Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Na/ tijdens rijden pijn bekken/ heup/ SI: breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:12

Heb niet alles gelezen, maar herken het wel. Rij soms de haf van mijn stalgenoot en die is een stuk breder dan mijn eigen paard, dat gecombineerd met een zadel wat vrij breed ligt is dat voor mijn heup ook geen goede combo :n. Heb laatst een ander zadel erop gehad en dat scheelde echt aanzienlijk in de pijn in mijn lies/bekken/onderrug, dat was een oud type boomloos (barefoot) zadeltje, dus zonder VPS, die liggen heel vlak om je paard heen, dus worden je benen niet zo ver naar buiten gebracht. Je zult met reuma evengoed wel last blijven houden, maar misschien is het wel minder op die manier.
Als je ook vaak last hebt van je knieën dan is dat misschien ook nog een optie (had ik vroegâh altijd last van zelf), met een boomzadel met kniewrongen worden je knieën naar buiten geduwd, waardoor je last krijgt van de draaiing, met een boomloos zadel is dat aanzienlijk minder. Heb zelf tegenwoordig wel weer een boomzadel, maar daar heb je een opzetstukje als kniewrong, die kun je dus weghalen, heb daar nu ook meestal geen last meer van.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:16

Pfoe ik zal het zo goed en duidelijk mogelijk proberen te omschrijven :j

Februari vorig jaar, na carnaval, kon ik opeens niet meer lopen van de pijn.. De dag ervoor wel gewoon stage had, last van mijn heup, maar daar was ik mee bekend. Dacht gewoon over belast te zijn geweest van carnaval/werken/stage (ind de zorg) ed.
Nu was het zo erg dat het leek alsof bij mijn linkerbeen ik geen aansturing meer had over mijn bovenbeenspieren. Kon niet lopen, kon mijn been niet optillen om nog maar te spreken van de pijn. Heb nl een hele hoge pijngrens, maar dit ging echt niet.. Heb dagen zitten huilen van de pijn.
Dus ik naar de HA. Deze dacht aan een ontsteking, dus naar het zkh om foto's en een echo te maken. Hierop was niets te zien. Dus was het vast een ontsteking en moest ik maar 3 weken even afwachten.. De langste 3 weken van mijn leven :j Moest nl mijn been onbelast houden, dus verplicht op krukken lopen. Na 3 weken afzien, want ja die pijn zat er nog steeds, maar weer terug naar de HA. Deze schrok toch wel dat ik nog steeds zoveel pijn had, hij dacht nl nog steeds aan die ontsteking.
Dus kreeg ik een verwijzing voor de orthopeed, hier was eigenlijk een wachttijd van 6 weken, maar doordat ik iemand ken daar mocht ik gelukkig 3 dagen later al komen. Deze wilde toch wel graag een mri laten maken en ook dat mocht met spoed :j

Nou die MRI was al een nachtmerrie. Ze spuiten dan nl contrastvloeistof tussen je heupkom en heupkop, zo'n 20 cc. Dit ging bij mij niet.. Ze kwamen niet verder dan 4 cc/ml. Zo goed als het ging zo toch maar de MRI gemaakt, maar man man man wat had ik de dagen erna weer pijn! Moest weer terug naar mijn krukken -O-
Bleek dat ik een scheurtje had in het labrum van mijn heupkom. Hier kun je bijna niets over vinden dus googlen heeft weinig nut. Het is het kraakbeen dat in je heupkom zit, vergelijkbaar met je schouderkom (wel googlebaar ;) )
Helaas kunnen ze dit in DB niet behandelen dus ben ik doorgestuurd naar Eindhoven en hier bij de kinderorthopeed terecht gekomen (ondanks dat ik al 22 ben) omdat dit vaker voorkomt bij kinderen.
Deze wist eigenlijk ook niet wat ze zag..
Nu kon ze op dat moment eignelijk niet zeggen wat ze widle gaan doen, want ze wilde overleggen met een groep orthopeden binnen Nederland (schijnbaar de beste in het vak). Kreeg een dag later een telefoontje, of ik eerst het goede of eerst het slechte nieuws wilde horen..
Naja kies dan maar eens :')

Wat bleek:

- ernstige vorm van dysplasie, die ze nog nooit hadden gezien. Links veel ernstiger dan rechts. Zo erg dat het leek alsof ik al jaren met een subluxatie rondliep (dat je heup niet uit de kom is maar naar voren is geschoven), maar dit was het dus ook weer niet :')
- inderdaad scheurtje in mijn labrum, wat ook apart is, omdat dit meestal voorkomt na een trauma, maar hiervan is dus geen sprake geweest.

