Pfoe ik zal het zo goed en duidelijk mogelijk proberen te omschrijven
Februari vorig jaar, na carnaval, kon ik opeens niet meer lopen van de pijn.. De dag ervoor wel gewoon stage had, last van mijn heup, maar daar was ik mee bekend. Dacht gewoon over belast te zijn geweest van carnaval/werken/stage (ind de zorg) ed.
Nu was het zo erg dat het leek alsof bij mijn linkerbeen ik geen aansturing meer had over mijn bovenbeenspieren. Kon niet lopen, kon mijn been niet optillen om nog maar te spreken van de pijn. Heb nl een hele hoge pijngrens, maar dit ging echt niet.. Heb dagen zitten huilen van de pijn.
Dus ik naar de HA. Deze dacht aan een ontsteking, dus naar het zkh om foto's en een echo te maken. Hierop was niets te zien. Dus was het vast een ontsteking en moest ik maar 3 weken even afwachten.. De langste 3 weken van mijn leven

Moest nl mijn been onbelast houden, dus verplicht op krukken lopen. Na 3 weken afzien, want ja die pijn zat er nog steeds, maar weer terug naar de HA. Deze schrok toch wel dat ik nog steeds zoveel pijn had, hij dacht nl nog steeds aan die ontsteking.
Dus kreeg ik een verwijzing voor de orthopeed, hier was eigenlijk een wachttijd van 6 weken, maar doordat ik iemand ken daar mocht ik gelukkig 3 dagen later al komen. Deze wilde toch wel graag een mri laten maken en ook dat mocht met spoed
Nou die MRI was al een nachtmerrie. Ze spuiten dan nl contrastvloeistof tussen je heupkom en heupkop, zo'n 20 cc. Dit ging bij mij niet.. Ze kwamen niet verder dan 4 cc/ml. Zo goed als het ging zo toch maar de MRI gemaakt, maar man man man wat had ik de dagen erna weer pijn! Moest weer terug naar mijn krukken
Bleek dat ik een scheurtje had in het labrum van mijn heupkom. Hier kun je bijna niets over vinden dus googlen heeft weinig nut. Het is het kraakbeen dat in je heupkom zit, vergelijkbaar met je schouderkom (wel googlebaar

)
Helaas kunnen ze dit in DB niet behandelen dus ben ik doorgestuurd naar Eindhoven en hier bij de kinderorthopeed terecht gekomen (ondanks dat ik al 22 ben) omdat dit vaker voorkomt bij kinderen.
Deze wist eigenlijk ook niet wat ze zag..
Nu kon ze op dat moment eignelijk niet zeggen wat ze widle gaan doen, want ze wilde overleggen met een groep orthopeden binnen Nederland (schijnbaar de beste in het vak). Kreeg een dag later een telefoontje, of ik eerst het goede of eerst het slechte nieuws wilde horen..
Naja kies dan maar eens

Wat bleek:
- ernstige vorm van dysplasie, die ze nog nooit hadden gezien. Links veel ernstiger dan rechts. Zo erg dat het leek alsof ik al jaren met een subluxatie rondliep (dat je heup niet uit de kom is maar naar voren is geschoven), maar dit was het dus ook weer niet
- inderdaad scheurtje in mijn labrum, wat ook apart is, omdat dit meestal voorkomt na een trauma, maar hiervan is dus geen sprake geweest.
Ik had 2 opties:
- kijkoperatie met revalidatie periode van min 10 weken, met de kans dat het beter werd maar ook een kans dat het minder werd..
- nieuwe heup
- heroriënteringsOK van mijn hele heup, dan breken ze dus je heup en bekken en brengen alles in de goede positie. Ook gene pretje dus..
Heb uiteindelijk gezegd, in overleg met de ortho, dat ik toch maar eerst de kijkoperatie wilde..
Deze heb ik precies vandaag een jaar geleden gehad. Hierbij hebben ze dat scheurtje dichtgeschroeid, maar ook mijn heup kom en kop bijgeschaafd. Hierna 6 weken onbelast moeten mobiliseren, nou drama! haha
23 juli heb ik mijn controle afspraak staan, maar ben ontzettend bang voor wat ze gaan zeggen..
Heb namelijk nog steeds dagelijks pijn, heb dagen dat ik liever lig dan sta enz enz.
Paardrijden is mij eigenlijk afgeraden doordat ik nu (door die OK) makkelijker mijn heup breek, maar dit weiger ik.. Dat is namelijk het enige moment dat ik mij een beetje vrij (en ben ik pijnvrij!) voel. Als ik afstap heb ik gewoon meteen weer pijn, maar dat is het allemaal waard!
Mochten jullie nog vragne hebben, stel ze gerust hoor! Zal proberen ze te beantwoorden, en nogmaals wil jullie niet bangmaken, want dit komt weinig voor, maar misschien dat jullie er iets aan hebben!
edit: het maakt voor mij in principe niet uit of ik breed of smal paard rijdt..