gevoerd wordt, kan dat minder? Heeft ze behoefte aan een supplement, magnesium wellicht?
Op de foto's is duidelijk te zien dat ze nog gespannen is, de slof heeft hier geen zin want ze trekt ertegen, je ziet duidelijk de druk in je hand. Slof op zich is niets mis mee als hij goed gebruikt wordt, dat is door continu naar die ontspanning te blijven zoeken, geen gewicht op de slof hebben en paard zelf die juiste positie op te laten zoeken. Nu rijd je tegen de slof aan en zo krijg je nooit vooruitgang.
Bij een heel gespannen paard kan het juist goed werken je hand los te laten, teugels flink lang te houden. Het steeds tegenhouden wekt alleen meer tegenstribbelen op en krijg je nooit de ontspanning die je wilt. Maar dat moet je durven, net als je been eraan houden, juist bij een driftkikker is dat heel belangrijk maar wordt vaak afgestoken om maar niet teveel reactie te krijgen waardoor je dus juist uitspattingen krijgt als ze wel een keer je been voelen.
Dus goed les nemen en durven rijden.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:13

Dank je wel wortelsussie en Sellyxx, jullie zien het in ieders geval goed.

Aan friesWytske wil ik even zeggen, mijn paard is niet jouw paard.. met mijn paard wordt niet meer gefokt maar toendertijd was het niet te doen. Zo is het met mijn paard gegaan, dat het bij jouw paarden wel werkt, prima.... met Elbrichje werkte het toendertijd niet.

Anneliesdj, het is moeilijk om te zien of je paard wat te kort komt. Bedoel, hoe kun je merken dat ze magnesium te kort komt? Alleen door onderzoek te laten doen? Ze krijgt brok sochtends en savonds, hooi sochtends en savonds, en van mij tussendoor musli, appel en brood.
Klopt, op deze foto loopt ze idd tegen de slof, maar zoals ik eerder aan gaf, dit is wel een momentopname, ik maak de foto's niet als ik er zelf op zit. Maar dat wil niet zeggen dat ze altijd zo strak loopt. Ze kan wel degelijk met een losse slof lopen. Stukken. Heb een aantal malen tussendoor geprobeerd om de slof eraf te halen maar dat valt niet mee.. dan komt er pas druk op de teugel. Of we gaan als een raket. Instructrice zegt idd ook over dat durven rijden.. precies zoals jij zegt, maar dat is heel moeilijk om te doen als je ze "los" laat en ze er meteen tussenuit peert. Maar blijf tips geven, kan er allicht wat mee :)
Er staan zat dingen tussen die ik zeker kan gaan proberen.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:15

En dat been geven klopt ook wel.. heb de eerste jaren geen been kunnen/durven geven terwijl het zo belangrijk is om met je benen te rijden... maar ja, dat zijn we nu ook aan het veranderen, daarom is ze ook een maand gereden door mijn instructrice... dus we zijn volop bezig... maar nogmaals, Elbrichje is een moeilijk paard... (en ik ben niet de enige die dat zegt)
En leg ook zeker de schuld niet bij haar... daarom vraag ik hier ook om tips en info...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:18

onkeltje schreef:
Dank je wel wortelsussie en Sellyxx, jullie zien het in ieders geval goed.

Aan friesWytske wil ik even zeggen, mijn paard is niet jouw paard.. met mijn paard wordt niet meer gefokt maar toendertijd was het niet te doen. Zo is het met mijn paard gegaan, dat het bij jouw paarden wel werkt, prima.... met Elbrichje werkte het toendertijd niet.

Anneliesdj, het is moeilijk om te zien of je paard wat te kort komt. Bedoel, hoe kun je merken dat ze magnesium te kort komt? Alleen door onderzoek te laten doen? Ze krijgt brok sochtends en savonds, hooi sochtends en savonds, en van mij tussendoor musli, appel en brood.
Klopt, op deze foto loopt ze idd tegen de slof, maar zoals ik eerder aan gaf, dit is wel een momentopname, ik maak de foto's niet als ik er zelf op zit. Maar dat wil niet zeggen dat ze altijd zo strak loopt. Ze kan wel degelijk met een losse slof lopen. Stukken. Heb een aantal malen tussendoor geprobeerd om de slof eraf te halen maar dat valt niet mee.. dan komt er pas druk op de teugel. Of we gaan als een raket. Instructrice zegt idd ook over dat durven rijden.. precies zoals jij zegt, maar dat is heel moeilijk om te doen als je ze "los" laat en ze er meteen tussenuit peert. Maar blijf tips geven, kan er allicht wat mee :)
Er staan zat dingen tussen die ik zeker kan gaan proberen.

