Jetta schreef:Daarbij komt, dat ik het een keer onvoorstelbaar fout heb zien gaan met een dummy. De dummy raakte los, maar vielniet, bleef hangen, paard in paniek, overal doorheen.....zware schade aan lichaam en geest van het paard en een hoop verdriet bij de eigenaar.
Een slecht bevestigde dummy is geen reden om het concept "dummy" te verwerpen. Ik heb ook eens een mens zien afvallen en in de stijgbeugel blijven hangen, dat paardje was ook in paniek (gelukkig niet bij het zadelmak maken en gelukkig geen al te grote schade bij paard en mens).
Verder vind ik schriktraining een basis voordat je uberhaupt denkt om op een paard te stappen. Een paard dat panikeert wanneer de dummy omvalt is gewoon nog niet klaar om bereden te worden. Mijn paard wordt gedesensibiliseerd op alles. Longeren met aan 1 kant een jollybal vastgemaakt en aan de andere kant een rubberen emmer. Dat hobbelt en botst zo lekker en paard wordt gewend aan bewegingen tegen de zijkant. Een zak volgepropt met hooi op de rug, losjes vastmaken zodat het lekker alle kanten op hobbelt, en paardlief wordt gewend aan beweging op de rug.
Wat dan precies de toegevoegde waarde is van de dure dummy, die zie ik ook niet, er zijn veel goedkopere alternatieven. Maar een schrikreactie van een paard zou eigenlijk nooit de reden mogen zijn van het ontwijken van iets, integendeel, wanneer ik weet dat een situatie mogelijk angst kan opwekken bij mijn paard, dan zoek ik juist die situatie in veilige omstandigheden op en desensibiliseer het paard.