wat kan dit veroorzaken?? (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZJarig

Re: wat kan dit veroorzaken?? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:56

voor grote paarden is longeren slecht. Vooral omdat ze vaak snel gegroeid zijn. Hoe oud is je paard?
Beter is om z'n paard mocht je willen longeren, door de hele bak te longeren zonder longeerlijn.

Voor dit paard zou het beter zijn om gewoon rechte stukken te rijden, en mocht het inderdaad de kniebanden zijn, het paard bij het bekappen aan de binnenkant hoger laten zetten. ( meeste hoefsmeden weten dat wel) En geen kleine volte's rijden, vooral letten op rechte stukken en balkje draven. De achterhand sterk maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:02

Doet het paard dit alleen met één en hetzelfde been?

Ik zou overigens niet meer longeren voordat je weet wat er aan de hand is - ik sluit me wat dat betreft aan bij eerder commentaar. Zowel verkeerde training in het rijden als het longeren kunnen bepaalde mankementen verergeren. Die pessoa mag zeker voorlopig in de kast.
Haal er een goede fysio bij ( Jarko Dun bv) en ga dan gericht aan de slag.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 17:45

HBZ schreef:
voor grote paarden is longeren slecht. Vooral omdat ze vaak snel gegroeid zijn. Hoe oud is je paard?
Beter is om z'n paard mocht je willen longeren, door de hele bak te longeren zonder longeerlijn.

Voor dit paard zou het beter zijn om gewoon rechte stukken te rijden, en mocht het inderdaad de kniebanden zijn, het paard bij het bekappen aan de binnenkant hoger laten zetten. ( meeste hoefsmeden weten dat wel) En geen kleine volte's rijden, vooral letten op rechte stukken en balkje draven. De achterhand sterk maken.

Paard is bijna 6. En tuurlijk zou ik m lekker los willen gooien, maar helaas dit mag op mijn stal niet! Maar kan je nader verklaren waarom longeren voor een groot paard slecht zou zijn? Anders zou toch niemand met eengroot paard longeren }>

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 17:58

Jannepauli schreef:
Doet het paard dit alleen met één en hetzelfde been?

Ik zou overigens niet meer longeren voordat je weet wat er aan de hand is - ik sluit me wat dat betreft aan bij eerder commentaar. Zowel verkeerde training in het rijden als het longeren kunnen bepaalde mankementen verergeren. Die pessoa mag zeker voorlopig in de kast.
Haal er een goede fysio bij ( Jarko Dun bv) en ga dan gericht aan de slag.

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen maar meestal wel

HBZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:32

Jessica_R schreef:
HBZ schreef:

Paard is bijna 6. En tuurlijk zou ik m lekker los willen gooien, maar helaas dit mag op mijn stal niet! Maar kan je nader verklaren waarom longeren voor een groot paard slecht zou zijn? Anders zou toch niemand met eengroot paard longeren }>

Omdat deze paarden vaak snel gegroeid zijn waardoor de kniebanden meer tijd nodig hebben om sterk te worden.
Daardoor is het vooral voor grote paarden erg moeilijk om op voltes te lopen, en belast dat extra de kniebanden.
Dit komt ook doordat ze vaak nog problemen hebben met balans. Grote paarden hebben vaak wel een jaar langer nodig dan kleine compacte paarden, om sterk genoeg te zijn.
6 jaar is dan nog jong, en vooral belangrijk om niet te veel voltes te rijden, maar veel rechte lijnen en zorgen dat het paard sterker wordt.

Sommige mensen laten grote paarden spuiten in de kniebanden ( zelf ben ik hier geen voorstander van), dit zorgt ervoor dat de spieren sneller sterk worden.
Veel balkjes draven ( ook 10cm van de grond), overgangen rijden etc. om het paard sterk genoeg te krijgen. En stoppen met longeren.
Laten bekappen en daarbij de binnenkant van de hoef langer laten, dit helpt de kniebanden.

Maar eerst je paard medisch na laten kijken.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:08

Paard zet de onderkant van het been niet goed bij en 'struikelt' daardoor over de hoef. Als je goed kijkt, is hij gewoon te vroeg met neerzetten. Ik vermoed dat het gewoon een stukje kracht, balans en activiteit is.

Ik longeer al mijn paarden áltijd met bit. Misschien moet ik dan ook leren longeren. Ook de pessoa, halsverlenger, touwtjes, alles gebruik ik.
Ik train liever een paard met die hulpstukken dan dat ik een paard zonder laat rondrennen.

Ook met bit en een 'dwingende' pessoa kom je wel ergens hoor TS. Ik gebruik het zo ongeveer net als jij en rijd meerdere paarden ZZlicht en zwaar. Vreemde opmerking vond ik het dan ook, van pagina 1.