Ik had 2 opties:
- kijkoperatie met revalidatie periode van min 10 weken, met de kans dat het beter werd maar ook een kans dat het minder werd..
- nieuwe heup
- heroriënteringsOK van mijn hele heup, dan breken ze dus je heup en bekken en brengen alles in de goede positie. Ook gene pretje dus..

Heb uiteindelijk gezegd, in overleg met de ortho, dat ik toch maar eerst de kijkoperatie wilde..

Deze heb ik precies vandaag een jaar geleden gehad. Hierbij hebben ze dat scheurtje dichtgeschroeid, maar ook mijn heup kom en kop bijgeschaafd. Hierna 6 weken onbelast moeten mobiliseren, nou drama! haha

23 juli heb ik mijn controle afspraak staan, maar ben ontzettend bang voor wat ze gaan zeggen..
Heb namelijk nog steeds dagelijks pijn, heb dagen dat ik liever lig dan sta enz enz.
Paardrijden is mij eigenlijk afgeraden doordat ik nu (door die OK) makkelijker mijn heup breek, maar dit weiger ik.. Dat is namelijk het enige moment dat ik mij een beetje vrij (en ben ik pijnvrij!) voel. Als ik afstap heb ik gewoon meteen weer pijn, maar dat is het allemaal waard!

Mochten jullie nog vragne hebben, stel ze gerust hoor! Zal proberen ze te beantwoorden, en nogmaals wil jullie niet bangmaken, want dit komt weinig voor, maar misschien dat jullie er iets aan hebben!

edit: het maakt voor mij in principe niet uit of ik breed of smal paard rijdt..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:20

Oeps, verhaal is langer geworden dan gepland :') Sorry O:)

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:29

Barbabientje schreef:
Pfoe ik zal het zo goed en duidelijk mogelijk proberen te omschrijven :j

Februari vorig jaar, na carnaval, kon ik opeens niet meer lopen van de pijn.. De dag ervoor wel gewoon stage had, last van mijn heup, maar daar was ik mee bekend. Dacht gewoon over belast te zijn geweest van carnaval/werken/stage (ind de zorg) ed.
Nu was het zo erg dat het leek alsof bij mijn linkerbeen ik geen aansturing meer had over mijn bovenbeenspieren. Kon niet lopen, kon mijn been niet optillen om nog maar te spreken van de pijn. Heb nl een hele hoge pijngrens, maar dit ging echt niet.. Heb dagen zitten huilen van de pijn.
Dus ik naar de HA. Deze dacht aan een ontsteking, dus naar het zkh om foto's en een echo te maken. Hierop was niets te zien. Dus was het vast een ontsteking en moest ik maar 3 weken even afwachten.. De langste 3 weken van mijn leven :j Moest nl mijn been onbelast houden, dus verplicht op krukken lopen. Na 3 weken afzien, want ja die pijn zat er nog steeds, maar weer terug naar de HA. Deze schrok toch wel dat ik nog steeds zoveel pijn had, hij dacht nl nog steeds aan die ontsteking.
Dus kreeg ik een verwijzing voor de orthopeed, hier was eigenlijk een wachttijd van 6 weken, maar doordat ik iemand ken daar mocht ik gelukkig 3 dagen later al komen. Deze wilde toch wel graag een mri laten maken en ook dat mocht met spoed :j