Musli is vaak niet goed voor een fries. Zal even opzoeken waar ik dat nou heb gelezen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:24

Jij hebt gewoon op elk antwoord wat hier neer wordt gezet een weerwoord. Kan je wel zeggen ken heel wat mensen die net zoals mij op fokmerries rijden en die dit soort problemen niet hebben. Dat heet aan de basis werken. Dit kun je niet oplossen met een scherper bit. Daar wordt ze alleen maar sterker van. En kan je ook zeggen dat als een fries het op een gegeven moment echt zat is. Dan kun je je maar bergen, want dan krijg je niks meer bij ze voor elkaar. Dan gooien ze hun kont echt in de krib.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:42

Ow nee hoor.. maar jullie mogen commentaar en je mening geven, dan mag ik dat ook zeker of niet?
En ik hoef het toch niet overal mee eens te zijn of wel?
Het enige wat ik vraag zijn tips en info...
En waarom rijden er dan zoveel mensen met verschillende bitten?
Omdat elk paard er anders op reageert... toch?
Anders kunnen we net zo goed met zn alle op 1 bit blijven rijden.
Heel de wereld rijdt met andere bitten, dus waarom zou ik niet kunnen proberen of ze ergens anders misschien beter op reageert?
Maar dat is mijn mening, maar die mag ik blijkbaar in mijn eigen geopende topic niet geven.

En Michelle, ik zou graag meer willen weten dan daarover... heb wel musli zonder haver!!
En is sinds een half jaar dat ik dit extra geef, om te proberen, dus het grote verschil kan daar niet echt in zitten maar zou wel graag willen weten als het zo is....
Dank je wel.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:46

Volgensmij stond het in een boekje die je krijgt als je lid bent van de FRNS als ik me niet vergis.
Die kreeg ik van een stal genoot. Mijn 'fries' was altijd zo heet, en ik dacht huh waarom nou, ik gaf ook musli zonder haver en weinig suiker. Maar dat verklaarde dus. Ik geef nu slobber en zemelen, en merk ook dat ie een stuk meer te hanteren is. Zowel ohz als in de hand. :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:50

Ik ben alleen lid van het friese paarden stamboek... jammer!!
Zal morgen eens kijken of ik het op internet op kan zoeken, moet vast ergens staan...
Bedankt!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:51

Ik zal morgen even kijken of ik het boekje nog heb liggen, moet wel denk ik.
Dan scan ik hem even in. :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:54

TS, ik heb jullie geschiedenis gelezen en snap je slofgebruik, maar Elbrichje gaat in haar lijf kapot als je zo door blijft rijden met de slof. Ze bouwt helemaal verkeerde spanning op in haar rug/hals en nog meer plekken. Je krijgt zo enorme slijtage in je paard.
Je moet echt proberen haar te laten ontspannen, eerst op de grond als het niet lukt in het zadel! Rijden lijkt het ultieme ding te zijn voor de meeste mensen wat je met je paard kan doen, maar op deze manier slijt ze keihard.
Eerst gaan longeren en grondwerk gaan doen om (meer) ontspanning te gaan vinden. Mentaal moet ze bijkomen. Niet er elke keer maar weer opspringen als ze zo gespannen is!!!!
Probeer wel geld te sparen voor een goede clinic of een goede instructeur die eens naar je paard en jullie combi kijkt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:03

@anneliesdj... ik vind wel mooi dat je eerst zegt dat het rijtechnisch is... en daarna over voer begint :D
Maar je hebt wel gelijk... voer kan een heleboel doen. Zou zeker daar wat in proberen als ze zo druk is. Sommige mensen voeren gewoon standaard magnesium, op mijn vorige stal hadden veel paarden daar baat bij.
Daarnaast zie ik in je profiel foto's van jou en je paard relaxed .. op buitenrit (zonder cap dus bang om te vallen was je niet) en zelfs zonder zadel... wat is er anders? Of kan dat nog steeds?

