Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:37

Misschien ligt het gewoon aan het jezelf.
Dier reageert om wat hij ontvangt, verzint niet zelf 'goh ik ga lekker klieren'

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:21

Nee maar ze kunnen wel aan (klieren) als ze zich gaan vervelen, je moet ze wel bezighouden.

melaniepk

Re: Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:26

Zwarte vliegenkap op tijdens het rijden als het lichtschuwheid is ;)
Pollen klinken overigens aannemelijker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 06:56

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 07:15

Headshaking is altijd een symptoom van ongemak/pijn.
http://epona.tv/headshaking-is-a-sign-of-pain

Als hij het trouwens alleen met rijden doet en bij jou in de zomer en de vorige eigenaar in de winter, blijft het rijden en dus pijn bij het rijden de meest waarschijnlijke optie.
Ondanks die periodes-

Verdiep je in het probleem, bekijk de info op epona (ja, de volledige filmpjes moet je betalen, maar 0,99 cent per filmpje lijkt mij wel iets om overheen te komen en ze zijn de moeite waard)
en probeer, met dierenarts, het ware probleem te achterhalen

Het paard kliert niet om te klieren. Het heeft nu eenmaal alleen zijn gedrag ter beschikking om iets duidelijk te maken. Het kan immers niet grommen, huilen, piepen of wat dan ook.
En ja, probleemgedrag kan ook aangeleerd gedrag zijn.
Maar ook dan begint het met een aanleiding.
Hier is nog geen aanleiding gevonden en wordt geprobeerd het op te lossen met doorpakken en dat kan tot enorm veel ellende leiden.

Ik heb hier een paard gehad staan dat als niet zo sterk in de galop en wat eigenwijs werd betiteld. Het werd ook doorgepakt onder leiding van de instructeur door de vorige eigenaar.
Ik zag hier al snel dat er meer aan de hand was. Het paard bleek een vergroeiing te hebben in de hak en het doorpakken had ervoor gezorgd dat er ontstekingen en artrose in nek, rug, schoft en knieeen was opgetreden. Paard was daarmee afgewerkt als rijpaard. Kwam niet meer goed.

Daarom gaan bij mij de haren rechtop staan als hier wordt gepraat over kliergedrag dat even aangepakt moet worden. Hoe moet een paard in hemelsnaam anders duidelijk maken dat er iets fout is?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:19

Kan het aan het zadel liggen ?
Dat hij het met rijden veel erger doet ?
Bij ons was er een paard op stal, die schudde ook.
Was volledig geschoren en bleek 'haarpijn' te hebben omdat het weer ging groeien onder het zadel/dekje.
Succes !

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:29

Is hij ook aan het schudden als je met langere teugel rijdt, met heel licht contact met het bit?
Misschien ben je voor deze pony te streng met je hand?
Omdat je schrijft dat hij geneigd is naar achteren te lopen en wat te hupsen op de plaats, meestal komt dat doordat de ruiter dan met teveel hand rijdt.
(ik zeg niet dat het zo is, maar lijkt me wel iets om uit te proberen)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:08

franka75 schreef:
Zeg is er niet iets in de buurt bij de bak dat een irritant geluid maakt wat alleen aan staat met het mooie weer iets wat wij misschien wel niet horen, zomer iets met zonnecellen of iets anders wat werkt op zonnecellen. iets wat normaal niet gebruikt word in de winter?

ik denk het niet, de wei waar ik rijd ligt niet tegen de huizen aan, best ver achter op ons erf. Tegen de akker aan en het tuintje van onze buren, maar die heeft nog niets gepland ofzo dus ik denk niet dat er iets van geluid kan zijn. Maar met mijn vader erop of aan de longeerlijn deed ze niets, dus misschien nog steeds uitproberen?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:09

Sabinee__ schreef:
Misschien ligt het gewoon aan het jezelf.
Dier reageert om wat hij ontvangt, verzint niet zelf 'goh ik ga lekker klieren'

Ik rijd met warm weer echt niet anders dan normaal, gewooon altijd hetzelde. Ik bedoel ook niet dat de pony dat denkt maar dat die me nog aan het uitproberen is ofzo? :o

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:10

janouk schreef:
http://www.pollenkalender.tv/bomen/

de hazelaar staat nu in bloei en geeft stuifmeel. Veel hazelaars in de buurt van de bak/stal?