Nou die MRI was al een nachtmerrie. Ze spuiten dan nl contrastvloeistof tussen je heupkom en heupkop, zo'n 20 cc. Dit ging bij mij niet.. Ze kwamen niet verder dan 4 cc/ml. Zo goed als het ging zo toch maar de MRI gemaakt, maar man man man wat had ik de dagen erna weer pijn! Moest weer terug naar mijn krukken -O-
Bleek dat ik een scheurtje had in het labrum van mijn heupkom. Hier kun je bijna niets over vinden dus googlen heeft weinig nut. Het is het kraakbeen dat in je heupkom zit, vergelijkbaar met je schouderkom (wel googlebaar ;) )
Helaas kunnen ze dit in DB niet behandelen dus ben ik doorgestuurd naar Eindhoven en hier bij de kinderorthopeed terecht gekomen (ondanks dat ik al 22 ben) omdat dit vaker voorkomt bij kinderen.
Deze wist eigenlijk ook niet wat ze zag..
Nu kon ze op dat moment eignelijk niet zeggen wat ze widle gaan doen, want ze wilde overleggen met een groep orthopeden binnen Nederland (schijnbaar de beste in het vak). Kreeg een dag later een telefoontje, of ik eerst het goede of eerst het slechte nieuws wilde horen..
Naja kies dan maar eens :')

Wat bleek:

- ernstige vorm van dysplasie, die ze nog nooit hadden gezien. Links veel ernstiger dan rechts. Zo erg dat het leek alsof ik al jaren met een subluxatie rondliep (dat je heup niet uit de kom is maar naar voren is geschoven), maar dit was het dus ook weer niet :')
- inderdaad scheurtje in mijn labrum, wat ook apart is, omdat dit meestal voorkomt na een trauma, maar hiervan is dus geen sprake geweest.

Ik had 2 opties:
- kijkoperatie met revalidatie periode van min 10 weken, met de kans dat het beter werd maar ook een kans dat het minder werd..
- nieuwe heup
- heroriënteringsOK van mijn hele heup, dan breken ze dus je heup en bekken en brengen alles in de goede positie. Ook gene pretje dus..

Heb uiteindelijk gezegd, in overleg met de ortho, dat ik toch maar eerst de kijkoperatie wilde..

Deze heb ik precies vandaag een jaar geleden gehad. Hierbij hebben ze dat scheurtje dichtgeschroeid, maar ook mijn heup kom en kop bijgeschaafd. Hierna 6 weken onbelast moeten mobiliseren, nou drama! haha

23 juli heb ik mijn controle afspraak staan, maar ben ontzettend bang voor wat ze gaan zeggen..
Heb namelijk nog steeds dagelijks pijn, heb dagen dat ik liever lig dan sta enz enz.
Paardrijden is mij eigenlijk afgeraden doordat ik nu (door die OK) makkelijker mijn heup breek, maar dit weiger ik.. Dat is namelijk het enige moment dat ik mij een beetje vrij (en ben ik pijnvrij!) voel. Als ik afstap heb ik gewoon meteen weer pijn, maar dat is het allemaal waard!

Mochten jullie nog vragne hebben, stel ze gerust hoor! Zal proberen ze te beantwoorden, en nogmaals wil jullie niet bangmaken, want dit komt weinig voor, maar misschien dat jullie er iets aan hebben!

edit: het maakt voor mij in principe niet uit of ik breed of smal paard rijdt..

Dit is dus precies wat bij mij ook geconstateerd is. Alleen pas na 8 jaar... Heb binnenkort een afspraak met de orthopeet om de opties te bespreken. Ik heb ook geen trauma gehad

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:29

absque_dubio schreef:
Sandraa schreef:
Nog een aanvulling, met type paard die het beste gaat bedoel ik dus de snelle en vlakke haflingers/fjorden etc. De paarden met veel "elastiek" of juist de flegmatieke kastelen zijn funest

Ook dat is waar ik inmiddels achter ben. Kon je dat niet vertellen voordat ik 4 maanden terug mn elastiek-paardje kocht. :\

Als ik het had geweten had van te voren had het mij ook een hoop ellende en verdriet bespaard -O- Y;(

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:32

Ninx schreef:
Sandraa schreef:
Nog een aanvulling, met type paard die het beste gaat bedoel ik dus de snelle en vlakke haflingers/fjorden etc. De paarden met veel "elastiek" of juist de flegmatieke kastelen zijn funest

