Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 11:35

aeolusnr1......
Bij jou een bak geld neer klappen voor jou hulp dat is volgens jou zeker het paard trainen.......

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:37

Super hoe je probeert uit te vinden hoe je het voor het paard zo goed mogelijk kunt oplossen. M.b.t. de bitten: ik heb met een Nathe bit gereden en dat vond mijn paard erg prettig. Ook met een Mylerbit, wat hij ook goed aannam. Mijn paard heeft weinig ruimte in zijn mond voor een bit, dikke tong, wat laag rooster en smalle onderkaak. Daar past dus alleen maar een dun bitje in, en het liefst zo stil mogelijk. Daar voldoet een Myler dus aan. Als het een heel scherp bit zou zijn geweest, had mijn paard het niet zo gemakkelijk geaccepteert denk ik. Ondertussen rij ik met een westernbit, dat op een Myler bit lijkt; die zijn ietsje beter te betalen: Billy Allen bitten. Dus de ruimte in de mond van je paard is nog iets om naar te kijken.
Andere tip misschien nog: heb je de vitamine en mineralen gehaltes laten checken? Te kort aan vitamine E en Selenium, magnesium bijvoorbeeld, zorgt voor snel verzurende spieren. 't Is een zijspoor, maar wie weet helpt het je nog een stukje vooruit.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 11:39

Het staken los ik op door mijn handen naar voren te steken en het paard met been en stemhulp naar voren te begeleiden......

J_Onne

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:40

Is dit paard een Rhodium x Burggraaf?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:13

Bionda86 schreef:
Lichamelijk is het paard al helemaal binnenstebuiten gekeerd en door de dierenarts als GEHEEL gezond verklaard.
Ook is hij pas nog bij de tandarts geweest (dit ben ik wel van plan nog is over te doen, omdat er toch tandartsen zijn die andere methode gebruiken waardoor hier misschien nog winst te halen valt.).

Ik krijg de indruk dat je denkt dat dit paard daardoor pijnvrij moet zijn.
Mijn ervaring is dat namelijk niet altijd zo.
Mijn paard is ook helemaal goed bij de d.a (incl foto's) maar heeft zeker wel pijn en is daardoor zijn lichaam anders gaan gebruiken. (zonder dat hij al die tijd (regelmatig) gereden is)
Nu behandeld en ik zie voorruitgang.

Overvraagd kan idd,maar dat los je meestal vooral op door rust. Gewoon een jaar op het land. Is hij na dat jaar nog steeds in verzet, dan moet je echt verder gaan denken. Paarden leven in het nu, niet in vroeger. Natuurlijk leren ze wel van hun ervaringen (positief en negatief), maar anders dan wij mensen.

Lastig probleem. ik hoop dat jullie een goede weg gaan vinden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:26

Ik krijg een btje het idee van " het mag niets (meer) kosten ". Er worden hier zoveel goede dingen genoemd maar daar ga je niet (inhoudelijk) op in. Wat wil of verwacht je van ons?
Misschien is een thermografie ook wel iets? http://www.thermografischonderzoekpaard.nl/

En wat vond je van mijn idee (en die van een andere bokker ) over de test met wat pijnstillers doen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:40

JJane schreef:
Ts mag ik je vragen wat je wil met dit paard? Wat is je doelstelling? Wat verwacht je?Is het de bedoeling dat het weer helemaal goed komt? Of is het ook mogelijk om aan een ander talent van dit paard te werken?
Het klinkt mij als een paard met een burnout. Het verschil tussen een burnout en een overvraagd/overspannen is dat bij overspannen het paard wel wil maar (nog) niet kan presteren op zijn oude nivo. Bij een burnout is de mentale mogelijkeid om het te willen doen ook weg. Dat kan natuurlijk wel weer beter worden maar hoe en hoeveel is nog maar de vraag.

Ja ben ik mee eens, ik denk nu toch sterk dat het dier overvraagd is, en dat krijg je vaak niet meer goed als je zo doorgaat met toch doorgaan met het trainen en rijden.