Volgens mij heeft onze buurman geen hazelaar in zijn tuin staan, maar ga er toch even naar informeren. Bedankt! ;)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:13

Nens77 schreef:
Kan het aan het zadel liggen ?
Dat hij het met rijden veel erger doet ?
Bij ons was er een paard op stal, die schudde ook.
Was volledig geschoren en bleek 'haarpijn' te hebben omdat het weer ging groeien onder het zadel/dekje.
Succes !

Nee, want afgelopen zaterdag deed ze niets toen ik binnen ging rijden. En heb haar toch flink gereden. Ik rijd zomer en winter met dat zadel, nooit problemen. Pony ook niet geschoren en haar vacht word goed bijgehouden

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:15

Esther schreef:
Is hij ook aan het schudden als je met langere teugel rijdt, met heel licht contact met het bit?
Misschien ben je voor deze pony te streng met je hand?
Omdat je schrijft dat hij geneigd is naar achteren te lopen en wat te hupsen op de plaats, meestal komt dat doordat de ruiter dan met teveel hand rijdt.
(ik zeg niet dat het zo is, maar lijkt me wel iets om uit te proberen)

Ja, de pony schud dan ook met zijn hoofd. Heel onrustig en gaat harder - zachter lopen etc. Ik heb gemerkt dat als ik lichtjes contact houd dan gaat ze met haar hoofd gooien, net of ze het er niet mee eens is dat ik dat doe.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:16

mijne heeft pollenallergie, ik rijd als het heel erg is met een uv masker met neusflap! toen ik je OP las dacht ik er gelijk aan! probeer met zonnig weer eens met een vliegenmasker te rijden? liefst UV werend!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:22

Mijn paard heeft ook zo iets, maar niet zo erg.
Ik weet dat hij veel afwisseling nodig heeft en dat hij veel ruimte nodig heeft bv om een goed stuk te galopperen.
Als de winter eraan komt en we moeten meer binnen rijden, begint het: zijn 'winterdepressie' zeg ik altijd.
Hij is helemaal niet vooruit en heel erg lui, bokt bij een tik van de zweep en gooit zijn hoofd in de lucht en blokkeert en klemt enorm.
Elke winter is het hetzelfde en hij is dan absoluut niet leuk om te rijden.
Wanneer ik buiten rijd of ga wandelen is hij heel happy, vooruit en ontspannen. Dan loopt hij direct vlot en ontspannen naar beneden.
Ik heb ook verschillende keren de Da, tandarts, osteopaat enzo laten kijken, maar nooit was er iets te vinden.
Ik probeer heel dikwijls te longeren en voor afwisseling te zorgen, bv de ene dag een stuk gaan stappen, een dag enkel in de stapmolen of eens aan de hand gaan wandelen, een dag rijden, een dag longeren, een dag springen, ...

Misschien kan je eens proberen met veel afwisseling in het werk en regelmatig longeren?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:24

Ik vraag me af of hij niet gewoon aan 't klieren is, gewoon even aan het uitproberen?

Kijk mijn pony vroeger.. die ging als we dichtbij de bak waren waar ik les kreeg.. dan ging hij kreupel lopen.. draaide ik dan om, dan liep die vrolijk heel snel weer richting huis.. Heeft even een paar keer geduurd, maar toen liep hij toch maar gewoon door. Ze zijn slim hoor..

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:25

Mijn pony had dit ook, rij nu ook idd met zo'n masker op. En het is zo goed als weg.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:20

Is er iets wat in of om je bak, dat het ligt heel erg weerkaatst?
Misschien een auto waar de zon op schijnt?
Ik noem maar iets, misschien is er iets wat voor je pony er scherp en pijnlijk aan zijn/haar ogen is.

Verder zou ik toch even een masker uitproberen, als het helpt is het probleem over.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:04

Je zegt hier nu zelf ook al een deel weer het probleem.
In stap is er niets mis zeg je, maar hooguit een beetje hangen.
Een beetje hangen is echt wel hangen hé. Hier schort dus al zeker iets aan de basis opleiding van het paard. uiteraard moet je zeker zijn dat er medisch niet iets mis zou zijn, maar ik gok er toch wel op dat de fout eerder te zoeken zal zijn bij jou en dus niet bij het paard.
Om dit even te checken, probeer even zonder teugels te rijden, en zie wat er dan gebeurt.
Dit is een heel simpele oefening en daar kan je dan ineens uit opmerken of het aan jouw handen zou liggen of idd toch aan iets anders.

joeluna schreef:
Somebitch schreef:
Zoek hier op bokt maar eens op headshaking. :j
Doet ze het ook als je niet rijdt? Dus los in de wei oid?