Mijn beide pony's zijn wel voorwaarts... maar betrekkelijk rond.
Draven is inderdaad het makkelijkste....
Ik wil ze uiteraard niet kwijt, dus ga bedenken wat ik zoal kan doen om ze in beweging te houden buiten het rijden om.
De diagnose moet nog gesteld worden. Als in: welke vorm het precies is. Maar zit het zit vooral in mijn si/ bekken... heupen.
En dan straalt het dus uit naar de benen, die slapen/ tintelen regelmatig.

Ik vroeg me af of het bij jou nog veel verschil maakt met wat voor type zadel je rijdt? Jij hebt dus geen last van de 'breedte' van het paard?

Beleren in 2span?

Ja, het zadel maakt wel verschil. Vreemd genoeg zit ik het fijnst op de goedkope Knightrider of Prorider kunstofzadels.
Euroriding en prestige zijn drama. Terwijl prestige toch een smalle zit heeft. Ook hier geld eigenlijk weer dat de simpele vlakke modellen beter zitten dan de anatomisch gevormde dure zadels met diepe zit.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:34

Voor de mensen die hier schrijven en alléén pijn hebben in de lies en uitstraling, dit komt in 99% van de gevallen door hypermobiliteit. Eigenlijk dus instabiliteit van het bekken. Veel aan te doen met fysio en houdingstherapie!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:18

hyppolyte schreef:
Heb niet alles gelezen, maar herken het wel. Rij soms de haf van mijn stalgenoot en die is een stuk breder dan mijn eigen paard, dat gecombineerd met een zadel wat vrij breed ligt is dat voor mijn heup ook geen goede combo :n. Heb laatst een ander zadel erop gehad en dat scheelde echt aanzienlijk in de pijn in mijn lies/bekken/onderrug, dat was een oud type boomloos (barefoot) zadeltje, dus zonder VPS, die liggen heel vlak om je paard heen, dus worden je benen niet zo ver naar buiten gebracht. Je zult met reuma evengoed wel last blijven houden, maar misschien is het wel minder op die manier.
Als je ook vaak last hebt van je knieën dan is dat misschien ook nog een optie (had ik vroegâh altijd last van zelf), met een boomzadel met kniewrongen worden je knieën naar buiten geduwd, waardoor je last krijgt van de draaiing, met een boomloos zadel is dat aanzienlijk minder. Heb zelf tegenwoordig wel weer een boomzadel, maar daar heb je een opzetstukje als kniewrong, die kun je dus weghalen, heb daar nu ook meestal geen last meer van.

Mijn boomloos was ook zonder vps (met dubbele inlages)maar dat zat echt niet goed.
Met boom nu geen probleem mee. Dan zit je toch wat meer in de A vorm ipv in de O vorm van de boomloze.
En het klopt dat ik een vrij open boomzadel heb nu, geen dikke wrongen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:25

Ik heb ook niet alles gelezen, maar ik herken je klachten wel. Ikzelf heb hypermobiliteit/laxiteit (het is maar hoe je het wilt noemen) en dan ook in mijn heupen. Hierdoor gaan mijn heupen in bepaalde posities uit de kom en dus ook met paardrijden. Je banden om je botten zijn dan dus te slap om deze goed bij elkaar te houden. Je moet dan dus oefeningen doen om deze spieren sterker te maken, zodat je heup bijvoorbeeld in de kom blijft. Dit doe ik nu en ik moet zeggen dat het voor mij goed werkt en de klachten een stuk minder zijn. Misschien heb jij dit ook wel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:21

Ik haal dit topic maar weer eens even naar voren.... misschien zijn er nog wel meer mensen die hun ervaringen willen delen.

Inmiddels is er een hoop gebeurd.
Ze hebben een reumafactor gevonden, dachten aan bechterew... maar dat bleek het niet te zijn.
Al die dingen duren onnoemelijk lang, dus voordat je weer iets weet ben je weeeeeken verder.

