Iets mis met ''gewoon'' rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:00

xSlvna schreef:
Citaat:
Paard wat in de krul getrokken wordt kan prima met een weggedrukte rug lopen

Maar een paard met het hoofd omhoog kan niks anders dan met een weggedrukte rug lopen :o

Hangt er vanaf. bij oprichting is ook het hoofd niet laag

xSlvna

Re: Iets mis met ''gewoon'' rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:02

Neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:05

Wat is hier trouwens jullie mening over? Denken jullie dat je door een aantal keer trainen in de week, de verkeerde spieren (onderhals, puntige billen bijv.) tegen kan gaan, terwijl dat paard die verkeerde spieren eigenlijk constant gebruikt in vrijheid en tijdens recreatief rijden een aantal keer in de week?
En dat het paard de juiste spieren wel krijgt, door een aantal keer trainen, terwijl het de rest van de week die spieren amper gebruikt?[/quote]

Mijn mening is dat dit zeker kan. Mijn pony wordt momenteel op Z niveau getraind. Ze loopt 24/7 in de wei, ik kan haar dus altijd heel goed bekijken als ze in de wei loopt. Het valt mij op dat ze ook in de wei haar gedragen draf en super verzamelde galop laat zien. Ze loopt ook veel ruimer los dan toen ze jonger was. Daarnaast had mijn pony er vroeger een handje van om sterren te kijken als ik haar los longeerde. Nu gaat ze braaf naar beneden en ik hoef daar niet veel voor te doen.
Ik denk dus dat inderdaad de training kan helpen om je paard andere spieren te laten gebruiken, ook los. Ik denk wel dat het aan de graad en hoeveelheid van de training ligt en hoe dit opgebouwd wordt.

Ts doet in mijn ogen niets echt verkeerd,dit alles liever dan schoppen trekken enz. Maar ik zou voor mijn eigen paard willen zien dat die in het werk haar rug los laat en nagefelijk loopt. Ook op buitenrit.
We weten verder niet hoe het paard van de ts erbij loopt dus in hoeverre het schadelijk is zou ik niet durven zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:08

@ Superwomen en Def:
Hij is nu in een erg onbespierde periode, dus op zich logisch dat hij de sterke (in zijn geval 'verkeerde') spieren het meest belast. Maar hij heeft het áltijd al gedaan, ook in zijn wedstrijdperiode waar we op M/Z trainden en hij een en al spier was, en er geen sprake was van een onderhals en stuwende spieren (zoals puntige billen).

En hij is altijd lekker los geweest, nooit een blokkade oid gehad. Op je pinken te rijden in welke houding je dan ook vraagt. En nog doet ie vanaf het moment dat ie een stap zat, waar en hoe dan ook, alsof hij een giraffe is, neus ook helemaal naar voren, ALTIJD. En op het moment dat ik verbinding neem met zijn mond/neus gaat hij uit de giraffe-stand (als hij op dat moment ontspannen is, zoals in de bak).

Ook merk ik heel erg dat het hierdoor veel moeilijker is de juiste spieren weer op te bouwen. Vroeger toen hij in een stal stond en dus niet de hele dag door de verkeerde spieren gebruikte, was dat veel makkelijker.

Om even ontopic te blijven: Wil je enkel hobbelen en heb je zo'n paard als ik (die ik trouwens nog nooit eerder heb gezien) dan is het een beter idee om het hobbelen af te wisselen met trainen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:10

Ik heb het ook hoor! Ik rijd op een haflinger die liever lui dan moe is, en ik heb een beetje een trauma aan echt dressuren (dankzij de manege).
Ik rijd gewoon m'n rondjes, paardje loopt braaf voor me, op mijn tempo, maar niet aan de teugel.
We hebben beide plezier, gaan is een rondje hard, gaan is een rondje aan een lange teugel stappen. Ik reed vandaag en er reed een meisje bij me in de bak die wél aan het dressuren was, paard luisterde totaal niet etc. Nu zeg ik niet dat dressuren slecht is oid. maar ik ga veel liever samen met m'n paard wat rondjes rijden dan dat ik ook ruzie krijg met 'm omdat het gewoon echt geen dressuurknol is!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:16