Ik ken een geval door 1 zelfde persoon, het moet het moet en zo ver mogelijk komen in een zo kort mogelijke tijd, met als resultaat aantal zeer werkwillige goede paarden staken allemaal en willen niks meer, en het ergste is dat het nooit meer helemaal goed is gekomen, tot nu toe tenminste niet.

Het lijkt erop dat het die kant op gaat bij jouw paard, als je blijft proberen, laat het dier lekker ff bijkomen en begin weer bij het begin en kijk hoe het gaat.

En die test met de pijnstillers is ook een goeie, vind ik, dan is alles meteen duidelijk en kan je van hieruit verder kijken of het tussen de oren zit (overvraagd) of een lichamelijk probleem.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-03-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:49

Hoi,

Wat moeilijk zeg, compliment dat je probeert je in het paard te verplaatsen om zo het probleem op te lossen. Vond het zelf erg herkenbaar klinken. Heb 2 jaar met een merrie aangerommeld met hetzelfde probleem. Ze was medisch volledig doorgelicht, osteo erbij gehad, fysio, jm masseur, niks hielp afdoende. Nu na 2 jaar blijkt dat ze toch een medisch probleem in de rug heeft.
Dat door 1 da de conclusie wordt getrokken dat ze medisch in orde is wil niet zeggen dat dit echt zo is. Wellicht dat een second opinion een optie is? Extreme scheefheid is, naar mijn ervaring, bijna altijd een aanwijzing dat er onderliggend iets niet in orde is.

Heel veel succes!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:51

Test met pijnstillers kan niet veel kwaad, mits je daarbij ook gelijk omeprazol geeft.... Anders kom je van de regen in de drup met een maagzweer van de pijnstilling. Wordt vaak vergeten.

Overigens heeft TS in dit topic al aangegeven dat het paard al een fikse periode bij de vorige eigenaar in de wei heeft gestaan ( ik meen enkele jaren??? moet even teruglezen). Ik vraag me daarom af of een nieuwe weideperiode iets gaat toevoegen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:56

superwoman schreef:
Bionda86 schreef:
Lichamelijk is het paard al helemaal binnenstebuiten gekeerd en door de dierenarts als GEHEEL gezond verklaard.
Ook is hij pas nog bij de tandarts geweest (dit ben ik wel van plan nog is over te doen, omdat er toch tandartsen zijn die andere methode gebruiken waardoor hier misschien nog winst te halen valt.).

Overvraagd kan idd,maar dat los je meestal vooral op door rust. Gewoon een jaar op het land. Is hij na dat jaar nog steeds in verzet, dan moet je echt verder gaan denken. Paarden leven in het nu, niet in vroeger. Natuurlijk leren ze wel van hun ervaringen (positief en negatief), maar anders dan wij mensen.

Ben ik niet helemaal met jou eens. Ik heb vaker 'overvraagde' paarden in training gehad, die men uiteindelijk maar een jaar of zelfs 2 jaar op rust had gezet, in de hoop dat het staakgedrag zou verdwijnen. Echter, dit bleek niet het geval. Paarden hebben goed geheugen en als de laatste herinneringen met rijden (of werk) heel slecht zijn geweest en gepaard gegaan zijn met veel stress, dan zul je zien dat bij veel paarden deze problemen gewoon weer de kop op steken, zodra je het dier weer in het werk stelt.

Die zul je dus gewoon, domweg, op moeten lossen. Vaak kom je een heel eind, door een andere manier van trainen te zoeken, waardoor het paard een andere koppeling naar werk gaat maken en weer lol krijgt in zijn werk. En eenmaal het plezier weer terug in het werk, is het staakgedrag vaak ook opgelost.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:01

Ik ken ook een paard dat door de dierenarts was afgeschreven, als 2 weken op pijnstillers niet zou helpen zou inslapen de enige optie zijn. Gelukkig heeft de eigenaresse toen nog gekozen om een osteopaat in te schakelen. Twee dagen na de behandeling kon het dier weer normaal lopen en haar staart dragen zoals het moest. Foto's wijzen helaas niet alles uit en een paard dat 100% in orde is hoeft dit niet per se te zijn.