Ik heb ondertussen het rijden maar even gestaakt.
Ik had het idee dat ik mezelf er geen goed mee deed en de paarden ook niet. Door pijn verkramp je, ga je anders/ scheef zitten... en dat is niet erg goed voor je paard.
Dus diep ademhalen, zadel de kast in, en andere dingen met ze doen.
Volgende stop is neuroloog, maar we zien het wel... eerst even vakantie ;-)

Ondertussen loop ik bij een ruiterfysio. Ik heb een erg paardrijongeluk gehad, en daar was nog veel van te zien.
Zij helpt me weer rechter en meer in balans te komen, alles was scheef, verkrampt en in disbalans.
Ik hoop dus dat dat me veel gaat brengen.

Toch blijft de combinatie breed paard rijden/ pijn, door mijn hoofd spoken.
Ik blijf aan mezelf werken, en wanneer ik iets fitter ben wil ik graag wat smalle paarden rijden.... kijken wat er gebeurd, wat ik voel, wat het verschil is.

Ergens is het ook wel een giller.... ik zocht gericht naar smalle paarden, en beiden zijn in de jaren naar 'volwassenheid' erg breed geworden.
Mijn hemel.... ik heb de breedste die op de wei lopen bij ons, en dat zijn er een stuk of 20.... ;-)

Dus: nog meer mensen met bekken/ SI/ brede paarden drama's?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 01:38

Ik had om die reden mijn ene paard (kruising tinker) te koop gezet. Mijn verzorgster had gezegd dat ze hem zou kopen, maar heeft nu toch afgehaakt, nadat ze me paar maand aan het lijntje gehouden heeft en het paard dus de hele zomer nog niets gedaan heeft, en bijgevolg nog breder geworden is. Gisteren ben ik er dan maar weer es opgestapt, maar ik moet het ook bekopen, heb zelfs de cooling gel die ik gebruik voor de paarden, aan mijn eigen onderrug gesmeerd. Terwijl ik met smallere paarden juist deugd heb van het rijden, doet goed voor mijn rug.

Ik had ook al gedacht om voor dat breed paard een zadel met smallere twist te kopen, maar 'k moet wat op mijn centjes letten, ben sinds gisteren werkloos (ook door mijn rugklachten).

Nu, ik rijd ook maar sporadisch, dus mss moet ik gewoon meer rijden, zodat mijn spieren er meer op getraind zijn. Ik ga nu in de zetel ook vaker in kleermakerszit zitten en mijn knieën naar de grond duwen, om zo wat te stretchen, maar hij is echt wel heel erg breed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 02:52

Mijn SI-gewricht is beschadigd (compressiebreuk), en daardoor ben ik beperkt in mijn paardrijden.
Ik heb nu een Fjord, maar mijn vorige paardje reed fijner, zij had een wat ruimere gang.
De Fjord dribbelt wat meer (heeft een echte pony drafje) en daardor heb ik sneller last van pijnklachten.

Daarom ben ik (langzaam) op zoek naar een dravertje, deze past qua gangen (en wat ik wil: lange afstanden rijden) beter bij mijn mogelijkheden.
Dagelijks rijden zit er voor mij nooit meer in, ik moet echt bekijken of het uitkomt omdat de mogelijkheid bestaat dat ik de dag erna uit de running ben.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 04:32

In bepaalde dingen kan ik me wel herkennen: lage rugpijn die uitstraalde naar mijn schouders en nek met als gevolg veel en hevige hoofdpijn. Als ik paardgereden had was het nog eens 10 keer zo erg, omdat je je onbewust toch aanspant en scheef gaat zitten om jezelf te ontlasten. Het vervelende was dat ik niet wist waar het vandaan kwam, en zoek dan maar eens uit hoe je het gaat oplossen... Door een tip van een kennis heb ik de oplossing gelukkig gevonden!
Uiteindelijk is het door een combinatie van centered riding lessen, osteopaat en fysiotherapie na dik 1,5 jaar eindelijk goed gekomen en ben ik helemaal lekker los en kan ik weer fijn en pijnvrij paardrijden :)
De osteopaat (1 keer in het half jaar) en de fysiotherapie (als het nodig is) houdt ik wel nog bij, zodat het niet weer zo ver komt.
Ik rijdt momenteel een breder paard, maar kan niet zeggen dat ik hier meer last van heb dan als ik een smaller paard rijdt. Maar misschien als je probleem in je heupen zit, dan kan ik me voorstellen dat dit wel meer belastend is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:12

Amai NRJ, fijn dat het nog goedgekomen is. Hier ben ik al zeker 3 jaar aan het aanmodderen...