Geryon: het is natuurlijk ook niet voor ieder paard even makkelijk om in de juiste houding te lopen. Juist is dan de houding die wij juist noemen voor de dressuur. Het ene paard is daarvoor goed gebouwd het andere niet. Als ik naar mijn eigen pony kijk, die heeft een erg korte nek die zij ook altijd het liefst lekker opkropt. Ik merk dat als daar niet mee getraind wordt, dat het eerste is waar ik verschil in zie en ten gevolge daarvan de lengtebuiging. Je zal mijn pony dan ook nooit keurig in de lengtebuiging een bocht zien maken in de wei haha..
En ik kan mij voorstellen dat er voor ieder paard weer een ander punt is dat altijd moeilijk blijft bij minder training of als eerste op gaat vallen als hij los loopt.
Maar over het algemeen zie ik vooral in de gangen bij die van mij terug dat trainen zijn vruchten afwerpt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:25

@ Def: Mijn pony is wel een beetje lang met een lange nek dus dat zal er ook wel deels mee te maken hebben.

Bij mijn andere pony (Z niveau) was het hetzelfde geval als bij jou. Die kon je gewoon rijden zonder hoofdstel, en liep hij nog lekker ontspannen en met swung, net als in vrijheid.
Wij hobbelden dan ook veel omdat het totaal geen kwaad kon, liep lekker over de rug met een actieve achterhand (voor zover dat kan zonder begrenzing). Enkel zijn achterhand werd wat 'zwakker'.

Voor mijn pony zijn winterstop, was hij al in mindere conditie door koliek en recreatief rijden. Maar in de stop (enkel in vrijheid lopen) heeft hij zelf zijn onderhals en puntige billen lopen trainen := Ik schrok toen ik weer met hem begon!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:12

Ja, elk paard en pony is anders. Dressuur is echt voor het dragen van de ruiter. Een paard dat niet op die manier wordt belast zal gaan lopen hoe hij dat het prettigst vind. Lastig wanneer het niet overeen komt met de dressuurspieren en je hem na een periode weer wil oppaken,maar ieder pasrd heeft naast nadelen ook zijn eigen voordelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:13

xSlvna schreef:
Neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel

Jij mij ook.
Aangezien er mensen meelezen is het belangrijk dat het duidelijk is dat het niet om het hoofd draait,masr om de rug.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:25

Als een paard in de takt blijft (dus het gelijkmatige ritme van de passen) en ontspannen (dus niet met een gespannen onderhals erop) dan ben je al een heel eind toch? Vind het erg fijn als een jonge amazone niet zo bezig is met 'het plaatje' (geen gel*l, kop in de krul).

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:12

Weet je :D alsik dit allemaal lees ga ik me heel onzeker voelen
Ook ik rij gewoon, gewoon. Gewoon lekker rijden in de bak
Of buiten. Ben niet bezig met begrenzing maar juist naar ontspanning. Waarom omdat ze 21 is en ik daar met
Haar totaal niet mee bezig hou. En het gekke ze is , voor een 21 jarige loopt ze super ;) Want ik rij gewoon overgangen, en veel figuren. Vindt het veel belangrijker dat we allebei lekker ontspannen zijn. .
Een ieder bepaalt hoe ze rijdt met haar of zijn pony. Of je nu hobbelt juist heel hoog in dresuur, springen of endurance
Rijdt, jijj uiteindelijk weet wat het beste is voor jou en je paardje toch? Want soms heb ik het idee dat we
Veel te veel bezig zijn met wat andere denken hoe je moet rijden. Ts
Als jij je hier bij goed voelt gewoon zo doorgaan hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:19

Verder vraag ik mij ook wel eens af wat ik precies wil met de paarden,

Dat zou ik eerst eens gaan uitzoeken.
En van wat mensen die aan de kant staat zeggen zou ik me niets aantrekken - de beste stuurlui staan tenslotte aan wal -

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:24

xSlvna schreef:
Klopt, maar jij zegt dat het paard niet gelijk bloot staat. Nee nee, maar wel misschien fout bespierd door het 'ontspannen' gehobbel.

Mijne kan ook rengalop, rendraf, gewone stap draf galop, tölt, maar allemaal tot een korte tijd geleden met een fout spiergebruik.
Kort in de rug, weggedrukte rug, stuwen bij iedere pas ipv dragen. Paard was dus indd niet kaal, maar door mijn 'recreatief gehobbel' wel verkeerd bespierd (waar ik nu een aantal bezoekjes voor kan doen bij de osteo, verkeerd ruggebruik...).