Nee, ook niet als ik haar aan het opzadelen ben. En in stap doet ze trouwens ook niets. Hooguit een beetje hangen. Maar ze dat het vooral in draf en galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:27

Elan_GV schreef:
Ik vraag me af of hij niet gewoon aan 't klieren is, gewoon even aan het uitproberen?

Kijk mijn pony vroeger.. die ging als we dichtbij de bak waren waar ik les kreeg.. dan ging hij kreupel lopen.. draaide ik dan om, dan liep die vrolijk heel snel weer richting huis.. Heeft even een paar keer geduurd, maar toen liep hij toch maar gewoon door. Ze zijn slim hoor..

Wat een aparte beredenering. Paarden kunnen niet denken mmm vandaag heb ik geen zin ik ga kreupel lopen. Dat komt ergens anders vandaan. En paarden kunnen over pijn heen lopen dus als hij blij zou zijn om naar huis te gaan heb je kans dat ie idd goed loopt, maar dat wil niet zeggen dat er wat aan mankeert.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:32

Daar hij voornamelijk als het warm is moeilijk doet zou ik ook nog aan hartproblemen denken. Het hart moet harder werken als het warm is en bij belasting.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:45

Mmm... lastig hoor. Ik zou zelf niet aan hart problemen denken maar alles zou kunnen. Ik volg even want vind de uitslagwel intresant denk ik!

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 15:40

[quote="aeolusnr1"]
Je zegt hier nu zelf ook al een deel weer het probleem.
In stap is er niets mis zeg je, maar hooguit een beetje hangen.
Een beetje hangen is echt wel hangen hé. Hier schort dus al zeker iets aan de basis opleiding van het paard. uiteraard moet je zeker zijn dat er medisch niet iets mis zou zijn, maar ik gok er toch wel op dat de fout eerder te zoeken zal zijn bij jou en dus niet bij het paard.
Om dit even te checken, probeer even zonder teugels te rijden, en zie wat er dan gebeurt.
Dit is een heel simpele oefening en daar kan je dan ineens uit opmerken of het aan jouw handen zou liggen of idd toch aan iets anders. [quote=''aeolusnr1'']

Hoe bedoel je zonder teugels rijden? (hoe doe je dat?) Kun je een voorbeeld geven en een oefening?

Aadios

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:33

ik garandeer geen succes maar ik rij nu een heel moeilijke pony voor een manege en springen vindtie ook leuk maar als ik gewoon wil rijden springt hij omhoog en gooit vervolgens zn kont ook omhoog en zitten is dan heel moeilijk (hij steigerd bokt sprint omhoog... hij doet alles zelfs wijken travere alsie maar niet hoeft te werken)
maar ik rij hem nu van achteren naar voren...
dat houd in :
ik rij met een losse teugel (zodat hij lekker de ruimte heeft om te bewegen)
dan probeer ik hem zo veel mogelijk naar voren te rijden (dit zit gewoon tussen zn oren, die van jou heeft het vast warm ofzo of wil het liefst lekker in de wei of paddock en niet werken) een tik geven op zn schouder kan wel maar je mag je paard geen reden geven om in protest te gaan..
je moet het super eerlijk spelen zonder geweld te gebruiken ofzo...
en als je haar met losse teugel en vooruit laten lopen kan je als ze lekker doorloopt een beetje druk op de teugels nemen.
en als je paard achteruit gaat moet je je handen naar voren doen en aansporen.. eigenlijk moet je haar/hem de kans niet geven als je voelt dat ze wil stoppen meteen aansporen en geen kans geven te stoppen als ze het wel doet bij de eerste stap die ze naar achteren zet meteen aansporen.
en niet vergeten je handen naar voren en je voeten niet naar achteren leggen!
succes ik hoop dat mijn tips je een beetje helpen? ;)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:11

Super bedankt voor je tips, zal ze zeker gebruiken als het weer zover is.
maar als ik voel dat ze gaat stoppen en ik geef been dan staat je noujuist sneller stil.... :S het lukt met eigenlijk bijna niet om het te verkomen, of doe ik iets verkeerd? Ook heb ik het dat als ik met losse teugel rijd dat ze dan nog heel onrustig is (schudden, hoofd af en toe omhoog gooien, harder - zachter lopen) terwijl ik dan niks van haar vraag..... toch proberen met lossere teugels?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:01

of een masker? :o