Wanneer je alles hebt uitgesloten, zou ik eens even een tijdje goed consequent zijn wanneer je gaat trainen. Jij bepaald het tempo. De constante voorwaartse drang is nummer één in de training, dus begin daar mee.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 08:33

Ben het volledig eens met HBZ! Ook het binnendoor laten zetten van de achterhoeven. Dat was ik nog vergeten te melden.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 12:26

rocksyboy schreef:
Paard zet de onderkant van het been niet goed bij en 'struikelt' daardoor over de hoef. Als je goed kijkt, is hij gewoon te vroeg met neerzetten. Ik vermoed dat het gewoon een stukje kracht, balans en activiteit is.

Ik longeer al mijn paarden áltijd met bit. Misschien moet ik dan ook leren longeren. Ook de pessoa, halsverlenger, touwtjes, alles gebruik ik.
Ik train liever een paard met die hulpstukken dan dat ik een paard zonder laat rondrennen.

Ook met bit en een 'dwingende' pessoa kom je wel ergens hoor TS. Ik gebruik het zo ongeveer net als jij en rijd meerdere paarden ZZlicht en zwaar. Vreemde opmerking vond ik het dan ook, van pagina 1.

Wanneer je alles hebt uitgesloten, zou ik eens even een tijdje goed consequent zijn wanneer je gaat trainen. Jij bepaald het tempo. De constante voorwaartse drang is nummer één in de training, dus begin daar mee.

Bedankt voor de tips! En wat betreft dat consequent trainen, ik ben nu een half jaartje met hem aant trainen maar hij geeft werkelijk NERGENS iets om. Het enige wat nu werkt om hem actiever te maken is iemand met longerrzweep in de bak of achter een ander paard aan lopen. Ik weet dat dit niet goed is. Maar dan kan ik mijn benen meer af laten hangen in de hoop dat hij gaat snappen dat voorwaarts toch echt prettiger is voor hem...

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:35

midgie schreef:
Sorry ik word hier altijd een beetje naar van, ten eerste longeer je paard nooit met bit in,
Ten 2de leer longeren, dit is je paard rond laten rennen zonder enig idee waar jij mee bezig ben, pessoa is een behoorlijk dwang middel, leer longeren vanuit je gevoel.
Een paard is niet lui een lui paard is vaak een stijf paard, dus zorg als trainer dat je je paard gymnastiseert, ook weer vanuit je hand en niet met dwangmiddelen eraan.

Dat hij doro zijn achterbenen zakt is niet zo gek als je uit balans word gehaald door die pessoa, na dat hij uit balans raakt drukt hij gelijk zijn rug weg om weer in balans te komen, dus haal dat ding er eens af en haal het bit eruit, pak een kaptoom , knip de klip aan de middelste ring en ga eens vanuit de hand werken aan stelling en buiging, wat is het doel van longeren, het binnen achterbeen sterker maken, met de pessoa kan het paard ook niet buigen want zijn rotatie word geblokt door de buiten teugel, ook de stelling krijg je op deze manier niet voor mekaar zeker niet met bit in, want er komt te veel druk op de onderkaak, waardoor het paard zich vast zet in zijn schoft dus zo kun je nooit de rug en achterbenen bereiken, dus ja als je je paard goed wil houden in zijn lijf leer dan longeren en gooi die pessoa weg , niet verkopen want dan is een ander paard weer de dupe.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpenb.nl daar staan mensen die jou kunnen leren longeren op een goeie paardvriendelijek manier en als je bij mij in de buurt woont, zou ik zeggen kom eens lang en kijk eens mee hoe ik longeer, zelfs de schouder binnen en travers op de volte is mogelijk,maar dan zul je er tijd in moeten steken, en als je dat hebt krijg je een fijn lopend paard die voor je wil werken omdat hij soepel in zijn lijf is en niet een paard wat lui lijkt , want hij lijkt lui omdat hij het gewoon niet kan in zijn lijf , dus hij accepteert wat er met hem gebeurd om te overleven dus automatische piloot en die paarden verliezen hun energie in het werken,

Deze reactie vind ik nogal onbeschoft!
En het slaat nog is nergens op ook.
Ik weet niet hoe jij je paard longeerd? Maar er zijn genoeg mensen die hun paard longeren met bit en pessoa...... Ik longeer die van mij alleen zonder bit als ik geen tijd heb, maar toch even snel wil laten lopen.......
En ik vind deze ractie dan ook totaal onnodig en beschoft. Je doet alsof dit een 1 of andere beginner is die totaal geen verstand van paarden heeft. Met haar manier van longeren is helemaal niets mis!