Zie dan toch liever een aan de teugel getrokken paard met wel een goed rug + achterhand gebruik. :)

nou, hier word ik dan weer even heel stil van |(
want een aan de teugel getrokken paard met een goed ruggebruik bestaat niet
ik ben zeker een voorstander van dressurmatig trainen
maar het is wel handig als je dan weet wat dat inhoudt
en anders heb ik veeeeeeel liever recreatief "gehobbel" zoals van TS :j

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 12:26

wisden: wauw,wat een mooie reactie!
ik heb gisteren trouwens foto's laten maken die ik even wilde laten zien:

het voor mij 'gewone' rijden:
Afbeelding
en dan nog een foto van 'dressuur'.
Min vraag hierbij is of het goed zou zijn als compensatie als ik dit 1 a 2 keer in de week zou doen naast het buitenrijden.
Afbeelding

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:30

Je paard loopt op de tweede foto lekker :) Ik denk zeker dat het voor hem beter is om vaker in die houding te lopen. Zo draagt hij meer gewicht op de achterhand, waardoor de voorhand iets minder belast wordt. Ook kan hij jou met een ontspannen rug beter dragen.

Verder lees ik dat je paardenhouderij doet? Dan zou ik toch je rijvaardigheid zo veel mogelijk verbeteren. Anders kom je later niet verder dan vegen, stallen mesten en voeren. Recreatieruiters worden over het algemeen niet betaald voor hun rijden..

EDIT: je neusriem mag wat mij betreft een heel stuk omhoog ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 12:36

dankjewel! Ben ook zeker blij met het beeld.
Probeer zelf ook meer de achterhand eronder te krijgen door been te geven eb van voor op te vangen,is dat goed?
Ik doe inderdaad paardenhouderij maar heb gelukkig meer mogen doen dan vegen hoor! Mocht op vorige stages regelmatig paarden longeren met longeerhulp en in mijn volgende stages is mijn 'leerdoel' voornamelijk het keuringsklaar maken. Op mijn huidige stage mag ik gelukkig ook dagelijks rijden als in beweging geven.
Neusriem klopt inderdaad,die het ook pas achteraf!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:42

Op de tweede foto is jouw houding beter, en loopt je paard ook beter. Dit is vast geen toeval :Y)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:44

Leuke foto's in je profiel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:55

Wat vind je zelf van de eerste foto?
Ik zie dat hij behoorlijk de rug wegdrukt. Op die foto is ook goed te zien dat je te ver achter in het zadel zit,ipv in het midden.
2e foto is beter,al moet het neusje er meer uit.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:54

Even je topic opgezocht toen je me er net over vertelde.

Ik denk dat je grof gezegd twee soorten ruiters hebt, de ene helft werkt gericht toe naar een (wedstrijd) doel, bijvoorbeeld een parcours kunnen springen, een endurance rit of een dressuurproef. De tweede helft wil gewoon lol hebben met zijn paard. Binnen die groepen is er uiteraard ook verschil in hoe serieus je rijdt en hoe je iets aanpakt.

Bij beide het belangrijkste is je paard ontspannen loopt en zowel jij als je paard het leuk vinden. Gaat het plezier eraf, zul je dit immers gaan merken in het rijden en heb je grote kans dat het minder goed zal gaan. Soms denk ik wel eens dat "wedstrijdruiters" iets teveel denken dat recreatieruiters niet trainen, niet aan ontspanning werken of niet serieus zijn. Andersom ook, want inderdaad zoals gezegd zijn er echt wel bijvoorbeeld dressuurruiters die buiten rijden.

Altijd blijven kijken en luisteren naar je paard is daarom het belangrijkste, wat ook je doel is en hoe je dat ook wil bereiken.

Omdat ik zowel jou als Yela (en Beau) ken durf ik gerust te zeggen gewoon zo doorgaan. Bij beide kijk en luister je wat belangrijk is en ik weet dat je dit waar nodig kunt aanpassen. In denk dat het geen enkele zin heeft om twee keer in de week te moeten dressuren in de bak omdat de houding dan beter zou worden. Vermoedelijk worden zowel jij als Yela daar niet gelukkig van en kun je daardoor je doel van het dressuren makkelijk voorbij gaan.
Natuurlijk is het goed om bewust bezig te zijn met jezelf en je paard verbeteren, maar daar zijn heel veel manieren voor. Zoals ik Yela gisteren zag lopen, liep ze lekker ontspannen, grote stukken nageeflijk, drukte ze nergens haar rug weg en zette zich nergens vast.

