Hij is zo druk.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Hij is zo druk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:12

Magnesium tekort?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:20

Hoi,

Ben het eens met de al gegeven reacties. Haal het paard van het krachtvoer af (gewoon een vitaminebrok en voldoende hooi is vaak al meer dan genoeg), geef en veel en dagelijks weidegang en ga goed aan jullie basis in de bak werken (tempocontrole). Verder zou je kunnen beginnen met schriktraining in de bak, voordat je naar buiten gaat. Daarna eventueel naar buiten met een ander, rustig paard.

Nu blijft het natuurlijk ook zo dat karakters van paarden ook gewoon verschillen, je hebt hele drukke, wat rillerige paarden en hele rustige, meer flegmatieke paarden.
Als het echt niet matcht is het mischien inderdaad beter een paard met een ander karakter te zoeken. Het rijden moet natuurlijk wel leuk en veilig blijven.

Ik zie nl vaak genoeg dat kinderen op sjieke paardjes gezet worden, terwijl ze het dier totaal niet aankunnen. Ziet misschien mooi uit, maar het blijft natuurlijk een hobby, plezier lijkt mij het belangrijkste

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:38

aeolusnr1 schreef:
je kan paarden leren niet echt weg te vliegen/schrikken als er een eend uit de sloot komt.

aeolusnr1 schreef:
Door echt gericht te gaan grondwerken los je bijna ieder probleem op, daar ga ik toch echt van uit, maar het kunnen in balans zitten, het ontspannen, het leider zijn, het rijtechnisch ook correct kunnen en durven te rijden, is en blijft een must.
Het enkel lezen van tips hier is soms leuk en kan heel duidelijk een richting aangeven, maar het lijkt me onmogelijk om iemand die echt een probleem heeft met zijn paard dit te gaan laten oplossen door hier enkel de tips te gaan opvolgen.

Met je 2e citaat ben ik het roerend eens: tips zijn leuk, maar het echte werk is werken, werken en nog eens werken. "Er is nog nooit een Meister uit de hemel komen vallen" - dat is zweten, zwoegen en ploegen.

Maar ik ben en blijf benieuwd, wat je te zeggen hebt over je eerste citaat.
Dat je dat een paard zou kunnen leren, bevreemdt me. (Met schriktraining, vertrouwensparcoursen en wat al net kun je veel goeds doen, dat weet ik. Maar een paard leren om niet te schrikken...?)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:37

Och tjaaa "janneke" tussen schrikken en schrikken is soms een hemelsbreed verschil, een fel paard daar maak je niet echt een sloom paard van dat moet je natuurlijk accepteren en leren mee om te gaan.
Maar reacties als een wilde die ineens echt wegvlucht en in een soort van ongecontroleerde rengalop ineens de piste rondviegt, ik ben er heilig van overtuigd dat dit echt niet zo hoeft te zijn, dit is enkel een gebrek aan goede basistraining en goed leiderschap, en met grondtraining daar bedoel ik echt rijgericht bsistraining en basis schriktraining mee , voor mij zijn dat niet spellekes spelen.
En geloof me, ik ga daar heel ver in, en ik ga er echt van uit dat ieder paard idd anders is, maar ongecontroleerd wegvluchten is gewoon "not done" en ook hier moet de fout bij de mens gezocht worden nooit bij het paard.
Ik ben ook al ruim 40 jaar met paarden bezig, en ik leer zelf nog dagelijks bij, volg zelf nog regelmatig zelf Clinics, en geef af en toe zelf een Clinic, maar bij leren doe ik nog steeds.

Janneke2 schreef:
aeolusnr1 schreef:
je kan paarden leren niet echt weg te vliegen/schrikken als er een eend uit de sloot komt.

aeolusnr1 schreef:
Door echt gericht te gaan grondwerken los je bijna ieder probleem op, daar ga ik toch echt van uit, maar het kunnen in balans zitten, het ontspannen, het leider zijn, het rijtechnisch ook correct kunnen en durven te rijden, is en blijft een must.
Het enkel lezen van tips hier is soms leuk en kan heel duidelijk een richting aangeven, maar het lijkt me onmogelijk om iemand die echt een probleem heeft met zijn paard dit te gaan laten oplossen door hier enkel de tips te gaan opvolgen.

Met je 2e citaat ben ik het roerend eens: tips zijn leuk, maar het echte werk is werken, werken en nog eens werken. "Er is nog nooit een Meister uit de hemel komen vallen" - dat is zweten, zwoegen en ploegen.

Maar ik ben en blijf benieuwd, wat je te zeggen hebt over je eerste citaat.
Dat je dat een paard zou kunnen leren, bevreemdt me. (Met schriktraining, vertrouwensparcoursen en wat al net kun je veel goeds doen, dat weet ik. Maar een paard leren om niet te schrikken...?)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:39

Hoe gaat het met je pony ondertussen?

Heeft het minder voeren gewerkt??

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 13:36

Nu gaat het stukken beter, we hebben nu thuis ook een bak, en daar gaat alles véél beter. Af en toe is hij nog druk, maar ik laat hem nu ook weleens losspringen, vind hij erg leuk. Ik ben nu ook aan het sparen voor staanders, dus als ik die heb kan ik nog meer doen.

Verder ga ik binnenkort wedstrijden starten, en met binnenkort binnen 2 week waarschijnlijk.

Hij is veel rustiger, en als we nu richting de grote springbak lopen bij de manege terwijl ik erop zit dan gaat hij gewoon en niks geen steigeren of protesteren. Ik merk ook dat hij graag wil werken, hij houdt er echt van om wat te doen. Vindt ik heel leuk.
Buitenritten komen binnenkort weer, dan gaat mam gewoon mee en dan komt het allemaal goed.

Merk ook dat meesten van jullie dingen opmerkten die mij ook werden verteld, zoals meer leiing en controle.

Freestyle ga ik binnenkort ook weer doen, en heb nu ook op Maandag,Dinsdag en Woensdag les, en volgende week zondag proefgerichte training, en dus ook nog wedstrijden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:41

Klinkt hartstikke goed! Top!