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:42

TS ik heb een vraag: meteen nadat het paard doorzakte, hield je hem toen in of maakte hij uit zichzelf kortere drafpassen met de achterhand?
Ik volg dit topic even omdat mijn paard dit ook regelmatig vertoont, en nu sinds een maand echt kreupel is. Kreupelheidsonderzoek heeft de plek des onheils nog niet kunnen aantonen en volgende week komt er iemand die dry needling gaat doen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:21

sillysoul schreef:
TS ik heb een vraag: meteen nadat het paard doorzakte, hield je hem toen in of maakte hij uit zichzelf kortere drafpassen met de achterhand?
Ik volg dit topic even omdat mijn paard dit ook regelmatig vertoont, en nu sinds een maand echt kreupel is. Kreupelheidsonderzoek heeft de plek des onheils nog niet kunnen aantonen en volgende week komt er iemand die dry needling gaat doen.

dit doet hij uit zichzelf. Ik denk om zijn evenwicht te herstellen! Pfff vervelend probleem he?!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:27

Als reactie op je antwoord op mijn tips:
Ik denk dat je echt veel te lief bent. Hij kan alleen voorwaarts wanneer iemand je helpt dus, met een longeerzweep of met een ander paard erbij. Ik zeg: Eens even flink aan pakken!
Klinkt heel hard en heel sneu, maar dan maar even 3 keer een flinke tik geven, hij moet weten dat jij de baas bent over het tempo. Als hij het wel kan met een ander paard er bij, dan zit hij je gewoon een beetje uit te testen. Waarschijnlijk, als je dat even een aantal keer doet met rijden, is het in een week opgelost.

Ik zal nu heel bokt over me heen krijgen, omdat ik zeg dat je hem even flink moet aanpakken, maar ik denk dat dat echt het beste is. (en zo vaak bok ik toch ook niet :P ) Ik denk dat je daarna beide veel plezieriger kunt gaan trainen. Zonder constant kleine tikjes en schopjes.

Dus: Kuit er aan, geen reactie dan geef je een schopje, geen reactie even een flinke schop, geen reactie: Een flinke tik met de zweep.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:38

zou te lief zijn de oorzaak zijn van dit probleem?Ik zoek het liever in een lichamelijk probleem....maar wie ben ik :+

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:40

Al die tips om hem actiever te krijgen is goed bedoeld, maar ik zou eerst eens willen weten of ik niet met een structureel, lichamelijk probleem te maken had. Struikelen/door een been zakken kan een hoop oorzaken hebben, van onschuldig, tot toch wel erg vervelend voor zo'n dier.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:45

wortelsussie schreef:
midgie schreef:
Sorry ik word hier altijd een beetje naar van, ten eerste longeer je paard nooit met bit in,
Ten 2de leer longeren, dit is je paard rond laten rennen zonder enig idee waar jij mee bezig ben, pessoa is een behoorlijk dwang middel, leer longeren vanuit je gevoel.
Een paard is niet lui een lui paard is vaak een stijf paard, dus zorg als trainer dat je je paard gymnastiseert, ook weer vanuit je hand en niet met dwangmiddelen eraan.

Dat hij doro zijn achterbenen zakt is niet zo gek als je uit balans word gehaald door die pessoa, na dat hij uit balans raakt drukt hij gelijk zijn rug weg om weer in balans te komen, dus haal dat ding er eens af en haal het bit eruit, pak een kaptoom , knip de klip aan de middelste ring en ga eens vanuit de hand werken aan stelling en buiging, wat is het doel van longeren, het binnen achterbeen sterker maken, met de pessoa kan het paard ook niet buigen want zijn rotatie word geblokt door de buiten teugel, ook de stelling krijg je op deze manier niet voor mekaar zeker niet met bit in, want er komt te veel druk op de onderkaak, waardoor het paard zich vast zet in zijn schoft dus zo kun je nooit de rug en achterbenen bereiken, dus ja als je je paard goed wil houden in zijn lijf leer dan longeren en gooi die pessoa weg , niet verkopen want dan is een ander paard weer de dupe.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpenb.nl daar staan mensen die jou kunnen leren longeren op een goeie paardvriendelijek manier en als je bij mij in de buurt woont, zou ik zeggen kom eens lang en kijk eens mee hoe ik longeer, zelfs de schouder binnen en travers op de volte is mogelijk,maar dan zul je er tijd in moeten steken, en als je dat hebt krijg je een fijn lopend paard die voor je wil werken omdat hij soepel in zijn lijf is en niet een paard wat lui lijkt , want hij lijkt lui omdat hij het gewoon niet kan in zijn lijf , dus hij accepteert wat er met hem gebeurd om te overleven dus automatische piloot en die paarden verliezen hun energie in het werken,

Longeer je een paard nooit met een bit?
Mag ik duidelijker uitleg hierover?

zo dacht ik inderdaad ook toen ik dit las, wij hier longeren altijd met bit in....