Je zegt dat je eigenlijk niks met stelling en buiging enzo doet, echter weet dat je veel figuren rijdt. En juist dat figuren rijden daar heb je buiging etc voor nodig. Misschien ben je er meer mee bezig dan je denkt?

Zowel Yela als Beau heb je lekker aan het lopen en ik zie echt wel verbetering in hun lopen. Juist doordat je bewust met ze bezig bent. Misschien anders dan "de dressuurmanier", maar je bent er wel degelijk bewust mee bezig.

Misschien iets om over na te denken:
Beide paarden kun je op enkel een halsring rijden, dit zouden ze i.m.o. niet kunnen / doen als je niet bewust zou "trainen", als je niet bewust met ze bezig zou zijn en dus bewust zou kijken en luisteren naar je paarden;-)

ps: sorry voor de lange post;-)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:01

Hm ik vind dat je niet kan zeggen naar aanleiding van bovenstaande foto's dat het paard op de tweede foto beter draagt, namelijk: Het is een andere drafmoment en daarnaast is de foto ook van een andere hoek genomen. Ik vind de tweede foto dan ook niet zo geweldig, hij heeft een gespannen mond, geen buiging en kantelt zijn hoofd iets. Je houding vind ik daar wel wat beter. Verder heeft ie wel mooi een ontspannen staart op beide foto's.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:14

Manegepony's en paarden lopen vaak meerdere uren per dag 'gewoon' en die worden vaak heel oud, en zijn op hoge leeftijd nog fit. Mij lijkt er niks mis mee! Hoe rijd je los en stap je uit? Laat je 'm dan echt lekker halsstrekken?
Ik denk wel, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat je gewoon lekkerder rijd als er wat dressuurmatige basis inzit, ook op buitenrit etc. Het is gewoon fijn als je paard lekker ontspannen nagefelijk over de rug loopt, meeste paarden zitten dan ook lekkerder. Maargoed als dressuurmiep kan ik het simpelweg gewoon niet laten om niet aan dat soort dingen te werken, ook op buitenrit loopt mijn paard of aan een lange teugel of nagefelijk. Mijn ervaring is ook dat als je een paard van achter naar voren op twee teugels rijd die nagefelijkheid eigenlijk vanzelf wel komt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:18

Fleurtje100. Dat is toch echt niet mijn ervaring! Die zitten vaak vol blokkades enz. omdat ze 'normaal' gereden worden. (maar dat voelen die ruiters niet) Ook best vaak lichte blessures. Ookal worden ze oud.

Een paard is niet gemaakt om op te rijden, daarom moet je dressuurmatig rijden. Dáár is dressuur voor! :D

Maar als je paard tijdens het 'normale' rijden zonder weggedrukte rug loopt en gewoon ontspant, dan zie ik er dus het probleem niet zo van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:35

Geryon schreef:
Fleurtje100. Dat is toch echt niet mijn ervaring! Die zitten vaak vol blokkades enz. omdat ze 'normaal' gereden worden. (maar dat voelen die ruiters niet) Ook best vaak lichte blessures. Ookal worden ze oud.

Een paard is niet gemaakt om op te rijden, daarom moet je dressuurmatig rijden. Dáár is dressuur voor! :D

Maar als je paard tijdens het 'normale' rijden zonder weggedrukte rug loopt en gewoon ontspant, dan zie ik er dus het probleem niet zo van.

helemaal mee eens.
Sommige paarden lopen in een normale houding, niet met een weggedrukte rug. Dan is het helemaal prima.

blokkades bij manegepaarden moet je nog erg ruim nemen. Er zijn er bij met blessures, die niet kreupel lopen omdat ze het pijnlijke deel kunnen ontzien doordat ze zelf hun houding bepalen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:33

Ik ben niet alle maneges langs geweest maar op de twee maneges waar ik vroeger heb gereden werden de paarden wel lekker aan een lang teugeltje behoorlijk losgestapt en uitgestapt, moest je de paarden laten halsstrekken tussendoor etc. Veel dieren werden daar gezond in de 20 of zelfs 30, hadden over het algemeen minder blessures dan de 'sportpaarden'. Genoeg ruiters die met pogingen tot dressuur veel meer stuk rijden.
Ik zie op de foto's geen weggedrukte rug (voor zover dat van foto's te zien is) en TS heeft ook al aangegeven dat hij paard niet aan het sterrenkijken is. Ik zie dus het probleem niet zo.