Ik zou op zijn minst een osteopaat laten komen om eens een blik te werpen op je paard. Daarnaast zou ik alleen maar leuke dingen gaan doen en heel het presteren (wat rijden in de bak toch is voor een paard als dit, ook al zit je er alleen maar op) achterwege laten. Ga grondwerk doen, ga spelen met het paard en ga wandelen. Zorg er voor dat het beest weer lol krijgt in het paard zijn, voor je uberhaupt weer gaat nadenken over werken.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:05

Het lijkt mij inderdaad ook belangrijk om het paard een tijdje rust te geven.
Mocht je daarna het rijden weer op gaan pakken, raad ik je aan een instructeur te nemen die echt verstand heeft met het rechtrichten van paarden, want als ik je verhaal zo lees ligt daar een groot deel van het (rij)probleem. Een paard wat scheef is en daardoor zijn schouders ongelijkmatig belast, kan blokkeren en staken.
Horizontale balans is enorm belangrijk, maar ook zeker de verticale balans mag niet vergeten worden. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar http://www.paardenrecht.org en http://www.stalmireille.nl .

Je kan je paard door een osteopaath laten behandelen en dat moet je ook zeker blijven doen ter ondersteuning. Maar ik zie het als tijdelijke oplossing. Door een behandeling kun je je paard niet weer 100% recht maken, dit moet door juiste training gebeuren. Het heeft geen nut om je paard te laten behandelen, en hem bij het rijden weer scheef te laten worden. Correcte training en oefeningen waarmee je je paard weer recht en op beide kanten even sterk maakt, is enorm belangrijk.

Ik vind echter wel dat je al goed bezig bent door verder te willen kijken, ik denk dat dit paard hierbij gebaadt is. Ik had ook zo'n probleem geval, alleen maar sterren kijken, niet willen ontspannen, enorm onder het tempo lopen of juist wegknallen. Stappen in telgang, in draf rare huppeltjes maken. Hij bleek gewoon enorm scheef in zijn lijf te zijn en zo slecht in zijn lijf te zitten, dat het een wonder was dat hij nog rad liep. Door hem aan de longe en met rijden recht te maken, heb ik een heel andere pony onder mijn kont lopen, eentje die maar al te graag lang laag loopt en die ook normaal voorwaarts is. Er moet nog veel gebeuren, we zijn nu een jaar intensief bezig, maar vergeleken met een jaar geleden is hij al enorm verbeterd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:23

Suela,ik ben het gedeeltelijk met je eens. Problemen los je niet alleen op met rust, maar is wel je basis. Een overvraagd paard moet je wel eerst de tijd geven om te kunnen ontspannen,om daardoor minder heftig te reageren op elke prikkel. dan krijg je een eerlijke reactie ipv een paard wat stress heeft en daardoor abnormaal reageerd. Dan pas kan je werken aan de reactie van het paard (corrigeren)
Ik ben dus van mening dat je na een periode van rust,je het paard beter kunt lezen,dan daarvoor het geval was (in geval van overvraagd)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:04

Sommige paarden zijn gewoon niet fijn te rijden. Dat kun je alleen oplossen met een handige professional en zelfs die gaat er waarschijnlijk niet voor zijn lol op zitten. Als ik de vragen die je stelt doorlees vraag ik me af of je zelf met zo'n paard moet gaan rommelen.

Soms maakt een paard de verwachting niet waar. Je kunt hem helemaal doorlichten, maar je kunt ook dat geld stoppen in een paard wat wel aan het werk wil. Als al die profs er wel wat in zagen hadden ze zelf wel doorgepakt. En ja, zo'n paard is zeker weten al meerdere keren gespot door een professional.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:31

Heb je een filmpje van het paard los en onder het zadel?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:52

Ik wilde alleen even zeggen dat ik het heel knap van je vind dat je deze uitdaging aangaat,
echt heel erg veel respect voor!
Ben heel erg benieuwd, waar je over een paar maanden met hem staat!
Heel veel sterkte en succes gewenst..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:02