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:24

rocksyboy schreef:
Ik denk dat je echt veel te lief bent. Hij kan alleen voorwaarts wanneer iemand je helpt dus, met een longeerzweep of met een ander paard erbij. Ik zeg: Eens even flink aan pakken!
Klinkt heel hard en heel sneu, maar dan maar even 3 keer een flinke tik geven, hij moet weten dat jij de baas bent over het tempo. Als hij het wel kan met een ander paard er bij, dan zit hij je gewoon een beetje uit te testen. Waarschijnlijk, als je dat even een aantal keer doet met rijden, is het in een week opgelost.

Ik zal nu heel bokt over me heen krijgen, omdat ik zeg dat je hem even flink moet aanpakken, maar ik denk dat dat echt het beste is. (en zo vaak bok ik toch ook niet :P ) Ik denk dat je daarna beide veel plezieriger kunt gaan trainen. Zonder constant kleine tikjes en schopjes.

Dus: Kuit er aan, geen reactie dan geef je een schopje, geen reactie even een flinke schop, geen reactie: Een flinke tik met de zweep.

Dit zou ik dus echt niet doen, wanneer je geen medische oorzaken hebt uitgesloten. Voor je het weet heeft je paard voor de rest van zijn leven een blessure...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:51

sillysoul schreef:
rocksyboy schreef:

Dit zou ik dus echt niet doen, wanneer je geen medische oorzaken hebt uitgesloten. Voor je het weet heeft je paard voor de rest van zijn leven een blessure...

volledig mee eens. Zolang je de oorzaak niet kent, kan je het probleem praktisch niet oplossen. De TS vroeg naar een oorzaak. Ik lees hier bijna alleen maar oplossingen zonder te weten wat de oorzaak is. Dat werkt zelden goed. In dit geval kan het advies om even hard te zijn, heel grote gevolgen hebben voor zowel het lichaam van het paard als de band van het paard. Dus zoek de oorzaak. Laat controleren op blokkades en dergelijke, laat een dierenarts eens kijken naar de benen van het paard en de algemene gezondheid. Sluit elke twijfel uit over of het mss een medisch probleem is. Kom erachter waarom het paard zo doet en bekijk dan wat je kan doen. Overhaast iets doen zonder dat je weet waarom het paard zo reageert is de manier om probleempaarden te maken.
Geweld gebruiken omdat je de oorzaak niet kent en dat de enige remedie is dat je kan verzinnen is laag bij de grond, schadelijk voor het paard en je band met het paard en getuigt van weinig respect voor het paard. Verder vind ik dat het laat zien dat je niet echt goed bent in het trainen van paarden. Als je echt goed bent kan je zonder harde hand verder trainen en erachter komen wat het probleem is.
Onthoud vrijwel elk paard en elke situatie is uniek, dus het is niet slim om standaard harde hand te gebruiken als je nog maar de indruk hebt dat het paard koppig is.
TS, je paard probeert je iets duidelijk te maken. Probeer erachter te komen wat. Pas dan kan je gerust verder werken zonder risico je paard onbezonnen naar de maan te helpen, zodat je achteraf niet nog meer tijd nodig hebt.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:40

rocksyboy schreef:

Dat had ik dus ook al gezegt

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 17:56

Nouuu ik weet wel van aanpakken hoor, wees maar niet bang dat ik te soft ben. Voordat mn paard deze klachten vertoonde was hij ook altijd lui. Maar soms liep hij als een trein dus in die periode heb ik m echt wel flink op zn flikker gegeven. Maar nu is t echt anders! Ik vraag me af of ik er uberhaupt nog wel op moet stappen voordat hij nagekeken is..

Jolandast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:11

Altijd op je gevoel af gaan. Als je jezelf afvraagt of je beter kalm aan kan doen voordat je paard is onderzocht moet je dat zeker doen.
Ik heb zelf ook een probleem gehad met mijn paard, enkel als ik er op zat. dus die heb ik alleen gelongeerd tot ik bij Albert van es terecht kon.
Je gevoel verteld je wat je zelf het beste kunt doen in zo'n situatie.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:20

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:33

:')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:55

prachtig die tekening, zie het al helemaal voor me. goed gevonden hoor.

JuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:51

kijk eens op www.hoefkatrol.be

en je longeert hem goed hoor! lang en laag is juist goed en zonder bit? laat me niet lachen als ik jou was zou ik joun paarden in de natuur dumpen :) net als mensen die zeggen dat alle paarden zonder ijzers moeten :')

JuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:55

sillysoul schreef:
rocksyboy schreef:

sommige mensen.. het probleem ligt toch echt aan de RUITER een paard gaat echt niet denken ow ik zal ffe langzaam gaan lopen hij heeft ergens last van en dan ga je hem nog slaan ook koop een speelgoed paard ofso