Ik zou toch ook eens ga nadenken over wat naast slechte ervaring de oorzaak nog meer zou kunnen zijn... want meteen met kop omhoog en rug dus wegdrukken als je de slof eraf haalt... en meteen gaat rennen en alle hulpen negeren... dat klinkt zo als rugproblemen...(en als ze zo vaak gespannen is.. dan is dat niet vreemd als ze de rugspieren gewoon vast heeft gezet... en dat is lastig om alleen rijtechnisch op te lossen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:37

onkeltje schreef:
Klopt, op deze foto loopt ze idd tegen de slof, maar zoals ik eerder aan gaf, dit is wel een momentopname, ik maak de foto's niet als ik er zelf op zit. Maar dat wil niet zeggen dat ze altijd zo strak loopt. Ze kan wel degelijk met een losse slof lopen. Stukken. Heb een aantal malen tussendoor geprobeerd om de slof eraf te halen maar dat valt niet mee.. dan komt er pas druk op de teugel. Of we gaan als een raket.

Als dat zo is weet je toch dat die slof geen nut heeft?
Als je er goed mee rijd gebruik je hem 90% van de tijd niet en zal je paard dus op den duur niet meer door hebben dat hij eraan hangt en net zo goed zonder kunnen lopen.
En zeker als je er een slof aan hebt, laat haar dan lekker los van voor, je hebt toch die slof eraan dus kunt haar zo weer oppakken als het te gek wordt. Maar dan niet na 2 stappen alweer terugnemen, ga op zit rijden, laat die teugels los en rijd haar terug met je zit. Dat duurt een tijd dus is een kwestie van geduld, eerst oefenen in stap, teugels los en op zit halthouden. Je niet laten verleiden de teugels erbij te pakken maar volhouden.

@ Evelijn; dit is een rijtechnische kwestie want je ziet dat het paard zichzelf opkrult en de hele bovenlijn strak houd, daar moet je gewoon op trainen, de rust erin brengen. Het hete in het algemeen kan een voerkwestie zijn, als je teveel voert weet het paard ook niet wat hij met zijn energie moet doen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:49

zou niet alleen kijken naar je bit, maar ook eens een andere instructrice bijhalen , en kijken wat die zegt. sommige dingen die ik hier lees ben ik het namelijk absoluut niet mee eens...
heb je al zonder slof gereden?
en natuurlijk komt dat hoofd naar boven, wat maakt dat uit ? niks !
en als je geen zin in dat gedoe zonder slof hebt ( zoals eerder, maar je gaf het aan zonder te proberen dus top ! ) dan zou ik iemand anders vragen. een zwaarder bit, of scherper of wat dan ook voor meer controle zal uiteindelijk reageren in het nog meer afstompen in de mond, en op den duur weer meer problemen geven.
ze kan een moeilijk paard zijn, maar het wordt nu wel tijd om de slof minder te gebruiken. je mag hem prima eraan hebben ! maar de slof lekker wat losser en zodra jij de controle verliest pak je je slof er weer bij. zo kun je steeds minder slof gebruiken, tot je hem helemaal niet meer nodig hebt !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:54

Een scherper bit kunnen ze ook juist angstiger van worden en nog meer gaan rennen, soms is juist een heel zacht bitje een betere oplossing.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:56

of een andere instructeur zoeken :Y)

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:48

Je zou misschien ook eens een tijdje kunnen longeren met zo'n touw dat over zn rug loopt, tussen zn benen door naar het bit. Ken je dat? Dit zorgt voor goed ruggebruik en goede ontspanning. Als je zo een tijdje longeert leert ze misschien langzaam aan dat ze ook lekker ontspannen kan lopen. Als ik jouw was zou ik dit wel opbouwen. Dus eerst 20 minuutjes zonder dat ding dan 10 minuutjes met. En dit dan steeds verder uitbouwen. Als je dit een paar weekjes doet zou dat wel eens veel verbetering kunnen geven tijdens het rijden denk ik! De slof zou ik er sowieso afhalen. Zoals je al zegt loopt ze zonder de slof erg hard met haar hoofd omhoog. Dan is ze met dus ook niet ontspannen of nageeflijk, maar ze wijkt dan voor de druk.

