Nieuw paard kopen, maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Re: Nieuw paard kopen, maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 09:22

Hoi,

Kreeg net te horen dat ze akkoord zijn met 1 maande lease, hoeraa!!!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:25

Top !
Altijd doen. Fijne stal dat ze daar aan meewerken, dat willen ze ook niet overal.
In ieder geval hebben zij niets te verbergen en willen graag dat jij de juiste aankoop doet en hun paard ook echt goed en bij de juiste eigenaar terecht gaat komen.

Ik volg, want ben benieuwd naar je ervaringen in die maand ;)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:35

Yeaay leuk! Houdt ons op de hoogte ! :D

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 10:57

Hoi,

Ja, ik hou jullie op de hoogte!

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:11

En?! Hoe bevalt de tinker je???

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 11:18

Hoi elinehorse, ben pas 1 keer gaan rijden, maar dat was super, afgezien van het vastpakken links. Ga as dinsdag uitrijden en als het dan nog steeds goed bevalt dan gaan we de lease periode regelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:29

Zandro schreef:
Hoi,

Ik denk dat ik gewoon nog een aantal keren ga rijden en idd eens navraag wanneer de tandarts geweest is. Ragdolicat: hij loopt verder niet slecht, gewoon regelmatig, ook linksom, alleen dus vastpakken op links. Misschien dat ik het beeld wat verkeerd geschetst heb. Hij loopt dus gewoon aan beide zijdes gewoon goed regelmatig, alleen vastpakken op links en minder goed in de linkerbuiging willen.
waarom denk jij aan meer aan de hand?

Waarom ben je dan erg geschrokken enz. enz. als het reuze meevalt moet je ook niet gaan overdrijven op de bokt.

Nu ineens valt het wel mee? dus je hebt het wel een beetje overdreven.

Ga gewoon vaker kijken en rijden, een eerlijk verkoper zal dat geen probleem vinden en dat is het geval en dus moet je daar gebruik van maken en leer het dier beetje kennen. Toch.......... waarom vanwege de weeromstandigheden niet gereden als het gewoon gezegd kan worden dat ze op deze leeftijd rustiger aan doet met de paarden te rijden.

Hoe goed aangeschreven ook.............. doe altijd je onderzoeksplicht.

Doe toch gewoon wat jij zelf wilt en je gevoel zegt. Wij kunnen het dier niet zelf zien en voelen bij het rijden toch?

Als je al twijfelt dan zou ik het niet doen hoe dan ook, er zijn er zat te koop, en geen enkel paard is 100% perfect.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 11:56

Hoi ragdolicat,

ik heb niet overdreven maar gewoon geschreven dat hij moeite heeft met de linkerbuiging. Ik heb alleen geschreven dat ik schrok omdat mijn vorige paard dit ook had en uiteindelijk kissing spine bleek te hebben. Omdat ik verder tot nu toe alleen paarden heb gehad die uiteindelijk wat kregen ben ik gewoon heel voorzichtig geworden. Dit houdt wel in dat mijn beeld vertekent is. Ik denk nu gelijk bij alles wat ik voel dat er iets aan d hand is en dat hoeft dus niet. Vandaar mijn vraag op bokt om te kijken of anderen dit probleem herkennen terwijl er dan medisch niks aan de hand is. Ik heb alleen negatief vergelijkingsmateriaal.

Maar, ik ga dus gewoon eens 1 maandje uitproberen, fijn dat ze hiermee akkoord zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:05

Zie je dat is pas gaaf en ga je het een maand proberen en wie weet is het jouw droompaard dat toch niets blijkt te mankeren en is het gewoon een dier dat meer doorgereden moet worden ofzo.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:47

ja, precies!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:09

Zandro schreef:
Verder ben ik iemand die niet snel een klik voelt met een paard (had bij de vorige koop ongeveer 50 paarden bezien) en voelde ik met dit paardje gelijk die klik. Heb dus al een beetje mijn hart verkocht aan hem. Maar dan ga je met je hart kopen en niet met je verstand en dat kan niet goed zijn.
Herkenbaar, ik moest opletten bij de keuring kritisch mee te kijken. Maar eigenlijk wilde ik geen slechte dingen horen, dit paard wilde ik mee naar huis nemen! Gelukkig kan ik nog steeds zeggen dat het een goede koop was.