Ik vind helemaal niet dat je goed bezig bent, en vind het ook spijtig dat je zo agressief naar mij uithaalt, dat is nergens voor nodig.
Er zijn genoeg trainers, je kan dus vrij kiezen , maar de manier waarop je nu bezig bent vind ik, en das idd mijn mening, er zullen er heel vele andere zijn ook natuurlijk, maar je zegt zelf dat het paard vaak in de staak gaat, lastig wordt, je wil het gaan oplossen door hem te stimuleren om voorwaarts te gaan, hier is niets mis mee, maar tegelijkertijd neem je dan ook beide teugels aan op een naar jouw woorden licht contact, laat dat contact gewoon even weg, voorwaarts is de vraag.
Hou het simpel, voorwaarts en niks meer of minder.
Je bent nu op zoek naar een bit, dat zo goed mogelijk bij dit paard zou passen, klinkt mooi, maar als je dat bit dus met 2teugels op contact houdt is dit altijd bij zulks een probleempaard een soort van storende factor, soms ook een soort van rem, je hoeft hier helemaal in dit stadium geen rem via de teugels dan, enkel een vooruit, en belonen.
Dus idd ik zou het hier heel even zonder bit doen, maar wel op nageeflijkheid werken, ik ga ervan uit zolang het paard niet wil nageven is verdere training onbegonnen werk.
En zoals jij nu eigenlijk verstrakt geraakt bent in jouw systeem, je staat helemaal niet open voor echt een heel andere aanpak zie ik het eindresultaat met dit paard somber in.
Ik heb idd ook de indruk dat je hier op een paar leuke tips zit te wachten en dat het niet echt iets mag kosten.
ik wens je veel succes toe.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:09

TS is het doel het paard weer veelbelovend te maken als dressuur hengst? Want eerlijk? Het paard wat je nu hebt is niet veelbelovend en is gewoon waardeloos voor de sport. Ja, daar kun je misschien wel weer wat van maken maar niet door er een ander bit in te hangen en gelijk al te fixeren op wedstrijdambities.

Laat het paard lekker even paard zijn. Ga op zoek naar een goede trainer die je kan helpen en ga dan LANGZAAM opbouwen. Dat je medisch al zoveel hebt uitgesloten is natuurlijk toppie!! maar het is geen groen paard dat je nog moet opleiden het is een paard met een rijk verleden dat je niet kent met de benodigde trauma's. Dat kun je niet 'zomaar' even fixen daar gaat heel veel tijd in zitten. En wie weet lukt het niet na al die tijd. Tja, dan heb je een mooie grasmaaier, je weet niet hoe het gaat lopen en je moet daarin wel reëel blijven.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 10:15

Thats_Me
Ik heb nooit gezegd dat het paard uiteindelijk geen grasmaaier mag worden, als dat uiteindelijk het geen in waar hij echt blij van wordt mag hij van mij grasmaaier worden.
Het zou geweldig zijn als dit paard uiteindelijk weer met plezier op wedstrijd zou kunnen gaan, maar als ik er uiteindelijk veilig op buiten kan rijden is het ook prima, en als uiteindelijk blijkt dat hij helemaal niet gereden kan worden kan ik me daar ook bij neerleggen.

Veel belovende hengst zal die niet meer worden hij heeft namelijk geen ballen meer dus dat is zowiezo me doel niet.
En ik heb ook geen ander paard nodig, want ik het er nog 1 waar ik alles mee kan wat me hartje begeerd!

Overigens wil ik dit paard niet verkopen omdat het gewoon mijn kanjer is en omdat ik vind dat hij gewoon de tijd mag krijgen om op te knappen (want opknappen dan ook mag betekenen in dit geval) En in deze tijd van crisis denk ik niet dat dit paard heel veel mogelijkheden zou krijgen.