Misschien heb je hier wat aan.

Succes!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 06:08

Ik zie dat alleen rijtechnisch commentaar wordt gegeven, maar dat het paard per dag maar en halve dag buiten komt hoe ik niemand over. In mijn ogen is het belangrijk voor een paard met zoveel spanning in het lijf naar buiten te gaan. Ze moet haar energie kwijt kunnen vóór dat jij gaat longeren, voordat jij op haar stapt. Qua voeding krijgt ze nu meer energie binnen als dat ze op en dag kwijt kan. Daar woord ze ook en opgekropte bonk energie van wat ze bij het tijden niet kan uiten door de slof, daar blijft ze opgekropt van.

Rijtechnisch ben ik het met voorgangers eens, begin opnieuw, bij de basis.

(spelfouten voorbehouden, ik bok momenteel mobiel)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:55

onkeltje schreef:
Bedankt weer voor het commentaar :)
In die 2 jaar slof heb ik wel degelijk een instructrice gehad.
Zij heeft er zelfs een maand op gereden om er wat knoppen op te krijgen zodat ik ook wat meer been kon gaan geven.
En zodat mijn zit rechter kon zijn, omdat Elbrichje helemaal naar binnen viel en ik dat niet recht kon krijgen.
Het heeft veel gedaan maar ook zei zegt... "je hebt echt een heel moeilijk paardje"...
Zoals ik al zei, geen 1 paard is hetzelfde en reageert hetzelfde.
Slof is misschien niet ideaal.. maar op den duur gaat ze wel naar beneden en meer ontspannen.
Maar jullie gaan wel allemaal van 1 momentopname af zeg... tjonge...

Zo beter dan?? ;)
Ow... me foto is te groot... kan hem niet plaatsen :(

Er moet ook nog een ding beseft worden, niet iedereen heeft een sok met geld thuis liggen om met regelmaat te lessen.
Ik werk 50 uur in de week om mijn paardje te kunnen onderhouden en daar ben ik al heel erg blij mee.
Dus nee, wekelijks lessen zit er voor mij niet in.
We gaan nog steeds in een stijgende lijn... jullie moesten eens weten... dus helemaal opnieuw beginnen vind ik dan ook een beetje te ver gaan en lichtelijk overdreven.
Vind het prima om commentaar te krijgen maar heb wel mijn bericht geplaatst omdat ik tips en informatie wou over bitten en niet dat mijn complete rijstijl afgekeurd zou worden.
Ieder paard, iedere ruiter en elke combinatie heeft een andere manier van aanpak, niet alles en iedereen over 1 kam scheren a.u.b.
En er staat ook duidelijk in mijn verhaal dat mijn paard er bijna een jaar uit heeft gelegen met een flinke beenblessure (door prikkeldraad heen gesprongen).
Dus nee, ik rij geen 2 jaar met een slof!
Maar veel tips ga ik wel wat mee doen, ga haar zaterdag eerst eens goed longeren... en dan ZONDER slof of met mijn tiedeman erop.
Kijken hoe ze daar op reageert.
Vrijdag ga ik langs de ruitersportzaak, toch informatie op doen over verschillende bitten.
Bedankt allemaal.... :)

Maar helemaal opnieuw beginnen betekent niet dat alles wat ze geleerd is vergeten wordt. Het betekent gewoon terug naar de basis, dat herhalen tot het (wederom) bevestigd is en dan kan je vanuit daaruit weer verder. Soms zijn er langere wegen naar Rome te gaan, maar des te meer valt er te zien en leren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:08

Eigenlijk zou ik je adviseren om eerst eens begeleid aan de dubbele longe te gaan longeren, dan kan je rustig aan nagevelijkheid werken zonder dat je erop zit. Voor je paard makkelijker om te leren ontspannen zonder ruiter, helemaal met haar geschiedenis, en voor jou fijner omdat als ze dan "d'r kop erop zet" je daar niet meteen zelf weer last van hebt door het krijgen van spanning. Ook kan je dan vanaf de grond een fijne hand ontwikkelen, zonder dat je ook nog op de rest van je lichaam hoeft te letten.