Ontzettend fijn dat een maand lease mogelijk is, goed geregeld +:)+

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:24

Dat het paard al wat langer onder het zadel is zegt natuurlijk niets over het niveau van de africhting.
Je mag een tinker die gewoon basic gereden is natuurlijk niet vergelijken met een kwpn´er die een gedegen dressuurmatige training en opleiding heeft gehad. Niet qua africhting, maar ook fysiek niet.

Ik kan me voorstellen dat je voorzichtig wordt als je al meedere slechte ervaringen hebt. Om voor jezelf zekerheid en daarmee ook rust te krijgen zou ik het paard laten keuren door een dierenarts (maar las dat je dat al van plan was) en eventueel ook na laten kijken door een osteopaat. Een goede osteopaat kan je veel vertellen over of er een lichamelijke oorzaak is voor de moeite met naar links buigen en kan je dan ook vertellen of het te verhelpen is en zo ja, het paard dan ook behandelen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een onoverkomelijk probleem zit achter deze moeite met linkerbuiging. Volgens mij heb je gewoon te maken met een tinker die heel basic is gereden en daarbij ook nog eens een tijdje stil heeft gestaan. Gewoon wat tijd nemen om te werken aan die natuurlijk scheefheid. :) Zeker als je die klik voelt zou ik hem daar echt niet voor laten staan..

Mijn huidige tinker heb ik trouwens bij dezelfde stal gekocht en ook ik heb alleen maar lof over hun. Ze staan echt achter hun paarden en verkopen je echt geen kat in de zak. Belangrijkste is dat jij een klik voelt met het paard en dat het paard past bij wat je ermee wilt gaan doen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:08

Hoi Christah, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Hij is inderdaad erg basis gereden.

Ik heb zelf ook al gedacht aan een osteopaat. In het verleden goede ervaringen hiermee gehad. Ga hem eerst een maandje uitproberen en dan volledig laten keuren (en de rug en nek voor de zekerheid op de foto laten zetten).en even de tanden laten nachecken

Ik hoor ook niks dan goeds over deze stal en ben er wel van overtuigd dat ze (niet bewust) een kat in de zak verkopen.

Zag trouwens op je profiel foto's van jouw tinker staan; prachtig beestje zeg!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:22

Misschien dan gelijk bij De Vallei, dan heb je dierenarts en osteo in 1? ook thermologie doen zij.
Tot nu toe ben ik tevreden,maar heb er na 2 behandelingen nog niet op gezeten. Alleen gelongeerd en dat moet nog een poosje. Heb wel het idee dat hij veel meer ziet dan de dierenartsen die ik tot nu toe heb gehad. Mijn paard is overgens niet kreupel ofzo.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 20:16

Hallo iedereen,

Gisteren een buitenritje van ongeveer een half uur gemaakt en hij was echt superbraaf! We zijn langs een drukke weg geweest, door een dorp, langs schapen ed. Maakte allemaal niks uit! Buiten had ik ook geen druk op de linkerteugel, gewoon een fijn contact.

Ga de komende dagen in de bak rijden om te kijken of ik hem wat soepeler kan krijgen.

Hij heeft wel nog wat moeite met stilstaan bij het opstappen, dat lijkt hij wel een beetje eng te vinden. Dan gaat hij een paar passen achteruit. Gezien het feit dat ik met een krukje opstap is dat een beetje onhandig. Wil hiermee dus ook gaan oefenen. Iemand nog tips?

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:27

Duidelijk wezen dat ho=ho en niet paar passen achteruit. En als ie stil staat goed belonen.

En leuk om te horen dat de buitenrit heerlijk relax is. Toppie

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:44

Opstappen, stilstaan, smikkeltje. De volgende keren weten ze niet hoe snel ze stil moeten gaan staan. Zo heb ik het mijn jonge paarden geleerd

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 16:02

Hallo iedereen,

Vandaag weer gereden. Ik moet zeggen dat hij ook al wat soepeler begint te worden. Heb 20 min dressuurmatig reden en toen was echt het kwartje op, dus lekker uitgestapt. Hij was weer super braaf. Alleen wederom met het opstappen blijft hij het eng vinden. Opstapje ernaast gaat. Heel langzaam opgestapt en beloont, terwijl ik zat een snoepje gegeven, lukte ook nog. Toen de stalmedewerkster vervolgens ook nog wilde aansingelen werd het te veel en wilde hij wegrennen. Dit terwijl het eerste gedeelte zo goed leek te gaan. Ik heb echt niet het idee dat hij aan het uitproberen is, het voelt echt aan als angst. Daarna was het ook goed en hebben we heerlijk door de bak gereden.