@Brainless, of een IJslander? Schijnt dat dat echte zeteltjes zijn. Ik vind een dravers-draf persoonlijk ook niet fijn zitten, die lopen vaak met erg weggedrukte rug, vind ik niet aangenaam rijden. Als die al voldoende omgeschoold is, is dat natuurlijk wat anders.

Hier zijn het niet de gangen die een probleem zijn (Prince is effectief een zeteltje, kan je zelfs een beginner op laten doorzitten vermoed ik), maar echt wel de breedte, en het feit dat ie nogal lui is en dus moet aangespoord worden (was helaas mijn zweep vergeten).

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:35

Oei hwn, dat is ook al erg lang :(:) hoop voor jou dat je snel een oplossing vindt.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:28

Ik heb ook niet alles gelezen maar herken het wel....

Ik heb ook regelmatig last van onderrug/heupen/schouders/nek/knieen tijdens het rijden en soms na het rijden slaapt mijn rechtervoet.
Moet soms erg uitkijken met afstappen anders kan ik door mijn enkel gaan.

Ik heb dan hypermobiliteit syndroom. Wat soms echt een uitkomst is omdat ik me overal tussen door kan wurmen :P maar vaak heb ik last van pijn. Word met de jaren erger. Al een aantal keren peesontstekingen gehad.

Als ik teveel pijn krijg met rijden maar ook met de dagelijkse dingen, ga ik altijd naar een chiropractor. Die zet alles weer recht en haalt de knopen uit me spieren.
Ik moet zeggen dat ik daar heel veel baat bij heb. Maar het is eigenlijk beter om fitness therapie te volgen, om de spieren en banden sterker te maken rondom het gewricht.

Ook voel ik duidelijk verschil tussen het ene paard en het andere paard. Mijn eerste paard was draver, had een vlakke draf en galop waardoor ik dus minder snel last van had. Nu heb ik een arabier x ? geen idee, deze heeft wat ruimere passen en gooit ook wat hoger op, waardoor ik wat sneller last krijg van me gewrichten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:23

@Reiniera, die hypermobiliteit heb ik ook (vermoedelijk, rugspecialist vermeldde het es terloops maar is er niet dieper op ingegaan).

Scheelt idd van paard tot paard, gister met twee Spaanse hengsten gereden, met de ene moest ik doorzitten (wat ik normaal niet doe omwille van de pijn), maar dat was gewoon een zeteltje, en m'n rug is zelfs verbeterd vergeleken bij gisteren.

Ik ergerde me wel rot aan het nieuws gisteren hier in België: er zijn 74000 Belgen met rugklachten, maar eigenlijk zouden ze moeten blijven hun gewone werk doen, da's het gezondste voor hun rug. Yeah right, als dat werk nu juist je rug vernield heeft? Maar nu ga ik toch wel beetje off-toppic.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 22:59

Ik geef dit topic maar weer eens een schopje! Wie weet wil iemand nog wat delen hier?

ElizaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:08

Heee!
Laat ik nog wat vragen haha,
Ik loop nu een paar maanden met heupklachten, geen idee wat het is maar de foto’s waren goed etc, ik moet bekennen dat ik steeds erg bang ben... omdat ik een jaar geleden geopeerd moest worden aan mijn heup......! Zelf vond ik dit echt verschrikkelijk dus ja... nu heb in testjes meegekregen van de dokter en als die geen pijn deden zat er geen breuk... ze doen echt geen pijn maar toch blijf ik pieren omdat ik steeds het gevoel heb er doorheen te zakken, men ouders zeggen dat dat gewoon een gedachte is en ze beloven het me zelfs maar toch blijf ik echt bang... iemand tips? Zou dit idd gedachtes kunnen zijn of niet.. ik zak er niet de hele tijd doorheen maar af en toe, ook als ik bijv ga knieheffen heb ik dat gevoel maar ja kan ook komen omdat ik weinig mijn heupen gebruik... iemand tips?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:06

Phoehee een heel oud topic.