Dat het paard op dit moment waardeloos is voor de sport begrijp ik natuurlijk ook wel, vandaar de TITEL

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 10:47

aeolusnr1
Wat is nou eigenlijk jou probleem?
Eerst stuur je me een mail dat ik met jou samen mijn paard moet gaan trainen, en als ik daar niet binnen een dag op in ga krijg ik een hele bak verwijten over me heen en ga je me een beetje zwart lopen maken.
Ik ben hier om advies te vragen en volgens mij heb ik dat ook gewoon netjes gedaan, als mijn verhaal je niet aan staat ga dan gewoon lekker wat anders doen......
Of wees dan duidelijk en zeg met de daarbij behorende uitleg waarom jij zo tegen de verbinding op 2 teugels bent. Als jij je punt kan onderbouwen dan kan ik overwegen en bekijken of ik iets met jou advies kan, of dat in mijn straat je past.
Maar naar mijn weten schiet ik er niets mee op om me teugels totaal los te gooien want bij iedere overgang of wending zal ik dan het contact weer moeten opzoeken waardoor er juist een los vast verbinding (geen verbinding) ontstaat. Overigens behoor je een paard op 2 teugels te sturen en niet op 1 omdat je dan meer aan het omtrekken bent.

Maar als je alleen ff kwam laten weten dat ik slecht bezig ben mag je wat mij betreft lekker een andere topic gaan volgen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:48

Ik vind het jammer dat sommige mensen altijd het negatieve van iets zien.
TS probeert dingen, staat open voor ideeën, heeft geen grote ambities (met dit paard) en lijkt heel goed te weten hoe het allemaal werkt.

Ik neem aan dat je Bokt hier niet echt voor nodig hebt, maar gewoon probeert nog wat dingen en informatie te krijgen.
Ik kan je geen tips geven en ik denk dat sommige tips die al gegeven zijn best waardevol kunnen zijn.
De manier waarop je nu rijd, lijkt mij een prima begin.
Ook begrijp ik dat je begeleiding erbij krijgt.
Wat vind dit persoon van dit paard en zijn gedrag?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:55

Als ik zo leest heeft jou paard evenwichtprobleem, loopt scheef en Het gevolg tot staken. Ik heb ook dat probleem gehad, is opgelost door van Antoine Both methode en het heeft heel goed geholpen dus.

Edit: Toen ik rijtechnisch probleem had werd ik altijd onder begeleiding gereden voor de veiligheid.
Laatst bijgewerkt door samoth op 25-03-13 10:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:56

EvelienKiss schreef:
Diverse bokkers noemen het gebit als mogelijke oorzaak. Is het een idee om je paard eens te rijden met een bitloos hoofdstel? Mijn ervaring is dat de meeste paarden moeiteloos overschakelen.

Je was me voor, was precies wat ik ook wilde voorstellen.

Verder kijken of een pijnstiller een verandering teweeg brengt. Als hij ergens last van heeft, moet dat dan naar voren komen.

Overigens ben ik van de second opinions. Paard helemaal nagekeken en goed bevonden hangt van degene af door wie hij is nagekeken (een DA ziet minder dan een Osteopaat). Was dit probleem al voor de castratie of kwam dat pas daarna?

En daarna zou ik ook even kijken naar methode AdB.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:02

Het vervelende van dit soort dingen vind ik altijd dat het bijna niet mogelijk is om een oorzaak te benoemen als je het paard niet hebt gezien. We kunnen van alles roepen, op basis van hetgeen TS hier heeft verteld, maar soms laat een andere blik (van een derde partij bijv.) al een heel ander licht op een probleem schijnen.

Voordat we allemaal gaan roepen dat het paard scheef is of juist niet, is het misschien een idee als TS een filmpje plaatst?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:07

Suelza schreef:
Het vervelende van dit soort dingen vind ik altijd dat het bijna niet mogelijk is om een oorzaak te benoemen als je het paard niet hebt gezien. We kunnen van alles roepen, op basis van hetgeen TS hier heeft verteld, maar soms laat een andere blik (van een derde partij bijv.) al een heel ander licht op een probleem schijnen.

Voordat we allemaal gaan roepen dat het paard scheef is of juist niet, is het misschien een idee als TS een filmpje plaatst?

Dat heb ik ook al gevraagd, ik kan vanachter een computer scherm niet zien wat er aan de hand is, van alles gaan roepen lijkt me dan ook niet wenselijk.