Hmm, vreemd ik begrijp het gedrag niet zo goed, omdat als je gewoon het opstapje naast hem zet, hij dit niet extreem eng lijkt te vinden.
Ik ga in het weekend eens rustig oefenen. Ik denk ook dat hij moet leren dat het geen zin heeft weg te lopen van het akelige ding. Dus als hij weg wil springen, toch weer terugbrengen naar het opstapje totdat hij zich realiseert dat het geen zin heeft en als hij dan ontspant belonen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:10

Fijn zeg! En een kleinig heidje blijf je houden. Hij kan het best wel spannend vinden als je gaat rijden. Dat werken op stappen etc!
Misschien wat aan de hand oefenen als je in de bak bent. Beetje grondwerk doen. EN kijken als je daar op hem leunt etc,hij dit ook eng vind.En dan veel gaan oefenen. Want je praat nu alleen over rijden, nog wat andere dingen gedaan? hoe gaat het op de wei, staat hij.zij alleen?

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:13

Kun je niet met een clicker werken? Als hij stil staat dat je klik en beloont. Dan weet hij dat het goed is. En in het begin niet te veel verwachten. Dan is geen teleurstelling voor jouw en voor je paard. Veel succes +:)+

Ps heb je al foto's van hem of haar? Ik ben nieuwgierig :o

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:23

Mijn tinker doet ook moeilijk met opstappen en vind links ook heel moeilijk. Zoals Mirranda het had uitgelegd klopt wel.

De meeste tinkers zijn vrij grof gebouwd, op de Grai types na, maar bij John koop je volgens mij alleen de grovere types. Dressuur kunnen ze ook wel goed hoor, kijk maar bij TI daar loopt een topic erover. Maar dat is idd gewoon goed trainen en lekker loswerken van de spieren.

Opstappen is dus ook werken. Misschien iemand laten vasthouden de eerste keren, dat het kwartje dan gaat vallen? Die van mij zet ik gewoon vast, dan blijft ze wel staan. Dan maak ik haar los als ik erop zit (ik doe ook via krukje vanwege haar rug en boomloos zadel) werkt net zo goed hihihi

Veel succes en veel plezier met hem, heb je al foto's van hem?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 16:25

Hoi Black-moon, hij staat op de site van de ierse tinker; Dino.

Heb ik ook al aan gedacht idd. We gaan gewoon maar eens oefenen. Hij komt uit Ierland en ik heb het idee dat het zadelmak maken niet zo zachtzinnig gebeurd is en dat hij daarom zoveel moeite heeft met het opstappen.
Hij moet er echt vertrouwen in krijgen. Voor de rest is hij redelijk bomproof

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:30

Ja klopt Zandro, dat ik bij mijn Noa ook helaas het geval. Die heeft ook enorme singeldrang omdat ze daar in Ierland gelijk een zadel erop gooien, strak aansingelen en erop springen. Beestjes krijgen meestal niet eens de kans om eraan te wennen.

Komt vanzelf goed, als het karakter goed is, dan zijn dit wel dingen waar je doorheen kan kijken. Mijn daar gaan vrachtauto's op 10 cm van haar kont langs. Niks boeit haar verder, ze heeft in kinderlessen meegelopen, heeft voltige gedaan, voor de kar, kan dressuus en western. Nou als dan het enige probleem het opstappen is, wat stijver en het aansingelen, dat neem ik er dan maar bij :D

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:36

Zandro; Die is leuk zeg :D

mariska1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:54

Ik zou het paardje gewoon een tijdje rijden (als dat kan natuurlijk) en kijken of de stijfheid minder wordt naarmate hij meer gereden wordt. Dat ''jonge''paarden vaak aan één kant wat moeilijker zijn komt ook omdat paarden ook links of recht handig zijn net zoals mensen,en het vaak moeilijk vinden om op een bepaalde hand (links of rechts) in te buigen. Als paarden ouder worden en meer beweging onder het zadel of voor de wagen,ontwikkelen de spieren zich beter en is buiging en strekking van de spieren makkelijker.

Koudbloeden zijn van nature minder lenig ,al kunnen ze wel lenig en soepel gemaakt worden maar dat duurt vaak wat langer dan bij warmbloeden.