Maar toevallig wel iets wat door mijn hoofd speelt. voorop gesteld; ik geloof niet dat mijn brede paard DE oorzaak is. Maar het speelt volgens mij wel mee bij mij.

Ik heb een smalle en een brede. Als de smalle ruk loopt (niet fijn vloeiend van achter naar voor en op het achterbeen) heb ik op hem eerder last. Maar als ze allebei echt fijn lopen heb ik echt meer last op mijn brede paard.
Op mijn springzadel beduidend minder dan op mijn dressuur zadel. (maarja, veel verlichte zit vs veel doorzitten zal ook wel iets doen)
Heb telefonisch overlegd met mijn zadelpasser. Zij geeft aan dat breedte van het paard zeker mee kan spelen. Op een springzadel heb je daar dan minder last van door de positie van je been tov je heup (naar voren = meer ruimte om te bewegen dan alleen naar opzij).
Ik ga samen met haar bekijken of een zadel wat wat smaller gesneden fijner is.
In de tussentijd heb ik mijn beugels weer een gaatje korter gemaakt (want hoe meer hoek hoe meer vrijheid in mijn bekken en dus ook in mijn rug) en heb alles van mijn zadel afgehaald aan wrongen. heb een zadel met afneembare wrongen. Dat scheelt ook echt al een hoop.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:28

Ken het probleem. Heb te horen gekregen dat ik aan een nieuwe heup moet, maar probeer het zolang mogelijk uit te stellen. Helaas is mijn pony vreselijk breed en het enigste zadel dat zij fijn vind, is een Barefoot London. Heb al diverse zadels geprobeerd maar zij vind ze niet fijn of ik kan er niet mee uit de voeten. Twijfel vreselijk maar denk over verkoop pony en volledig stppen. Maar dit is een hele moeilijke beslissing! Dus als er een wonder middel is, laat het mij alsjeblieft weten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:35

Een wonder middel zal er niet snel zijn. Maar een springzadel met een smalle zitting kan je dus wel helpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 09:21

Hallo! Nou.... ik ben jaren niet in dit topic geweest....
En waarom? Omdat ik nergens meer last van heb :-)

1 hele grote reden is Jannet van Wijk, de ruiterfysio. Nou ja, zij is eigenlijk wel DE reden.

Daarnaast goed voor je lijf zorgen. Ik had een reuma-diagnose. Maar door mijn leven flink om te gooien hoef ik geen medicatie en voel ik me erg goed!
Er is dus hoop :-)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:56

bigone schreef:
Meestal ligt het er toch aan dat juist je zadel te breed is voor je heupen, zorg voor een zadel met een smalle zit voor jou ipv een ander paard aan te schaffen, dat kan altijd nog. Geen dressuurzadel met een recht zweetblad en dikke wrongen want dan worden je heupen ook weer in een pijnlijke houding gedwongen, succes.

Helemaal mee eens. Ik weet nu eindelijk wat voor mij specifiek van belang is. Als je naar het zitvlak van je zadel kijkt, zie je twee lijnen naar elkaar toe lopen, op het smalste punt mag er voor mij hooguit 3 cm tussen zitten. Bij veel moderne dressuurzadels is dat gemakkelijk 5 à 6 cm. Als ik op zo een zadel een half uurtje doorzit heb ik het gevoel alsof mijn bekken uit elkaar getrokken is.
Ik rijd nu weer een oude kieffer, die is smal op de juiste plaats en hij heeft ook niet zo een gedwongen zit. Ideaal voor mij!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:38

Ik heb niet alles gelezen. Bij mij kwam de pijn omdat mijn zadel bij de schoft te krap was en naar achter hing. Toen mijn zadel weer was aangepast geen pijn meer gehad!